Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Er zullen nog steeds mensen zijn die een model S of een X kopen of een model 3 willen aankleden met een grote batterij,19" velgen en een premium upgrade pakket. Die gaan allemaal ruim over de 50k heen en die gaan extra geld in het overheidslaatje brengen.

En in 2019 heb je toch een hele rits elektrische auto's met een aantrekkelijke range? De nieuwe leaf, de ioniq, de bolt, de model 3, de i3 en ik vergeet er vast nog een aantal. De doorbraak komt niet van dure model S'en en X'en maar van betaalbare modellen met een bruikbare range. De productie van dat soort auto's wordt in ieder geval gestimuleerd.

Dat zijn allemaal aannames. Er is in 2019 helemaal geen hele rits van auto's met een aantrekkelijke range. Degenen die je noemt zijn voor mij geen alternatieven en van allemaal is het nog maar afwachten, is het niet wat moment betreft, dan wel van beschikbare aantallen. In 2014, toen we via de Leaf (die we nog hebben) kennis hadden gemaakt met elektrisch rijden wilden we graag een "hoofd" EV maar die zou moeten kunnen wat onze ICE kon, ons naar de familie in Hongarije brengen, Dat kon en kan (met goed fatsoen) alleen een Tesla, en vooral ook door het aanwezige SuC net (wat toen nog maar een fractie was van wat het nu is). Alle auto's die hierboven staan zouden afvallen met uitzondering van Model 3. En als die nu zo bij de bakker af te halen was dan zou het nog tot daar aan toe zijn. Maar dat is niet zo dus ik zou gewoon met onze Voyager verder rijden. Dat was immers een fijne auto. Op sommige momenten mis ik hem wel, zoals toen we in de US een Pacifica rental reden.

Hoe dan ook, deze maatregel mag dan de focus wat meer verleggen naar auto's met een prijs van max 50k, hij helpt absoluut niet bij het aantrekkelijk maken en dus stimuleren van elektrisch rijden. Ik blijf me afvragen wat men er nu echt mee wil bereiken. Ik kan het wel raden.
 
Schermafbeelding 2018-02-09 om 08.28.56.png


Toen ik wakker werd zag ik ineens die arme Groningers voor me. Heb je dan eindelijk aandacht en een plan, moet je er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat de Model S en Model X vanaf 1 januari 2019 in datzelfde Nederland, waar Tesla trouwens zijn hoofdkwartier en assemblage heeft staan, onverkoopbaar worden.
Elon bezorgd: Wat is er mis met de auto's?
Niets, iedereen is er erg tevreden over, ze maken de meerderheid uit wat elektrische auto's betreft, maken ook nog eens 80% van de elektrische kilometers.

Ga het dan maar eens uitleggen. Een nieuwe uitvoering van "Crazy things can come true".

Schermafbeelding 2018-02-09 om 08.36.45.png
 
Maar even zonder gekheid. Waarom moet het gelijks als de olifant in de porseleinkast?

Je zou toch ook de realiteit als uitgangspunt kunnen nemen en dan vaststellen dat de meestverkochte EV's in de prijsklasse vanaf 85 k zitten. 53% is Tesla en als bonus kun je nog aanvoeren dat deze samen meer dan 80% van de transitie naar elektrisch gereden kilometers voor hun rekening nemen.
Neem dan de instapprijs als grens. Wil men meer, zoals 100 kWh batterij en Ludicrous, dan daarover wat luxe belasting (hoewel ik best argumenten heb om die 100 kWh er ook uit te laten).
Het jaar daarop kijk je opnieuw. Dan kan het misschien omlaag als er goed verkopende, goedkopere, alternatieven zijn totdat de grens van 50K vanzelfsprekend gaat worden.
 
Maar even zonder gekheid. Waarom moet het gelijks als de olifant in de porseleinkast?

