Hans Noordsij
Well-Known Member
Er zullen nog steeds mensen zijn die een model S of een X kopen of een model 3 willen aankleden met een grote batterij,19" velgen en een premium upgrade pakket. Die gaan allemaal ruim over de 50k heen en die gaan extra geld in het overheidslaatje brengen.
En in 2019 heb je toch een hele rits elektrische auto's met een aantrekkelijke range? De nieuwe leaf, de ioniq, de bolt, de model 3, de i3 en ik vergeet er vast nog een aantal. De doorbraak komt niet van dure model S'en en X'en maar van betaalbare modellen met een bruikbare range. De productie van dat soort auto's wordt in ieder geval gestimuleerd.
Dat zijn allemaal aannames. Er is in 2019 helemaal geen hele rits van auto's met een aantrekkelijke range. Degenen die je noemt zijn voor mij geen alternatieven en van allemaal is het nog maar afwachten, is het niet wat moment betreft, dan wel van beschikbare aantallen. In 2014, toen we via de Leaf (die we nog hebben) kennis hadden gemaakt met elektrisch rijden wilden we graag een "hoofd" EV maar die zou moeten kunnen wat onze ICE kon, ons naar de familie in Hongarije brengen, Dat kon en kan (met goed fatsoen) alleen een Tesla, en vooral ook door het aanwezige SuC net (wat toen nog maar een fractie was van wat het nu is). Alle auto's die hierboven staan zouden afvallen met uitzondering van Model 3. En als die nu zo bij de bakker af te halen was dan zou het nog tot daar aan toe zijn. Maar dat is niet zo dus ik zou gewoon met onze Voyager verder rijden. Dat was immers een fijne auto. Op sommige momenten mis ik hem wel, zoals toen we in de US een Pacifica rental reden.
Hoe dan ook, deze maatregel mag dan de focus wat meer verleggen naar auto's met een prijs van max 50k, hij helpt absoluut niet bij het aantrekkelijk maken en dus stimuleren van elektrisch rijden. Ik blijf me afvragen wat men er nu echt mee wil bereiken. Ik kan het wel raden.