Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Als je dit draadje doorleest zal je twee groepen kunnen onderscheiden. Een eerste, beperkte groep met een oude S85 die slechts (soms extreem) traag kunnen laden aan de supercharger omdat hun laadsnelheid is ingeperkt. En dan een tweede, grotere groep die meestal geen S85 heeft en de eerste groep uitlegt dat hun SOC te hoog is, hun batterij temperatuur te laag is.
IMG_2799.PNG




Ik vind deze nog steeds aangenaam snel als je maar onder 20procent blijft bij start laden en temperatuur opdrijft tot rond 40gr voordat je supercharged gaat daarna wel snel omlaag maar batterij is ook bijna 9jaar wat wil je. Zie ook bijlage
 
Ik vermoed bij mijn Model S75 uit december 2017 met 120k op de teller ook een geforceerd lagere laadsnelheid aan de SuC. Hoe kan ik de diagnose stellen? Zijn daar criteria voor. Nu is het slechts een gevoel dat het vroeger beter was. Ik hoor het graag
 
Ik vermoed bij mijn Model S75 uit december 2017 met 120k op de teller ook een geforceerd lagere laadsnelheid aan de SuC. Hoe kan ik de diagnose stellen? Zijn daar criteria voor. Nu is het slechts een gevoel dat het vroeger beter was. Ik hoor het graag
Je moet a. een goed voorbereide accu hebben b. hij mag maximaal een SOC hebben van 10% c. Als je in bijv. Gouda aan een V2 lader staat en er komt iemand aan je gedeelde lader staan dan kan je pieken boven de 75kW vergeten.

40-50km rustig snelweg is met een 2017-2018 Model S niet genoeg om de accu voorbereid te krijgen.
Mijn 2018 met bijna 140KKM haalt op een goede dag nog steeds pieken van >120kW.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Sjors
Ik had zelfs geen goeie dagen nodig met mijn 2017 Model X. Zelfs met een SoC van 34% kreeg ik nog 137kW, maar maar tot 39%. Maar toegegeven, dat was de laatste laadstop van die dag, en met een buitentemperatuur van 22,5º. Tijdens warmere temperaturen zakte de laadcurve snel heel wat lager.
 
  • Like
Reactions: Sjors
Je moet a. een goed voorbereide accu hebben b. hij mag maximaal een SOC hebben van 10% c. Als je in bijv. Gouda aan een V2 lader staat en er komt iemand aan je gedeelde lader staan dan kan je pieken boven de 75kW vergeten.

40-50km rustig snelweg is met een 2017-2018 Model S niet genoeg om de accu voorbereid te krijgen.
Mijn 2018 met bijna 140KKM haalt op een goede dag nog steeds pieken van >120kW.
Dus als ik een keer zeg boven de 90 kW kom, al is het maar voor drie minuten, kan ik dan concluderen dat er geen softwarematige downgrade o.i.d. op mijn auto zit? Of is dat te kort door de bocht?
 
Dus als ik een keer zeg boven de 90 kW kom, al is het maar voor drie minuten, kan ik dan concluderen dat er geen softwarematige downgrade o.i.d. op mijn auto zit? Of is dat te kort door de bocht?
Ik denk dat het niet (meer) zo zwart/wit is. @wk057 heeft ooit eens een post geschreven over de data die het BMS gebruikt om de laadsnelheid te berekenen en dat was aardig wat. Ik heb afgelopen jaar ooit 129 kW gezien maar meestal blijft-ie wat lager (115-125) en heel soms een stuk lager (72-72), ook na een dag continue rijden. Zo te horen is-ie bij jou consequent lager maar nog niet op z’n laagst. Misschien werkt de koeling/verwarming niet meer optimaal of heb je erg veel DC (=snel) geladen… wie zal het zeggen? Maar onder goede omstandigheden (voorverwarmde batterij, 20-25 graden buitentemp, geen technische problemen) zou je meer moeten kunnen halen.
 
