Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Amsterdam supercharger / Taxi overbelasting

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk niet dat Tesla bereid noch in staat is de elektriciteit voor alle kilometers die wij met zijn allen rijden voor zijn rekening te nemen. Tesla is niet voor niks continue bezig om het oneigenlijk gebruik terug te dringen.
Al zou Tesla nog meer SuperChargers bijbouwen en er zou geen afdoende rem op het oneigenlijk gebruik zijn dan zitten al die SuperChargers zo weer vol en blijft het probleem gewoon bestaan. Dat gaat namelijk precies volgens het model van meer asfalt, lost ook alleen maar tijdelijk een probleem op.

Tesla zou er goed aan doen de SuperChargers te bestemmen voor uitsluitend doorgaand verkeer. Daarnaast voldoende nieuwe lokale SuperChargers aanleggen voor die mensen die niet thuis kunnen laden. Iedereen die daar laadt betaalt daarvoor, dus ook taxi's.

Alleen dan blijft het unieke van een Tesla dat je snel en zonder beperkingen door Europa kan reizen intact. Als je op een internationale - vakantie - reis regelmatig moet wachten voor je bij een SuperCharger kan laden, dan gaat het plezier er snel vanaf.

Als mij dit regelmatig zou gebeuren, zou ik voor langere reizen gewoon weer met een brandstofauto gaan rijden. Voor lokaal verkeer kan ik mijn Model S gebruiken of t.z.t. een betaalbaarder alternatief. Een Nissan Leaf met een 40 of 60 kWh accu is voor lokaal verkeer voor mijn behoefte meer dan voldoende.
Ik ging van de huidige stand van zaken uit, waarbij het aantal auto's dat gratis kan laden bij SuCs beperkt is tot de huidige vloot S-en en X-en (die dat in de aanschafprijs hebben afgekocht) en elke nieuwe Tesla gewoon moet betalen.
Als je de taxi's van de niet-taxi's gaat scheiden heb je juist meer infra nodig.
 
  • Like
Reactions: Henkdekrimpj
Tesla heeft gewoon nooit dergelijke informatie moeten verspreiden en zelfs toen ze zich dat realiseerden zijn ze er veel te lang mee doorgegaan. Doe gewoon 10 keer per jaar en vanaf dat moment 20 cent per kWh, dat lijkt me heel redelijk. Voor vrachtwagens misschien zelfs iets minder dan 20 cent per kWh. Als Tesla weet dat Amsterdam de meest druk bezochte stall op dit moment is, lijkt het me niet meer dan normaal om in Amsterdam uit te breiden, sterker nog er zit dan zelfs gewoon een verdien model aan vast als er maar genoeg taxi's gebruik van maken. Er zijn vast wel andere locaties in Amsterdam en omstreken die geschikt kunnen zijn. Op deze manier zullen alle Tesla chauffeurs enkel negatief over Tesla communiceren, terwijl het voor relatief veel klanten mogelijk de eerste keer Tesla rijden is.
Wat mij aangaat moet hier gewoon een oplossing voor komen, van zowel Tesla als Schiphol als noem maar op, zij hebben ten slotte als gezamenlijk doel om de passagiers zo groen mogelijk van A naar B te krijgen, maak dit dan niet onmogelijk.
Verder vind ik het ook kinderachtig om ieder negatief dingetje over Tesla meteen de kop in te drukken, negeren, sluiten en vragen om slotjes enz enz enz. We moeten wel realistisch zijn, als er iets verbeterd kan worden dat dit nog niet is, laat dit dan gewoon open staan voor discussie.
 
Is het niet zo dat dit probleem slechts tijdelijk is? Commercieel gebruik van SuC's is bij nieuwe auto's aan banden gelegd. Het probleem speelt nu alleen nog bij "oude" voertuigen waarbij deze restricties er nog niet waren. Tesla kan niet achteraf de spelregels wijzigen, dus kunnen ze taxi's nu ook niet verbieden.

Deze taxi's, met onbeperkt SuC, verdwijnen vanzelf. Ik vermoed dat als voorloper daarvan nu al de taxi-SuC is opgezet. Daar kunnen nieuwe taxi's, die niet meer gratis mogen laden, tegen een lager tarief laden dan bij de publieke SuCs. (is immers een private SuC, dus kunnen zelf energie afrekenen met energieleverancier, zit geen Tesla fee bovenop)

Ik zie Tesla dan ook niet het aantal SuCs in Amsterdam nog fors uitbreiden puur omwille van de taxi's. Dit namelijk om de simpele reden dat die taxi's met onbeperkt SuC een uitstervend fenomeen is. De komende jaren zullen die auto's uitgefaseerd worden.

