Oorspronkelijk leraar, maar ooit in de ICT beland zoals velen hier. Eerst in loondienst als consultant, veelal bij banken. Later een eigen automatiseringsbedrijfje begonnen. Nu sinds 2003 wat heel anders; ik ben eigenaar van een bedrijf dat Land Rover Defenders restaureert. We halen ze tot het laatste boutje uit elkaar, galvaniseren elk stalen deel en bouwen ze weer opnieuw op. Hierna gaan ze min of meer onbeperkt lang mee. De motoren waren toch al goed voor een miljoen kilometer, nu de rest van de auto ook makkelijk. Hiermee zijn ze heel duurzaam, OK, de uitstoot per km is wat hoger, maar tijdens de levensduur van één van onze projecten hadden er minstens 10 aygo's of C1's geproduceerd moeten worden plus kisten vol met onderdelen om die moderne wegwerpauto's rijdend te houden. Zakelijk ook leuk, youngtimer dus lage bijtelling, hele lage afschrijving en iets bijzonders.
Helaas doet het milieu mijn bedrijf geen goed, de angst voor de milieuzone's heeft onze wachtlijst voor een nieuw project doen slinken van drie jaar naar een half jaar. (we zijn overigens op dit moment een volledig elektrische Defender aan het bouwen, met een Tesla 60KW accupakket)
Ik zag dit aankomen en ben daarom vijf jaar geleden met een ander bedrijf begonnen. Hiermee verhuren we (op dit moment) twintig Land Rover Defenders met daktenten en kampeeruitrusting voor avontuurlijke vakanties.
Ook duurzaam, de klant kan het het hele jaar in zijn wegwerpauto rijden en de leuke vakantieritten worden gemaakt door een kleine vloot auto's die optimaal worden ingezet. Het zijn allemaal oude auto's, ik heb er met kilometerstanden van meer dan zes ton, en zijn doen het allemaal probleemloos. Gemiddeld 40K kilometers per jaar per auto, dus per jaar, en voornamelijk in de paar zomermaanden 800.000 km's. Toch op jaarbasis gemiddeld maar drie pechgevallen. We zorgen natuurlijk wel dat ze technisch 110% zijn nagekeken voor het huurseizoen.
Als je rustig rijdt zijn ze ook nog eens behoorlijk zuinig voor een grote zware auto 1 op 10 is goed te halen, zelfs met boot van 2500 kg of caravan er achter.
Toch zijn voor dit bedrijf de milieuzones ook weer een bedreiging, gelukkig gaan de meeste van onze klanten het liefst zo ver mogelijk weg van de bewoonde wereld, maar je weet maar nooit hoe veel er nog bij komen.
Ik heb goede hoop dat er nog even wat milieuzones bijkomen en dat het dan weer gaat afnemen, hoeveel oude auto's zijn er over een paar jaar nog over? Het is waarschijnlijk niet lonend om voor de paar auto's nog dure milieuzones in stand te houden.