Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AEB of automatische noodrem, doet hij het?

This site may earn commission on affiliate links.
De bug dat er opeens een rode auto vlak voor je op het display opduikt heb ik intussen twee keer gehad. De alarmbellen gaan rinkelen maar gelukkig grijpt de auto niet zelf in. Na een seconde is het weer weg en kan je hartslag weer halveren. Je blijft wel scherp op die manier.

Ik heb dit ook meegemaakt bij een lage snelheid binnen de bebouwde kom zonder tacc: wel rinkelen en rode auto, niet remmen.

Bij gebruik van tacc en AP: rinkelen en rode auto, en wel degelijk vertragen!
Mijn analyse: de tacc wordt door de early collision warning direct uitgezet en dat op zich vertraagt al (vrij fors) door regen. Of de remmen zelf worden geactiveerd betwijfel ik.
 
Van de week met een AP1, zelf sturend (geen tacc, geen as) maar onvoldoende aandacht en te laat of onvoldoende remmend, deed de AEB keurig zijn werk om blikschade te voorkomen. Alarm bellen, maar ook ineens het rempedaal onder m'n voet weg. In het scherm de tekst noodstop en na iets doorglijden op de bandjes de auto op tijd volledig tot stilstand. Pfew!
Dus de rem zelf wordt toch ook geactiveerd! Nuttig.
 
Van de week met een AP1, zelf sturend (geen tacc, geen as) maar onvoldoende aandacht en te laat of onvoldoende remmend, deed de AEB keurig zijn werk om blikschade te voorkomen. Alarm bellen, maar ook ineens het rempedaal onder m'n voet weg. In het scherm de tekst noodstop en na iets doorglijden op de bandjes de auto op tijd volledig tot stilstand. Pfew!
Hoe hard reed je ongeveer toen AEB ingreep?
 
Dat komt omdat je je riem niet vast hebt. Als je dan ook maar iets je kont optilt, schiet hij in de P

Neen, ik heb met mijn Classic in Zeist eens achteruit gereden waarbij ik met een klap stilstond. Toen ik uitstapte zag ik dat de achterkant een cm of drie van een uurtje stond terwijl ik ervan uit ging dat ik de muur geraakt zou hebben. Navraag later bij Tesla leerde mij dat hij inderdaad op basis van de achteruitrijsensor dit doet, maar alleen als je heel langzaam rijdt en het object goed binnen de sensor valt. Men zegt hier verder niets over omdat er dan allerlei gemeut komt bij elke keer dat men ergens tegenaan rijdt. Het is n.l. geen garantie dat hij het doet, maar in mijn geval wel fijn. Had de auto toen nog maar heel kort :)
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Heb het eens gehad op mijn oprit. Vol in de remmen omdat hij het niet prettig vond dat ik zo ver de auto van mijn vrouw naderde. Idd ook alles rood en een paar cm doorschuiven. Snelheid zal niet meer dan 10km per uur feweest zijn.
Vind het wel raar dat hij dit nog maar 1 keer deed. Ik denk dat ik de oprit steeds op dezelfde manier op rij. Of toch niet?
 
Neen, ik heb met mijn Classic in Zeist eens achteruit gereden waarbij ik met een klap stilstond. Toen ik uitstapte zag ik dat de achterkant een cm of drie van een uurtje stond terwijl ik ervan uit ging dat ik de muur geraakt zou hebben. Navraag later bij Tesla leerde mij dat hij inderdaad op basis van de achteruitrijsensor dit doet, maar alleen als je heel langzaam rijdt en het object goed binnen de sensor valt. Men zegt hier verder niets over omdat er dan allerlei gemeut komt bij elke keer dat men ergens tegenaan rijdt. Het is n.l. geen garantie dat hij het doet, maar in mijn geval wel fijn. Had de auto toen nog maar heel kort :)

Bij mij heeft het dus ooit al eens niet gewerkt.... het was geen vlakke muur maar een muur met een knik erin en de achteruitrijsensor was vermoedelijk in de war dat de linkse kant 10cm zei en de rechtse 40cm. Hij koos voor 40 en ik reed achteruit tegen de muur... Gelukkig niet hard en geen schade aan de bumper. Hij stopt dus niet altijd en de sensor geeft niet altijd de juiste waarschuwing!
 
Bij mij heeft het dus ooit al eens niet gewerkt.... het was geen vlakke muur maar een muur met een knik erin en de achteruitrijsensor was vermoedelijk in de war dat de linkse kant 10cm zei en de rechtse 40cm. Hij koos voor 40 en ik reed achteruit tegen de muur... Gelukkig niet hard en geen schade aan de bumper. Hij stopt dus niet altijd en de sensor geeft niet altijd de juiste waarschuwing!

Ja, bij mij was het een strakke muur waar ik recht op af ging dus gunstige omstandigheden. Daarentegen ben ik ook wel eens tegen een paaltje gereden, behoorlijk grote klap dus vrees voor flinke deuk, terwijl er alleen wat lak af was. Wel enorm sterke bumper. Hier had hij dus ook niets gezien.
 
Op de weg terug vanuit Toscane op de Duitse snelweg heb ik voor het eerst de werking van de side collision warning in actie gehad. Geen AP, geen tacc (want geen AP) en ook geen cruise control aan. Ik schoof naar links op een tweebaansweg van de rechterbaan naar de linkerbaan, richting aanwijzer ingeschakeld met een snelheid van 120 km/h. Er zijn werkzaamheden op de snelweg en daarom hebben ze verhoogde borders geplaatst wegens versmalde rijbanen en scheiding van tegemoetkomend verkeer. De Tesla vond dat ik te dicht bij de borders/afscheiding in de buurt kwam, twee piepjes en de auto stuurde zelf bij naar rechts! Terwijl ik geen AP heb, toch mooi!