Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Ok dank iedereen. Had ergens de hoop dat de regering bestaande situaties zo zou houden. Begrijp het niet helemaal, de enige stimulans die hier van uit gaat is dat er voor eind 2018 veel nieuwe Tesla’s tegen 60 maanden 4% verkocht gaan worden...
Dat gaat toch compleet in tegen alles wat met een beter milieu te maken heeft?
Groet. Remko
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Als iemand een nieuwe Tesla koopt, verdampt de oude toch niet?
Die komt in handen van iemand die een benzine of dieselauto wegdoet of veel minder gaat gebruiken.
Ik denk dat we juist blij moeten zijn met al die mensen die een nieuwe Tesla kopen.
Het is goed voor het milieu, het is goed voor Tesla, het is goed voor de berijder, want financieel aantrekkelijk, het is goed voor de overheid want die haalt zijn duurzame doelen eerder en pakt en passent ook nog de BTW mee.
 
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Als iemand een nieuwe Tesla koopt, verdampt de oude toch niet?
Die komt in handen van iemand die een benzine of dieselauto wegdoet of veel minder gaat gebruiken.
Ik denk dat we juist blij moeten zijn met al die mensen die een nieuwe Tesla kopen.
Het is goed voor het milieu, het is goed voor Tesla, het is goed voor de berijder, want financieel aantrekkelijk, het is goed voor de overheid want die haalt zijn duurzame doelen eerder en pakt en passent ook nog de BTW mee.
Eens, maar Ik denk dat @Remko0708 bedoelde dat de teslatax (vanaf 2019) niet bevorderlijk is voor het milieu, en dat ben ik bepaald met hem eens.

Ps Wiebes had nog snedig op een kritsche vraag van D’66 over de teslatax in de autobrief || geantwoord dat zij de autobladen niet lazen want er kwam in 2018 immers een tesla van 35.000 euro beschikbaar... tja.
 
  • Like
Reactions: HWS
Eens, maar Ik denk dat @Remko0708 bedoelde dat de teslatax (vanaf 2019) niet bevorderlijk is voor het milieu, en dat ben ik bepaald met hem eens.

Ps Wiebes had nog snedig op een kritsche vraag van D’66 over de teslatax in de autobrief || geantwoord dat zij de autobladen niet lazen want er kwam in 2018 immers een tesla van 35.000 euro beschikbaar... tja.
Wiebes was even 'vergeten' dat 35k ex BTW is. En dan nog de long range die zeker 10-12k extra gaat kosten en bingo we zitten al boven de €50.000. Hij zal wel weer gaan roepen dat de wisselkoersen gunstig zijn, vergetend dat er transportkosten en invoerrechten moeten worden betaald. Ach ja, feiten worden door de bewindslieden keurig aangepast om in hun straatje te passen.
 
Die bijtelling boven 50K wordt mij ook een beetje teveel. Ik was altijd al van plan om na 5 jaar de auto naar privé te halen, maar kwam er achter dat dat niet kan als ZP'er,
Maar stel nu dat ik (hier) iemand vind die in dezelfde situatie zit met een vergelijkbare auto. Zou de belastingdienst dan bezwaar maken als we onze auto's aan elkaar verkopen? Er van uit gaande dat dat voor de balans geen verschil maakt ivm een auto naar privé halen?

En als het zou kunnen, is het dan een kronkel van mij, of zien meer mensen daar wat in?
 
Dus de bijtelling van een auto > € 50.000 is 22% over het gehele bedrag? En niet alleen het gedeelte boven de 50k? Dat is dan erg slecht en heb ik me nooit gerealiseerd....als privé-rijder. Dat is echt een paar borrels. :eek:
 
Die bijtelling boven 50K wordt mij ook een beetje teveel. Ik was altijd al van plan om na 5 jaar de auto naar privé te halen, maar kwam er achter dat dat niet kan als ZP'er,
Maar stel nu dat ik (hier) iemand vind die in dezelfde situatie zit met een vergelijkbare auto. Zou de belastingdienst dan bezwaar maken als we onze auto's aan elkaar verkopen? Er van uit gaande dat dat voor de balans geen verschil maakt ivm een auto naar privé halen?

