Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wintersport, sneeuw, laden, dakdragers, sneeuwkettingen etc.

This site may earn commission on affiliate links.
Is er n dakkoffer van Whispbar? Kan m op hun .eu site niet vinden. Wel nieuwsgierig naar liters inhoud en prijs .. Edit: Ow wacht. Je bedoeld de yakima dakkoffers denk ik. Die heb ik gevonden.

Vertel s wat meer als je wil. Veel 80 km kms? Of juist snelweg? Wat is je snelheid op deze wegen? Ik maak 80% snelweg kms en rij meestal tot 10 km/h boven limiet. Vertrek met voorverwarmde auto via walstroom regen bij vertrek rond de 30 kw. Op terugweg moet ie opwarmen uit accu. Gebruik de range mode niet. Verwarming op 19 à 20, helft van de tijd stoelverwarming aan op stand 1.

Allereerst ben ik een gepensioneerde CEO, in mijn geval van iCentre group toen deze nog niet door de nieuwe eigenaar Antea failliet is gemaakt.
Ik hoef gemiddeld dus niks en heb alle tijd. Ik rij in Noord-Holland vaak op 50/80/100 km wegen.
Snelwegen rij ik meestal tussen 110 en 120 km/u. Hoe rustiger je rijdt hoe mooier het geluid uit de radio klinkt.
En zoals iedereen weet leveren hoge maximum snelheden vrijwel altijd maar enkele minuten tijdwinst op.
Een uur voor vertrek laad ik altijd zo'n 10% lading erbij en een kwartier voor vertrek zet ik de kachel in Model S aan.
 
Woensdag maar weer eens op pad, dit keer naar Grindelwald in Zwitserland. Er zijn 2 routes te doen die even ver zijn maar ik denk dat ik Voorburg - Urmond - Metz - Achern - Egerkingen - Grindelwald doe. Nog andere suggesties?
Urmond - Metz zou ik met een volle lading en rustig aan doen. Heb ik met de kerst, 1e week ook gedaan. Met volle lading door de Ardennen is het verbruik hoog daar. In september heb ik Egerkingen - Metz gedaan, toen was Achern er nog niet, Achern heb je nu wel nodig om t te halen denk ik. In Metz kom je leeg aan en wil je echt niet langer stoppen dan absoluut noodzakelijk.
 
Urmond - Metz zou ik met een volle lading en rustig aan doen. Heb ik met de kerst, 1e week ook gedaan. Met volle lading door de Ardennen is het verbruik hoog daar. In september heb ik Egerkingen - Metz gedaan, toen was Achern er nog niet, Achern heb je nu wel nodig om t te halen denk ik. In Metz kom je leeg aan en wil je echt niet langer stoppen dan absoluut noodzakelijk.

Als alternatief kan ik ook Zevenaar - Wilnsdorf - (Hirschberg) - Achern - Ergerkingen - Grindelwald doen. Maakt volgens mij qua afstand niets uit en heb je Hirschberg als eventuele extra tussenstop. Op zich zou echter Wilnsdorf - Achern in 1x te doen moeten zijn, mits rustig aan. Slaan we Metz over....daar is word je niet eel blij van als ik de reacties zo lees....
 
Als alternatief kan ik ook Zevenaar - Wilnsdorf - (Hirschberg) - Achern - Ergerkingen - Grindelwald doen. Maakt volgens mij qua afstand niets uit en heb je Hirschberg als eventuele extra tussenstop. Op zich zou echter Wilnsdorf - Achern in 1x te doen moeten zijn, mits rustig aan. Slaan we Metz over....daar is word je niet eel blij van als ik de reacties zo lees....
Het mooie van een tusenstopje in Hirschberg is dat je veel korter hoeft te laden bij de voorgaande SuC. Ook in Hirschberg ben ik geloof ik al na 15 min weer vertrokken. Houdt wel rekening met het feit dat Wilnsdorf op 400 m hoogte ligt. Als je de nieuwe versie 6.1 hebt kun je goed zien dat je hiervoor wat extra lading nodig hebt. Goeie reis volgende week!
 
Het mooie van een tusenstopje in Hirschberg is dat je veel korter hoeft te laden bij de voorgaande SuC. Ook in Hirschberg ben ik geloof ik al na 15 min weer vertrokken. Houdt wel rekening met het feit dat Wilnsdorf op 400 m hoogte ligt. Als je de nieuwe versie 6.1 hebt kun je goed zien dat je hiervoor wat extra lading nodig hebt. Goeie reis volgende week!

Ik weet het, met kerst richting Dolomieten gereden. Ging prima! Ik zit helaas nog op een hele oude 6.0 versie (1.59 nogwat). Ook nog steeds de 'oude' kaarten helaas....
 
