Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Voordeel t.o.v. de I-Pace is dat er 3 fase 11Kw geladen kan worden en er eind 2019 een dual lader komt met een tweede aansluiting aan de andere kant van de auto. Het voordeel is dat je dan 22kW kunt laden, maar het nadeel is 2 laadkabels en dus ook alleen 22kW als je aansluiting thuis wordt geupgrade naar 3x 32A, hetgeen in NL al ruim € 600 per jaar extra kost. Een enkelvoudig lader van 3x 24A zoals in de Tesla is dan ook heel veel praktischer te gebruiken.
Dus je moet thuis twee ladpalen installeren om hiervan te kunnen profiteren en onderweg moet je altijd twee laadkabels meenemen en bezet je twee outlets? :confused:
 
Nog even een toevoeging over de achterbank.

Daar waar je in de S met 3 personen achterin kunt zitten en waar daar ook de middelste ook nog zijn voeten kwijt kan, is de E-tron achterin zo gemaakt dat daar maar twee personen "normaal" kunnen zitten. Ook is er nog een redelijk grote tunnel in het midden en komt de midden console tussen de voorstoel tot op ca. 20cm van de zitting van de achterbank.

Of dit belangrijk is, is natuurlijk voor iedereen anders. Daar staat overigens tegenover dat de E-tron een neerklapbare armsteun had achterin in de versie die wij gezien hebben.
 
Gisteren bij de presentatie geweest van de E-tron in Moordrecht.

De auto ziet er verzorgd uit. Daar kan je niets van zeggen en daar kan Tesla wat van leren.
Het is volgens de dealer eigenlijk een verlengde Q5 en daar zit naar verwachting dadelijk ook het probleem als we het verbruik dadelijk in de praktijk gaan zien. Voordeel t.o.v. de I-Pace is dat er 3 fase 11Kw geladen kan worden en er eind 2019 een dual lader komt met een tweede aansluiting aan de andere kant van de auto. Het voordeel is dat je dan 22kW kunt laden, maar het nadeel is 2 laadkabels en dus ook alleen 22kW als je aansluiting thuis wordt geupgrade naar 3x 32A, hetgeen in NL al ruim € 600 per jaar extra kost. Een enkelvoudig lader van 3x 24A zoals in de Tesla is dan ook heel veel praktischer te gebruiken.

De standaard auto is des Audi's ook extreem kaal. Je moet minimaal € 15.000 optie gaan vinken om de uitrusting vergelijkbaar te krijgen met de huidig model S en dan ontbreekt er nog steeds een bruikbare AP zoals in de Tesla.

Gezien de berg optie die nu nog niet eens in de verkorte folder stonden, zoals bijv. de stoelverwarming achter, is de gok dat het showroom model ergens tussen de 110-120K€ zal zijn.

In de showroom stond een versie met camera's als buitenspiegels. Dit ziet er in de praktijk een beetje onbenullig uit. De camera pod is nog steeds ca. 50% van de maat van een normale spiegel en het beeldschermpje zit in een hoek van de deur verwerkt. Mijn buurman is een die hard Audi fan en ook hij vond het maar niets.

In de auto is het interieur zoals dat van elke Audi. Degelijk en strak maar in deze versie overladen met touchscreen knopjes.
In het begin vond ik de Tesla te steriel maar nu ik dit zie geeft het wel een extreem onrustig gevoel.

Vanbinnen is de auto qua maat goed te vergelijken met een Model S waarbij de voorstoelen beter zijn en er achter iets meer hoofdruimte is. Wel zit je net als in een Model S achterin met je knieën omhoog. De kofferbak lijkt wat kleiner dan in een Model S als lijkt er onder in de kofferbak ruimte voor een héél klein thuiskomertje.

Er zaten "normale" 21" wielen onder de demo auto. Normaal is dit 19" zoals ook standaard bij een Model S. Waarvan ik denk dat het een gemiste kans is. Als ik immers hoor hoeveel stiller de TO banden zijn die ik onder mijn eigen auto heb t.o.v. "normale" banden die ik onder de loaners heb gehad.

De E-tron heeft net als de Model S een elektrische kofferdeksel en daarbij schrok ik van de uitleg van de dealer en ik kan mij eerlijk gezegd niet kan voorstellen dat het waar is.... Deze vertelde aan een andere genodigde dat deze niet zoals in de Tesla vanzelf stopt als er iets tussen zit maar dat deze gewoon doorgaat en desnoods je een vingertopje kan kosten.