En als het zou kunnen, is het dan een kronkel van mij, of zien meer mensen daar wat in?
Lijkt mij niets mis mee,
Maar leg het aan een fiscalist voor.
 
Niet vrezen hoor! Alleen over het bedrag boven 50k :)
Maar dan is de soep toch niet zo heet als door sommige reacties wordt opgediend?

Een dikke Model 3 (LR, EAP, color, 19", premium interior) zal waarschijnlijk ongeveer € 64.000 (incl BTW) kosten. Dus dan betaal je 22% over de € 14.000 per jaar?

Maandelijks dan in totaal:

4% van 50.000 = 2000
22% van 14.000 = 3080

=> € 5080 -> € 423 per maand?

Een vergelijkbare ICE komt dan op: € 1173 per maand.

Waarom is dat dan "oneerlijk" of slecht?
 
Toch nog even een reactie op deze post. Er wordt aangegeven dat een Nissan, Opel Ampera of Model 3 een alternatief is.

Dat klopt voor de model 3 maar niet voor de Leaf of Ampera E, ik leg uit waarom.
(...)

Ik kan dus helaas (met spijt in het hart) niet anders dan terug naar een beetje potente auto met verbrandingsmotor.

Groeten,
GVW

En een MS via de tweede hands markt? Die koop je nu voor de prijs van een dikke M3 - kun je mooi de tijd naar de drie overbruggen.
 
Maar dan is de soep toch niet zo heet als door sommige reacties wordt opgediend?

Een dikke Model 3 (LR, EAP, color, 19", premium interior) zal waarschijnlijk ongeveer € 64.000 (incl BTW) kosten. Dus dan betaal je 22% over de € 14.000 per jaar?

Maandelijks dan in totaal:

4% van 50.000 = 2000
22% van 14.000 = 3080

=> € 5080 -> € 423 per maand?

Een vergelijkbare ICE komt dan op: € 1173 per maand.

Waarom is dat dan "oneerlijk" of slecht?

Oneerlijk lijkt het me sowieso niet. Of het slecht is is afhankelijk van aan wie je het vraagt. Persoonlijk snap ik het wel dat de overheid geen ludicrous mode en andere luxe hebbedingetjes meer wil subsidiëren. Het is alleen wel de doodsteek voor model S en model X, die auto's worden per 2019 zakelijk gezien een stuk onaantrekkelijker in Nederland en de verkopen zullen vanaf volgend jaar in elkaar storten. Alle toeters en bellen die je configureerd boven op de basis model 3 zullen ook duur betaald worden. Ik kan me voorstellen dat om die reden veel mensen de small range ook gaan overwegen (inclusief ikzelf) en ik denk ook dat auto's zoals de nieuwe Leaf voor veel mensen ook een goed alternatief gaan worden want super lage bijtelling en prima bruikbare range.
 
Oneerlijk lijkt het me sowieso niet. Of het slecht is is afhankelijk van aan wie je het vraagt. Persoonlijk snap ik het wel dat de overheid geen ludicrous mode en andere luxe hebbedingetjes meer wil subsidiëren. Het is alleen wel de doodsteek voor model S en model X, die auto's worden per 2019 zakelijk gezien een stuk onaantrekkelijker in Nederland en de verkopen zullen vanaf volgend jaar in elkaar storten. Alle toeters en bellen die je configureerd boven op de basis model 3 zullen ook duur betaald worden. Ik kan me voorstellen dat om die reden veel mensen de small range ook gaan overwegen (inclusief ikzelf) en ik denk ook dat auto's zoals de nieuwe Leaf voor veel mensen ook een goed alternatief gaan worden want super lage bijtelling en prima bruikbare range.

