Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies X100D of een X P100D, wat is wijs?

This site may earn commission on affiliate links.
Zo veel geld, voor een iets verbeterd trucje...weggegooid geld. Zeker als je naar Tesla's geschatte meerkosten kijkt voor die P.
Je verbruikt altijd meer en geeft meer uit aan de optie dan de meeste mensen aan hun hele auto. Aan een P is niets meer schoon of bewust te noemen, een regelrechte patseroptie die meer gevaar dan functie brengt. Ga je dragraces doen...tractorpulls? Of vooral opscheppen dat je de meeste Porsches (...) bij houdt?
De 100 acccu is al onnodig duur geprijd. En Tesla komt ermee weg omdat de concurrentie nog uitblijft. Zodra die arriveert, zullen de verdubbelaars (vervierdubbelaars, etc) op grotere accu's wel vlot over zijn. Wordt interessant hoe Tesla de transitie van die schofterig dure super populaire opties gaat maken naar iets marktconforms.
 
Die schofterig dure super populaire opties zijn net marktconform :). Meer nog, de meeste mensen klagen dat zo een P zo weinig vleugels, luchthappers, brede heupen en ander dramatisch sportieve features heeft :)

Kijk maar wat Mercedes AMG ervan maakt, of BMW //M, of Porsche met hun sportievere modellen. En mensen betalen graag de meerprijs.

Ik zou bv heel graag de optie hebben om net zoals in een Porsche de kleur van de stiksels te kiezen :).
 
Het prijsverschil tussen een 75 en 100 slaat ook nergens op 19650 euro bij de X. Dus 785 euro per kwh. Als je dit door trekt dan zou de accu van een 75d los kosten: 58950 euro. Een x zonder accu kost dus 34925 euro. Dit terwijl ik las dat de kwh prijs onder de 100 dollar zat ofzo. Maargoed meer concurrentie zal goed zijn in deze markt. Het is voor mij ook de laatste keer dat ik zo’n dure wagen koop want met de nieuwe bijtelling regels over 5 jaar dan ga ik niet nog eens een wagen van 135k kopen.
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik rijd nu een S 90D en heb, sinds ik de betreffende software update heb, chill mode permanent aan.
Natuurlijk, het is leuk, die extra PK's, maar ik vind het het geld niet waard.
Als ik zoveel geld had dat ik het toch zou overwegen, had ik al lang de meer dan € 200k neergeteld voor een reservering van een Roadster Founders-serie :cool: (ik keek net en hij is nu € 215k; wijzigt die prijs in Euro's met de dollarkoers? Ik dacht dat het meer was...)
 
Ik rijd nu een S 90D en heb, sinds ik de betreffende software update heb, chill mode permanent aan.
Natuurlijk, het is leuk, die extra PK's, maar ik vind het het geld niet waard.
Als ik zoveel geld had dat ik het toch zou overwegen, had ik al lang de meer dan € 200k neergeteld voor een reservering van een Roadster Founders-serie :cool: (ik keek net en hij is nu € 215k; wijzigt die prijs in Euro's met de dollarkoers? Ik dacht dat het meer was...)

Met 3 kids is die roadster zo onhandig ;), maar hij was altijd al 215000.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Ook ik ben aan het twijfelen om een X 100d te kopen, ben geen bestaande Tesla rijder maar een Outlander PHEV berijder waarvan in november de 5 goedkope jaren om zijn. Ik ben al weken aan het zoeken naar de kosten tussen een benzine bak met 22% of een tesla met gratis electro (tot het einde van deze maand) Ik heb een eigen onderneming. Het bedrag voor de benzinebak komt op ongeveer 60.000 en dan is het toch wel even schrikken wanneer je 119.000 moet af tikken. Wie geeft mij een goed advies?
 
Ook ik ben aan het twijfelen om een X 100d te kopen, ben geen bestaande Tesla rijder maar een Outlander PHEV berijder waarvan in november de 5 goedkope jaren om zijn. Ik ben al weken aan het zoeken naar de kosten tussen een benzine bak met 22% of een tesla met gratis electro (tot het einde van deze maand) Ik heb een eigen onderneming. Het bedrag voor de benzinebak komt op ongeveer 60.000 en dan is het toch wel even schrikken wanneer je 119.000 moet af tikken. Wie geeft mij een goed advies?

