Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afstelling dimlichten Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Het valt mij op dat ik regelmatig lichtsignalen krijg van tegenliggers. Mogelijk staan mijn dimlichten to hoog afgesteld. Heb ze net 2 klikjes naar beneden bijgesteld. Is iemand anders dit ook al opgevallen?
Mogelijk staan ze inderdaad te hoog afgesteld, dit kan al in de fabriek (verkeerd) gedaan zijn. Of misschien zijn ze in de fabriek uberhaupt niet afgesteld. Er is ook een batch M3's geweest welke allemaal op Amerikaanse wegen waren afgestemd, hier in NL (Europa?) is dat allemaal net wat anders.

Gelukkig kan je ze bijstellen :)
 
Is er ergens een richtlijn van hoe de lampen het beste af te stellen?

Autobedrijven hebben een speciaal apparaat waarmee ze de stand van de lampen kunnen controleren. Wordt ook gedaan tijdens APK. Zonder een dergelijk apparaat is een correcte afstelling in feite nooit voor 100% te bereiken.

Ik moet bekennen dat ik het zelf heb gedaan bij Model 3 door 2 auto's naast elkaar op een vlakke ondergrond en op zelfde afstand van een muur te plaatsen. Ik heb lichtbeeld vervolgens overgenomen / gekopieerd. Zal niet perfect zijn maar werkt zo goed dat ik nog geen neiging heb om een garage op te zoeken.

Nb: in een garage is het binnen 5 minuten correct afgesteld (als monteur weet dat je lampen via menu en knopjes op stuur kunt verstellen -> onder de virtuele motorkap is het lang zoeken naar de traditionele stelschroefjes ;))
 
Het valt mij op dat ik regelmatig lichtsignalen krijg van tegenliggers. Mogelijk staan mijn dimlichten to hoog afgesteld. Heb ze net 2 klikjes naar beneden bijgesteld. Is iemand anders dit ook al opgevallen?

Ik heb ze in eerste instantie ook zelf geprobeerd bij te stellen, maar dat was geen succes. Als je de lampen wilt bijstellen via het menu, dan gaan ze namelijk eerst helemaal omhoog en zakken dan weer iets. Geen idee of dat een goede stand is. ik heb uiteindelijk bij een bezoek aan het SC ook gelijk maar de koplampen laten bijstellen en heb moeten beloven er nooit meer zelf aan te komen.... :rolleyes:
 
Bij mij stonden ze juist veel te laag ingesteld, vond het altijd al lastig rijden in het donker. Gisteren ook via dat menu de koplampen zichzelf laten stellen, heb niks handmatig gedaan. Kan nu veel beter zien in het donker. Volgens mij mag je deze optie ook gewoon gebruiken, als je een zware aangangwagen erachter hebt moet je ze toch kunnen verstellen. Of doet de Model 3 dit automatisch? Is verder geen instelling voor als alleen deze in het service menu.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Bij mij stonden ze juist veel te laag ingesteld, vond het altijd al lastig rijden in het donker. Gisteren ook via dat menu de koplampen zichzelf laten stellen, heb niks handmatig gedaan. Kan nu veel beter zien in het donker. Volgens mij mag je deze optie ook gewoon gebruiken, als je een zware aangangwagen erachter hebt moet je ze toch kunnen verstellen. Of doet de Model 3 dit automatisch? Is verder geen instelling voor als alleen deze in het service menu.
Had precies hetzelfde ( vooral op de snelweg beetje lastig ) en meteen je advies van hierboven opgevolgd..! Prima, stuk beter zo. ;)
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Had precies hetzelfde ( vooral op de snelweg beetje lastig ) en meteen je advies van hierboven opgevolgd..! Prima, stuk beter zo. ;)

Yep, had hier ook voornamelijk last van op de snelwegen die niet worden verlicht. Durfde eigenlijk bijna niet 120-130 te rijden zo weinig kon ik zien. Lijkt me gewoon een foutje te zijn geweest of iets vanuit de fabriek, slechte of geen afstelling gehad. Kon vandaag echt veel beter zien, lichtstraal komt veel verder en nog steeds zonder andere te verblinden. Ook geen andere automobilisten gehad die met de lampen aan het knipperen waren dus lijkt oke te zijn. ;)

Maar.. ik weet niet of dit hetzelfde werkt bij alle Model 3's en dat de instelling die je na de automatische afstelling in het service menu krijgt ook daadwerkelijk juist is. Dit is dus niet echt een advies. Als je het probeert, kijk de eerste paar meter die je rijdt echt even of de lichtstraal nu niet te hoog komt en je anderen gaat verblinden, dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. :)
 
Heb al een paar keer gezien dat de lampen na een software update niet meer op de goede hoogte staan, dan speel ik zelf wat met de hoogte via het menu (wil niet iedere keer naar een service center om ze af te laten stellen) maar dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Zou graag willen weten waarom de lampen na een software update eventueel niet meer goed staan? (wat is daar de bedoeling van?)
 
Helaas ook al eens moeten constateren (viel me op laatste keer met rijden in mist) dat koplampen soms vanzelf versteld staan. Laatste keer goed laten zitten in SeC. Bij het openen van service menu - koplampen stellen ging de lampen automatisch naar de ingestelde stand...
 
  • Love
Reactions: LaurensH
Helaas ook al eens moeten constateren (viel me op laatste keer met rijden in mist) dat koplampen soms vanzelf versteld staan. Laatste keer goed laten zitten in SeC. Bij het openen van service menu - koplampen stellen ging de lampen automatisch naar de ingestelde stand...

Gisteravond hetzelfde ervaren. Koplampen te laag, lager dan normaal -> menu service koplampen openen -> lampen verstellen automatisch, dus niks handmatig aangepast -> nu weer prima zicht zonder te verblinden!

Bijzonder dat dit vanzelf van slag raakt en bijna vanzelf weer herstelt...
 
Is het niet verplicht voor Xenon en LED dat die zelf richtend zijn?

Bij Xenon idd wel, volgens mij zelfs met sproeier om "strooilicht" te voorkomen. Bij LED weet ik het niet maar ik kan het me wel voorstellen. Als je de M3 met gewone verlichting aanzet en je gaat langzaam met je hoofd naar beneden (van ca. 20 meter kijkend richting lampen) dan zie je van ene op andere moment niets meer :rolleyes: Het lichtbeeld is heel erg strak omkaderd. Kan me voorstellen dat een goed gevulde kofferbak al snel voor verblinding kan zorgen.
 
Wij krijgen sinds gisteren veel lichtsignalen vanwege onze koplampen. Die lijken ‘ineens’ te hoog te staan en medeweggebruikers te verblinden. Het viel mij bij ander m3’s vandaag ook op. Meer mensen last van?
Ik heb al via scherm de lampen lager gericht, maar begrijp ik nu goed uit bovenstaande verhalen dat openen van het programma al voldoende is voor het automatisch afstellen van de verlichtingen? Ik zie namelijk nergens een melding van automatische afstelling.
 
Wij krijgen sinds gisteren veel lichtsignalen vanwege onze koplampen. Die lijken ‘ineens’ te hoog te staan en medeweggebruikers te verblinden. Het viel mij bij ander m3’s vandaag ook op. Meer mensen last van?
Ik heb al via scherm de lampen lager gericht, maar begrijp ik nu goed uit bovenstaande verhalen dat openen van het programma al voldoende is voor het automatisch afstellen van de verlichtingen? Ik zie namelijk nergens een melding van automatische afstelling.
Exact hetzelfde. Sinds een update stonden ze veel te hoog. Van de week op gevoel met de hand (menu en scrolwieltje) wat lager gezet, maar ik heb ook geen automatische instelling gezien.
 
Voor mij was het vorig jaar, toen ik ze te laag had staan, inderdaad genoeg om gewoon in dat menu te gaan. De koplampen worden dan eerst automatisch afgesteld waarna je nog handmatig aanpassingen kunt doen. Ik heb niks meer handmatig hoeven veranderen, stonden meteen goed.
 
  • Informative
Reactions: JoostG
Haha, mooi topic dit. Sinds ik mn auto heb (nu een jaar of anderhalf) denk ik steeds in het donker "ik snap niet waarom Tesla van die waardeloze koplampen installeert, je ziet echt geen steek in t donker". Was eigenlijk het grootste minpunt aan de auto in mn hoofd. Nooit in me opgekomen dat de afstelling vanuit fabriek wellicht niet ok was. Nu naar aanleiding van dit topic eens het menu in gedoken en hoppa, koplampen werden automagisch echt veel hoger gezet en voila, licht in de duisternis :) Krijg geen seintjes van tegenliggers dus het lijkt er op dat de nieuwe stand klopt. Echt een verschil van dag en nacht :)