  • Like
Reactions: Sjors
Ik denk dat het niet (meer) zo zwart/wit is. @wk057 heeft ooit eens een post geschreven over de data die het BMS gebruikt om de laadsnelheid te berekenen en dat was aardig wat. Ik heb afgelopen jaar ooit 129 kW gezien maar meestal blijft-ie wat lager (115-125) en heel soms een stuk lager (72-72), ook na een dag continue rijden. Zo te horen is-ie bij jou consequent lager maar nog niet op z’n laagst. Misschien werkt de koeling/verwarming niet meer optimaal of heb je erg veel DC (=snel) geladen… wie zal het zeggen? Maar onder goede omstandigheden (voorverwarmde batterij, 20-25 graden buitentemp, geen technische problemen) zou je meer moeten kunnen halen.
Vandaag met 8% en voorverwarming oogeladenin Gouda. Max 63kW. Mijn thuislader is al een tijdje stuk dus ik kaat inderdaad veel sc bij de SuC. Zou mijn accu daarvan kapot zijn gegaan? Of is dit een softwarematige afstraffing van Tesla?

Is dit nog omkeerbaar door weer thuis te gaan laden?
 
Last edited:
Vandaag met 8% en voorverwarming oogeladenin Gouda. Max 63kW. Mijn thuislader is al een tijdje stuk dus ik kaat inderdaad veel sc bij de SuC. Zou mijn accu daarvan kapot zijn gegaan? Of is dit een softwarematige afstraffing van Tesla? Is dit nog omkeerbaar door weer thuis te gaan laden?
Nee je accu is niet stuk maar de laadsnelheid wordt beperkt om te voorkomen dat-ie stuk gaat. Dat is niet fijn maar nog altijd minder vervelend dan een kapotte batterij. Als een batterij voorbij een bepaalde grens is (x kWh snelladen) dan blijft dat zo, het proces is helaas onomkeerbaar.
 
  • Like
Reactions: Sjors
En dan denk ik er ook aan dat de pairing tussen de stalls in Gouda nogal verwarrend is, en 63kW net zo een cijfer is wat je zou zien bij stall sharing...

Verder, hoe lang heb je kunnen voorverwarmen?

En ernaast is het vandaag ook erg warm, en dat kan ook een negatief effect hebben op het laden omdat de batterij niet voldoende gekoeld raakt.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Sjors
En dan denk ik er ook aan dat de pairing tussen de stalls in Gouda nogal verwarrend is, en 63kW net zo een cijfer is wat je zou zien bij stall sharing...

Verder, hoe lang heb je kunnen voorverwarmen?

En ernaast is het vandaag ook erg warm, en dat kan ook een negatief effect hebben op het laden omdat de batterij niet voldoende gekoeld raakt.


Wat zie ik nou Wooter? Referral code in je header?

Ik dacht dat referral codes delen tegen de forum regels was 🤭
 
Nee je accu is niet stuk maar de laadsnelheid wordt beperkt om te voorkomen dat-ie stuk gaat. Dat is niet fijn maar nog altijd minder vervelend dan een kapotte batterij. Als een batterij voorbij een bepaalde grens is (x kWh snelladen) dan blijft dat zo, het proces is helaas onomkeerbaar.
Ok dank je. Zou wel fijn zijn geweest als ik daar vooraf een waarschuwing voor had gekregen. Het zomaar pats boem terugdraaien van de laadsnelheid vind ik niet zo’n sympathieke oplossing.

is bekend bij hoeveel keer of bij hoeveel kwh totaal suc laden de begrenzing er op gaat?
 
Ok dank je. Zou wel fijn zijn geweest als ik daar vooraf een waarschuwing voor had gekregen. Het zomaar pats boem terugdraaien van de laadsnelheid vind ik niet zo’n sympathieke oplossing.

is bekend bij hoeveel keer of bij hoeveel kwh totaal suc laden de begrenzing er op gaat?
Er heeft iemand in het US deel van het MS battery & charging forum een keer een getal te horen gekregen van Tesla, weet het zo niet meer. Het algoritme is wel verfijnd dus ik betwijfel of die info klopt
 
  • Like
Reactions: job-lek
Thanx. Is dit nog steeds van kracht? Ik las elders dat tesla na het verliezen van een rechtzaak de boel weer naar normaal had teruggezet.
ze hebben battery management aangepast waardoor het niet meer nodig schijnt te zijn had ik begrepen. Anders zou de zwarte panter al lang gecapt moeten zijn. Die zit nu over de 300k en laadt voornamelijk SC
 
Last edited: