Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Als de zakelijke markt in 2019 massaal op elektrische autos gaat duiken dan gaat dat de overheid echt wel wat inkomsten kosten. Ik kan me daarom voorstellen dat er ergens een grens getrokken gaat worden vanaf waar je weer het gewone bijtellingtarief gaat betalen. Het is jammer maar ik kan het me voorstellen.

Dat is naar mijn idee het probleem met de overheid: ze zijn reactief. Er is geen visie. Dus als het inderdaad storm loopt zoals jij aangeeft, dan volgt daarna de zoveelste reparatie. Het is uiteindelijk gewoon een melkkoe voor de overheid. De Model S en de Model X maken bijna 50% van de totale EV's uit tot en met 2017 (Steinbuch site). Zonder deze modellen was het echt niet zo hard gegaan. Wat er nu gebeurd voelt als een straf voor het pionieren!
 
  • Like
Reactions: ElecFan and HWS
Dat is naar mijn idee het probleem met de overheid: ze zijn reactief. Er is geen visie. Dus als het inderdaad storm loopt zoals jij aangeeft, dan volgt daarna de zoveelste reparatie. Het is uiteindelijk gewoon een melkkoe voor de overheid. De Model S en de Model X maken bijna 50% van de totale EV's uit tot en met 2017 (Steinbuch site). Zonder deze modellen was het echt niet zo hard gegaan. Wat er nu gebeurd voelt als een straf voor het pionieren!
Gewoon geen beleid of wat er was onder druk van lobbygroepen naar de achtergrond verschoven.

Maar mensen, laten we de zondag niet verpesten. Het is nog lang niet zover, in die zin dat er nog wel wat te fixen valt. Het is alleen weer heel Nederlands, roepen het beste jongetje (mag dat nog zo?) van de klas te zijn maar vervolgens ergens achteraan lopen.
 
  • Like
Reactions: ElecFan
Ok, hoe kunnen we met deze 'nieuwe ploeg' in contact komen en ze de impact duidelijk maken? EV is niet het enige...kijk maar eens naar de salderingsregeling voor zonnepanelen die ook de nek om gedraaid wordt. Voor mij een reden om niet in te investeren op dit moment (onduidelijkheid over terugverdientijd). Ze roepen wel heel hard, maar doen gewoon niet de juiste dingen...
Wie zegt dat de salderingsregeling de nek wordt omgedraaid?
Tot 2023 wordt er niet aan getornd en ook daarna zal het zeker - deels - in tact gelaten worden.
Als je nu zonnepanelen aanschaft heb je in 2023 al 80% terugverdiend. En wil je zekerheid voor 15 jaar, sluit je dan aan bij een Postcoderoos regeling.
Jij roept wel heel hard, maar doet zelf niet de juiste dingen.
 
Wie zegt dat de salderingsregeling de nek wordt omgedraaid?
Tot 2023 wordt er niet aan getornd en ook daarna zal het zeker - deels - in tact gelaten worden.
Als je nu zonnepanelen aanschaft heb je in 2023 al 80% terugverdiend. En wil je zekerheid voor 15 jaar, sluit je dan aan bij een Postcoderoos regeling.
Jij roept wel heel hard, maar doet zelf niet de juiste dingen.

Ik roep ook! En ga als 010-er nu ook een daad tegenover stellen:
Weet iemand een goede leverancier/installateur van zonnepanelen voor de regio Rotterdam?
 
EV is niet het enige...kijk maar eens naar de salderingsregeling voor zonnepanelen die ook de nek om gedraaid wordt. Voor mij een reden om niet in te investeren op dit moment (onduidelijkheid over terugverdientijd).

Salderen is een korting op de energiebelasting uit de tijd dat zonnepanelen nauwelijks binnen 25 jaar terug te verdienen waren. Inmiddels zijn pv-panelen zo goedkoop dat ze ook zonder salderen een investering vormen met een gunstige terugverdientijd. Nu investeren is juist handig, want betekent dat je de installatie voor 2023 hebt terugverdiend. Kun je van de besparing een Powerwall ophangen.