Zoek even een spreadsheet op om de TCO te berekenen. Je zal merken dat je inderdaad schrikt van de initiële investering maar je met de TCO eigenlijk beter af bent met de Tesla. Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan en mijn Tesla S vergeleken met een Mercedes C220 automatic en BMW 5 en de keuze kwam ongeveer op hetzelfde uit van prijs over 5 jaar / 150000 km. Met de huidige prijzen en subsidies natuurlijk :)
 
Ook ik ben aan het twijfelen om een X 100d te kopen, ben geen bestaande Tesla rijder maar een Outlander PHEV berijder waarvan in november de 5 goedkope jaren om zijn. Ik ben al weken aan het zoeken naar de kosten tussen een benzine bak met 22% of een tesla met gratis electro (tot het einde van deze maand) Ik heb een eigen onderneming. Het bedrag voor de benzinebak komt op ongeveer 60.000 en dan is het toch wel even schrikken wanneer je 119.000 moet af tikken. Wie geeft mij een goed advies?
Is dit wat? Tesla model S: van aankoop tot levering - GeensZins

Edit: zie dat dit voor Belgie is. Hier is er een voor Nederland van Steinbuch. Elektrisch rijden: voor ZZP en BV, aanschaf 2016-2020
 
Last edited:
Ook ik ben aan het twijfelen om een X 100d te kopen, ben geen bestaande Tesla rijder maar een Outlander PHEV berijder waarvan in november de 5 goedkope jaren om zijn. Ik ben al weken aan het zoeken naar de kosten tussen een benzine bak met 22% of een tesla met gratis electro (tot het einde van deze maand) Ik heb een eigen onderneming. Het bedrag voor de benzinebak komt op ongeveer 60.000 en dan is het toch wel even schrikken wanneer je 119.000 moet af tikken. Wie geeft mij een goed advies?
X75D volstaat echt niet voor jouw rijgedrag? Hoop geld voor actieradius die je misschien zelden nodig hebt.
 
Ik rij met een P85D. Gisteren een vervang wagen gehad, een 75D. De wattpedaal respons van de 75D is totaal anders (en Chill stond niet aan). De P85D reageeert veel snediger bij normaal gebruik. Natuurlijke accelereert bij kick-down de P85D sneller maar dat is meer een demo mode die je dagelijks niet gebruikt.
Op papier is de 75D vrij snel, maar praktisch vond ik het verschil toch heel merkbaar.

Als je het kan betalen, neem dan de P100D. Je leeft maar 1 keer en het is leuk om Porsches in je achteruitkijkspiegel te zien verdwijnen.
 
Als je het kan betalen, neem dan de P100D. Je leeft maar 1 keer en het is leuk om Porsches in je achteruitkijkspiegel te zien verdwijnen.
Grappig/ironisch dat je dat zo zegt. Van wat ik heb gezien aan nieuwsberichten hield dat leven vaker op in de wagen zelf voor mensen met een P. Het creëert en lokt situaties uit waarbij er straatmeubilair, voetgangers/fietsers en andere auto's behoorlijk in de weg komen te staan.

"Watch this!"
 
Ook ik ben aan het twijfelen om een X 100d te kopen, ben geen bestaande Tesla rijder maar een Outlander PHEV berijder waarvan in november de 5 goedkope jaren om zijn. Ik ben al weken aan het zoeken naar de kosten tussen een benzine bak met 22% of een tesla met gratis electro (tot het einde van deze maand) Ik heb een eigen onderneming. Het bedrag voor de benzinebak komt op ongeveer 60.000 en dan is het toch wel even schrikken wanneer je 119.000 moet af tikken. Wie geeft mij een goed advies?

Hier dezelfde overweging, rij nu een Outlander en wil overstappen naar een S100d of X100d. Het verschil in bereik is het grootste dilemma. Ik rij 1 à 2 keer per week een flink stuk door NL, zeg maar 240km 's ochtends heen en (dezelfde 240km) 's middags weer terug. Wanneer je niet op locatie kan laden, sta je met de X dus op de terugweg iets langer bij een supercharger dan met een S.
Is dit een groot verschil?
 
Hier dezelfde overweging, rij nu een Outlander en wil overstappen naar een S100d of X100d. Het verschil in bereik is het grootste dilemma. Ik rij 1 à 2 keer per week een flink stuk door NL, zeg maar 240km 's ochtends heen en (dezelfde 240km) 's middags weer terug. Wanneer je niet op locatie kan laden, sta je met de X dus op de terugweg iets langer bij een supercharger dan met een S.
Is dit een groot verschil?
Heb je al A Better Routeplanner geprobeerd? Je kunt je route invoeren met beide modellen, bij verschillende condities en de verschillen zien in laadtijd. Als ik bv Tynaarlo-Tilburg vv invoer, kom ik op een verschil in laadtijd van 15 minuten tussen de X en de S (23 min ipv 9).
 
Last edited: