Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Andere FEV's

This site may earn commission on affiliate links.
Volledig akkoord. Heb net dezelfde ervaring bij ons thuis.

Ik denk aan de situatie straks als de bestaande automobilisten over "moeten". Dan is dit allemaal niks, zie het eerdere lijstje van Robertvg.

"Een Twingo met 20kwh batterij wordt hem ook niet.
Mensen kopen een auto met xxx liter kofferbak ruimte, terwijl ze die hooguit 1 x per jaar gebruiken.
Mensen kopen een auto met 4 zitplaatsen, terwijl ze 99% van de tijd in hun eentje in de wagen zitten.
Mensen kopen een auto met zeker 400km bereik, terwijl ze dagelijks max 50 kilometer rijden.
Men geeft duizenden euro's uit aan een auto en zet hem vervolgens 95% van de tijd stil voor de deur.
Waarom? Vanwege de vrijheid die dat ding verschaft. Omdat hij er is wanneer je hem ook maar nodig hebt.
Omdat als je zoveel geld voor iets uitgeeft je niet alsnog beperkt wil worden op de zeldzame mogelijke momenten dat je die kofferbakruimte, die zitplaatsen, of die range wel nodig hebt."

Wij denken teveel vanuit onze situatie en instelling en wij nemen erg veel voor lief. Ik zou, als ik nu een ice zou rijden en geen Tesla zou kunnen rijden er niet over piekeren om één van die anderen te kopen. Ook geen Leaf meer, die voldoet nu wel omdat we er korte stukje mee rijden en natuurlijk de 2013 fiscale situatie en we willen hem niet kwijt maar iedereen die ik spreek haalt zijn schouders erbij op. En dat zou ik ook doen.

Ik sta er iets anders in en je weet ook mijn opvattingen over de huidige laadinfra. Daar worden we het niet over eens en de tijd zal het leren.
 
Ik denk aan de situatie straks als de bestaande automobilisten over "moeten". Dan is dit allemaal niks, zie het eerdere lijstje van Robertvg.

"Een Twingo met 20kwh batterij wordt hem ook niet.
Mensen kopen een auto met xxx liter kofferbak ruimte, terwijl ze die hooguit 1 x per jaar gebruiken.
Mensen kopen een auto met 4 zitplaatsen, terwijl ze 99% van de tijd in hun eentje in de wagen zitten.
Mensen kopen een auto met zeker 400km bereik, terwijl ze dagelijks max 50 kilometer rijden.
Men geeft duizenden euro's uit aan een auto en zet hem vervolgens 95% van de tijd stil voor de deur.
Waarom? Vanwege de vrijheid die dat ding verschaft. Omdat hij er is wanneer je hem ook maar nodig hebt.
Omdat als je zoveel geld voor iets uitgeeft je niet alsnog beperkt wil worden op de zeldzame mogelijke momenten dat je die kofferbakruimte, die zitplaatsen, of die range wel nodig hebt."

Wij denken teveel vanuit onze situatie en instelling en wij nemen erg veel voor lief. Ik zou, als ik nu een ice zou rijden en geen Tesla zou kunnen rijden er niet over piekeren om één van die anderen te kopen. Ook geen Leaf meer, die voldoet nu wel omdat we er korte stukje mee rijden en natuurlijk de 2013 fiscale situatie en we willen hem niet kwijt maar iedereen die ik spreek haalt zijn schouders erbij op. En dat zou ik ook doen.

Ik sta er iets anders in en je weet ook mijn opvattingen over de huidige laadinfra. Daar worden we het niet over eens en de tijd zal het leren.

Ik beschouw mijn echtgenote op autovlak nochtans als een heel normale doorsnee autogebruiker. De auto, moet comfortabel zitten, mag niet piepen of kraken, moet robuust zijn, niet teveel onderhoud,...
Alleen is de 33kWh bij haar inderdaad wat aan de krappe kant.
 
Ik beschouw mijn echtgenote op autovlak nochtans als een heel normale doorsnee autogebruiker. De auto, moet comfortabel zitten, mag niet piepen of kraken, moet robuust zijn, niet teveel onderhoud,...
Alleen is de 33kWh bij haar inderdaad wat aan de krappe kant.

Vergelijkbaar met mijn situatie. Maar mijn vrouw is, net als de jouwe, geïnfecteerd doordat jij met elektrisch rijden aan kwam zetten. Mijn vrouw heeft tien jaar lang een C3 gereden totdat hij wat problemen ging vertonen en zou zonder meer een nieuwe gekocht hebben. Maar ik heb toen, uit nieuwsgierigheid en natuurlijk de zeer gunstige 2013 situatie, de Leaf gekocht. Daar rijdt ze nu mee, auto doet wat hij moet doen, maar ze vraagt nog altijd als ze verder moet dan 20 km van huis of hij het haalt.
Uit zichzelf zou ze nooit een Leaf gekocht hebben en ik zou het, zonder fiscaal duwtje in de rug, ook nooit gedaan hebben.

De huidige EV populatie is nu eenmaal ook geen doorsnee automobilist.

De doorsnee automobilist moet er eigenlijk nog niets van hebben en is alleen bereid om aandacht te tonen als je met een Tesla komt aanrijden. Altijd is de eerste vraag hoe ver je ermee komt.

Als ik de echte 130 km van de Leaf (160 wellicht met iets grotere batterij) of de i3 (tegen beter weten in nog adverteren met 300 km bereik terwijl dat in de praktijk, en dan moet je nog niet eens snelweg gaan rijden, iets van 170 zal zijn) noem dan keert men zich letterlijk af.

Maar die groep moeten we straks in een EV krijgen.

Het laden is weer een hoofdstuk apart. Bij de ontwikkeling van de laadinfra, al dan niet door de overheid, ontbreekt elk beleid. Ik neem wel eens iemand mee naar de SuC en tegenwoordig ook, als ik in Den Bosch ben, naar een DeC en daarvan zegt iedereen dat dat het gaat worden. Simpel, plug and charge. Daarna stop ik eens bij een publiek straatpaaltje en haal de kabel uit de auto, leg die uit, plug aan twee kanten in, zoek mijn pasje en dan gaat hij laden. Tot nu toe zegt iedereen (die dus zelf nog niets met EV heeft) dat ze daar niet over piekeren. En, om eerlijk te zijn, ik voel me ook wel wat zielig. Probeer het eens uit.
Ik weet dat niemand hier op het forum er zo over denkt maar ik denk dat dat best wel eens conflicting interests kan gaan geven straks.

En dat we naast een veelvoud aan DeC's een grote groei van Fastned gaan zien, als dan niet met steun van Tesla. De eerste boost van EV's zullen de naar schatting 25 tot 30k Model 3 zijn die in Nederland besteld zijn. Daarnaast voorlopig nog niets noemenswaardigs. Dus daar mag men zich best wel wat meer op richten of is de huidige paaltjescultuur er voor de PHEV?
 
  • Like
Reactions: Thor
Twee zaken:
Ik volg, sinds kort zelfs om professionele redenen;), dit forum maar ook het zeer uitgebreide Franse en Nederlandse forum van de Zoe. De mensen daar zijn even enthousiast over hun EV als de Tesla-eigenaars het hier zijn. Ook in de Zoe verdwijnt na enkele weken de range anxiety omdat je weet wat haalbaar is, snel volgeladen bent en het verbruik enorm kan beïnvloeden door de snelheid aan te passen. Ook daar posten mensen hun roudtrips tot in Noorwegen of Oostenrijk of hoe ze op een dag doorheen Frankrijk trokken. Ik ga ervan uit dat ook eigenaars van andere EVs erg in hun nopjes zijn. Ik ben eerljk gezegd nog niemand tegengekomen die zijn EV afvalt. De nadelen en kinderziektes worden er met de glimlach bij genomen.
Voor wat de laadinfrastructuur betreft: met groter wordende batterijen wordt de noodzaak om onderweg tegen een hoger tarief te snelladen juist minder groot. Al wie thuis of op het werk voldoende kan laden om zijn traject af te leggen, zal niet of nauwelijks gebruik maken van een flink te betalen snellaadbeurt. Voor wie die laadmogelijkheden niet heeft zal het een compromis worden tussen kost en comfort. Ik hoor toch ook mensen die zeggen: liever 8u laden terwijl ik lig te slapen of aan het werk ben dan 45' terwijl ik moet wachten.
 