Uiteindelijk moet ook Tesla’s zonder subsidie verkocht kunnen worden. Jammer alleen dat de aanpassing nu zo schoksgewijs gaat, en niet in een rustiger en voorspelbaar tempo.
 
Even duidelijk. Wie in 2019 een S100D zonder FSD optie (wel met comfort pakket en Auto Pilot) zakelijk gaat rijden gaat per maand netto vanuit privé een bedrag extra aan de fiscus betalen van rond €.450,00. ofwel $.550,00. Extra dus, in totaal is het netto €.620,00 per maand. Zit men in de hoogste schijf is het zelfs een totaal van ruim €.750,00 netto per maand. Ik vind dat niet niks.

En daarnaast is er natuurlijk de investering die het bedrijf/de werkgever moet doen in de auto.
 
Last edited:
Even duidelijk. Wie in 2019 een S100D zonder FSD optie (wel met comfort pakket en Auto Pilot) zakelijk gaat rijden gaat per maand netto vanuit privé een bedrag extra aan de fiscus betalen van rond €.450,00. ofwel $.550,00. Extra dus, in totaal is het netto €.620,00 per maand. Zit men in de hoogste schijf is het zelfs een totaal van ruim €.750,00 netto per maand. Ik vind dat niet niks.

En daarnaast is er natuurlijk de investering die het bedrijf/de werkgever moet doen in de auto.
Je moetje bij het maken van dat sommetje eens afvragen of de aanschafprijs van die auto reëel is... En dan voor de aardigheid even het acceleratievermogen buiten beschouwing laten.
 
Ik volg deze discussie, als privé rijder, met een groeiend gevoel van meewarigheid. 'huilie, huilie' noemde iemand dat laatst.
Ik begrijp best dat de portemonnee mag spreken, maar als ik de vele 'vervloekingen' op alles wat diesel of ICE hier lees van de die-hards op Tesla gebied en het gemak waarmee ze nu aankondigen weer terug naar die wereld te gaan stappen omdat 'de overheid' een wel heel riante regeling voor een beperkte groep af dreigt te zwakken, dan vraag ik me af of het nu alleen 'die overheid' is die aanspreekbaar is voor een beter milieu. Geniet dan nog maar even van al die zakelijke voordelen die je met de aanschaf en gebruik van deze fantastische auto hebt en nog steeds deels, maar in beperktere mate houdt. Maar een beter milieu heeft een prijs, ook voor de Tesla rijder
 
Laten we welwezen, de meeste kilometers worden door de zakelijke rijders gemaakt dus daar is de eerste winst te behalen. Iedereen is een Tesla gegund maar zolang ze nog op de bon zijn moeten we ze daar inzetten waar ze het meest effect hebben.

Verder kon ik het niet laten, ik vind de bijtellingsregeling op zijn minst voorbarig maar eigenlijk haaks staand op klimaatdoelen.

Ergens moet het beginnen.

Schermafbeelding 2018-02-11 om 15.13.44.png
 
Ik volg deze discussie, als privé rijder, met een groeiend gevoel van meewarigheid. 'huilie, huilie' noemde iemand dat laatst.
Ik begrijp best dat de portemonnee mag spreken, maar als ik de vele 'vervloekingen' op alles wat diesel of ICE hier lees van de die-hards op Tesla gebied en het gemak waarmee ze nu aankondigen weer terug naar die wereld te gaan stappen omdat 'de overheid' een wel heel riante regeling voor een beperkte groep af dreigt te zwakken, dan vraag ik me af of het nu alleen 'die overheid' is die aanspreekbaar is voor een beter milieu. Geniet dan nog maar even van al die zakelijke voordelen die je met de aanschaf en gebruik van deze fantastische auto hebt en nog steeds deels, maar in beperktere mate houdt. Maar een beter milieu heeft een prijs, ook voor de Tesla rijder

Helemaal gelijk! Toen ik dit een jaar geleden zei waren alle tesla rijders nee we blijven dit rijden etc en nu zie ik Posts van dezelfde personen voorbij komen dat ze mogelijk terug gaan maar een ICE. Ik vind heel die bijtelling al krom als ondernemer maar dat is een ander verhaal.
 