Dan tot slot iets wat niets met de E-tron te maken heeft maar wel met de dealer.
Bij de dealer beloven ze dat je vrijwel overal met 150kW kunt laden en dat een Tesla niet verder komt dan 75kW.
Er werd ook gesteld dat de E-tron gemakkelijk ruim 400km op één lading kan rijden waarvan ik mij serieus afvraag of dit zo is gezien de aerodynamica van de auto. Gewoon een verlengde Q5.

Wellicht komt deze onjuistheid door mijn tweede verbazing en dat is dat er extreem rijkelijk alcoholische dranken werden uitgedeeld voor de presentatie van een auto. Dat zijn twee dingen waarvan ik echt vindt dat dit niet samen gaat en nog vreemder is dat de meeste bezoekers zich ook redelijk lieten vollopen.

Je weet dat de eerste leveringen zijn uitgesteld?
Software issues en misschien belangrijker nog LG dat meer geld wil zien. Volgens andere bronnen met meerdere maanden.

Software-Probleme: Audi verschiebt offenbar Auslieferungsstart des e-tron
 
e-tron news

  • Audi informed that they will be delayed with the e-Tron delivery because of SW issues. People familiar with that matter talk about a few months. The original plan was December.
  • Its reported that they are also challenged by LG asking for 10% more for the Battery.
Thats what happens when you make yourself dependent on the most important element of an EV in a supply constraint market.

Unfortunately I am not surprised about their SW challenges and expect much more to come. German car manufacturers have no clue about SW and you just do not change it by hiring a few developers. Its a fundamental change thats required.

About Battery costs, German Auto companies are used to be able to game the suppliers and press them on costs. They have no experience what it means to be in a supply constraint market. The 10% increase will hurt Audi tremendously as they cannot reduce costs or ask the consumer to pay more. So, that means higher losses per EV sold for them.

Every few months Audi misses to bring their e-Tron out means a loss of consumers for the long run. Why? Well people will buy a Tesla instead and that will be what they measure the e-Tron than against. If they would have gotten an e-Tron as their first EV they likely would have praised and defended the car against all other EVs.

Software-Probleme: Audi verschiebt offenbar Auslieferungsstart des e-tron

Audi Elektro-SUV e-tron kommt später
 
De rechtse laadpoort heeft enkel de functie om op openbare laadplaatsen niet met een kabel over de motorkap te hoeven. Opladen gebeurt met 1 kabel, ofwel links CCS DC of type 2 AC en rechts enkel type 2 AC. De optie van 22kw lader geldt voor de 2 laadpoorten.
Frunk vond ik voldoende, er zat immers nog een uitneembaar kistje in met repair tools.
 
Ik ben vanmorgen bij Wittebrug in Den Haag geweest. Ik vind het een mooie auto. Geeft van binnen en buiten echt het 'Audi-gevoel' en als je een deur dicht doet klinkt dat heeeeul anders dan onze flabberdeurtjes. Afwerking is echt top, dash is wat druk maar wat zit het mooi in elkaar. Frunk is een klein afgesloten bakje voor een paar laadkabels. Daarachter zie je een soort motors met oranje kabels enzo, erg niet mooi in ieder geval... Trunk is behoorlijk groot, voor mijn gevoel vergelijkbaar met de S. Onder de vloer niet de diepe bak van de S maar een voorgevormd vakje voor een thuiskomertje en wat gereedschappies. Geen idee waar de ruimte van bv de afwezige benzinetank is gebleven... Overall echt een mooie auto die de EV acceptatie weer wat verder gaat helpen. Niet als Tesla killer maar als mooie aanvulling op het EV aanbod.

Ik ben heel benieuwd wat de eerste testen en reviews gaan zeggen over de range, dat wordt een spannende... Wat ik verfrissend vond was dat een van de Audi-verkopers heel eerlijk was dat hij in het gesprek met ons een behoorlijke kennisachterstand bij zichzelf proefde. Hij vertelde dat alle EV-verkopers in november op een 3-daagse cursus in D moeten. Dat had ik dan maar voor de introductie gedaan, maar dat terzijde.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
10.000 voorbestellingen vind ik toch bijzonder weinig om als 'Tesla killer' in de markt gezet te worden. Dat produceert Tesla intussen op anderhalve week.

Helaas in de main stream pers is weer niets te lezen van deze vertraging bij Audi, want daar hakken ze enkel in op Tesla.
 
  • Like
Reactions: widodh
Ook even de folder gescand.
Dank je voor de folder. Wat mij opviel op pag 7:
"De Audi e-tron heeft een zeer goede luchtweerstandscoëfficiënt in het SUV-segment: 0,28 (0,27 met cameraspiegels).
In de folder van Audi USA (waar de cameraspiegels niet zijn toegestaan) staat: "...with a low drag co-efficient of 0,30...
Ben benieuwd wat de verschillen tussen de Europese en de Amerikaanse uitvoering zijn die verantwoordelijk zijn voor 0,02 verschil in de Cw (is toch 7% meer).
 
Dank je voor de folder. Wat mij opviel op pag 7:
"De Audi e-tron heeft een zeer goede luchtweerstandscoëfficiënt in het SUV-segment: 0,28 (0,27 met cameraspiegels).
In de folder van Audi USA (waar de cameraspiegels niet zijn toegestaan) staat: "...with a low drag co-efficient of 0,30...
Ben benieuwd wat de verschillen tussen de Europese en de Amerikaanse uitvoering zijn die verantwoordelijk zijn voor 0,02 verschil in de Cw (is toch 7% meer).
Het waait wellicht wat harder in de US o_O
 
  • Funny
Reactions: RioolRat
Ik heb hem zaterdag in Breda kunnen bekijken. Mooie auto, goede kwaliteit, en de juiste laadmogelijkheden. Jammer dat hij net te laat komt ivm bijtelling. Voor mij zou het anders een serieus alternatief voor de Tesla zijn geweest. Prijs viel me mee: basisprijs is rond de 84K, en met alle optie (pakketten) uit de folder erbij komt je rond 100K. Da's duidelijk minder dan de Tesla.
 
Ik heb hem zaterdag in Breda kunnen bekijken. Mooie auto, goede kwaliteit, en de juiste laadmogelijkheden. Jammer dat hij net te laat komt ivm bijtelling. Voor mij zou het anders een serieus alternatief voor de Tesla zijn geweest. Prijs viel me mee: basisprijs is rond de 84K, en met alle optie (pakketten) uit de folder erbij komt je rond 100K. Da's duidelijk minder dan de Tesla.

Qua maat is het hij kleiner van een model S, al is het van binnen vergelijkbaar, en qua range moet je hem vergelijken met een 75D en geen 100D.
Als je dan ziet wat er standaard op een S zit tegenwoordig dan is een E-tron met alle opties nog steeds kaler dan een 75D met alleen de optie lederen bekleding. Dat is niet duidelijk goedkoper maar duidelijk duurder dan een Tesla. De vergelijking met de E-tron naar een Model X gaat volledig scheef daar de E-tron een maat Q5 is en de Model X een Maat Q7

Daarbij komt dat de prijs wel gaat stijgen omdat 1 de E-tron schadelijk is voor het ICE business model en 2 LG niet bereidt is de accu's te verkopen voor een prijs die Audi had gehoopt. Verder wordt hij helemaal nog niet geleverd omdat ze de software niet voor elkaar krijgen.
Hetgeen eigenlijk betekend dat er nog geen E-tron is.;)
 
Dank je voor de folder. Wat mij opviel op pag 7:
"De Audi e-tron heeft een zeer goede luchtweerstandscoëfficiënt in het SUV-segment: 0,28 (0,27 met cameraspiegels).
In de folder van Audi USA (waar de cameraspiegels niet zijn toegestaan) staat: "...with a low drag co-efficient of 0,30...
Ben benieuwd wat de verschillen tussen de Europese en de Amerikaanse uitvoering zijn die verantwoordelijk zijn voor 0,02 verschil in de Cw (is toch 7% meer).

Ik denk dat ze in de VS banger zijn voor claims als de CW waarde niet klopt met de folder.
 
Qua maat is het hij kleiner van een model S, al is het van binnen vergelijkbaar, en qua range moet je hem vergelijken met een 75D en geen 100D.
Als je dan ziet wat er standaard op een S zit tegenwoordig dan is een E-tron met alle opties nog steeds kaler dan een 75D met alleen de optie lederen bekleding.

84.000 E-tron
7.500 Pro plus line
2.900 Audi Technologie
2.900 Audi Connectivity
97300 totaal

Laat daar nog eens 1500 bij komen voor metallic. Zit je op 98.800 euro, voor een e-tron met alle optie pakketten. Dan hebben we het dus ook over comfortstoelen (meer verstelbaar dan de Tesla stoelen) met echt leer ipv plastic “vegan” bij Tesla, B&O geluid, de camera’s ipv de spiegels, de 360 graden camera’s bij parkeren en nog meer grappen.

Een 75D met metallic, donkere 19 inch als optie om het verlies van 20 inch tov de e-tron te compenseren en premium leer, komt op 96820 euro. Zonder AP.. hierin zitten dan ook niet de hierboven genoemde opties op hetzelfde niveau.

Ik ben bang dat hij binnenkort snel duurder wordt door de oplopende accu prijs maar voorlopig vind ik je post niet kloppen qua vergelijk in prijs en uitrusting.
 
  • Like
Reactions: gelden
84.000 E-tron
7.500 Pro plus line
2.900 Audi Technologie
2.900 Audi Connectivity
97300 totaal

Laat daar nog eens 1500 bij komen voor metallic. Zit je op 98.800 euro, voor een e-tron met alle optie pakketten. Dan hebben we het dus ook over comfortstoelen (meer verstelbaar dan de Tesla stoelen) met echt leer ipv plastic “vegan” bij Tesla, B&O geluid, de camera’s ipv de spiegels, de 360 graden camera’s bij parkeren en nog meer grappen.

Een 75D met metallic, donkere 19 inch als optie om het verlies van 20 inch tov de e-tron te compenseren en premium leer, komt op 96820 euro. Zonder AP.. hierin zitten dan ook niet de hierboven genoemde opties op hetzelfde niveau.

Ik ben bang dat hij binnenkort snel duurder wordt door de oplopende accu prijs maar voorlopig vind ik je post niet kloppen qua vergelijk in prijs en uitrusting.

Neem bijv. een optie als verwarmde stoelen achter. Dit is tegenwoordig standaard in een S en bij de E-tron zit dit niet in één van de pakketten.
Het zat wel in de demo auto maar de prijzen waren nog niet bekend en zou gaat het nog even door. De E-tron is gewoon duurder.
Dat de kwaliteit beter is, is iets dat niet ter discussie staat.

Daar staat tegenover dat de aandrijving gewoon minder is dan van Tesla.
Het vermogen en koppel van een 75D is gewoon al beter en de efficiëntie naar verwachting ook.
Audi gebruikt waarschijnlijk electronica die ze niet zelf maken en dus zal dat wel niet veel afwijken van dat van de Mercedes en Jaguar die ook wat dat betreft door het ijs zakken t.o.v. Tesla. Daarbij is Tesla de enige die zelf accu's maakt volgens mij.

Ik zie overigens nu dat het software probleem ook gaat over toelatingseisen van de software..
Het lijkt mij dan ook een groter probleem dan het eerst al leek.
Audi’s E-tron SUV will be delayed due to regulatory approval over a software update
 
Neem bijv. een optie als verwarmde stoelen achter. Dit is tegenwoordig standaard in een S en bij de E-tron zit dit niet in één van de pakketten.
Het zat wel in de demo auto maar de prijzen waren nog niet bekend en zou gaat het nog even door. De E-tron is gewoon duurder.
Dat de kwaliteit beter is, is iets dat niet ter discussie staat.

Daar staat tegenover dat de aandrijving gewoon minder is dan van Tesla.
Het vermogen en koppel van een 75D is gewoon al beter en de efficiëntie naar verwachting ook.
Audi gebruikt waarschijnlijk electronica die ze niet zelf maken en dus zal dat wel niet veel afwijken van dat van de Mercedes en Jaguar die ook wat dat betreft door het ijs zakken t.o.v. Tesla. Daarbij is Tesla de enige die zelf accu's maakt volgens mij.

Ik zie overigens nu dat het software probleem ook gaat over toelatingseisen van de software..
Het lijkt mij dan ook een groter probleem dan het eerst al leek.
Audi’s E-tron SUV will be delayed due to regulatory approval over a software update
Ik vind de opties uit de optiepakketten van Audi, die ik liever ook had gehad in een model S echt totaal niet opwegen tegen verwarming op de achterbank, maar goed. Het prijsverschil is maar 2000 euro, ik vind dat niet veel.

Voor de rest heb je helemaal gelijk, ze hebben de zaken nog totaal niet op orde, qua batterij (cellen) inkoop niet en nu dus ook niet qua software van de auto. Dit verbaasd me wel, hoe klungelig dit gaat.