Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanschaf bruto/netto ZZP zonder financiallease

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Bij financiallease is het vrij eenvoudig want je hebt een maandtermijn + verzekering en als ZZP'er gaan deze kosten eenvoudig van de winst af.

Mijn hoogste schaal is 52% inkomstenbelasting. Ik wil niet dat de kosten van aanschaf meteen het het eerste jaar worden verrekend want dan verreken in op schalen die minder gunstig zijn.

Hoe zit dit bij normale aanschaf? Ik moet in 5 jaar afschrijven, maar hoe zit het met het kapitaal dat ik privé inbreng en de winst van de onderneming als ZZP'er?

Wellicht is deze vraag al eens gepasseerd maar ik kan niets vinden.
 
Het helpt als je financial lease los ziet van de aanschaf van de auto. Financial lease is niet anders dan een lening van de bank (met als onderpand de auto).

Dus je koopt de auto, die schrijf je in 5 jaar af. Dus gedurende 5 jaar trek je een bepaald percentage van de prijs van de auto af van je winst (bijv. 90/5 = 18% als je 10% restwaarde aanhoudt - eigenlijk moet je het aantal overgebleven maanden vanaf ingebruikname rekenen dus dit jaar zul je maar een klein beetje kunnen aftrekken, er zijn nog maar 4 maanden dit jaar). Daarbij kun je dit jaar dan nog wel de milieu investeringsaftrek (MIA) aftrekken.

In jouw geval staat het geld voor die auto op je bankrekening en betaal je dat voor levering aan Tesla.

In het geval van financial lease betaalt de bank dat geld (of een deel ervan indien je een deel zelf betaalt) aan Tesla en betaal je in bijv 60 termijnen dat geld plus rente terug aan de bank. Die aflossing trek je niet van je winst af *) en komt niet op de winst/verliesrekening, maar de rentekosten wel. Dit alles staat dus volledig los en heeft helemaal niets te maken met de afschrijving van de auto zelf.

*) de ontvangen lening tel je ook niet bij je winst op, de aflossing ervan trek je ook niet van de winst af. In plaats daarvan komen die op de balans. De rente trek je wel af want dat zijn kosten voor het hebben van zo'n lening.

Disclaimer: ik ben geen boekhouder, bespreek dit goed met je boekhouder, en check of je boekhouder weet hoe hij de MIA aan moet vragen.
 
Wat is nu eigenlijk een geschikte restwaarde, die niet op bezwaren van de fiscus stuit?
In het voorbeeld hierboven lees ik 10%. Ik zelf houd 25% aan. Als je te laag gaat zitten en de auto voor een hogere prijs verkoopt, krijg je een desinvesteringsbijtelling in het 5e jaar (=belasting betalen). Als je de auto aan prive verkoopt, dan hanteer je natuurlijk die lage restwaarde, maar wat is acceptabel? In procenten? Wat doen jullie?
 
Ik ben geen boekhouder, maar zou zeggen: bedrijfsmiddelen schrijf je lineair af over vijf jaar naar 20%.

Bij vervreemding van het bedrijfsmiddel (dus verkoop van je Tesla) boek je het verschil tussen de economische waarde en boekwaarde als winst (danwel verlies). Dus als hij op je balans staat (boekwaarde) voor 20.000 en hij wordt verkocht voor 30.000, reken je af over 10.000 extra winst.

Inversteringsaftrek (en omgekeerd de desinvesteringsbijtelling) staat daar los van en heeft zijn eigen regeling. Bijv. de MIA trek je af over vijf jaar. Verkoop je de auto na 3 jaar, moet je dus 2/5 van de MIA 'terugbetalen' (bijtellen). Even zwaar versimpeld. Gaat dus niet over de waarde maar over de gebruiksduur.

Nogmaals, geen boekhouder ;-) dus geen garanties.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Ik ben geen boekhouder, maar zou zeggen: bedrijfsmiddelen schrijf je lineair af over vijf jaar naar 20%.

Bij vervreemding van het bedrijfsmiddel (dus verkoop van je Tesla) boek je het verschil tussen de economische waarde en boekwaarde als winst (danwel verlies). Dus als hij op je balans staat (boekwaarde) voor 20.000 en hij wordt verkocht voor 30.000, reken je af over 10.000 extra winst.

Inversteringsaftrek (en omgekeerd de desinvesteringsbijtelling) staat daar los van en heeft zijn eigen regeling. Bijv. de MIA trek je af over vijf jaar. Verkoop je de auto na 3 jaar, moet je dus 2/5 van de MIA 'terugbetalen' (bijtellen). Even zwaar versimpeld. Gaat dus niet over de waarde maar over de gebruiksduur.

