Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Lithium duiklampen (met dezelfde Panasonic cellen als Tesla in een auto gooit.) laden we we al jaren tot 100% SoC met 2-5C. (C staat voor de totale accu capaciteit.) Dit zal met auto accu's dus technisch ook wel mogelijk zijn als je genoeg koelt.

Echter na 3-4 jaar is zo'n accu voor een duiklamp wel afgeschreven...
Voor een leaserijder wellicht een geen issue behalve als de leasemij merkt dat de auto na 4 jaar niets meer oplevert omdat alle accu's kunnen worden afgeschreven.

Audi is absoluut geen specialist op dit gebied en koopt bij LG in wat LG standaard levert voor de auto industrie.
Ik geloof er i.i.g. weinig van dat Audi iets bijzonders zal hebben t.o.v. andere fabrikanten.
Je moet je wellicht eerder afvragen welke garantie geeft Audi op de accu?
 
  • Like
Reactions: S-19910
Audi is absoluut geen specialist op dit gebied en koopt bij LG in wat LG standaard levert voor de auto industrie.
Ik geloof er i.i.g. weinig van dat Audi iets bijzonders zal hebben t.o.v. andere fabrikanten.
Je moet je wellicht eerder afvragen welke garantie geeft Audi op de accu?
Dat is van belang, maar het lijk mij wel dat LG behoorlijk betrokken is en suggesties aan Audi geeft over wat wel en niet te doen.

Als zo snel laden bij 98% SoC niet verstandig is vermoed ik toch wel dat Audi dit te horen krijgt van LG.

Bij Tesla zit er geen beperking voor de KM's op de accu en de aandrijving. Is dat bij Audi ook zo?
(Op de site van Audi kon het niet zo snel vinden.)
Tesla geeft echter geen garantie op degradatie, dus daar heb je dan weer weinig aan.
 
Tesla geeft echter geen garantie op degradatie, dus daar heb je dan weer weinig aan.
Dat doet Tesla wel toch? Weliswaar enkel voor de Model 3, en het is niet indrukwekkend. Dit gezegd, ik heb toch van batterijen gehoord die vervangen werden na redelijke degradatie, zoals één van de Tesloop auto's:
Tesloop’s Tesla Model S Surpasses 400,000 miles (643,737 kM)

  • Model S en Model X – 8 jaar (m.u.v. de oorspronkelijke 60 kWh-batterij die vóór 2015 is vervaardigd, waarvoor een garantieperiode van 8 jaar of 200.000 km geldt, wat het eerst van toepassing is).
  • Model 3 met Standard- of Mid Range-batterij - 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
  • Model 3 met Long Range-batterij - 8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
 
  • Like
Reactions: beJels
En vergeet niet dat Audi voor het geven van hun 8 jarige garantie eist dat je alle beurten bij Audi laat doen. En dat loopt in de papieren met de werkplaatstarieven van deze firma, die zijn namelijk echt premium. Dus een deel van je garantie/coulance betaal je gewoon zelf.
Heel bijzonder dat Tesla dat niet eist, als je van Audi komt voelt het heel raar, dat het krijgen van garantie ook zonder verplicht onderhoud kan.
 
En vergeet niet dat Audi voor het geven van hun 8 jarige garantie eist dat je alle beurten bij Audi laat doen. En dat loopt in de papieren met de werkplaatstarieven van deze firma, die zijn namelijk echt premium. Dus een deel van je garantie/coulance betaal je gewoon zelf.
Tesla vereist elke 20.000km onderhoud met werkelijk waanzinnge prijzen. Voor de eerste 4 beurten mag je bij Tesla €2.600 aftikken en dan heb je nog maar 80.000km gereden. Bij Audi was ik bij 90.000km slechts 3 beurten verder voor aanzienlijk minder geld. En dat was een ICE die veel meer onderhoud nodig heeft. Nu kun je stellen dat je gewoon beurten kunt overslaan, maar als je hebt gekozen voor een gegarandeerde restwaarde, dan ben je verplicht de beurten volgens schema en bij Tesla uit te voeren.

Nee, op onderhoud gaat Tesla het echt niet winnen. Helemaal niet met de beperkte bereikbaarheid (slechts enkele SeC in Nederland), lange wachttijden (voor onderhoud, maar zeker voor onderdelen).
 
