Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke wachttijd - Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Iets zegt me dat dat wel erg onwaarschijnlijk is.

Ja, geen idee waar dit ineens vandaan komt , we gaan het zien...
upload_2018-5-11_7-46-8.png
 
Zo! Daar was hij dan! Lang wachten tot 16:00 gistermiddag en ook een lange rit vanuit Groningen!

Ik was als eerste (half uur te vroeg) (had wat files ingepland die er niet waren en had verwacht dat de inruil wel even zou duren, maar dat was niet het geval) dus moest nog even wachten. Toen was men nog bezig met voorbereiding en zag ik ineens mijn auto rijden :). Plaatje!

delivery-peekaboo.jpg


Daarna korte introductie/uitleg van de MCU. Dit was eigenlijk een hele beknopte uitleg van informatie die ook in de handleiding staat. Ik weet niet of die introductie echt wat toevoegt. Maar het was maar 15 minuten en werd wel leuk vertelt waardoor het zeker niet vervelend was. Voor iemand die de handleiding niet zelf al vooraf had gelezen is het wellicht wel bruikbare informatie. Grappig was de uitleg dat je blijkbaar 1x gratis een flatbed krijgt als je met lege accu stil staat, met de nadruk dat dat ook maar 1x is :)

Toen de rondleiding in de fabriek. De fabriek was dicht (niemand aanwezig) dus het was een wat statisch geheel. Wat mij op viel is dat her en der wat auto's stonden met kleine stikkertjes erop die wijzen naar lakbeschadigingen. beschadigingen die ik amper kon zien, die dus blijkbaar gecorrigeerd worden. Ik begrijp niet hoe bij sommige auto's dan nog hele krassen bij delivery gevonden worden. De eindspectie heeft mij wat dat betreft positief verrast, zeker als je soms die drama verhalen hoort.

Toen over naar de auto's!

delivery-exterior.jpg


delivery-interior.jpg


Ain't she a beauty?

Na een korte introductie met een medewerker in de auto (die wist van mijn ronddwalen hier op 't forum en al aangaf dat ik waarschijnlijk weinig uitleg nodig zou hebben). Vond ik wel leuk dat ze blijkbaar zoveel kennis van hun klanten hebben. Toont toch een interesse in je klanten. Of iemand is gewoon heel groot fan van 't forum :)

Ik heb even kort om de auto heengelopen, maar kon niets vinden. Lak ziet er echt uitstekend uit. Enige dat mij opviel is dat er tussen de bekleding tussen zeg maar de deuren en het glazen dak aan het dakkant een aanzienlijke kier zit. Ik kan mijn vingers tussen het dak en die bekleding krijgen om zo zeg maar "achter" de bekleding te komen. Ik was echter toen al "de deur uit" en heb het dus niet meer kunnen vragen. Ik vermoed echter dat 't zo hoort. Andere kant had 't ook, en 't was ook niet omhoog te drukken ofzo.

Toen de weg op! Met mijn lengte over de 2 meter heb ik nog wel wat issues met de stoel. t.o.v. mijn Audi A6 is er _aanzienlijk_ meer ruimte voor iemand van mijn lengte. Dat is heel prettig! het zitvlak van de stoel is voor mij echter wat te kort. In de Audi kon ik de stoel "uitschuiven". Dat mist deze stoel. Verder zit de stoel wel beter dan die van Audi. Je hebt meer ondersteuning, meer instelmogelijkheden. Bizar ook dat in de stand zo ver mogelijk naar achter er voor de passagiers achter nog ruim beenruimte is. In de Audi passen daar dan echt geen set benen meer tussen. Je hebt echt zee'en van ruimte achterin.

In mijn Audi kon ik niet 2 uur zitten zonder rugkussentje, in de Tesla gaat dat wel. Maar ik moet nog wel even nadenken over een stoelverlenger. Maargoed, dit zijn de typische "tall people problems" die met elke auto gelden waarbij elke autostoel z'n eigen plus en minpunten heeft. Ik denk dat voor mensen van gemiddelde lengte de stoelen uitstekend zitten.

Op naar Drachten! Ondanks dat de auto aangaf dat ik met 89% geladen bij vertrek en 240km later nog ruim 30% over zou hebben toch even langs SuC Drachten gereden. Toch even kijken :) Verbaasde me eigenlijk hoe druk het daar was om 8 uur (het is toch 'Drachten', nou niet echt een stad als Amsterdam). 4 van de 8 stalls bezet.

1st-sc-1.jpg


Snelheid was uitstekend met 116 kW! Bizar hoe snel dat gaat. Raar idee ook. Ik werk in de ICT en in datacentra's etc. Heb dus dagelijks te maken met stroom en infrastructuur, en dan weet je hoe bizar veel 116 kW eigenlijk is. En dat pomp je dan zo je auto in.

Uiteraard ook even gekeken naar de TMC stikkers en ze waren er nog! Nu nog slechts 1 setje in Drachten!

1st-sc-tmc.jpg


Met zo'n 75% SoC verder onderweg naar huis, zo'n 20 minuten. Wat tijdens het rijden mij opviel:

- Jezus wat gaat dat ding als de bliksem als je 'm vloert. Hoe bizar moet dat wel niet zijn in een P100D als dit al zo achtelijk snel gaat.
- Ik hoor windgeluid bij beide ramen alsof ze niet helemaal goed gesloten waren (was wel het geval). Klein minpuntje.
- desondanks is de Tesla zo'n 5 dB stiller, wat toch behoorlijk fors minder is. (elke 3dB is 2x zo hard ofzo?)
- Het geluid van de audio installatie is verrassend goed!
- Spotify in de auto is waardeloos. Het zoeken werkt niet/slecht, verbinding kwijt, etc. Ben snel geswitched naar Spotify op mijn telefoon via Bluetooth. De Interface is ook niet vergelijkbaar met de 'echte' Spotify en is m.i. onoverzichtelijk.
- De navigatie heeft het meenemen van verkeersinformatie standaard uit staan. Dit moet je bij instellingen eerst aanzetten. (Controls -> Settings -> Apps -> Navigation)
- Het delen van data met Tesla tbv verbeteringen AutoPilot en FSD staat standaard uit, heb ik aangezet.
- Als je op Autopilot rijdt is het wel erg vervelend dat als je even plank gas gaat dat Autopilot uit gaat totdat je in Park gestaan hebt. Heb onderweg 2x moeten stoppen om deze reden. Dit kan wel anders opgelost worden lijkt mij. Ik kan mij voorstellen dat ik om deze reden op de vluchtstrook ga stoppen, wat ook niet de bedoeling kan zijn. Kortom: Tesla, bedenk hier wat anders voor.
- Op de oprit heeft de auto blijkbaar geen verbinding met Internet. Alles is offline. Blijkbaar gebruikt de auto het T-Mobile netwerk, want ik heb geen bereik met T-Mobile en ben daarom toen geswitched naar KPN. Snel op de WiFi gezet, dat werkt prima!
- Er is toch wel wat gebrek aan opslagplekjes. Geen opbergruimte in de deuren en de ruimte in de centerconsole is toch eigenlijk maar beperkt bruikbaar. Pluspunt is dat dit de auto wellicht wat opgeruimder houdt. Ik heb uit mijn Audi een Albert Heijn krat aan rommel uit de cabine gehaald toen ik hem heb leeggehaald voor inlevering. Dat zal in de Tesla niet lukken.

Uiteindelijk thuis aangekomen. Daar nog wat ruzie met mijn RFID laadpaal. Blijkbaar werkt het niet als je meerdere druppels/RFID-tags aan je sleutelbos hebt, dan leest hij er meerdere tegelijk en gaat het mis. Onhandig, maargoed. Luxeprobleem.

Ik was voor levering best wel wat gespannen of ik hier wel goed aan had gedaan, vooral ivm mijn lengte, de stoel en of ik er wel in pas. Had ik niet een Model X moeten doen, etc, etc. Toch jammer, een auto van een ton waar je niet in past. Mijn auto lijkt ruimter of de stoelen lijken beter verstelbaar dan de auto's waar ik in had gereden (AP1 auto's). Ben echt positief verrast over de hoeveelheid ruimte in de auto. Kortom, erg blij mee! Echt een fantastische auto.

Nu nog een excuus bedenken om vandaag weer in de auto te stappen!
 
She is a beauty!! Dank Tozz. Ik ga dit weekend het boekje ook maar eens lezen. Staat al een half jaar (!!) op mijn telefoon en nu moet het er maar eens van komen.
Ik wilde op de terugweg ook even langs een SuC, Eindhoven, om het eens te proberen.
Die naden zijn bekend, bij Ali kun je daar zo'n knijpers voor kopen.

Dammit, ik heb er zin in!!