Je zou toch ook de realiteit als uitgangspunt kunnen nemen en dan vaststellen dat de meestverkochte EV's in de prijsklasse vanaf 85 k zitten. 53% is Tesla en als bonus kun je nog aanvoeren dat deze samen meer dan 80% van de transitie naar elektrisch gereden kilometers voor hun rekening nemen.
Neem dan de instapprijs als grens. Wil men meer, zoals 100 kWh batterij en Ludicrous, dan daarover wat luxe belasting (hoewel ik best argumenten heb om die 100 kWh er ook uit te laten).
Het jaar daarop kijk je opnieuw. Dan kan het misschien omlaag als er goed verkopende, goedkopere, alternatieven zijn totdat de grens van 50K vanzelfsprekend gaat worden.
Zou het niet zo zijn dat de S en X straks een stuk goedkoper worden als de productie van M3 eenmaal op stoom is? Een S is nauwelijks een aantrekkelijke propositie als hij 2x zo duur is als een Model 3 die feitelijk hetzelfde kan. Zeker in Europa waar we de S toch een beetje aan de grote kant vinden voor de parkeerplaatsen. En Tesla verdient dan geld als water aan de enorme aantallen M3, geen reden meer om de S en X kunstmatig duur te maken zoals nu.
 
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Als iemand een nieuwe Tesla koopt, verdampt de oude toch niet?

Beste Wim, punt is dat de verkoop van MS en MX zal instorten na 31/12/2018. Kijk maar naar de oude 14% categorie en dat waren niet eens auto's tegen de 100k euro. Die auto's worden niet meer verkocht. Er zal een eenmalige opleving in verkoop zijn omdat men nog profijt wil hebben van de oude 4% regeling om zo nog 5 jaar door te kunnen rijden. Maar in 2019 zullen er beperkt Tesla's verkocht worden. Dus per saldo is het geen stimulans voor elektrisch rijden.

De mensen die er een hebben waarvan de 60 maanden periode kort na 31/12/2018 verstreken zal zijn, zullen overwegen een nieuwe aan te schaffen. Ik persoonlijk ook. Het liefst blijf ik echter in mijn huidige MS rijden. Ik vind het een fantastische auto, maar door de Tesla tax pakt het nadeliger uit dan wanneer ik een nieuwe zou aanschaffen. Ik denk niet dat de overheid in de gaten heeft wat de impact is. Het stimuleert een consumptie maatschappij.

Een vlucht naar 'niet bijtellen' zou nog kunnen plaatsvinden. Dus waar de inkomsten voor de overheid eerst 4% was over hoog bedrag wordt het nu 0%. Maar heel waarschijnlijk acht ik dit niet. Een auto waar je prima 2 volwassenen en 3 tieners in kwijt kunt: beetje zonde om die alleen zakelijk te rijden.

Blijf het een onbetrouwbare partij vinden, de overheid...

Groet, Remko
 
  • Like
Reactions: Yero and Basvdpoel
Beste Wim, punt is dat de verkoop van MS en MX zal instorten na 31/12/2018. Kijk maar naar de oude 14% categorie en dat waren niet eens auto's tegen de 100k euro. Die auto's worden niet meer verkocht. Er zal een eenmalige opleving in verkoop zijn omdat men nog profijt wil hebben van de oude 4% regeling om zo nog 5 jaar door te kunnen rijden. Maar in 2019 zullen er beperkt Tesla's verkocht worden. Dus per saldo is het geen stimulans voor elektrisch rijden.

De mensen die er een hebben waarvan de 60 maanden periode kort na 31/12/2018 verstreken zal zijn, zullen overwegen een nieuwe aan te schaffen. Ik persoonlijk ook. Het liefst blijf ik echter in mijn huidige MS rijden. Ik vind het een fantastische auto, maar door de Tesla tax pakt het nadeliger uit dan wanneer ik een nieuwe zou aanschaffen. Ik denk niet dat de overheid in de gaten heeft wat de impact is. Het stimuleert een consumptie maatschappij.

Een vlucht naar 'niet bijtellen' zou nog kunnen plaatsvinden. Dus waar de inkomsten voor de overheid eerst 4% was over hoog bedrag wordt het nu 0%. Maar heel waarschijnlijk acht ik dit niet. Een auto waar je prima 2 volwassenen en 3 tieners in kwijt kunt: beetje zonde om die alleen zakelijk te rijden.

Blijf het een onbetrouwbare partij vinden, de overheid...

Groet, Remko
Bij mij dus ook, mijn S is pas 3 jaar maar kijk dit jaar nog naar een andere auto door de afschaffing.
 
Bij mij dus ook, mijn S is pas 3 jaar maar kijk dit jaar nog naar een andere auto door de afschaffing.
Ik heb een voorlopige berekening gemaakt of het zinvol is mijn febr. 2015 S dit jaar te vervangen of om dit jaar een nieuwe te kopen.
Ook even gekeken of naar privé halen een optie is. Dat laatste is vele duizenden euro's per jaar voordeliger dan een nieuwe kopen.
Een extra reden om nog geen nieuwe te kopen is dat AP1 nog steeds zeer superieur is aan AP2. Ook de heerlijke stilte in mijn huidige S met achterwielaandrijving wil ik niet kwijt.
Zou AP2 ooit beter worden dan AP1 dan koop ik zakelijk in 2020/21 wel een occasion die is geleverd in 2018. Als deze in 2023/24 weer naar de hoge bijtelling gaat, haal ik hem opnieuw naar privé.
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
Ik heb een voorlopige berekening gemaakt of het zinvol is mijn febr. 2015 S dit jaar te vervangen of om dit jaar een nieuwe te kopen.
Ook even gekeken of naar privé halen een optie is. Dat laatste is vele duizenden euro's per jaar voordeliger dan een nieuwe kopen.
Een extra reden om nog geen nieuwe te kopen is dat AP1 nog steeds zeer superieur is aan AP2. Ook de heerlijke stilte in mijn huidige S met achterwielaandrijving wil ik niet kwijt.
Zou AP2 ooit beter worden dan AP1 dan koop ik zakelijk in 2020/21 wel een occasion die is geleverd in 2018. Als deze in 2023/24 weer naar de hoge bijtelling gaat, haal ik hem opnieuw naar privé.
Beste Wim,

Off-topic in dit draadje, maar ik moet je tegenspreken over de superioriteit van AP1 ten opzichte van AP2. Ik rijd nu in een vervang S met AP1 en ik ervaar nu (voor het eerst, dat wel!) dat de AP2 op onze model X inmiddels echt beter is. Wat mij nu vooral stoort aan AP1 is die enorm grote volgafstand, ook bij stand 1. Vanavond kan ik de S inruilen voor een vervang X, ik zal blij zijn als die AP2 heeft.
 
Beste Wim,

Off-topic in dit draadje, maar ik moet je tegenspreken over de superioriteit van AP1 ten opzichte van AP2. Ik rijd nu in een vervang S met AP1 en ik ervaar nu (voor het eerst, dat wel!) dat de AP2 op onze model X inmiddels echt beter is. Wat mij nu vooral stoort aan AP1 is die enorm grote volgafstand, ook bij stand 1. Vanavond kan ik de S inruilen voor een vervang X, ik zal blij zijn als die AP2 heeft.
Ik hoor dit heel graag Daniel, maar ik hoor nog veel teveel berichten over AP2 die vaak de rand van de weg opzoekt, te dicht naar vrachtauto's kruipt en meer van dit ongerief. Veel informatie dat AP2 superieur zou zijn aan AP1 is er nog niet of heel weinig.
Mijn zoon heeft een X met AP2 en die wordt ook met veel onverwacht gedrag van AP2 geconfronteerd.
Mijn zoon is nog een beginner, maar een man als Steve Wozniak heeft weinig goeds te melden over AP2.
Hij rijdt zelfs liever in zijn Bolt.
 
Ik heb een voorlopige berekening gemaakt of het zinvol is mijn febr. 2015 S dit jaar te vervangen of om dit jaar een nieuwe te kopen.
Ook even gekeken of naar privé halen een optie is. Dat laatste is vele duizenden euro's per jaar voordeliger dan een nieuwe kopen.
Een extra reden om nog geen nieuwe te kopen is dat AP1 nog steeds zeer superieur is aan AP2. Ook de heerlijke stilte in mijn huidige S met achterwielaandrijving wil ik niet kwijt.
Zou AP2 ooit beter worden dan AP1 dan koop ik zakelijk in 2020/21 wel een occasion die is geleverd in 2018. Als deze in 2023/24 weer naar de hoge bijtelling gaat, haal ik hem opnieuw naar privé.
Mutatis mutandis heb ik dezelfde redenering voor mijn AP-loze Classic. Die gaat dit jaar naar privé.
Het risico op onverwachte en/of hoge kosten acht ik acceptabel. Ik zit nog niet eens op 100K km, na ruim vier jaar, vandaar.
En de door mij verwachte niet-Teslagebonden onderhoud- en reparatiebedrijven zijn er inmiddels ook al.
 
Naar prive halen is mogelijk inderdaad goedkoper echter heeft die van mij zoveel problemen gehad dat ik die prive niet wil.
Dat verschilt van gebruiker tot gebruiker. Ik heb nu twee jaar mijn tweede S met AP1.
Ik ben in die tijd niet bij een SeC geweest, noch voor onderhoud noch voor reparatie. Nou rij ik minder dan 15.000 km en rij als een opa maar ik heb niet eerder een zo probleemloze auto gehad.
Wel deze week een probleempje met het continue rebooten van het centrale scherm, maar na een volledig uitzetten van de auto is dit verholpen. Nu vooral veel gemak van mijn mogelijkheid om met 22 kW te laden. Ook als het buiten vriest de auto een uur voor vertrek nog 100 km laten laden en er is geen beperking van de 'regen' meer.
 
  • Like
Reactions: Glitch
Met 15.000km/jaar zal dat belang van een 22kW lader ook wel meevallen toch? Zoals mijn dochter nu met onze Fiat 500e rijdt, haalt ze straks die 15k km ook. En dat met een winterrange van 100km en laden op 12A via het stopcontact.
Tuurlijk Hendrik, het is allemaal gerommel in de marge. Maar ... wel heel comfortabel :)
 
Ik ben ook heel benieuwd naar de impact in 2019. Daar komt nog eens bij dat het er naar uitziet dat de Model 3 niet meer in 2018 geleverd gaat worden en dan dus ook duurder uitpakt (als je extra opties neemt tenminste). Ook lijkt het mij dat dit inderdaad een drempel gaat worden voor auto's in dezelfde klasse als de Model S en X (zoals de Jaguar). Het rekensommetje kan dan wel eens negatief uitpakken, waardoor mensen/bedrijven weer vaker voor een ICE gaan kiezen. Het percentage is immers gelijk (even los van de 50.000 vrijstelling). Had daar een tussenpercentage van gemaakt, zoals 14%. Maar niet gelijk aan een ICE.

De overheid hoeft natuurlijk niet eeuwig korting te geven, maar de CO2 doelstellingen zijn enorm hoog en dit helpt absoluut niet.
 
Ik ben ook heel benieuwd naar de impact in 2019. Daar komt nog eens bij dat het er naar uitziet dat de Model 3 niet meer in 2018 geleverd gaat worden en dan dus ook duurder uitpakt (als je extra opties neemt tenminste). Ook lijkt het mij dat dit inderdaad een drempel gaat worden voor auto's in dezelfde klasse als de Model S en X (zoals de Jaguar). Het rekensommetje kan dan wel eens negatief uitpakken, waardoor mensen/bedrijven weer vaker voor een ICE gaan kiezen. Het percentage is immers gelijk (even los van de 50.000 vrijstelling). Had daar een tussenpercentage van gemaakt, zoals 14%. Maar niet gelijk aan een ICE.

De overheid hoeft natuurlijk niet eeuwig korting te geven, maar de CO2 doelstellingen zijn enorm hoog en dit helpt absoluut niet.

In het gunstigste geval worden er dit jaar nog Model 3's geleverd in de duurdere categorie. Dat zal dan dringen worden. Maar wie weet.

Het ziet ernaar uit dat de CO2 doelstellingen niet echt hoog zijn en dat de belangen van de gevestigde merken en de olielobby onze regering meer aanspreken. Eigenlijk een schande.