Ik denk dat hier het misverstand duidelijk wordt wat betreft het subsidiëren. De overheid subsidieert niets want de klant koopt zelf de auto voor de hoge prijs, de overheid vangt uiteindelijk ook de BTW daarover en de 4% bijtelling.
Wanneer men echt oog zou hebben voor CO2 terugdringing dan zou men zien dat deze auto's die inmiddels 53% uitmaken van het EV wagenpark verreweg het merendeel (ik schat 80% of meer) van de gereden kilometers omzetten in elektrisch gereden kilometers. En daar ging het toch om?
Wat maakt het dan uit dat hij 2 keer duurder is dan de rest van de EV's als hij driemaal zoveel kilometers elektrisch maakt.
Als CO2 terugdringen een doelstelling is dan vraag ik me af waarom men de kip met de gouden eieren gaat slachten.

Voor velen, waaronder mijzelf, is het niet meer mogelijk om een S of X te rijden straks. Wat dan het alternatief zal zijn? Who knows.
 

Dat kan, dat zal wel moeten overigens, maar levert het nu uiteindelijk op? Er zullen S en X rijders zijn die de keuze hebben gemaakt vanuit een Mercedes S/ BMW7/Audi A8 achtergrond. Op deze klasse, de kilometervreters, hebben S en X zoveel indruk gemaakt dat ze ze wat verkopen betreft voorbij zijn gestreefd. Gecombineerd nog wel.
Dan de klasse daaronder, de E/5/A6/ klasse die ook is overgestapt op S en X.
Zouden zij ook voor de Model 3 gaan? De Model 3 is een auto op BMW3/AudiA4/MercedesC niveau.

De Model 3 vind ik een fantastische auto, maar anderen kijken met andere ogen.

Daarom vind ik het nog steeds een onbegrijpelijke maatregel waarvan het echte nut niet duidelijk is, anders dan kinnesinne.
 
Ik denk dat hier het misverstand duidelijk wordt wat betreft het subsidiëren. De overheid subsidieert niets want de klant koopt zelf de auto voor de hoge prijs, de overheid vangt uiteindelijk ook de BTW daarover en de 4% bijtelling.

De overheid loopt inkomsten mis door een lagere bijtelling. Misschien heet het geen subsidie maar het is in ieder geval een fikse financiële prikkel voor een auto met allemaal luxe hebbedingetjes. Vanaf 2019 kun je voor 50k een prima elektrische auto's kopen met een flinke stimulans en wil je toeters en bellen dan moet je daarvoor betalen net zoals bij andere auto's. Het is jammer maar ik snap het wel.

Vanaf 2019 zijn er veel betaalbare goed bruikbare elektrische auto's te krijgen. Heel zakelijk nederland zal er bovenop springen. Ik denk dat het wel goed gaat komen hoor met die CO2 reductie daar heb je de model S en model X echt niet meer voor nodig vanaf die tijd.
 
Die bijtelling boven 50K wordt mij ook een beetje teveel. Ik was altijd al van plan om na 5 jaar de auto naar privé te halen, maar kwam er achter dat dat niet kan als ZP'er,
Maar stel nu dat ik (hier) iemand vind die in dezelfde situatie zit met een vergelijkbare auto. Zou de belastingdienst dan bezwaar maken als we onze auto's aan elkaar verkopen? Er van uit gaande dat dat voor de balans geen verschil maakt ivm een auto naar privé halen?

En als het zou kunnen, is het dan een kronkel van mij, of zien meer mensen daar wat in?
De bijtelling is voor een eenmanszaak of VOF nooit hoger dan de werkelijke autokosten, dus of je nu de auto naar privé haalt of op de zaak laat staan, het is om het even (ervan uitgaand dat je hem zoveel mogelijk zakelijk hebt afgeschreven binnen de 4% regeling).
Zie: Bijzondere situaties
(Paragraaf onder gele kader)
 
De overheid loopt inkomsten mis door een lagere bijtelling. Misschien heet het geen subsidie maar het is in ieder geval een fikse financiële prikkel voor een auto met allemaal luxe hebbedingetjes. Vanaf 2019 kun je voor 50k een prima elektrische auto's kopen met een flinke stimulans en wil je toeters en bellen dan moet je daarvoor betalen net zoals bij andere auto's. Het is jammer maar ik snap het wel.

