Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
En natuurlijk ook met de 60kWh accu! Waarbij het probleem eigenlijk nog veel vervelender is, omdat je met een 60 onderweg natuurlijk nog meer van goed superchargen afhankelijk bent vanwege de beperkte actieradius, zeker nu ze de actieradius ook nog eens 30-50% verkleind hebben in sommige situaties door bijna niet meer te regeneren.
Mijn excuses :) Ik reageerde vooral op de topic titel. De 60kWh zit ook niet echt in mijn systeem, die S zie je sporadisch.

Uiteraard, zowel de S60 als de S85 hebben hier serieus veel last van.

Ik wacht nog steeds het onderzoek in de VS af. Al ga ik denk ik wel een service afspraak maken waar ik dan aan ga komen met een warme en lege batterij om hen het direct te laten onderzoeken.
 
  • Like
Reactions: slk-A4 and one-ten
Voor wie graag wil grasduinen naar de claims van Tesla op hun site is er een handige site. The Wayback machine of wel 'het Internet Archief'.

Wayback Machine

https://web.archive.org/web/20160917063236/https://www.tesla.com/nl_NL/supercharger

Hier mooie claim m.b.t. de unieke oplaadsnelheid (wel disclaimer: Er zijn vele factoren die van invloed zijn op het daadwerkelijke oplaadpercentage, onder meer de omgevingstemperatuur, beperkingen van het elektriciteitsnet en de drukte bij het laadstation. Veroudering e/o aftakeling van de het accupakket noemen ze echter niet. Voer voor juristen...):

https://web.archive.org/web/20161107223627/https://www.tesla.com/nl_NL/supercharger

Helaas gaat ie voor het NL gedeelte niet verder terug dan 2016. Wellicht handig als mensen die screenprints hebben deze zouden willen posten (met datum ;-)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Jelger
Ik heb ook wat CAN bus adapters besteld om een SuperCharging sessie te kunnen doen en dan ook precies het voltage van alle cellen en de temperatuur te kunnen zien.

Ook maar de afspraak plannen in Tilburg, want daar hebben ze een SuperCharger staan en hen vragen om een kopie van de werkorder die dan mee kan naar HQ.

Nogmaals: Ik vind het bizar dat Tesla dit door voert zonder enige vorm van communicatie.
 
Ik ben wel eens benieuwd naar iemand die met een oude 85Kwh accu een ritje van zeg 1000km via SuC's gaat maken. Aankomend met warme accu, soc < 10% en een ongedeelde stall, hoe lang het dan duurt voordat je voldoende geladen bent om de volgende SuC te halen.
Stel je krijgt gemiddeld 50Kw, dan is dat ~ 200km/uur, dan komt je stop op meer dan een uur uit. In dat geval wordt een vakantie rit niet meer te doen.
 
Ik ben wel eens benieuwd naar iemand die met een oude 85Kwh accu een ritje van zeg 1000km via SuC's gaat maken. Aankomend met warme accu, soc < 10% en een ongedeelde stall, hoe lang het dan duurt voordat je voldoende geladen bent om de volgende SuC te halen.
Stel je krijgt gemiddeld 50Kw, dan is dat ~ 200km/uur, dan komt je stop op meer dan een uur uit. In dat geval wordt een vakantie rit niet meer te doen.

Ga het vrijdag doen naar Oostenrijk, dus we gaan het zien.
Je kunt het al via ABRP simuleren
 
Ik ben wel eens benieuwd naar iemand die met een oude 85Kwh accu een ritje van zeg 1000km via SuC's gaat maken. Aankomend met warme accu, soc < 10% en een ongedeelde stall, hoe lang het dan duurt voordat je voldoende geladen bent om de volgende SuC te halen.
Stel je krijgt gemiddeld 50Kw, dan is dat ~ 200km/uur, dan komt je stop op meer dan een uur uit. In dat geval wordt een vakantie rit niet meer te doen.
Zondag 2 februari richting Oostenrijk gereden. Vertrokken met 100% (367 km). Dus iets van 7-8% degradatie na 160k km.
Rij 140 km/h waar het mag (dat is ook steeds minder trouwens) of +3-5 km/h boven max. Zeker het eerste stuk was aardig warm 7+ graden en zuidwestenwind (kracht 3 ofzo).

