Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afname range

This site may earn commission on affiliate links.
Kwam deze tegen: een vroeg model Model 3 (april 2018) met 160.000km op de teller. Range bij 100% gedaald van 500 naar 478.
Let op het gemiddeld gebruik: omgerekend 151Wh/km. Ik heb eerder gehoord dat rustiger rijden een lagere degradatie geeft.
(plaatjes als thumbnail, waren beetje groot.....) m3.jpeg m32.jpeg
 
Kwam deze tegen: een vroeg model Model 3 (april 2018) met 160.000km op de teller. Range bij 100% gedaald van 500 naar 478.
Let op het gemiddeld gebruik: omgerekend 151Wh/km. Ik heb eerder gehoord dat rustiger rijden een lagere degradatie geeft.
(plaatjes als thumbnail, waren beetje groot.....)View attachment 505433 View attachment 505434

Uiteraard, want degradatie staat in verband met laadcycli. ;)
 
Maar ook met de C-waarden. Bij zware belasting zowel laden als ontladen heeft de accu veel meer te lijden dan bij lagere belastingen. Als alles netjes op de juiste temperatuur is kan het veel hebben, maar een fractional C is altijd beter.

Het ging mij even om het ‘gerucht’ dat meer verbruik leidt tot snellere degradatie. En dat is in zijn algemeenheid correct.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Dat valt reuze mee. Ik ben van 386 naar max 337km in twee maanden gegaan (en “stabiel” nu) bijna vier maanden laten zit ik met een SR- i.p.v. een SR+ Model 3.. Valt binnen specs, dikke pech lijkt het Tesla wilt mij niks vertellen.

Dat is een toverspreuk van Tesla, maar het is onzin en juridisch onjuist. Jouw degradatie is ver boven wat normaal is (even uitgaande van normale kilometrages).

En jij hebt recht op ‘normaal’.

Je hebt waarschijnlijk iets van 10.000 km gereden. Dan is ongeveer 1% normaal. Een afwijking is dan nog binnen de specs. Zeg 3% (naar verhouding is dat veel, maar dat komt doordat het absoluut weinig is).

Jij zit op 13%.

Daar zou ik wel over durven te procederen. Moet je wel even wat data verzamelen van andere SR+ eigenaren. Dan kom je op het punt dat Tesla daarna moet aantonen dat dit binnen ‘normaal’ valt. En ik durf aan: no way!
 
Het aantal gepresenteerde kms zegt toch niets over de degradatie van de batterij? Degradatie van de batterij zou je moeten aantonen dat je er nu minder KWh in kan stoppen dan eerder.
Na een software update was ik ook opeens 30km kwijt. Maar dat komt doordat tesla de berekeningen heeft aangepast.
 
Het aantal gepresenteerde kms zegt toch niets over de degradatie van de batterij? Degradatie van de batterij zou je moeten aantonen dat je er nu minder KWh in kan stoppen dan eerder.
Na een software update was ik ook opeens 30km kwijt. Maar dat komt doordat tesla de berekeningen heeft aangepast.

De berekening van het BMS is gebaseerd op een inschatting hoeveel capaciteit beschikbaar is. Deze is bij Tesla zeer goed. Dus ja, het aantal gepresenteerde kilometers is zeer bruikbaar om degradatie te constateren. Zeker op de lange termijn, dat is het mooie van statistieken.
 
De berekening van het BMS is gebaseerd op een inschatting hoeveel capaciteit beschikbaar is. Deze is bij Tesla zeer goed. Dus ja, het aantal gepresenteerde kilometers is zeer bruikbaar om degradatie te constateren. Zeker op de lange termijn, dat is het mooie van statistieken.
als Tesla het verbruik aanpast en meer Kwh reserveerd als Protection verandert dat ook de gepresenteerde kms.
 
Het aantal gepresenteerde kms zegt toch niets over de degradatie van de batterij? Degradatie van de batterij zou je moeten aantonen dat je er nu minder KWh in kan stoppen dan eerder.
Na een software update was ik ook opeens 30km kwijt. Maar dat komt doordat tesla de berekeningen heeft aangepast.

Klopt. Dat moet hij dan ook even uitzoeken. Maar als bij hem 100% wezenlijk afwijkt van 100% bij andere SR+ modellen, dan is er meer aan de hand dan alleen een softwareupdate.
 
als Tesla het verbruik aanpast en meer Kwh reserveerd als Protection verandert dat ook de gepresenteerde kms.

Klopt, dus reductie in range want die bricking (bottom) of charging (top) protection kun je niet gebruiken.

Dan kun je discussie hebben wat degradatie is maar voor mij is degradatie de afname in capaciteit die voor mij als bestuurder beschikbaar is.
 
Ik heb niet alles gelezen daar ben ik heel eerlijk over.

capaciteit is een ding.

verbruik is een ander ding.

bandenspanning
Aantal personen die mee rijden
Temperatuur
Type band
Temperatuur accu (verwarmen kost energie)
Airconditioning
Interieur verwarming
Ventilator stand
Slijtage banden
Wind mee of tegen
Snelheid


Al deze punten hebben invloed op de te verwachten km’s. Continu wordt dit berekend.

de capaciteit is afhankelijk van elke groep cellen. Zit er één groep tussen die slecht is dan heb je al last. Zijn er meer groepen verspreid over de “bricks” dan is het effect veel groter.
 
Neen, de kilometers is maar op 2 factoren gebaseerd. Gecalculeerde capaciteit in pack en een vast verbruiksnummer.

Waar jij op duid in de range estimation op het verbruiksverscherm.

Klopt en dat scherm is superhandig, gebruik het nu altijd op langere ritten want dat range getalletje zegt eigenlijk weinig (leuke indicatie, gebruik ik meer om te kijken wanneer ik ongeveer moet gaan laden), was even wennen in het begin (andere ev's doen dat wel, continue berekenen), maar dat verbruiksscherm van Tesla is erg goed en heel nauwkeurig.