Vanaf 2019 zijn er veel betaalbare goed bruikbare elektrische auto's te krijgen. Heel zakelijk nederland zal er bovenop springen. Ik denk dat het wel goed gaat komen hoor met die CO2 reductie daar heb je de model S en model X echt niet meer voor nodig vanaf die tijd.

Men loopt niets mis want men krijgt 4% over 100k. In de nieuwe situatie krijgt men 4% over 50k want de S en X markt zal behoorlijk instorten en nauwelijks 22% in het laatje brengen. En zoveel luxe hebbedingetjes hebben wij niet als ik de vele vergelijkingen lees met de rijk uitgeruste auto's van de gevestigde merken. De S en X zouden trouwens elk 25 tot 30k goedkoper hebben kunnen zijn als uit de opbrengst niet de ontwikkeling van Model 3 en expansie van Tesla en SuC netwerk gedeeltelijk uit betaald hadden moeten worden. En er is ook nog een uitdrukking, iets met een beer en een huid. In 2019 zijn er helemaal niet veel betaalbare en goed bruikbare elektrische auto's te krijgen. Op papier wel, maar waarom dan niet de situatie zo laten totdat die keuze er daadwerkelijk is. Het blijft een enorm domme maatregel die op geen enkele wijze bijdraagt aan het overstappen op fossielvrij rijden.
 
De overheid loopt inkomsten mis door een lagere bijtelling. ...
.

Alleen voor mijzelf sprekend: als ik de S niet had gekocht had ik gewoon nog in mijn Saab gereden, privé en zonder bijtelling.
In die vergelijking verdient de overheid (edit: 4000 euro bijtelling is) 2000 euro per jaar aan mij door de S te ‘subsidiëren’. Ik zou never nooit een ice van een ton zakelijk zijn gaan rijden in 2015. Heb ik ook nooit eerder gedaan.

Oh ja, de Saab heb ik ook nog (trekhaakdingetje) dus ik betaal voor weinig kms zelfs nog wegenbelasting en helaas wat accijnzen.

Er zijn vast meer jkr’s out there.

Dus daarom vind ik die berekeningen ‘wat de lagere bijtelling de staat heeft gekost’ zo ondoordacht. To put it mildly.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Steven and HWS
De bijtelling is voor een eenmanszaak of VOF nooit hoger dan de werkelijke autokosten, dus of je nu de auto naar privé haalt of op de zaak laat staan, het is om het even (ervan uitgaand dat je hem zoveel mogelijk zakelijk hebt afgeschreven binnen de 4% regeling).
Zie: Bijzondere situaties
(Paragraaf onder gele kader)

Mijn S uit nov'13 dus in 2019 een bijtelling van 15.000,- en verwachte kosten ~5.000,- betekent in de praktijk 5000 bijtelling en 5000 aftrekbare kosten. Valt tegen elkaar weg, dus gelijk aan een privé auto. Dat lucht op, conclusie toch weer: classic forever! bedankt voor de info Basvk.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Men loopt niets mis want men krijgt 4% over 100k. In de nieuwe situatie krijgt men 4% over 50k want de S en X markt zal behoorlijk instorten en nauwelijks 22% in het laatje brengen.

Er zullen nog steeds mensen zijn die een model S of een X kopen of een model 3 willen aankleden met een grote batterij,19" velgen en een premium upgrade pakket. Die gaan allemaal ruim over de 50k heen en die gaan extra geld in het overheidslaatje brengen.

En in 2019 heb je toch een hele rits elektrische auto's met een aantrekkelijke range? De nieuwe leaf, de ioniq, de bolt, de model 3, de i3 en ik vergeet er vast nog een aantal. De doorbraak komt niet van dure model S'en en X'en maar van betaalbare modellen met een bruikbare range. De productie van dat soort auto's wordt in ieder geval gestimuleerd.