Last edited:
Twee zaken:
Ik volg, sinds kort zelfs om professionele redenen;), dit forum maar ook het zeer uitgebreide Franse en Nederlandse forum van de Zoe. De mensen daar zijn even enthousiast over hun EV als de Tesla-eigenaars het hier zijn. Ook in de Zoe verdwijnt na enkele weken de range anxiety omdat je weet wat haalbaar is, snel volgeladen bent en het verbruik enorm kan beïnvloeden door de snelheid aan te passen. Ook daar posten mensen hun roudtrips tot in Noorwegen of Oostenrijk of hoe ze op een dag doorheen Frankrijk trokken. Ik ga ervan uit dat ook eigenaars van andere EVs erg in hun nopjes zijn. Ik ben eerljk gezegd nog niemand tegengekomen die zijn EV afvalt. De nadelen worden er met de glimlach bij genomen.
Voor wat de laadinfrastructuur betreft: met groter wordende batterijen wordt de noodzaak om onderweg tegen een hoger tarief te snelladen juist minder groot. Al wie thuis of op het werk voldoende kan laden om zijn traject af te leggen, zal niet of nauwelijks gebruik maken van een flink te betalen snellaadbeurt. Voor wie die laadmogelijkheden niet heeft zal het een compromis worden tussen kost en comfort. Ik hoor toch ook mensen die zeggen: liever 8u laden terwijl ik lig te slapen of aan het werk ben dan 45' terwijl ik moet wachten.

Natuurlijk, volkomen gelijk. Maar dat is nog steeds een minimaal deeltje van de populatie dat bovendien nog op één of andere wijze getriggerd is voor elektrisch rijden. Of dat vanuit geitenwollensokkenidee, fiscale voordeeltjes of nieuwsgierigheid is maakt niet zoveel uit.

Het gaat nu om die 99% andere automobilisten en die kijken er toch echt wel anders tegenaan.

Wat laden betreft moeten we de discussie gewoon maar laten rusten en zien wat de praktijk gaat brengen.

Tot slot, het lijkt dat ik niet zo pro elektrisch rijden ben maar wie mij kent weet dat het tegendeel waar is. Niets zou mooier zijn dan dat over een paar jaar iedereen elektrisch rijdt of wil rijden en met mijn pleidooi wil ik die weg zo glad mogelijk maken. En daar is echt, voor wat mainstream betreft, geen plaats voor de kleintjes, hooguit in de sfeer van tweede auto met weinig kilometers en dus weinig impact. En als de nieuwe EV rijder naar Noorwegen wil, dan moet dat gewoon via de SuC's en zelfs daar is nogal wat overredingskracht nodig.

Eigenlijk gewoon Elon volgen die haarfijn weet waar de kernpunten liggen en die ook aanpakt. Ik probeer zijn gedachtengang te projecteren op de toekomstige situaties en denk dat hij gelijk gaat krijgen.
 
Als ik de echte 130 km van de Leaf (160 wellicht met iets grotere batterij) of de i3 (tegen beter weten in nog adverteren met 300 km bereik terwijl dat in de praktijk, en dan moet je nog niet eens snelweg gaan rijden, iets van 170 zal zijn) noem dan keert men zich letterlijk af.
De BMW i3 met de 33Kwh accu is relatief zuinig en haalt met snelheden tussen de 110 en 130 km/h ongeveer 160 tot 170km onder dit soort omstandigheden. De auto geeft overigens tussen de 221 en 228km aan range aan in normale modus. Ik heb het idee dat bij "mixed" gebruik er toch wel 200km inzitten. Dat is bijna een verdubbeling met de Nissan Leaf 2012/3 die ik een tijd heb kunnen rijden. Dus met een Zoe R350 of zelfs R400 zijn we op de goede weg.

Voor wat de laadinfrastructuur betreft: met groter wordende batterijen wordt de noodzaak om onderweg tegen een hoger tarief te snelladen juist minder groot. Al wie thuis of op het werk voldoende kan laden om zijn traject af te leggen, zal niet of nauwelijks gebruik maken van een flink te betalen snellaadbeurt. Voor wie die laadmogelijkheden niet heeft zal het een compromis worden tussen kost en comfort. Ik hoor toch ook mensen die zeggen: liever 8u laden terwijl ik lig te slapen of aan het werk ben dan 45' terwijl ik moet wachten.
Klopt. Ik laad liever ook terwijl de auto toch stilstaat. Toch zou het prettig zijn als er naast het Supercharger netwerk van Tesla elke 50km een snellaar station langs de snelwegen van europa (of vlak daarnaast) zou zijn. Dan zouden nog meer mensen hun ICE of PHEV kunnen inruilen voor een FEV.
 
