Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Winter model 3

Nu de winter in aantocht is ben ik aan het overwegen naar Zell am See te rijden voor een budget wintersport met vrienden. Door de referral gratis superchargen best te doen. Maar... Winterbanden... Ik kan zeker niet op de standaard banden naar de wintersport he?

Mocht ik winterbanden onder willen laten zetten voor enkel deze reis, zou ik dan ook gewoon 2e hands winterbanden kunnen opkopen en deze op de velg kunnen laten monteren? Of hoe werkt dit eigenlijk? Of ben ik echt genoodzaakt tesla winterbanden te nemen op aparte velgen?

Alvast dank voor het meedenken!
 
  • Helpful
Reactions: Sagitta013
Nu de winter in aantocht is ben ik aan het overwegen naar Zell am See te rijden voor een budget wintersport met vrienden. Door de referral gratis superchargen best te doen. Maar... Winterbanden... Ik kan zeker niet op de standaard banden naar de wintersport he?

Mocht ik winterbanden onder willen laten zetten voor enkel deze reis, zou ik dan ook gewoon 2e hands winterbanden kunnen opkopen en deze op de velg kunnen laten monteren? Of hoe werkt dit eigenlijk? Of ben ik echt genoodzaakt tesla winterbanden te nemen op aparte velgen?

Alvast dank voor het meedenken!
Eerste opmerking: qua banden is een Tesla net een gewone auto; dus doe wat je ook met een andere auto zou doen alleen is de Tesla wel een zware auto.
Natuurlijk kun je met gewone (=zomer) banden naar de wintersport. Tot 10 jaar geleden deden we niet anders. Alleen als je in de sneeuw dreigt terecht te komen moet je meteen kettingen om gaan leggen. En winterbanden zijn ook op een droge weg bij lage temperaturen wat veiliger. Dus je minimum is kettingen (lenen?). NB. als je door Duitsland rijdt, zijn winterbanden wel weer verplicht en Oostenrijk is bijna niet anders te bereiken.
Als je meer wilt en je maar 1 keer gaat, kun je winterbanden huren of kopen (scheelt niet veel) en die om je velgen laten leggen. Maar dat kost altijd € 500 a- 600 aan banden en 100,-- aan het omleggen en balanceren plus € 100,-- de zomerbanden weer terugleggen..
Als je van plan bent dit vaker te doen kun je overwegen om er speciale velgen voor aan te schaffen. Dat spaart je elk jaar de kosten van het omleggen en balanceren, maar je moet ze weer ergens opslaan.
Overigens vind ik Zell an See en budgetreis twee nogal tegenstrijdige begrippen, maar ik ben er al lang niet meer geweest.
 
Waarom niet nieuwe winterbanden en iedere herfst en lente wisselen? Dat kan gewoon met je bestaande set velgen bij iedere bandenboer (rekenen een vast bedrag voor opslag en wisselen). Dan heb je het juiste rubber onder de wagen (in veel landen zijn winterbanden verplicht) en de extra kosten vallen mee (zomerbanden slijten niet in de winter ;)).
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Omdat het steeds en vaak wisselen van banden op dezelfde velg risico inhoud om je banden of velgen te beschadigen.
Ik overweeg me daarom zodra deze banden versleten zijn om vierseizoensbanden aan te schaffen.

Het is een beetje afhankelijk van het gebruik van de auto, bij veel buitenland kilometers geeft de onderstaande quote uit een artikeltje op de ANWB site mss wat info en raad ik je aan het volledige artikel even te googelen:
Ten opzichte van winterbanden vertonen all season banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan all season banden.
Met all seasonbanden moet je zowel in de zomer als de winter je rijstijl aanpassen. Door meer afstand te houden en je snelheid aan te passen kun je compenseren voor de tekortkomingen die deze banden ten opzichte van de specialisten hebben.
In Duitsland is de regelgeving met betrekking tot M+S banden aangescherpt. Tot 31 september 2024 worden banden met alleen M+S nog geaccepteerd als band geschikt voor winterse weersomstandigheden, mits de banden voor 31 december 2017 zijn geproduceerd. Is de band later geproduceerd dan worden alleen banden geschikt geacht voor winterse omstandigheden die zijn voorzien van een Alpine-symbool

Dit laatste kan een probleem worden indien je betrokken bent bij een ongeval ook de wissel zomer/winterbanden is dan nog een mogelijk issue
 
Klopt volkomen. Echter ik reed met mijn vorige wagen met Vredestein quatrack 4 Seizoensbanden (met Alpine symbool) en daar was ik uitermate tevreden over. Niet in het minst omdat ze ten opzichte van de originele banden veel stiller waren. En dat is bij mijn Model 3 (19 duim) wel een issue. Voor die enkele winterse dagen in onze lage landen.
 
Ik zou in jouw situatie een setje allseasonbanden laten monteren (Michelin Cross Climate+) en de zomerbanden hier verkopen (neem aan dat ze nog redelijk nieuw zijn). Of in de opslag gooien.

Zo wil ik het met mijn M3 gaan doen. Dat gewissel 2x per jaar ben ik beu en een Cross Climate+ is imho perfect voor NL met af en toe een ritje naar wintersport.
 
  • Like
Reactions: MDHopper
Ik zou in jouw situatie een setje allseasonbanden laten monteren (Michelin Cross Climate+) en de zomerbanden hier verkopen (neem aan dat ze nog redelijk nieuw zijn). Of in de opslag gooien.

Zo wil ik het met mijn M3 gaan doen. Dat gewissel 2x per jaar ben ik beu en een Cross Climate+ is imho perfect voor NL met af en toe een ritje naar wintersport.
Helemaal mee eens, en in ons klimaat elk jaar minder en minder noodzakelijk...
 
Ik zou in jouw situatie een setje allseasonbanden laten monteren (Michelin Cross Climate+) en de zomerbanden hier verkopen (neem aan dat ze nog redelijk nieuw zijn). Of in de opslag gooien.

Zo wil ik het met mijn M3 gaan doen. Dat gewissel 2x per jaar ben ik beu en een Cross Climate+ is imho perfect voor NL met af en toe een ritje naar wintersport.

Je moet eigenlijk sowieso je banden roteren elke 15.000 km dus ik combineer dat met de wissel van zomer- naar winterbanden.
Mooi moment om het slijtagepatroon van je profiel goed te bekijken en om je velgen een keer goed schoon te maken. Ik zie dat als een plus en ben dat zeker niet beu.

Mijn Leafje staat wel op allseasons, maar dat is geen km-vreter!
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top