Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil graag een laadpaal zetten aan ons vakantie huisje. Zodat we zelf kunnen laden maar ook dat huurders kunnen laden. We zouden dit graag dan kunnen door reken aan de huurders (liefst automatisch) met een batch of kaart systeem. Iemand een tip voor een systeem dat een beetje schappelijk is in prijs. Ik weet nog niet hoeveel dit gebruikt gaat worden door de huurders.

Ik maak zelf gebruik van een KEBA P20 met paslezer. In de meterkast een aparte groep met een kw/h meter ertussen. De KEBA kan zowel 1 fase als 3 fase worden aangesloten, afhankelijk van de beschikbaarheid.

Hier is meer info: Keba KeContact P20 | Laadpunt Nederland
 
Betaalt de huurder de elektriciteit niet apart? Meteropname bij aankomst en bij vertrek? En dan ergens een schakelaartje, mechanisch of elektronisch via internet, om de elektronica te bekrachtigen, om te vermijden dat iedereen er komt laden.
 
Ik wil graag een laadpaal zetten aan ons vakantie huisje. Zodat we zelf kunnen laden maar ook dat huurders kunnen laden. We zouden dit graag dan kunnen door reken aan de huurders (liefst automatisch) met een batch of kaart systeem. Iemand een tip voor een systeem dat een beetje schappelijk is in prijs. Ik weet nog niet hoeveel dit gebruikt gaat worden door de huurders.

Ik gebruik hier NewMotion Home Advanced voor. Abonnement kost 4,- per maand. Dan kun je:

- Opgegeven passen (wel alleen NewMotion passen) laten laden met aangepast tarief (bv. inkoopprijs of gratis)
- Gastgebruik activeren en daarbij een tarief instellen

Uitbetaling kan op een ander bankrekening dan de abonnementhouder. In mijn geval betaald de BV het abonnement maar wordt de stroom aan mij prive uitgekeerd, omdat de energieaansluiting prive is.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Betaalt de huurder de elektriciteit niet apart? Meteropname bij aankomst en bij vertrek? En dan ergens een schakelaartje, mechanisch of elektronisch via internet, om de elektronica te bekrachtigen, om te vermijden dat iedereen er komt laden.

De prijs van de elektriciteit zit in de huurprijs. Deze wordt niet apart berekent.

Ik gebruik hier NewMotion Home Advanced voor. Abonnement kost 4,- per maand. Dan kun je:

- Opgegeven passen (wel alleen NewMotion passen) laten laden met aangepast tarief (bv. inkoopprijs of gratis)
- Gastgebruik activeren en daarbij een tarief instellen

Uitbetaling kan op een ander bankrekening dan de abonnementhouder. In mijn geval betaald de BV het abonnement maar wordt de stroom aan mij prive uitgekeerd, omdat de energieaansluiting prive is.

Deze ga ik zeker eens bekijken.
 
Als de laadpaal de verbruikte stroom wel in rekening brengt zou dit toch zeer handig zijn? Anders wordt er geladen/getankt op mijn kosten en dit zou resulteren dat ik de huurprijs ga moeten verhogen ook voor diegene die niet zouden laden/tanken. Als de gast dan zou kunnen laden aan de laadpaal met zijn eigen pas bvb the newmotion. Dan krijgt de gast of zijn werkgever/bedrijf hier gewoon een factuur van.

Ik zag zojuist ook nog een combinatie met een Maxem wat eigenlijk ook interessant is denk ik. Dan kan de zekeringskast niet overbelast worden. LaadSlim Actiepakket | Laadpunt Nederland
 
Als de laadpaal de verbruikte stroom wel in rekening brengt zou dit toch zeer handig zijn? Anders wordt er geladen/getankt op mijn kosten en dit zou resulteren dat ik de huurprijs ga moeten verhogen ook voor diegene die niet zouden laden/tanken.

Ben het hier inderdaad mee eens. Hoewel het voor de EV'ers natuurlijk leuk is dat laden soms gratis is, iemand moet het betalen. Als dat betekent dat de kale huurprijs omhoog moet zou ik er ook voor kiezen om het laden te belasten.
 
Als de laadpaal de verbruikte stroom wel in rekening brengt zou dit toch zeer handig zijn? Anders wordt er geladen/getankt op mijn kosten en dit zou resulteren dat ik de huurprijs ga moeten verhogen ook voor diegene die niet zouden laden/tanken. Als de gast dan zou kunnen laden aan de laadpaal met zijn eigen pas bvb the newmotion. Dan krijgt de gast of zijn werkgever/bedrijf hier gewoon een factuur van.

Ik zag zojuist ook nog een combinatie met een Maxem wat eigenlijk ook interessant is denk ik. Dan kan de zekeringskast niet overbelast worden. LaadSlim Actiepakket | Laadpunt Nederland
Als je de kosten wel in rekening brengt, is het misschien een ander verhaal. Maar zelfs dan moet je je afvragen of je de vaste kosten en afroming van inkomsten door derden (lees: TNM/Shell) opwegen tegen bijvoorbeeld een forfaitair bedrag (€ 2,50 per dag resp. € 5,00 voor accu's > 50 kWh, ofzo) voor een sleuteltje. Gegeven de investering is er sowieso geen positief rendement te halen. Het moet dus komen uit de extra service aan de gast.

Ander punt: als laden met elk pasje mogelijk is (tegen betaling), wie gaat er dan scheidsrechter spelen tussen verschillende bewoners die willen laden alsof het een publiek laadpunt is? Worden jouw gasten ook niet blij van.

Keep it simple. En een Maxem helpt daar dan weer wel bij, maar maakt het nog duurder.
 
Ook: als je laden aan je laadpunt betalend maakt, maar het overige elektriciteitsverbruik niet, dan krijg je van die Fivari-eigenaars die met zo'n mobiele lader gewoon in het stopcontact inpluggen en daar permanent 3 à 3,5 kW slurpen.
Ik zou het energieverbruik doorrekenen, bijvoorbeeld aan de hand van foto's van de meterstand die de huurder je doormailt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Waarom moeilijk maken?
Gewoon bij boeken van de accommodatie in laten vullen of men een EV wil laden en daar een tientje per boeking extra voor rekenen.

Als na een jaar blijkt dat er toch teveel onbetaald wordt geladen (geloof ik niet), dan kun je de lader nog met een sleutel beveiligen.
 
Ik zou het energieverbruik doorrekenen, bijvoorbeeld aan de hand van foto's van de meterstand die de huurder je doormailt.

Maar dan zit je nog steeds met een niet-huurder die zijn auto bij de "gratis" laadpaal laat laden. Helemaal vervelend als dat gebeurt in een periode dat het vakantiehuisje verhuurd is aan iemand die geen EV heeft, maar dus wel mag betalen.

Dan kom je dus nog steeds uit op iets met een sleuteltje of een paal met RFID.
 
mmm veel om over na te denken. Het klopt wel dat dat iemand gewoon een verlengkabel kan leggen en "gratis" gaat tanken/laden. Maar toch is dit omslachtiger dan als er een laadpaal voorzien is die langs de wagen staat en aan een aanvaardbaar tarief werk tegen een hogere laadsnelheid.
 
mmm veel om over na te denken. Het klopt wel dat dat iemand gewoon een verlengkabel kan leggen en "gratis" gaat tanken/laden. Maar toch is dit omslachtiger dan als er een laadpaal voorzien is die langs de wagen staat en aan een aanvaardbaar tarief werk tegen een hogere laadsnelheid.

Daarom zou ik een RFID oplossing doen. Geen gezeur, iedereen betaald netjes voor z'n stroom, en de niet-huurder kan ook laden. Je zou zelfs kunnen overwegen om de paal dan juist goed zichtbaar te maken.

Alle oplossingen als fototjes maken van meterstanden, e.d. kost meer aan tijd dan die 4,- voor een paalabonnement.
 
