Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
e-tron laadt met hoog vermogen tot 100% vol. Bij 98% SOC nog 56 kW.

Lijkt weeral te bevestigen dat er iets speciaals is met snelladen, warmteontwikkeling, interne weerstand etc. Er lijkt ook geen luide koeling te draaien... eigenlijk kan dat het meerverbruik perfect compenseren voor lange ritten. Wat niet wegneemt dat efficiëntie natuurlijk altijd het beste is voor iedereen...
 
Lijkt weeral te bevestigen dat er iets speciaals is met snelladen, warmteontwikkeling, interne weerstand etc. Er lijkt ook geen luide koeling te draaien... eigenlijk kan dat het meerverbruik perfect compenseren voor lange ritten. Wat niet wegneemt dat efficiëntie natuurlijk altijd het beste is voor iedereen...
De vraag is alleen hoe veel degradatie de eTron heeft. Levert Audi hier levensduur in voor supersnel laden?
 
  • Like
Reactions: S-19910
Eigenlijk is dat niet eens zo’n slechte afweging voor de berijder. Voorzie 10% buffer, maar geef bij iedere gereden kilometer een verbruik dat 10% hoger ligt om voor die buffer te compenseren. Kan je gewoon adverteren met de volle accu capaciteit zonder oneerlijk te zijn EN heb je inderdaad niet day afwegen van opladen tot 80 of 90 of whatever, dat Tesla die beslissing op de berijder afschuift is eigenlijk gewoon een zwaktebod.

Twee slagen onder de arm: gaan de productie modellen dit ook doen en wat zal de degradatie zijn? Maar als dat positief uitpakt dan heeft Audi hier een stukje laadtechnologie in huis waar ze zelfs bij Tesla stiekem jaloers op zullen zijn.
 
Eigenlijk is dat niet eens zo’n slechte afweging voor de berijder. Voorzie 10% buffer, maar geef bij iedere gereden kilometer een verbruik dat 10% hoger ligt om voor die buffer te compenseren. Kan je gewoon adverteren met de volle accu capaciteit zonder oneerlijk te zijn EN heb je inderdaad niet day afwegen van opladen tot 80 of 90 of whatever, dat Tesla die beslissing op de berijder afschuift is eigenlijk gewoon een zwaktebod.

Twee slagen onder de arm: gaan de productie modellen dit ook doen en wat zal de degradatie zijn? Maar als dat positief uitpakt dan heeft Audi hier een stukje laadtechnologie in huis waar ze zelfs bij Tesla stiekem jaloers op zullen zijn.
Naar mate accu capaciteiten toe nemen zal denk ik ook het aantal kWh niet meer geadverteerd worden, zoals nu bij de 3.

Men wil weten hoe ver je kan rijden en hoe snel je kan laden. De hoeveelheid energie boeit de meeste mensen niet.

Dus als Audi dit zo met de eTron doet vind ik dat slim. Je laad als gebruiker gewoon altijd tot ‘100%’ en dat gaat ook lekker rap.

Bij de ‘0%’ zit er ook nog een buffertje om de auto rijdende te houden.

Voorwaarde is dus wel een >80kWh accu zodat je een serieuze capaciteit aan de gebruiker beschikbaar kan stellen waarmee je een goede range kan halen.

Ik vermoed hierdoor dat de Audi met 55kW kan laden bij 98% SoC omdat de accu in werkelijkgeid niet zo vol is.
 
Eigenlijk is dat niet eens zo’n slechte afweging voor de berijder. Voorzie 10% buffer, maar geef bij iedere gereden kilometer een verbruik dat 10% hoger ligt om voor die buffer te compenseren. Kan je gewoon adverteren met de volle accu capaciteit zonder oneerlijk te zijn EN heb je inderdaad niet day afwegen van opladen tot 80 of 90 of whatever, dat Tesla die beslissing op de berijder afschuift is eigenlijk gewoon een zwaktebod.