De BMW i3 met de 33Kwh accu is relatief zuinig en haalt met snelheden tussen de 110 en 130 km/h ongeveer 160 tot 170km onder dit soort omstandigheden. De auto geeft overigens tussen de 221 en 228km aan range aan in normale modus. Ik heb het idee dat bij "mixed" gebruik er toch wel 200km inzitten. Dat is bijna een verdubbeling met de Nissan Leaf 2012/3 die ik een tijd heb kunnen rijden. Dus met een Zoe R350 of zelfs R400 zijn we op de goede weg.


Klopt. Ik laad liever ook terwijl de auto toch stilstaat. Toch zou het prettig zijn als er naast het Supercharger netwerk van Tesla elke 50km een snellaar station langs de snelwegen van europa (of vlak daarnaast) zou zijn. Dan zouden nog meer mensen hun ICE of PHEV kunnen inruilen voor een FEV.

Zodra maakt niet uit welke EV royaal boven de 300 km, liefst 400 km, bereik komt lijkt de psychologische drempel (want daar gaat het uiteindelijk om) genomen te kunnen worden.

Iedereen zal thuisladen met iets als de wallcharger bovenaan het lijstje zetten, zonder uitzondering, maar dat kan niet iedereen.

Daarnaast zal men, komende vanuit de ICE wereld waar men 50 jaar lang tankstations aan heeft gedaan, een goed dekkend netwerk van snelladers willen, zowel binnen de steden als langs buitenwegen en snelwegen. Als men in 15 minuten weer verder kan, wat ongeveer de tijd is van een tankbeurt met toiletbezoek en afrekenen, zal men dit als eerste gedrag gaan aannemen. (Dat is wat Fastned perfect heeft ingezien)

Voor de komende EV rijder zal verder, als thuis niet kan omdat hij ergens anders is, het op bestemming laden niet in zijn natuur zitten en wil dat wat worden moet het hem gemakkelijk gemaakt worden. Denk aan een rijtje DeC laders op een parkeerterrein bij bestemmingen.

Wat we zullen zien straks met Model 3 is dat men, als het kan, thuis gaat laden en daarnaast één of twee keer per week naar een tank/laadstation zal gaan en de auto verder gebruikt zoals nu zijn ICE.

Verder is het de vraag in hoeverre hij langs de stoep zal gaan laden.
 
Twee zaken:
Ik volg, sinds kort zelfs om professionele redenen;), dit forum maar ook het zeer uitgebreide Franse en Nederlandse forum van de Zoe. De mensen daar zijn even enthousiast over hun EV als de Tesla-eigenaars het hier zijn. Ook in de Zoe verdwijnt na enkele weken de range anxiety omdat je weet wat haalbaar is, snel volgeladen bent en het verbruik enorm kan beïnvloeden door de snelheid aan te passen. Ook daar posten mensen hun roudtrips tot in Noorwegen of Oostenrijk of hoe ze op een dag doorheen Frankrijk trokken. Ik ga ervan uit dat ook eigenaars van andere EVs erg in hun nopjes zijn. Ik ben eerljk gezegd nog niemand tegengekomen die zijn EV afvalt. De nadelen en kinderziektes worden er met de glimlach bij genomen.
Voor wat de laadinfrastructuur betreft: met groter wordende batterijen wordt de noodzaak om onderweg tegen een hoger tarief te snelladen juist minder groot. Al wie thuis of op het werk voldoende kan laden om zijn traject af te leggen, zal niet of nauwelijks gebruik maken van een flink te betalen snellaadbeurt. Voor wie die laadmogelijkheden niet heeft zal het een compromis worden tussen kost en comfort. Ik hoor toch ook mensen die zeggen: liever 8u laden terwijl ik lig te slapen of aan het werk ben dan 45' terwijl ik moet wachten.
Ik denk dat het grote verschil tussen de ZOE en de leaf is dat de ZOE thuis en op ieder publiek laadpunt met 3 fasen kan laden, dus de batterij zit vrij snel weer vol. De Leaf (ik weet overigens niet hoe het met de nieuwe leaf zit) kan maar 1 fase laden of via ChaDeMo snelladers. Dus je moet specifiek op zoek naar een snellader, terwijl voor de ZOE een willekeurige 3 fasen aansluiting al voldoende is.
 