Mij ging het niet over gegarandeerde restwaarde of onderhoudspakketten. Die laatste zijn bij Tesla gewoon niet verplicht.
Ik bedoelde verplichte beurten om de 8 jarige garantie op de drive unit en de batterij te behouden. Die verplichte beurten zijn er bij Tesla imho niet.
Bijna alle auto's ouder dan zeg 4-5 jaar die door particulieren worden gekocht, worden niet meer in dure merkgarages onderhouden. Als ik dat met mij A3 e-tron had gedaan, had ik geen garantie meer van Audi gehad op de batterij en de aandrijving.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tesla vereist elke 20.000km onderhoud met werkelijk waanzinnge prijzen. Voor de eerste 4 beurten mag je bij Tesla €2.600 aftikken en dan heb je nog maar 80.000km gereden. Bij Audi was ik bij 90.000km slechts 3 beurten verder voor aanzienlijk minder geld. En dat was een ICE die veel meer onderhoud nodig heeft. Nu kun je stellen dat je gewoon beurten kunt overslaan, maar als je hebt gekozen voor een gegarandeerde restwaarde, dan ben je verplicht de beurten volgens schema en bij Tesla uit te voeren.

Nee, op onderhoud gaat Tesla het echt niet winnen. Helemaal niet met de beperkte bereikbaarheid (slechts enkele SeC in Nederland), lange wachttijden (voor onderhoud, maar zeker voor onderdelen).
In principe kun je 100.000 kilometer rijden voor die €2.600.
 
  • Funny
Reactions: fivari
In principe kun je 100.000 kilometer rijden voor die €2.600.
Het probleem is dat Tesla voor aanschaf je lekker maakt dat er veel minder onderhoud nodig is aan een electrische auto, omdat er veel minder bewegende delen zijn. Dat is in principe waar, maar waarom hanteert Tesla dan een onderhoudsinterval van 20.000km en voor die €2.600 wordt het volgende uitgevoerd (bron):
upload_2019-1-15_9-5-11.png


De 20.000km en 60.000km beurt stelt echt werkelijks helemaal niets voor en zou niet meer mogen kosten dan €200. Wellicht dat het HEPA interieurfilter wat prijzig is en over die "droogmiddelzak" kan ik ook niet veel vertellen, maar dan nog blijven de prijzen hiervoor absurd. Zaken als het vervangen van remblokken (dat waarschijnlijk ook niet nodig is bij een Tesla binnen 80.000km) zijn niet eens meegenomen. En volgens Tesla is die €2.600 al een gereduceerde prijs. Het is gewoon ordinair achteraf geld uit de zak kloppen, want deze prijzen zijn alleen zichtbaar als je een Tesla account hebt.
 
Mod: dit draadje graag verder weer over de E-Tron.

@bugboy: de discussie over de Tesla onderhoudsbeurten kan in het enkele maanden geleden door jezelf geopende draadje Onderhoud Tesla worden voortgezet. Daar heb ik ook het draadje naartoe verhuisd dat je vandaag over weer hetzelfde onderwerp hebt geopend. Prima om over de prijzen van de onderhoudsbeurten te discussiëren, maar dan wel graag centraal.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Over premium onderhouds tarieven heeft Tesla ook niet te klagen hoor, dat is een slecht argument. Hetzelfde kun je dan van Tesla zeggen.
Net een e-tron in levende lijve gezien. Smurfen blauwe met kenteken XG-545-X. Met cameraspiegels, wist niet dat die dingen waren goedgekeurd.
Stevige catalogusprijs (vlgs RDW €116k)
Gek, die van Tan met spiegels en die jij gezien hebt met camera's....overigens schelen kentekens slechts 2 cijfers......
 
Last edited:
Gek, die van Tan met spiegels en die jij gezien hebt met camera's....overigens schelen kentekens slechts 2 cijfers......
Op 28 december 2018 heeft PON kennelijk nog even een sprintje getrokken met het afleveren van die electro Audi’s.
Zal me niets verbazen dat die blauwe die ik heb gezien een demo wagen is geweest. Er staat een redelijk grote Audi dealer in Amersfoort. Hij zag er ook best “full option” uit met die camera spiegels en gekleurde remklauwen. Ohja, bij deze Audi werkten de richtingaanwijzers trouwens wel ;) (hoop niet dat dat ten koste gaat van de range):D