Last edited:
Salderen is een korting op de energiebelasting uit de tijd dat zonnepanelen nauwelijks binnen 25 jaar terug te verdienen waren. Inmiddels zijn pv-panelen zo goedkoop dat ze ook zonder salderen een investering vormen met een gunstige terugverdientijd. Nu investeren is juist handig, want betekent dat je de installatie voor 2023 hebt terugverdiend. Kun je van de besparing een Powerwall ophangen.

Zonder salderen een gunstige terugverdientijd? Zou je me dat willen voorrekenen?
 
Het probleem is ook dat de salderingsregeling al in 2020 wordt aangepast volgens het regeerakkoord. Er zal nog subsidie zijn, maar een stuk minder.
Over de salderingsregeling schrijft het CPB: ‘De salderingsregeling met betrekking tot thuis opgewekte maar niet direct gebruikte zonne-energie, wordt geheel afgeschaft. Hier staat deels de invoering van een terugleversubsidie tegenover. … Als alternatief voor de salderingsregeling wordt vanaf 2020 een terugleversubsidie van door zonne-energie opgewekte elektriciteit aan het net ingevoerd, taakstellend voor 300 miljoen euro.’

[..] In de eerste 2 jaren van de nieuwe regeling zal de besparing dan ook miniem zijn. Structureel kan vanaf 2035 volgens het regeerakkoord echter 648 miljoen euro per jaar bespaard worden op de salderingsregeling en kost de nieuwe regeling vanaf 2021 jaarlijks 240 miljoen euro.
(bron)

Het is dus onduidelijk wat er precies gaat gebeuren, maar dat het minder positief wordt lijkt zeker. Dat maakt de terugverdientijd dus langer en iets als een PowerWall interessant voor het maximale rendement. Maar ook los daarvan blijft die investering wel interessant, denk ik, maar zeker nu nog. Welke andere investering levert je op basis van 30+ jaar gegarandeerd zoveel op? (ik heb vorige maand 40 zonnepanelen laten installeren)

Maar goed: ik zou wel een concreet actieplan voor duurzaamheid en CO2-reductie van de nieuwe regering willen zien. Op deze manier schiet het nog niet erg op.
 
Last edited:
Het probleem is ook dat de salderingsregeling al in 2020 wordt aangepast. Er zal nog subsidie zijn, maar een stuk minder.

(bron)

Het is dus onduidelijk wat er precies gaat gebeuren, maar dat het minder positief wordt lijkt zeker. Dat maakt de terugverdientijd dus langer en iets als een PowerWall interessant voor het maximale rendement. Maar ook los daarvan blijft die investering wel interessant, denk ik, maar zeker nu nog. Welke andere investering levert je op basis van 30+ zoveel op? (ik heb vorige maand 40 zonnepanelen laten installeren)

Maar goed: ik zou wel een concreet actieplan voor duurzaamheid en CO2-reductie van de nieuwe regering willen zien. Op deze manier schiet het nog niet erg op.
In dat geval hoop ik dat ze een powerwall in meubels kunnen verwerken en gewoon op het stopcontact aan kunnen sluiten. Achter een bank of bed heb ik heus nog wel een stopcontact, ik heb alleen geen zin om een gigantisch apparaat aan de muur te hangen oid.
 
Zonder salderen een gunstige terugverdientijd? Zou je me dat willen voorrekenen?

Op een bierviltje. Stroomprijs is nu 0,19 (voor de meeste mensen). Kale stroomprijs 0,07. Wanneer je niet kunt salderen, krijg je alleen de kale stroomprijs en wordt het geheel dus 2,5x zo ongunstig. Terugverdientijd stijgt dan van huidige 6 jaar, 15-17 jaar. Panelen zijn dan nog lang niet aan einde levensduur. Leg je panelen oost-zuid-west, dan wordt het eigen verbruik zo hoog dat het geheel nog gunstiger wordt. Niet zo royaal gunstig als nu. Wel nog altijd gunstig.