Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aankoop Model Y : AP - EAP of Full ?

This site may earn commission on affiliate links.
EAP lijkt het me het minimum. Ik vind het veel geld om Full autopilot te bestellen om maar 2 extra functies te krijgen (herkenning verkeerslichten en verkeersborden) maar anderzijds heb ik op beide Tesla's full FSD en vind ik het super handig dat dat ding ook afremt bij verkeerslichten. Het herkennen van verkeersborden is met wisselend succes, maar dat ligt er eerder aan omdat Tesla (nog) niet herkent dat na een kruising de snelheidslimiet komt te vervallen. Hij wacht nl. op een "einde snelheidslimiet" bord en die zijn er niet zo vaak in België...
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Phil V
Upvote 0
Voor nu zou ik inderdaad enkel EAP bestellen. Heb nu FSD erop zitten maar zou zelf als ik voor de optie zou staan, enkel EAP kiezen.

FSD zou je altijd achteraf nog kunnen bestellen als het echt meerwaarde oplevert, de kans is dan echter wel aannemelijk dat ook de prijs voor FSD wordt verhoogd, dat is dan het enige risico wat je zou lopen.
 
Upvote 1
Momenteel is EAP idd voldoende en zou dat idd als minimum nemen, FSD werkt in NL/Europa nog niet en het is maar de vraag hoe goed het gaat werken. FSD kan je idd later ook aanschaffen, maar schuif me wel aan bij Wooter dat als het mijn keuze zou zijn dan neem ik altijd FSD erbij.

De nieuwe auto's worden geleverd met HW3.0 wat volgens Tesla voldoende is voor full FSD. Maar Tesla zei dat ook over HW2.0 en HW 2.5, dus het kan veranderen. Watt en Wooter hebben daarom een punt naar de toekomst toe; gratis upgrade als Tesla toch besluit dat je HW4.0 of andere camera's nodig hebt en mogelijk dat FSD duurder wordt.
 
Upvote 1
Voor nu zou ik inderdaad enkel EAP bestellen. Heb nu FSD erop zitten maar zou zelf als ik voor de optie zou staan, enkel EAP kiezen.

FSD zou je altijd achteraf nog kunnen bestellen als het echt meerwaarde oplevert, de kans is dan echter wel aannemelijk dat ook de prijs voor FSD wordt verhoogd, dat is dan het enige risico wat je zou lopen.
Dank voor deze gedachtenwisseling die interessant is voor mij : heb MYLR besteld. Levering voorzien oktober. (Voorlopig) zonder EAP. Welke functie daarvan gebruiken jullie vaak. Heb nu autopark op BMW en gebruik dat niet. Wordt de summin veel gebruikt.
 
Upvote 0
EAP.
Zelfs daarvan vind ik niet alle geclaimde functionaliteit echt bruikbaar.
Vb NOA. Als de huidige NOA representatief is voor wat FSD zal kunnen, dan mogen we aannemen dat dat nagenoeg onbruikbaar is op onze drukke wegen. Ik zie het niet zitten om voor een afrit 2 km achter de vrachtwagens te hangen in het rechtervak (om maar een voorbeeld te geven). In Nederland, als je maar 100 mag is dat nog enigszins aanvaardbaar misschien. Maar bij ons is dat verschil nog groot.
Mocht de (verwachte) FSD veel beter werken, dan zou dat al in EAP doorgevoerd zijn als teaser. Toch minstens op de autowegen, want die zijn niet zo veel anders dan de Amerikaanse. Dat onze secundaire wegen moeilijker zijn dan de Amerikaans begrijp ik nog.
 
Upvote 0
Nooit FSD kopen, is gewoon geld weggooien aan features die in de EU niet mogen/komen/werken voor een onbepaalde tijd.
Slechtste 6400 euro uitgegeven OOIT, ik had er beter aandelen Tesla van gekocht destijds.
Dus EAP inderdaad.

Ik heb uiteindelijk de aankoop wel gedaan. Ik twijfelde tussen EAP en FSD. Ik wou wat minder beepjes hebben. Het verschil tussen beide opties is 3.700 euro momenteel. De reden waarom ik uiteindelijk voor FSD gegaan ben is de vage belofte van gratis hardware upgrades voor AP. Ik denk echter niet dat de benodigde hardware upgrades om FSD te bereiken backwards compatible zijn. Uiteindelijk heb ik dus 7.500 euro betaald om minder biepjes te hebben. Dom, maar hopelijk kan ik ooit een beetje spelen met de functionaliteit die ze nu in de VS hebben.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Upvote 0
Ik heb EAP zat erop en ik ben er blij mee.
NOA: Afslagen laten nemen doe ik niet zo vaak soms als ik alleen in de auto zit en als ik dan leuk vind om te kijken hoe het hier werkt. Ik rij niet te vaak westelijk van Utrecht en meestal buiten de spits dus ik heb vaak wel de ruimte om te spelen. :cool:
Ik gebruik auto lane-change wel vaak beneden de 100 km/uur is het een beetje houterig maar boven de 115 km/uur doet ie het heel soepel.
 
Upvote 0
EAP en 5 aandelen TSLA. Ik heb zelf eerst EAP genomen en later FSD erbij maar erg veel verschil maakt het niet, ik kon dan ook hd 2.5 naar 3 upgraden wat voor nieuw kolen niet op gaat. Enige echte pluspunt is remmen voor stoplichten en de betere animaties maar dat zou (volgens eigenlijk gebruik) enkel buiten de bb kom moeten gebeuren en of dat nou het geld waard is?.. (disclaimer: geen financieel advies)
 
Upvote 0