Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aftermarket trekhaak montage Tesla Model X - ervaringen, kosten en waar?

This site may earn commission on affiliate links.
Wil graag een (afneembare) trekhaak laten monteren op mijn Tesla Model X (2017), alleen voor gebruik voor een fietsendrager.

Graag hoor ik of iemand hier ervaring mee heeft, waar de montage is uitgevoerd, kosten en gebruikservaring.
Heb online wel opties voor de model 3 en S, maar weinig opties voor de model X. Is installatie van een trekhaak voor de X wel mogelijk?

Onder de model X is de klepje wel aanwezig waar de trekhaak normaliter erin gaat. Zie ook de aansluiting voor stroom, maar geen trekhaak "slot" :(.

Ps. Heb op de TMC al gezocht en 2 threads gevonden, maar deze bevatten niet de gezochte info.
 
Voor zover ik weet is iedere MX met een afneembare trekhaak uitgerust, waarmee je tot 2250kg kunt trekken. Van de ruim 500 Tesla trekhaakmontages die we gedaan hebben, zat er in ieder geval nog nooit een MX tussen ;-) Plaats anders eens een foto van wat je ziet achter het klepje, dan kunnen we misschien al beter meehelpen.
 
... Behalve dat mijn 2017 Model X een optioneel Tow Package had dat €850 kostte.

Probleem is dat alle offertes van toen dit Tow Package vermeldden bij alle Model X'en die toen al in transit waren, dus ik kan niet bevestigen dat dit effectief een optie was, of zo een optie die elke Europese Model X standaard in de prijs kreeg...
 
Volgens mij heeft iedere MX sowieso de afneembare trekhaak voorbereiding. Maar wellicht heeft niet iedereen ook de trekhaak zelf erbij geleverd gekregen? In mijn auto (X uit 2017) staat:

Trekhaakpakket: Inbegrepen
 
Last edited:
Had inderdaad gehoopt dat de afneembare trekhaak voorbereiding erin zat, zodat ik alleen nog maar de afneembare trekhaak nodig had. Helaas, als ik de klep verwijder zie ik niks. Ook geen 7 of 12(?) polige stekker aansluiting (wel een connector om deze op aan te sluiten).

Op de kenteken staat ook geen trekgewicht geregistreerd. Towpackage zit er volgens mijn autogegevens ook niet bij.
 
Top, dat aanbod neem ik graag aan. Ben ik alvast 1 stap verder 😁 Heb je een PM gestuurd.
Maar wat ga je doen met een losse trekhaak zonder voorbereiding onder de auto?

Wanneer je een trekhaak voorbereiding gaat laten plaatsen heb je voor 99% kans dat mijn haak niet gaat passen en wordt de juiste haak hoe dan ook meegeleverd.

Kan ik niet beter iemand plezieren die wel de voorbereiding heeft maar niet de haak?
Wat dan wel weer vreemd is.

Ik heb wel een trek-haak & -deksel, maar geen voorbereiding. Helaas.

Iemand anders die hier zijn/haar licht op wil laten schijnen?
 
Maar wat ga je doen met een losse trekhaak zonder voorbereiding onder de auto?

Wanneer je een trekhaak voorbereiding gaat laten plaatsen heb je voor 99% kans dat mijn haak niet gaat passen en wordt de juiste haak hoe dan ook meegeleverd.

Kan ik niet beter iemand plezieren die wel de voorbereiding heeft maar niet de haak?
Wat dan wel weer vreemd is.

Ik heb wel een trek-haak & -deksel, maar geen voorbereiding. Helaas.

Iemand anders die hier zijn/haar licht op wil laten schijnen?
Je hebt gelijk daarin. Situatie verdiend beetje nuance :D

Kan een aanhangerbalk van een total loss model X vanuit 2019 de balk (merk: Bosal zeggen ze) "krijgen". Maar deze heeft weer geen haak (wss hebben ze dat uit de auto gehaald). Aangenomen dat jouw haak origineel Tesla geleverd is (Bosal) moet deze dus passen. Om zeker te zijn wil ik dus de haak meenemen en ter plekke passen, voordat we beginnen met de demontage (zien we gelijk hoe het gemonteerd is).

Betekent dat ik het wss wel zelf moet gaan monteren, maar kan hierin hulp krijgen.

Heb nog een vraag uitstaan bij Tesla zelf, maar daar is helaas nog geen antwoord op gekomen.
 
Maar wat ga je doen met een losse trekhaak zonder voorbereiding onder de auto?

Wanneer je een trekhaak voorbereiding gaat laten plaatsen heb je voor 99% kans dat mijn haak niet gaat passen en wordt de juiste haak hoe dan ook meegeleverd.

Kan ik niet beter iemand plezieren die wel de voorbereiding heeft maar niet de haak?
Wat dan wel weer vreemd is.

Ik heb wel een trek-haak & -deksel, maar geen voorbereiding. Helaas.

Iemand anders die hier zijn/haar licht op wil laten schijnen?

En een trekhaak van een M3 is heel wat anders dan een MX...... (voorgaande conclusies trek ik obv titel van dit draadje en een afbeelding van een M3)
 
En een trekhaak van een M3 is heel wat anders dan een MX...... (voorgaande conclusies trek ik obv titel van dit draadje en een afbeelding van een M3)
Mocht blijken dat de trekhaak toch zou passen dan mag @TXExpress mijn ongebruikte trekhaak hebben. Maar misschien daar eerst eens wat zekerheid over laten bestaan.