Nogmaals, geen boekhouder ;-) dus geen garanties.
Er is inmiddels geprocedeerd over de MIA en daardoor geldt nu dat je die proportioneel mag afschrijven met de waardedaling van de auto. Dus als je voor €100.000 gekocht hebt en je verkoopt na 1 jaar voor €70.000, dan moet je 70% van de MIA terugbetalen (en dus niet 80%, naar analogie van de gebruiksduur).
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Er is inmiddels geprocedeerd over de MIA en daardoor geldt nu dat je die proportioneel mag afschrijven met de waardedaling van de auto. Dus als je voor €100.000 gekocht hebt en je verkoopt na 1 jaar voor €70.000, dan moet je 70% van de MIA terugbetalen (en dus niet 80%, naar analogie van de gebruiksduur).
Heb je ergens een bron hiervan? Kan het zelf niet vinden helaas
 
Wat is nu eigenlijk een geschikte restwaarde, die niet op bezwaren van de fiscus stuit?
In het voorbeeld hierboven lees ik 10%. Ik zelf houd 25% aan. Als je te laag gaat zitten en de auto voor een hogere prijs verkoopt, krijg je een desinvesteringsbijtelling in het 5e jaar (=belasting betalen). Als je de auto aan prive verkoopt, dan hanteer je natuurlijk die lage restwaarde, maar wat is acceptabel? In procenten? Wat doen jullie?
Het maakt niet veel uit, want het teveel afgeschreven bedrag vloeit bij de verkoop van de auto weer terug.
Zelf houd ik 10% waarde aan omdat de afschrijving dan de waardedaling van de auto in de eerste paar jaar veel beter volgt. Wil ik bijv. na 2 jaar een nieuwe, dan heb ik nauwelijks een boekverschil. Zelfde mocht je 'm in het jaar na aflopen van de nieuwwaarderegeling in de prak rijden.
Pas in jaar 4 en vooral in jaar 5 loopt de afschrijving dan uit de pas, maar het is me tot nu toe nog niet gelukt een (zakelijke) auto zo lang te behouden. ;)
 
Het staat mij bij dat je de Mia niet terug hoeft te betalen vanaf 1 januari van het vijfde jaar. Bijvoorbeeld: je koopt 2 december 2015 je tesla, krijgt 9000 belastingkorting met Mia, dan kan je auto er per 1 januari 2020 uit zonder verrekening.
 
Deze meerkeuzevragen heb ik m´n accountant voorgelegd:

Stel de elektrische auto waarover MIA is ontvangen kost €100.000. De ontvangen MIA is 36% van maximaal €50.000. Na exact 1 jaar wordt de auto verkocht voor €65.000. De desinvesteringsbijtelling is:

a. 4/5 * €18.000 = €14.400
b. 65/100 * €18.000 = €11.700
c. €50.000 * 36% = €18.000

Nu wordt de auto verkocht na 3 jaar, voor €30.000. De desinvesteringsbijtelling is:

a. 2/5 * €18.000 = €7.200
b. 30/100 * €18.000 = €5.400
c. €30.000 * 36% = €10.800
d. €50.000 * 36% = €18.000
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Dit is het antwoord van m'n accountant:


De desinvesteringsbijtelling is geregeld in de wet in artikel 3.47 Wet IB2001

Letterlijk staat er "indien in een kalenderjaar tegen overdrachtsprijzen voor een bedrag van meer dan € 2.300 aan goederen wordt vervreemd, wordt van de overdrachtsprijzen een gelijk percentage als ter zake van de investering in die goederen als investeringsaftrek in aanmerking is genomen ten bate van de winst gebracht".

In lid 2 staat vervolgens: "desinvesteringsbijtelling vindt alleen plaats voor zover de vervreemding plaatsvindt binnen vijf jaar na het begin van het kalenderjaar waarin de investering heeft plaatsgevonden en wordt over geen hoger bedrag berekend dan het investeringsbedrag voor zover daarover investeringsaftrek in aanmerking is genomen"

M.i. betekent dit dus in jouw eerste voorbeeld een desinvesteringsbijtelling van 36% over € 50.000 (vanwege de laatste volzin van lid 2) = € 18.000 M.i. betekent het in jouw tweede voorbeeld dus 36% x € 30.000 (de overdrachtsprijs) = € 10.800

De pro/rato benaderingen (die op zich ook niet onredelijk zijn), vinden geen steun in de wet.
 
Na vijf jaar hoeft geen rekening meer gehouden te worden met de restwaarde. Dus als je je Tesla na 4 jaar en 10 maanden inruilt voor een nieuwe, heb je helaas niet zo veel aan de MIA gehad.
Dat klopt in zoverre, als je ervan uitgaat dat je MIA hebt gehad volgens de huidige regeling (maximaal over 50k), en dat de restwaarde van de auto bij verkoop van 4 jaar oud nog iets van 40k of meer is. Dat laatste hoeft ook niet altijd het geval te zijn.