Heb ongeveer dezelfde route wij starten in Alphen aan den Rijn. Het ligt er ook een beetje aan wat het verbruik gaat doen. (heb wat last van een zware rechter voet)
En ook ik hoop op een SC langs de 61. Er is een permit voor mogendorf(volgens supercharge.info) maar die ligt ook niet ideaal(te noordelijk) en is waarschijnlijk niet op tijd klaar.
Alternatief zou nog zijn Alphen - zevenaar - wilnsdorf - Gramschatzer Wald - Schweitenkirchen - Irschenberg - koningsleiten maar Schweitenkirchen is nog under construction en je hebt weinig tot geen uitwijk mogelijkheid.. (Ben ook nog nooit in die regio geweest, reed met de ICE altijd via de 61) Mocht ik nog een andere goede route verzinnen zal ik die posten.
Ik heb nog eens gekeken Bas. Ik baseerde me op oude informatie, maar er zijn inmiddels wat meer SC's. Ik denk nu voor het volgende te gaan:
Krommenie - Kamen - Erlensee - Satteldorf - Irschenberg. Dat scheelt een stop bij een SC, maar toch allemaal afstanden onder de 275 en dus (enige) ruimte voor een zware rechtervoet. Ik kom dan wat 'leger' aan in Irschenberg, maar dat is niet erg, ik drop vrouw en kinderen in het hotel en ga daarna rustig nog even laden bij de SC. Zie het helemaal zitten! Mijn laatste zorg is dan wat de 'vampier drain' gaat zijn als hij een week stil staat in het Oostenrijkse dorp, voordat ik op de terugweg weer bij de SC bij Salzburg sta. Ik ga er maar vanuit dat ik daar niet aan een gewoon stopcontact ga hangen.
 
Ja erg hè. Schaam me best een beetje.....Maar het zal he maar gebeuren in de sneeuw. Je kan niet ff benzine of diesel erbij gooien net als een ICE.

De test van Xfrank wees uit hoeveel het verbruik was!!

Zoals een goede Amerikaan het betaamt: 20L/100km (of 1 op 5 zoals jullie zouden zeggen)
 
Zal meevallen, zet wel de energie save maximaal dus niet always online oid, dan heb je maar een paar km per dag verlies. Accu zal wel flink afkoelen maar na het eerste half uurtje/uurtje rijden is die wel weer op temperatuur.

Ik heb afgelopen 24 uur het vakje 'always connected' aangevinkt. Dat kost maar liefst 14 km bereik per 24 uur.
De auto reageert vrijwel onmiddellijk, heel comfortabel. Maar een dergelijk groot verlies betekent op jaarbasis dat ik ruim 5100 km extra moet bijladen. Dus rond 1100 kWu ofwel een kwart van mijn totale verbruik.
Ik heb het vinkje maar snel weggehaald.
 
Bedoel als ik vast zou staan, sneeuwstorm. Oid. Klinkt vergezocht maar je weet maar nooit. Nee, ben niet bang dat ik niet zou kunnen laden op bestemming.

Ik zit het weekend van 31 jan in Winterberg. Er zouden 2 laadstations zijn tegenover de lokale vvv. Even de e-kWh app downloaden en met je creditcard betalen.

Eind Feb naar Fiss in Oostenrijk. Route nog nader te bepalen..
 
Overweeg om eind februari ook maar eens de stoute schoenen aan te trekken en met de Tesla naar Fiss te rijden. Dit in plaats van vliegen en autohuren wat ik normaal meestal doe. Grote probleem is dat ik met 5 volwassenen in de auto zit die ook allemaal hun eigen snowboard en skispullen hebben. Nu is mijn vraag aan de kenners hier of ik dan qua aeropdynamica beter een dakkoffer kan gebruiken of de ski's (3 sets) en snowboards (2x) direct op de dakdragers moet bevestigen met een zogenaamde snowmount?
 
Overweeg om eind februari ook maar eens de stoute schoenen aan te trekken en met de Tesla naar Fiss te rijden. Dit in plaats van vliegen en autohuren wat ik normaal meestal doe. Grote probleem is dat ik met 5 volwassenen in de auto zit die ook allemaal hun eigen snowboard en skispullen hebben. Nu is mijn vraag aan de kenners hier of ik dan qua aeropdynamica beter een dakkoffer kan gebruiken of de ski's (3 sets) en snowboards (2x) direct op de dakdragers moet bevestigen met een zogenaamde snowmount?

Ik zou denken dat de extra (geprojecteerde) oppervlakte van een skibox groter is dan die van losse ski's en snowboards (aannemelijk als de spullen in de box passen!). Maar mogelijk dat de Cw waarde (stroomlijning en textuur) van een koffer weer gunstiger is dan 5 losse sets op het dak. Ik zet mijn geld op losse spullen op de dakdrager, omdat oppervlakte (in tegenstelling tot Cw waarde) kwadratisch meetelt met de weerstand/het verbruik.