Mijns inziens zou iedere auto gewoon die 22% moeten betalen, wel mag je van mij 22% meteen weer terug als je dit op een groene manier inzet (denk aan zonnepanelen en/of powerpacks). Ook wanneer je een ice auto koopt trouwens, al is het maar om je te laten beseffen dat je met die "gratis" zonnepanelen ook "gratis" auto had kunnen rijden. Ook kunnen bedrijven het opgeleverde geld van hun bedrijfsauto's zonnepanelen op hun bedrijfsdaken laten plaatsen, op industriegebied wordt over het algemeen meer energie gebruikt dan op andere locaties. 22 procent op een auto van 50k (of een ander bedrag) is aardig wat geld, het overwegen waard dus. Op dit moment is het helaas zo dat 9 van de 10 bedrijven totaal niet kijken naar zonnepanelen, gezien het financieel veel minder rendabel is voor hun ten opzichte van particulieren. Ook vullen particulieren niet hun gehele dak, maar slechts de hoeveelheid die voor hun financieel het beste uitkomt. Dat is iets waar ik mij op dit moment een beetje aan irriteer.Ik ben ook heel benieuwd naar de impact in 2019. Daar komt nog eens bij dat het er naar uitziet dat de Model 3 niet meer in 2018 geleverd gaat worden en dan dus ook duurder uitpakt (als je extra opties neemt tenminste). Ook lijkt het mij dat dit inderdaad een drempel gaat worden voor auto's in dezelfde klasse als de Model S en X (zoals de Jaguar). Het rekensommetje kan dan wel eens negatief uitpakken, waardoor mensen/bedrijven weer vaker voor een ICE gaan kiezen. Het percentage is immers gelijk (even los van de 50.000 vrijstelling). Had daar een tussenpercentage van gemaakt, zoals 14%. Maar niet gelijk aan een ICE.
De overheid hoeft natuurlijk niet eeuwig korting te geven, maar de CO2 doelstellingen zijn enorm hoog en dit helpt absoluut niet.