Heb er ook wel een over nagedacht. Ben al gauw tot de conclusie gekomen dat de eerste jaren de kans dat een huurder wil laden erg klein is (met nog gewen 2% EV's op de weg). Daarom gaat om stroom-kosten om niets. Ik zou gewon paal neerzetten, schakelaar in de meterkast en zorgen dat de spanning er af is als er geen huurder is. Je zorgt toch ook dat dan de deur op slot zit, huis is schoongemaakt etc. En dan gewoon jaartje monitoren. Tien tegen 1 dat je geen verschil in stroomkosten ziet. Als dat wel gaat gebeuren kan je altijd nog maatregelen nemen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Heb er ook wel een over nagedacht. Ben al gauw tot de conclusie gekomen dat de eerste jaren de kans dat een huurder wil laden erg klein is (met nog gewen 2% EV's op de weg). Daarom gaat om stroom-kosten om niets. Ik zou gewon paal neerzetten, schakelaar in de meterkast en zorgen dat de spanning er af is als er geen huurder is. Je zorgt toch ook dat dan de deur op slot zit, huis is schoongemaakt etc. En dan gewoon jaartje monitoren. Tien tegen 1 dat je geen verschil in stroomkosten ziet. Als dat wel gaat gebeuren kan je altijd nog maatregelen nemen.
Maar als je adverteert met de laadpaal bij het aanbieden van het huis, dan kan je een hogere bezetting krijgen dan de huizen in de buurt, zeker als er in de buurt geen andere laadpalen zijn.
 
Je hoeft zelfs geen extra schakelaar te plaatsen bij de lader, hij is toch met een zekering beveiligd in je stoppenkast.
Als je huurder geen EV heeft, gewoon de zekering afgeschakeld houden... .
En inderdaad gewoon de teller noteren bij aankomst en vertrek.
Als je normaal gezien voor de elektriciteit een forfait rekent ga je toch ook uit van een bepaald aantal KWh die gebruikt zijn. Ik vermoed dat het verbruik nu ook niet zo drastisch zal stijgen...?

Trouwens, bij een vakantiehuisje ga je toch geen 11KW kunnen aanbieden zeker? meestal is de stroomvoorziening daar beperkt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Je hoeft zelfs geen extra schakelaar te plaatsen bij de lader, hij is toch met een zekering beveiligd in je stoppenkast.
Als je huurder geen EV heeft, gewoon de zekering afgeschakeld houden... .
En inderdaad gewoon de teller noteren bij aankomst en vertrek.
Als je normaal gezien voor de elektriciteit een forfait rekent ga je toch ook uit van een bepaald aantal KWh die gebruikt zijn. Ik vermoed dat het verbruik nu ook niet zo drastisch zal stijgen...?

Trouwens, bij een vakantiehuisje ga je toch geen 11KW kunnen aanbieden zeker? meestal is de stroomvoorziening daar beperkt.

Heb in Bretagne wel eens een huis met intern zwembad gehuurd. Was toevallig ook een Tesla rijder (de enige in dat gebied toen) en hij had speciaal buiten een 230V stopcontact voor de auto. Gegeven het zwembad werd de stroom separaat afgerekend - gewoon bij aankomst gezamenlijk meterstanden opnemen en idem bij vertrek. Kostte me een klauw geld - Franse atoomstroom wordt duur betaald.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Maar als je adverteert met de laadpaal bij het aanbieden van het huis, dan kan je een hogere bezetting krijgen dan de huizen in de buurt, zeker als er in de buurt geen andere laadpalen zijn.

Zo dacht ik er ook over. Het is op een vakantie park met een 70 tal huisjes waarvan er op dit moment 1 van is die een laadpaal heeft. De verhuur doe ik niet zelf dit wordt uitbesteed aan Ardoer. En ik ben zelf niet in de mogelijkheid om meterstanden te gaan controleren. Ik heb hier al veel nuttige informatie gekregen. Ik ga even rondkijken of er iets interessant te vinden is en anders wacht ik het nog even af.