Zevenaar 76%-85%, 13 minuten
Oberhonnefeld 7% - 69%, 45 minuten
Hirschberg 5%-56%, 32 minuten
Leonberg 10%-55%, 28 minuten

Jettingen-Scheppach: 10%-67%, 43 minuten. Wat een kut SuC is dat. Onlogisch geplaatste stalls, je hebt dus 1a, 2a, 4a,3b,2b,1b (dus waar 3a/4b is gebleven?), en een ooievaar nest boven je.

Weyarn 13%-43%, 15 minuten
Salzburg 11%-50%, 23 minuten. Dit is wel een leuke SuC trouwens, locatie is wel vervelend (je moet door een woonwijk rijden), maar dan kom je bij een hotel uit en volgens mij is de eigenaar helemaal gek van Tesla's en elektrische auto's.

Totaal dus 200 minuten ofwel, 3u en 20 minuten. Heb over 1033km ~13 uur gedaan.
Volgens ABRP zou een nieuwe Model S of LRAWD3 1u30m laden nodig hebben...

Edit: ter aanvulling.
Volgens Teslafi heb ik vorig jaar in 2u en 11min 205 kWh geladen. Ofwel gemiddeld 95 kW.
Dit was zelfs met de legendarische dubbele aansluiting met CCS levert op type2 max 95kW op 'mythe'.

Dit jaar 217 kWh in 3u en 20 minuten, ofwel gemiddeld ~65 kW.
 
Last edited:
Wie rijd er dan ook 140;)

als je het gemiddelde op 120 km/h zou houden is je verbruik lager en heb je minder tussenstops nodig. Was dit dan uiteindelijk niet vlotter geweest?
Om beetje al die baustellen te compenseren ;)

Volgens ABRP was 130km/h en 150 km/h langzamer overall. Met 110 km/h zou ik 5 ipv 7 stopjes nodig hebben (en langzamer).
(2 m/s tegenwind, 5 graden).

Ik kies meestal van te voren de stopjes uit, dan rij ik daarna toe en voer de volgende in de navigatie in. Dan vertrek ik weer als ik aankom met 10+% en probeer dan de snelheid aan te passen om zo ergens tussen 5 en 10% aan te komen.
 
Om beetje al die baustellen te compenseren ;)

Volgens ABRP was 130km/h en 150 km/h langzamer overall. Met 110 km/h zou ik 5 ipv 7 stopjes nodig hebben (en langzamer).
(2 m/s tegenwind, 5 graden).

Ik kies meestal van te voren de stopjes uit, dan rij ik daarna toe en voer de volgende in de navigatie in. Dan vertrek ik weer als ik aankom met 10+% en probeer dan de snelheid aan te passen om zo ergens tussen 5 en 10% aan te komen.
Waarom niet je eindbestemming inzetten? Hij tekende wel uit waar te stoppen.
 
Kijk even op scan my tesla
Daar staat een kit die je kunt bestellen. Werkt goed moet ik zeggen al duurt het wel even voordat je de spullen binnen hebt.
Klopt!

mead in de veronderstelling dat het om een ander product ging dan een OBD dongle
Het is volgens mij geen OBD dongle, want Tesla geeft daar weinig informatie over vrij.

Ik heb voor mijn S85 en S100D dit in ieder geval besteld om de data uit te kunnen lezen.
 
Het is wel een OBD II dongle, maar die moet je inprikken op een interne CAN bus. De externe OBD II aansluiting geeft niet veel info omdat wettelijk gezien deze alleen gebruikt moet kunnen worden voor roetgasmetingen en foutcodes van de auto. De interessant informatie mbt de accu wordt getoond op de CAN bus aansluiting die onder het scherm zit. Via een verloopkabel kan je daar een OBD II dongle op aansluiten.
 
Het is wel een OBD II dongle, maar die moet je inprikken op een interne CAN bus. De externe OBD II aansluiting geeft niet veel info omdat wettelijk gezien deze alleen gebruikt moet kunnen worden voor roetgasmetingen en foutcodes van de auto. De interessant informatie mbt de accu wordt getoond op de CAN bus aansluiting die onder het scherm zit. Via een verloopkabel kan je daar een OBD II dongle op aansluiten.


Dit is de OBD aansluiting dmv de verloopkabel