Om @TXExpress te helpen en te voorkomen dat zij/hij een zinloze rit vanuit Amsterdam naar Boxtel maakt, DEZE OPROEP;

WIE in de driehoek Tilburg - Eindhoven - Den Bosch heeft een MX met afneembare haak waar ik kosteloos mijn ongebruikte M3 haak op mag proberen?
 
Mocht blijken dat de trekhaak toch zou passen dan mag @TXExpress mijn ongebruikte trekhaak hebben. Maar misschien daar eerst eens wat zekerheid over laten bestaan.

Om @TXExpress te helpen en te voorkomen dat zij/hij een zinloze rit vanuit Amsterdam naar Boxtel maakt, DEZE OPROEP;

WIE in de driehoek Tilburg - Eindhoven - Den Bosch heeft een MX met afneembare haak waar ik kosteloos mijn ongebruikte M3 haak op mag proberen?
Had over het hoofd gezien dat dit een M3 betreft. Een M3 trekhaak past idd mogelijk niet.

Mss kan je een foto maken van de label op de trekhaak. Daar staat het part nr etc, iemand op de forum kan dan kijken of de partnr. hetzelfde is voor de model X.

Deze video's van Talking Tasman en van Bjorn laten in ieder geval zien hoe het eruit ziet.

Kan ook wel een set met haak krijgen van een sloopauto, maar uit ervaring weet ik dat de haak dan vaak bijna niet meer te verwijderen is als deze te lang erop blijft :(. Altijd rijden met een gat onder de bumper zal niet bevorderlijk zijn voor de auto.
 
Ik heb het ook al naar @TXExpress per DM gestuurd, maar trekhaken worden gehomologeerd voor bepaalde typen auto (merk/model/bouwjaar/uitvoering). En hoewel het zeker voorkomt dat een haak op meerdere modellen past (soms zelfs op verschillende merken), is dat geen zekerheid en dus wettelijk verboden om zomaar een haak te monteren.

Een Model 3 haak op de X monteren is hoogstwaarschijnlijk dan ook niet mogelijk (ook al zou het technisch passen, wat ik eerlijk gezegd ook betwijfel).
 
Ik heb het ook al naar @TXExpress per DM gestuurd, maar trekhaken worden gehomologeerd voor bepaalde typen auto (merk/model/bouwjaar/uitvoering). En hoewel het zeker voorkomt dat een haak op meerdere modellen past (soms zelfs op verschillende merken), is dat geen zekerheid en dus wettelijk verboden om zomaar een haak te monteren.

Een Model 3 haak op de X monteren is hoogstwaarschijnlijk dan ook niet mogelijk (ook al zou het technisch passen, wat ik eerlijk gezegd ook betwijfel).

Goede input Lars. Ben benieuwd welke opties trekhaakcentrum kan leveren.

In principe wil ik ook geen trekhaak monteren waarbij herkeuring bij de RDW nodig is. Heb begrepen dat bij schade tijdens de (zware) test het risico voor de eigenaar is (homologatie thread). Daarnaast is de range-verlies te groot voor mijn gevoel, dus voor trekken gebruik ik liever mijn BMW met trekhaak.

Dacht dat bij trekhaakmontage voor een fietsendrager, de keuring niet nodig was (mss toch even de RDW nogmaals bellen).

Mbt de haak, mogelijk dat het bevestigingssysteem voor de beugel anders is en de koppeling hetzelfde. Ben wel benieuwd eigenlijk.
 
Ik heb het ook al naar @TXExpress per DM gestuurd, maar trekhaken worden gehomologeerd voor bepaalde typen auto (merk/model/bouwjaar/uitvoering). En hoewel het zeker voorkomt dat een haak op meerdere modellen past (soms zelfs op verschillende merken), is dat geen zekerheid en dus wettelijk verboden om zomaar een haak te monteren.
Volgens mij is het plaatsen van de trekhaak niet wettelijk verboden. Maar omdat de auto geen trekgewicht op het kenteken heeft mag je er geen zwaardere aanhanger achter hangen. Ik weet niet hoe het nu zit met lichte aanhangers. Maar voor een fietsenrek mag je hem gebruiken.

Ik zou voor de trekhaak van de schade X gaan en de kogel die vind je er wel bij. Of misschien andere schade bedrijven langs bellen.
 
Volgens mij is het plaatsen van de trekhaak niet wettelijk verboden. Maar omdat de auto geen trekgewicht op het kenteken heeft mag je er geen zwaardere aanhanger achter hangen. Ik weet niet hoe het nu zit met lichte aanhangers. Maar voor een fietsenrek mag je hem gebruiken.

Ik zou voor de trekhaak van de schade X gaan en de kogel die vind je er wel bij. Of misschien andere schade bedrijven langs bellen.
Heb de RDW gebeld en idd een trekhaak voor een fietsendrager mag zonder keuring (mits de typegoedkeuring goed is, ga ervan uit dat dit wel goed zit in een schadevoertuig).

Trekgewicht mag blijkbaar niet, wel mogelijk met een uitvoerige keuring (met wat haken en ogen).

Idealiter natuurlijk een trekhaaksysteem welke door een pro is geïnstalleerd, maar tot op heden bij de verschillende bedrijven niks gekregen.
 
Last edited: