Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aantal vragen zzp’er aanschaf model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij nu prive een BMW 1 serie benzine die mij 2 jaar geleden 20.000 euro kostte (occasion).

Als ik nu die Tesla koop voor 49.000 euro dan scheelt mij dat zoveel geld om die zakelijk te kopen. Alle kosten op de zaak, MIA, BTW terug. Scheelt niet veel als je dit vergelijkt met de auto die ik nu prive heb (heb dan wel auto van 50k).

Ik ga wel financial lease doen. Dan houd ik nog meer geld over voor investeringen.
 
  • Like
Reactions: basvk
Even voor de absoluut-een-oprit-nodig predikers:
de TS rept over 25000 km per jaar. Ik schat dat er een 3000km in het buitenland aan SuCs (vakantie) wordt geladen gedurende 3 weken, dan blijven er nog 49 weken voor 22000km over, wat neerkomt op ongeveer 450km per week. Ongeacht of je een SR of LR hebt, dat is 2x laden per week. Daar heb je toch geen eigen laadpaal en oprit voor nodig?
 
  • Like
Reactions: XvoorX and Vlaaiman
Thuis kan ik niet laden. Ik woon 4-hoog en de gemeente plaatst geen laadpaal op de parkeerplaats. In hoeverre zou je mij een Tesla adviseren als je alleen openbaar kan laden?

Heb je er al aan gedacht om een garagebox (met stroom uiteraard) in de buurt te huren of kopen? Al is het maar 1 fase, dan heb je in ieder geval elke dag wel wat kilometers geladen. En houd er maar alvast rekening mee dat je mogelijk meer kilometers gaat rijden omdat het rijden zelf zo veel leuker wordt ;-)
 
Ik ben misschien ouderwets, maar ik lease niks. Met de huidige extreem lage rentestand zou ik (als ik in de situatie van TS zou zitten) eerder een deel liquide houden door een bv een lening bij een bank. Ik zou dus zelf mijn eigen leasemaatschappij zijn en dat geld dat een LM aan mij zou verdienen in mijn zak steken #omdenken

Laden: stilstaan = chargen. Als dat thuis lastiger is dan hopelijk op de zaak een mogelijkheid? On route laden is incidenteel (vakantie e.d.) geen enkel probleem maar structureel zou wel tegen gaan staan denk ik.
 
Even voor de absoluut-een-oprit-nodig predikers:
de TS rept over 25000 km per jaar. Ik schat dat er een 3000km in het buitenland aan SuCs (vakantie) wordt geladen gedurende 3 weken, dan blijven er nog 49 weken voor 22000km over, wat neerkomt op ongeveer 450km per week. Ongeacht of je een SR of LR hebt, dat is 2x laden per week. Daar heb je toch geen eigen laadpaal en oprit voor nodig?

Ja, wat een flauwekul. Ik heb geen eigen oprit of garagebox en zie binnenkort 400.000 km op de teller verschijnen.
 
Wanneer je gratis kunt laden is thuis laden ineens verhoudingsgewijs erg duur. Dat kan verklaren waarom iemand niet zo zwaar tilt aan het niet thuis kunnen laden. Ik denk dat ik het ongemak van "moeten laden bij de SuC" dan ook wat sneller voor lief zou nemen
 
Ik vind laden bij fastned ook niet heel duur, 30 cent per KwH en binnen een minuut of 20 ben je weer onderweg. Stukje goedkoper dan voor 1200 euro een laadinstallatie van NewMotion aan laten leggen (daar zit ik aan vast met mijn parkeergarage) en voor 22 cent per kwh opladen..
 
Wanneer je gratis kunt laden is thuis laden ineens verhoudingsgewijs erg duur. Dat kan verklaren waarom iemand niet zo zwaar tilt aan het niet thuis kunnen laden. Ik denk dat ik het ongemak van "moeten laden bij de SuC" dan ook wat sneller voor lief zou nemen

Tja, dat is een ‘verklaring’ beredeneerd vanuit het heden. Toen ik mijn Model S kocht was het ‘gratis’ SuC-netwerk vooral een belofte: een toekomstplan waarvan onduidelijk was hoe snel en waar het zou worden gerealiseerd. En evenmin gratis: onbeperkt laden was een optie. Een optie op een belofte. Ik heb dus vooral veel plezier gehad, en nog steeds, van laadpalen in de openbare ruimte.
 
Thuis kan ik niet laden. Ik woon 4-hoog en de gemeente plaatst geen laadpaal op de parkeerplaats. In hoeverre zou je mij een Tesla adviseren als je alleen openbaar kan laden?

Ik kon thuis vroeger niet tanken, Ik woonde vrijstaand maar toch wilde de gemeente geen toestemming geven om een eigen tankstation te plaatsen op eigen terrein, Toen heb ik maar een Tesla gekocht, want een laadpaal mocht wel...