Ik denk dat het grote verschil tussen de ZOE en de leaf is dat de ZOE thuis en op ieder publiek laadpunt met 3 fasen kan laden, dus de batterij zit vrij snel weer vol. De Leaf (ik weet overigens niet hoe het met de nieuwe leaf zit) kan maar 1 fase laden of via ChaDeMo snelladers. Dus je moet specifiek op zoek naar een snellader, terwijl voor de ZOE een willekeurige 3 fasen aansluiting al voldoende is.
Klopt perfect Pascal. Op bijna alle publieke laadpalen (in België bijna altijd 22 kW) laad ik mijn Zoe in een uur weer vol. Dat was eind 2013 voor mij het argument om een Zoe te kopen. Bij de Leaf en de e-Golf heb je standaard een 3,7 kW lader (1f16A). Bij de e-Golf kan je CCS als optie nemen, bij de leaf kan je 7,4 kW en ChaDemo als opties nemen. De nieuwe i3 heeft nu ook 3f16A of 11 kW (als optie?) hetgeen ook al bruikbaar wordt.
Dat maakt ook dat, uiteraard naast de Tesla's, de Zoe op dit moment de enige auto is waarmee je een flinke roadtrip van honderden km kan maken. Tenzij je je traject volledig laat afhangen van de locaties van de snellaadpalen. Maar dan nog heb je in Wallonië, sommige delen van Duitsland, hele stukken van Frankrijk en al helemaal in Spanje en Italië een probleem bij gebrek aan die snelladers, waardoor je een halve dag nodig hebt om opnieuw vol te laden.
 
Helemaal mee eens. Wij hebben ook 2 Zoe's rijden. Eentje al 78000km op de teller in 2 1/2 jaar tijd. 0 problemen gehad, is wel even anders als bij de Tesla. Ja 2 x een servicebeurt gehad van EUR 55,- en een lampje was kapot EUER 33,-. Totale onkosten EUR 150,-!! P.S. Er is nu ook een vernieuwde Zoe R250 met een nog groter bereik.
 
BMW komt met gloednieuw elektrisch model
Om met het slechte nieuws te beginnen, dit elektrische voertuig heeft slechts twee wielen. Geen echte motor, maar een weer in populariteit toenemende motorscooter. Het goede nieuws is dat een Akrapovic-brulpijp, waardoor zo’n plusbrommer een schandalige hoop (lelijke) herrie voortbrengt, uiteraard niet leverbaar is.

Deze BMW C-Evolution is namelijk volledig elektrisch en zoeft dan ook geruisloos over ‘s lands wegen. BMW zegt twee nieuwe modellen te presenteren, maar dat moeten we met een korreltje zout nemen. Hoewel je ze nog amper ziet rijden, is de C-Evolution namelijk al even op de markt.

bmw-c-evolution-550-2.jpg


Het grote verschil is dat er nu een nieuwe Long Range-versie is, met dezelfde accutechniek die onlangs de BMW i3 aan een grotere range hielp. De 60 Ah-accu is vervangen door een exemplaar van 94 Ah, een flinke toename dus. Dat helpt deze elektrische tweewieler dan ook aan een betere range, die van 100 naar 160 km groeide. Daarnaast kan de betere accu de BMW aan een hoger continu vermogen helpen. Was dat voorheen 11 kW/15 pk, nu is dat 19 kW/26 pk. Het piekvermogen blijft met 35 kW/48 pk gelijk. Exact het maximaal toegestane voor een A2-rijbewijs dus.

Voor wie nog wat jeugdiger is en alleen beschikt over een A1-rijbewijs, is er nu ook een European-versie. Deze heeft een maximaal vermogen van 11 kW en mag dus ook met dat beginnersrijbewijs worden bereden. Dit model moet het doen met de oude accu en heeft een range van 100 kilometer. Meer dan toereikend voor in de stad, veel snelwegkilometers wil je met een zware motorscooter met slechts 11 kW toch niet maken.

BMW presenteert de nieuwe C-Evolutions op de autoshow in Parijs en lijkt de tweewieler dan ook vooral te richten op de forens die voor middellange afstand een vlot en duurzaam alternatief wil voor de auto. Het huidige model begint bij 15.250 euro, de nieuwe Long Range-versie zal vermoedelijk iets duurder worden.

BMW komt met gloednieuw elektrisch model - Groen7
 
  • Informative
Reactions: Nexus