Dus constant 9kWh extra meesjouwen die je nooit gebruikt, en daarvoor extra betalen, alleen maar omdat je niet met het rekensommetje 90%/100% bezig hoeft te zijn?

Hmm.
 
EN heb je inderdaad niet day afwegen van opladen tot 80 of 90 of whatever, dat Tesla die beslissing op de berijder afschuift is eigenlijk gewoon een zwaktebod.

Aan de andere kant geeft het wel meer bereik. Als je een auto hebt (bv. de iPace) die altijd tot 100% gaat laden wat in werkelijkheid bv. 90% is dan sleep je dus 10% mee alleen om degradatie te beperken, terwijl die 10% incidenteel best gebruikt kan worden. Tesla biedt je die mogelijkheid.

Daar kan ook ten dele de beperkte range van de iPace in worden verklaard. Tesla adverteert het bereik op basis van 100% charge. Als andere merken 100%=90% gaan hanteren halen die minder bereik uit een zelfde formaat accu. Immers, de Tesla kan daadwerkelijk die 10% benutten op verzoek van de berijder waar een ander die 10% altijd als reserve vast zal houden.

Er zal immers een reserve aan de bovenkant en aan de onderkant moeten zitten. Alle merken zullen een reserve aan de onderkant hanteren, ook Tesla. Maar bij Tesla kun je, incidenteel, de reserve aan de bovenkant weglaten (Trip charge tot 100%). Bij een ander merk die uitgaat van 100% op display = 90% in de accu kan dat niet.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Eigenlijk is dat niet eens zo’n slechte afweging voor de berijder. Voorzie 10% buffer, maar geef bij iedere gereden kilometer een verbruik dat 10% hoger ligt om voor die buffer te compenseren. Kan je gewoon adverteren met de volle accu capaciteit zonder oneerlijk te zijn EN heb je inderdaad niet day afwegen van opladen tot 80 of 90 of whatever, dat Tesla die beslissing op de berijder afschuift is eigenlijk gewoon een zwaktebod..

Stel Tesla kan dit (90%=100%) met een software update morgen gratis voor je regelen voor de Tesla auto. Maar dan wel onomkeerbaar/definitief. Zou je het doen?
Het lijkt mij dat er (andersom) voor de Audi e Tron wel meer behoefte is aan een (desgewenst tijdelijk) in te schakelen optie om incidenteel (bijvoorbeeld tijdens de vakantie) de echte capaciteit te kunnen gebruiken.
 
Voor mijn model S had ik een A3 e-tron (1.4 hybride) van september 2016 met een aangegeven range van 50 km (!??). Ik heb werkelijk nooit, maar dan ook nooit meer dan 42 km gezien in het dashboard en die maximale 42 km haalde je ook alleen als je het gas-/stroompedaal heel erg voorzichtig intrapte.
In de winter was het aangegeven bereik iets van 32-34 km en dan was hij 'vol', 8,5 KW.
De door Audi aangegeven 39 gram CO2 waren ook een lachertje, ook dat klopte van geen kanten.
En die A3 e-tron laadt inderdaad ook tot het einde met dezelfde snelheid. En altijd tot 100%, dat kon je helemaal niet anders instellen.
Ik heb meer dan 25 jaar VW en Audi gereden en vertrouw die firma in het geheel niet meer, dus die data van de nieuwe e-tron zijn gegarandeerd ook allemaal met een hele grote korrel zout te nemen. Ik ben er helemaal klaar mee. Al was het alleen al om de afschrijving, die is voor een particulier gewoon belachelijk hoog, 2 jaar oud en 50% van je inleg kwijt. Ik had bij alle Audi's die ik had een hoge afschrijving, maar dit sloeg alles.

Niet voor niets zat de baas van Audi in de gevangenis, denk ik maar.
 
  • Informative
Reactions: Right_Said_Fred