..Sarcasme uit.... Gewoon doen, geheel niet relevant dat je thuis niet kan laden....
 
Wanneer je gratis kunt laden is thuis laden ineens verhoudingsgewijs erg duur. Dat kan verklaren waarom iemand niet zo zwaar tilt aan het niet thuis kunnen laden. Ik denk dat ik het ongemak van "moeten laden bij de SuC" dan ook wat sneller voor lief zou nemen
Tja, dat doet er niet echt toe he, zowel @michelh als @Dutchmaccer kunnen niet thuisladen en hebben dus geen keuze.
Dat @michelh zich wat kan troosten aan het feit dat hij bij de SuC gratis laadt is fijn voor hem, maar doet verder niet af aan het feit dat hij aantoont dat je prima zonder oprit kunt, ook bij hogere jaarkilometrages.
 
Ik kon thuis vroeger niet tanken, Ik woonde vrijstaand maar toch wilde de gemeente geen toestemming geven om een eigen tankstation te plaatsen op eigen terrein, Toen heb ik maar een Tesla gekocht, want een laadpaal mocht wel...



..Sarcasme uit.... Gewoon doen, geheel niet relevant dat je thuis niet kan laden....
Met alle respect: je kunt 5 minuten om te tanken toch niet serieus vergelijken met een half uur om op te laden?

Voor de duidelijkheid: ik heb nooit gezegd dat het niet kan. Maar ik kan me niet voorstellen dat zij die afhankelijk zijn van publiek laden niet stiekem een beetje jaloers zijn op zij die dat niet zijn. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ik het niet ben.

Zeker met in het achterhoofd de wetenschap dat er letterlijk scheepsladingen Model 3s onderweg zijn en er vast wel een moment gaat komen dat je toch even op je beurt moet wachten bij de SuC.
 
Ergens werd gemeld “en je kunt de BTW aftrekken” let daarbij wel op dat je ook voor de BTW een bijtellingsregeling hebt. Dus ja je mag de BTW aftrekken, maar in ruil daarvoor heb je wel 2,7% BTW bijtelling over de fiscale nieuwwaarde elk jaar. Tenzij je weinig prive rijdt en het hele circus van een kilometerregistratie optuigt (Ja, ik weet dat je daar allerlei handige hulpmiddelen en software voor hebt, maar het blijft gedoe.)
 
Met alle respect: je kunt 5 minuten om te tanken toch niet serieus vergelijken met een half uur om op te laden?

Voor de duidelijkheid: ik heb nooit gezegd dat het niet kan. Maar ik kan me niet voorstellen dat zij die afhankelijk zijn van publiek laden niet stiekem een beetje jaloers zijn op zij die dat niet zijn. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ik het niet ben.

Zeker met in het achterhoofd de wetenschap dat er letterlijk scheepsladingen Model 3s onderweg zijn en er vast wel een moment gaat komen dat je toch even op je beurt moet wachten bij de SuC.

Bedoelde meer dat dit geen issue zou moeten zijn om mee te wegen. Tanken 5 minutes of aan 350 kW straks bij SuC of 3th party lader gewoon 10 minutes en weer gaan... ik sta liever 20 minuten te laden dan 5 minuten op zo een stinktankstation. Als je ook nog de keren dat je tijdens parkeren ergens staat te laden denk ik dat je qua tijd op een jaar gekeken niet veel meer absolute tijd kwijt zal zijn met laden ten opzichte van tanken...
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Bedoelde meer dat dit geen issue zou moeten zijn om mee te wegen. Tanken 5 minutes of aan 350 kW straks bij SuC of 3th party lader gewoon 10 minutes en weer gaan... ik sta liever 20 minuten te laden dan 5 minuten op zo een stinktankstation. Als je ook nog de keren dat je tijdens parkeren ergens staat te laden denk ik dat je qua tijd op een jaar gekeken niet veel meer absolute tijd kwijt zal zijn met laden ten opzichte van tanken...
Ach, het belangrijkste was denk ik dat onze TS er eens goed over na zou denken. En volgens mij heeft hij zijn beslissing al lang genomen ;)
 
Ergens werd gemeld “en je kunt de BTW aftrekken” let daarbij wel op dat je ook voor de BTW een bijtellingsregeling hebt. Dus ja je mag de BTW aftrekken, maar in ruil daarvoor heb je wel 2,7% BTW bijtelling over de fiscale nieuwwaarde elk jaar. Tenzij je weinig prive rijdt en het hele circus van een kilometerregistratie optuigt (Ja, ik weet dat je daar allerlei handige hulpmiddelen en software voor hebt, maar het blijft gedoe.)

Voor de BTW is die hele km registratie niet nodig. De fiscus roept van wel, maar de zesde richtlijn gaat boven wat ze hier ten lande allemaal vinden, denken en doen.