Devils son
Active Member
Nu levert je dus zelf het bewijs dat de eerdere opmerking van jou helemaal niet klopt? Snap ook nog steeds niet hoe het gebruik van Teslafi, zoals jij zelf voorstelt, anders is dan het "bijhouden van een km administratie met gebruikmaking van hulpmiddelen" zoals Ger voor stelde.
Storm in een glas water, denk ik. Gauw vergeten.
Je leest het niet goed. Er staat a. Dat een km administratie ‘kan’ en het ‘gemakkelijkste is’, wat inhoudt dat het dus ook zonder kilometeradministratie mag, b. Dat je het alleen maar aannemelijk hoeft te maken en c. Dat de hoofdregel is dat je over het feitelijke privégebruik aftikt.
In essentie is de Belastingdienst dus kennelijk al bijgedraaid naar het standpunt wat ik hier in heb genomen.
Eens temeer is het dan bijzonder dat iemand dan een plv raadsheer kent die ‘weet’ dat in de praktijk de rechtszoekenden keer op keer in het ongelijk worden gesteld met ditzelfde standpunt.
Ik geef even een simpel voorbeeld:
Aantal km gereden is 25.000. Ik woon op 30 km van mijn werk enkele reis. Ik kan dan obv dat enkele gegeven aannemelijk maken dat ik 230x30x2=13.800 km zakelijk heb gereden (woon-werk wordt immers als zakelijk gezien). Dan zit je al op een 55/45 split. Terwijl je bij het slaafs volgen van de 2,7% regeling op 33/67 uitkomt.
Natuurlijk moet je dan wel ook aannemelijk kunnen maken dat je dagelijks op kantoor pleegt te zijn. Dat is een beetje functieafhankelijk.
Voor een zzp-er kan het ook simpelweg de digitale agenda zijn waaruit blijkt naar welke opdrachtgever hij is gereden in welke periode.
De fiscus kan echt niet anders dan dat accepteren en met een goed verhaal zullen ze dat ook zeker doen. Ze zitten daar niet om meer btw te harken dan hen toekomt. De meeste controleambtenaren zijn alleszins redelijk als je gewoon normaal hebt afgedragen.