Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
met 8A over tijdens het laden, of 2kW, zal je toch niet al te veel moeten wassen of koken. Zeker wie tijdens de periode van de daluren wil laden, de vaatmachine en de wasmachine opzetten, zal een beurtrol moeten inlassen. Met een slimme lader heb je die problemen niet. Dat is in die situatie toch een meerwaarde.
 
  • Like
Reactions: FVO
heb 3 binnenkomende fasen - dus das geen probleem - maar de algemene procedure is een kluwen, waar een leek niks van snapt
Ik had een offerteaanvraag ingevuld en kreeg een afspraak voor 6 weken later. Ondertussen had ik de HPWC geïnstalleerd (met morele remote steun van @S-19910) en gemerkt dat ik die verzwaring eigenlijk niet nodig had. Ik heb de afspraak afgebeld.
Ik zou je ook aanraden om te beginnen met wat je hebt. Een nacht duurt in 99,9% van de gevallen lang genoeg om voldoende vol te raken.
Ik doe het met een monofase aansluiting van 40A. Ik laad op 32A - 34km/u. We vermijden andere grote verbruikers tegelijkertijd, maar een (vaat)wasmachine kan er nog net bij (voor die keer dat we onoplettend waren). En mocht je eens heel onoplettend zijn, dan is er nog de hoofdzekering.
Als dat laatste wel een probleem mocht zijn, kan je voor een loadbalancer gaan. Hier al genoeg besproken.
Ik lees dat je 3 fasen hebt, dan is er echt geen issue denk ik. Tenzij je elektrisch verwarmt misschien. Verzwaren is duur, vaste kosten verhogen en de nutsmaatschappij profiteert er vaak van om je op extra kosten te jagen: "cablage vanaf straat is niet meer volgens de norm, we moeten die dus ook vernieuwen".
 
Ik had een offerteaanvraag ingevuld en kreeg een afspraak voor 6 weken later. Ondertussen had ik de HPWC geïnstalleerd (met morele remote steun van @S-19910) en gemerkt dat ik die verzwaring eigenlijk niet nodig had. Ik heb de afspraak afgebeld.
Ik zou je ook aanraden om te beginnen met wat je hebt. Een nacht duurt in 99,9% van de gevallen lang genoeg om voldoende vol te raken.
Ik doe het met een monofase aansluiting van 40A. Ik laad op 32A - 34km/u. We vermijden andere grote verbruikers tegelijkertijd, maar een (vaat)wasmachine kan er nog net bij (voor die keer dat we onoplettend waren). En mocht je eens heel onoplettend zijn, dan is er nog de hoofdzekering.
Als dat laatste wel een probleem mocht zijn, kan je voor een loadbalancer gaan. Hier al genoeg besproken.
Ik lees dat je 3 fasen hebt, dan is er echt geen issue denk ik. Tenzij je elektrisch verwarmt misschien. Verzwaren is duur, vaste kosten verhogen en de nutsmaatschappij profiteert er vaak van om je op extra kosten te jagen: "cablage vanaf straat is niet meer volgens de norm, we moeten die dus ook vernieuwen".


34km/u is nog meer dan 10u om hem vol te krijgen - heb regelmatig dagen dat ik 300-500km per dag heb.
Probleem zit hem eigenlijk bij de openheid van communicatie en de manier waarop info wordt gedeeld - laadpalen vinden op het internet is easy. Maar deze dan ook geïnstalleerd krijgen inclusief verhoging van de aansluiting is een andere koek. Dus oproep aan alle verdelers van laadpalen om eens een duidelijke verstaanbare procedure te hebben, die iedereen begrijpt. Heb na verschillende telefoongesprekken met NL aanbieders ook duidelijk begrepen dat dit in NL veel beter geregeld is tov. Belgie.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Bij 300 km passeer je zeker een superlader, bij 500 moet je sowieso onderweg laden. Die 2 uur die je thuis te weinig had aan 34 km/u heb je daar in 10 minuten ingehaald.
We moeten Hans zijn agenda niet maken, maar... denk dat er bij klantenbezoeken van 300 à 500km/dag nog veel tijd overblijft om nog te SuCen.
EN de uren die Hans al aan de SuC heeft gehangen het vorige jaar is al niet te onderschatten.
 
We moeten Hans zijn agenda niet maken, maar... denk dat er bij klantenbezoeken van 300 à 500km/dag nog veel tijd overblijft om nog te SuCen.
EN de uren die Hans al aan de SuC heeft gehangen het vorige jaar is al niet te onderschatten.
Excuses. Had verkeerdelijk de vraag als een beginnersvraag geïnterpreteerd.
Heb nu twee keer gekeken van waar ze kwam.
 
  • Like
Reactions: FVO
We moeten Hans zijn agenda niet maken, maar... denk dat er bij klantenbezoeken van 300 à 500km/dag nog veel tijd overblijft om nog te SuCen.
EN de uren die Hans al aan de SuC heeft gehangen het vorige jaar is al niet te onderschatten.

Rij al 4 jaar Tesla - is intussen Model X 2 na 2x MS - en zoals aangeven door FVO - vorig jaar vele uren versleten aan de SuCs ;-)
 
hou ook even rekening met de toekomst. zelf heb ik bewust voor een losse kabel gekozen, bij min de charger in garage ( maar auto staat buiten). indien je een andere auto aansluit wil dat wel eens niet passen aan de auto kant ( bv mijn outlanr heeft een type 1 of chademo en geen type 2.) Visite met een non- type 2 of een andere auto in de toekomst kan wellicht vragen om een andere aansluiting. met een losse kabel kun je ook over 5 jaar nog mee.

daarnaast ben ik zelf naar een maxem smartcharger aan het kijken, met name om zonder verzwaring toch sneller te kunnen laden. 's nachts laden is prima, maar als je overdag nog een keer weg moet is 50km per uur soms een pain in the butt. De smartcharger zorgt dat alle beschikbare energie, eventueel ook nog de extra opbrensgt van je zonnepanelen, nnaar het laadpunt gaat.

tenslotte kijk naar de KIA en/of MIA ( nederland) Bij beiden moet de totale investering boven de 2500 liggen. KIA kun je behalen samen met zonnecellen, MIA samen met de aanschaf van je tesla.

Hoi lees ik nou goed dat je thuis bijvoorbeeld zonnepanelen, een Powerwall2 en een thuislader onder de KIA/ en of MIA kunt opvoeren?
 
Die 5e draad is voor de aarde. Grondkabel is altijd aarde op de mantel zodat 'ie eruit knalt als je met een schop de kabel doorsnijdt. Maar alle laadpalen die ik heb gezien willen 5x6mm qua aansluiting (ook een 11kW paal). En dus wil ik zeker weten dat je de mantel op een goede manier kan aansluiten, of dat ik gewoon 5x6mm2 grondkabel moet leggen zelf.

Pin mij er niet op vast, maar: Als je een 5-aderige grondkabel (dus met nog een aardlitze) pakt, en 1 van de aders gebruikt als aarde (en niet de aardlitze) doe je het volgens mij niet goed. Volgens mij is juist het idee dat wanneer je met een schop je kabel sloopt je als eerst die mantel met aardlitze raakt. Als je die niet gebruikt, en je fase ligt toevallig bovenop (grote kans met 3-fasen) heb je kans dat je je schop onder stroom zet. Zeker als de grond heel droog is (en daardoor slecht geleid) is dat potentieel gevaarlijk.

Gebruik je wel de aardlitze dan was tegen die tijd de aardlek al afgeschakeld, omdat de schop de fase verbind met de aardlitze.
 
  • Informative
Reactions: robertvg