Rest nu nog er het beste van te maken met elkaar zolang het nog een issue is.
 
...Deze taxi's, met onbeperkt SuC, verdwijnen vanzelf. Ik vermoed dat als voorloper daarvan nu al de taxi-SuC is opgezet. Daar kunnen nieuwe taxi's, die niet meer gratis mogen laden, tegen een lager tarief laden dan bij de publieke SuCs. (is immers een private SuC, dus kunnen zelf energie afrekenen met energieleverancier, zit geen Tesla fee bovenop)...
Je ziet het te positief. Die private SuC wordt op dit moment blijkbaar tegen € 0,30 (in- of excl. BTW?) per kWh afgetikt door de chauffeurs. Hoe dat eigenlijk afgerekend wordt, is mij niet duidelijk, maar blijkbaar heeft iemand daar een leuk verdienmodelletje voor opgezet.
 
Je ziet het te positief. Die private SuC wordt op dit moment blijkbaar tegen € 0,30 (in- of excl. BTW?) per kWh afgetikt door de chauffeurs. Hoe dat eigenlijk afgerekend wordt, is mij niet duidelijk, maar blijkbaar heeft iemand daar een leuk verdienmodelletje voor opgezet.

Hmm, dan vraag ik me af waarom de taxiclubs daar mee akkoord gegaan zijn. Dan kun je toch goedkoper een CHAdeMO station neerzetten en zelf je energie betalen a 5ct/kWh?

Als ik zoek op google zie ik 1 hit die rept over 167 Tesla taxi's in Adam. Laten die 100.000 km per jaar doen per wagen, is 16 miljoen kilometer. Zeg 200 Wh/km is 3,3 miljoen kWh a 5 cent = 167.000,- EURO

Dat tegenover 1 miljoen euro aan de private SuC bij 30 cent

Ik moet wel iets missen, want dit is een te makkelijk rekensommetje.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Hmm, dan vraag ik me af waarom de taxiclubs daar mee akkoord gegaan zijn. Dan kun je toch goedkoper een CHAdeMO station neerzetten en zelf je energie betalen a 5ct/kWh?

Als ik zoek op google zie ik 1 hit die rept over 167 Tesla taxi's in Adam. Laten die 100.000 km per jaar doen per wagen, is 16 miljoen kilometer. Zeg 200 Wh/km is 3,3 miljoen kWh a 5 cent = 167.000,- EURO

Dat tegenover 1 miljoen euro aan de private SuC bij 30 cent

Ik moet wel iets missen, want dit is een te makkelijk rekensommetje.
Dat is ook zo, je mist een paar dingen.
Ten eerste de investering van het laadstation, met CHAdeMO ben je toch wel minstens 25 laadplekken nodig, stel investering EUR 500k. Als je die in 5 jaar wilt afschrijven is het EUR 100k per jaar.
Dan moet de netbeheerder nog een aansluiting maken met capaciteit van 1MW, en er moet maandelijks voor de aansluiting betaald worden met die capaciteit. Zal - grove schatting - rond EUR 250k per jaar zijn.
En je hebt onderhoudskosten, er gaat weleens iets stuk. Als we daar nu EUR 25k per jaar voor nemen?
Tenslotte nog aanschaf en onderhoud van een afrekensysteem, zal toch ook snel EUR 50k per jaar zijn.
Dan zijn de extra jaarlijkse kosten ongeveer EUR 425k. Plus de EUR 167k die hier boven staan, is samen EUR 592k per jaar.
Daarmee zullen de taxichauffeurs ca. 20 cent per kWh gaan betalen, en heeft de exploitant van het CHAdeMO-laadstation zelf nog geen cent verdiend.
 
Ik was vandaag voor het eerst in Amsterdam bij de SUC 1 taxi 6 niet Taxi’s prima te doen rond de middag.

Begreep wel dat dit de drukste SUC ter wereld was volgens de verkopers en andere medewerkers.

Ik vroeg hoe het met de Taxi’s was, zij gaven aan dat het we meeviel, zeker de laatste maanden, blijkbaar wel veel locals die alle tijd hebben om te wachten op een volle accu ( niet gezien alleen gehoord )
 
Dat is ook zo, je mist een paar dingen.
Ten eerste de investering van het laadstation, met CHAdeMO ben je toch wel minstens 25 laadplekken nodig, stel investering EUR 500k. Als je die in 5 jaar wilt afschrijven is het EUR 100k per jaar.
Dan moet de netbeheerder nog een aansluiting maken met capaciteit van 1MW, en er moet maandelijks voor de aansluiting betaald worden met die capaciteit. Zal - grove schatting - rond EUR 250k per jaar zijn.
En je hebt onderhoudskosten, er gaat weleens iets stuk. Als we daar nu EUR 25k per jaar voor nemen?
Tenslotte nog aanschaf en onderhoud van een afrekensysteem, zal toch ook snel EUR 50k per jaar zijn.
Dan zijn de extra jaarlijkse kosten ongeveer EUR 425k. Plus de EUR 167k die hier boven staan, is samen EUR 592k per jaar.
Daarmee zullen de taxichauffeurs ca. 20 cent per kWh gaan betalen, en heeft de exploitant van het CHAdeMO-laadstation zelf nog geen cent verdiend.

EUR 500k voor laadplekken, prima. 100k afschrijving per jaar is nog altijd 7 ton minder dan Tesla's oplossing

Als ik bij mijn netbeheerder (Enexis) zoek en kijk naar:
https://www.enexis.nl/Documents/tar...r-zakelijk-grootverbruik-vanaf-01-01-2018.pdf

Dan kom ik op hele andere tarieven. Namelijk:
- 441,- per jaar aan transportkosten
- 11,89 per kW (bij 1MWh) is dat ~EUR 12k
- 0,008 per kWh. Bij 3,3 miljoen kWh is dat ~EUR 30k

Dat is toch wel fors lager dan jouw geprojecteerde 250k. Maar kan zijn dat ik nog wat over het hoofd zie.

EUR 25k aan onderhoudskosten (= EUR 1000,- per 'stall') lijkt mij aan de forse kant. Afrekensystemen zijn niet nodig als het een systeem is van de vervoermaatschappij zelf. Ook daar lijkt mij EUR 50k per jaar overigens erg veel.

Maargoed, zelfs in jouw voorbeeld kom je uit op 20 cent. dat is toch 1/3e goedkoper dan Tesla. De exploitant hoeft daar verder niet op te verdienen als de exploitant de taximaatschappij zelf is.
 
Ik was vandaag voor het eerst in Amsterdam bij de SUC 1 taxi 6 niet Taxi’s prima te doen rond de middag.

Begreep wel dat dit de drukste SUC ter wereld was volgens de verkopers en andere medewerkers.

Ik vroeg hoe het met de Taxi’s was, zij gaven aan dat het we meeviel, zeker de laatste maanden, blijkbaar wel veel locals die alle tijd hebben om te wachten op een volle accu ( niet gezien alleen gehoord )
Hier in Amsterdam kun je eigenlijk bijna nooit aan huis laden, dus parkeer je je auto in de straat, daar krijg je of geen stroom, of 35 cent per kWh aan de laadpaal, financieel maakt het dan dus geen bal meer uit of je aan die laadpaal zit of aan een supercharger.
Vaak staat er een dikke Mercedes of een halve jeep met een 5kWh accuutje erin (bij wijze van spreken) die dan die parkeerplaats inneemt.
Ik kan morgen wel even een rondje maken als jullie het leuk vinden, kun je zien waar de elektrische auto's geparkeerd staan en wat er op de elektrische plaatsen staan geparkeerd. Voor flatbewoners en stadsinwoners is het helaas een wereld van verschil ten opzichte van huiseigenaren.
 
EUR 500k voor laadplekken, prima. 100k afschrijving per jaar is nog altijd 7 ton minder dan Tesla's oplossing

Maargoed, zelfs in jouw voorbeeld kom je uit op 20 cent. dat is toch 1/3e goedkoper dan Tesla. De exploitant hoeft daar verder niet op te verdienen als de exploitant de taximaatschappij zelf is.
Even los van de overige opmerkingen, die SuC waar het 30 cent per kWh kost, betalen ze toch niet aan Tesla zelf?
 
Is het niet zo dat dit probleem slechts tijdelijk is? Commercieel gebruik van SuC's is bij nieuwe auto's aan banden gelegd. Het probleem speelt nu alleen nog bij "oude" voertuigen waarbij deze restricties er nog niet waren. Tesla kan niet achteraf de spelregels wijzigen, dus kunnen ze taxi's nu ook niet verbieden.

Deze taxi's, met onbeperkt SuC, verdwijnen vanzelf. Ik vermoed dat als voorloper daarvan nu al de taxi-SuC is opgezet. Daar kunnen nieuwe taxi's, die niet meer gratis mogen laden, tegen een lager tarief laden dan bij de publieke SuCs. (is immers een private SuC, dus kunnen zelf energie afrekenen met energieleverancier, zit geen Tesla fee bovenop)

Ik zie Tesla dan ook niet het aantal SuCs in Amsterdam nog fors uitbreiden puur omwille van de taxi's. Dit namelijk om de simpele reden dat die taxi's met onbeperkt SuC een uitstervend fenomeen is. De komende jaren zullen die auto's uitgefaseerd worden.

Rest nu nog er het beste van te maken met elkaar zolang het nog een issue is.


Dhr Boudewijn van Dijk (de taxi specialist medewerker bij Tesla #vage functie) en tevens een goede vriend van ‘de schipholtaxi mafia’ zorgt voor extra inkomen.

Er rijden inmiddels +/- 300 taxi’s op Schiphol dus een mooie aanvulling op de portemonnee van ‘de Schipholtaxi mafia’.

De winstmodel ziet er als volgt uit:

€0,30 ex btw waarvan 0,08 cent voor Tesla en de overige 0,22 cent naar Schipholtaxi.
 
EUR 500k voor laadplekken, prima. 100k afschrijving per jaar is nog altijd 7 ton minder dan Tesla's oplossing

Als ik bij mijn netbeheerder (Enexis) zoek en kijk naar:
https://www.enexis.nl/Documents/tar...r-zakelijk-grootverbruik-vanaf-01-01-2018.pdf

Dan kom ik op hele andere tarieven. Namelijk:
- 441,- per jaar aan transportkosten
- 11,89 per kW (bij 1MWh) is dat ~EUR 12k
- 0,008 per kWh. Bij 3,3 miljoen kWh is dat ~EUR 30k

Dat is toch wel fors lager dan jouw geprojecteerde 250k. Maar kan zijn dat ik nog wat over het hoofd zie.

EUR 25k aan onderhoudskosten (= EUR 1000,- per 'stall') lijkt mij aan de forse kant. Afrekensystemen zijn niet nodig als het een systeem is van de vervoermaatschappij zelf. Ook daar lijkt mij EUR 50k per jaar overigens erg veel.

Maargoed, zelfs in jouw voorbeeld kom je uit op 20 cent. dat is toch 1/3e goedkoper dan Tesla. De exploitant hoeft daar verder niet op te verdienen als de exploitant de taximaatschappij zelf is.

Het klopt, de jaarlijkse kosten netbeheerder zijn een stuk lager, je hebt nog 1 post vergeten en dat is het tarief voor maandelijkse opgetreden belasting wat nog eens EUR 16k is, dat is alles opgeteld dan EUR 60k per jaar. In plaats van de door mij geschatte EUR 250k. Dat is EUR 200k minder per jaar en dat is een flinke slok op een borrel: totale kosten ca. EUR 400k per jaar oftewel zo'n 13 cent/kWh excl. BTW.
 
Oftewel, overige taxirijders buiten "Schipholtaxi": steek de koppen bij elkaar, werk een plan uit en ga naar de gemeente. Dan kun je met CHAdeMO op de helft van de kosten per kWh uitkomen.

Nog wel een flinke kanttekening: bovenstaand is met de tarieven van Enexis, moet uiteraard met die van Liander. Zou nog wel een verschil kunnen betekenen maar naar verwachting niet meer dan 1 cent per kWh.
 
Last edited:
Dhr Boudewijn van Dijk (de taxi specialist medewerker bij Tesla #vage functie) en tevens een goede vriend van ‘de schipholtaxi mafia’ zorgt voor extra inkomen.

Er rijden inmiddels +/- 300 taxi’s op Schiphol dus een mooie aanvulling op de portemonnee van ‘de Schipholtaxi mafia’.

De winstmodel ziet er als volgt uit:

€0,30 ex btw waarvan 0,08 cent voor Tesla en de overige 0,22 cent naar Schipholtaxi.
:eek: Correctie 2: een heel heel leuk verdienmodelletje. :D