Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik heb begrepen wordt de E-Tron binnen Europa voor als nog alleen uitgebracht in Nederland en Noorwegen. In Duitsland homeland of Audi, is hij niet bestellen. Zal ongetwijfeld met de leverbaarheid te maken hebben.
 
Wat ik heb begrepen wordt de E-Tron binnen Europa voor als nog alleen uitgebracht in Nederland en Noorwegen. In Duitsland homeland of Audi, is hij niet bestellen. Zal ongetwijfeld met de leverbaarheid te maken hebben.
Als je een project start met ruzie met LG over de prijs van de accu's dan zullen er niet veel gemaakt worden. Hoe meer er gemaakt worden hoe meer LG voor de accu's in rekening zal brengen.
 
  • Funny
Reactions: Arthur80
Best leuke wegen daar in Abu Dhabi
Die Audi ziet er ook best ok uit. Vraag me alleen af of ze niet de boot missen ivm de nieuwe bijtellingregels.
Goed dat nog even wordt aangestipt dat die hippe zijspiegelcamera’s een optie zijn (nu maar hopen dat de gemiddelde Audi-rijder z’n zijspiegels wel gaat gebruiken). Wat ik ook bij deze EV mooi vind, is dat de verwarming op een apart bedienings unit te bedienen is.
Wat ik wel apart vind, is dat de luchtveren pas bij 130km/u in de lage “sport” stand gaan, terwijl een EV z’n beste actieradius tussen de 75-95km/u haalt (volgens de presentator, volgens mij klopt het ook wel). Met die wetenschap zou ik als Audi-programmeur de luchtvering dan zo programmeren dat ie vanaf 80km/u in de lage stand zou gaan. Of zijn de luchtveren bij de e-toen ook instelbaar, net zoals bij Tesla?

 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: FVO
Best leuke wegen daar in Abu Dhabi
Die Audi ziet er ook best ok uit. Vraag me alleen af of ze niet de boot missen ivm de nieuwe bijtellingregels.
Goed dat nog even wordt aangestipt dat die hippe zijspiegelcamera’s een optie zijn (nu maar hopen dat de gemiddelde Audi-rijder z’n zijspiegels wel gaat gebruiken). Wat ik ook bij deze EV mooi vind, is dat de verwarming op een apart bedienings unit te bedienen is.
Wat ik wel apart vind, is dat de luchtveren pas bij 130km/u in de lage “sport” stand gaan, terwijl een EV z’n beste actieradius tussen de 75-95km/u haalt (volgens de presentator, volgens mij klopt het ook wel). Met die wetenschap zou ik als Audi-programmeur de luchtvering dan zo programmeren dat ie vanaf 80km/u in de lage stand zou gaan. Of zijn de luchtveren bij de e-toen ook instelbaar, net zoals bij Tesla?


Interessant! Overigens geldt voor een ICE dat optimale snelheid rond de 90-100 ligt, bij een EV is het zo’n 40 km/u. Dit onder aanname van constante snelheid.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Ik vind het een erg mooie auto en als die dit jaar leverbaar was geweest, dan was het een serieus alternatief geweest voor de Tesla S. Zoals ik hem had geconfigureerd was die bijna even duur als de Tesla, maar ik vind dat je wel wat meer auto hebt. Het enige dat ik zou missen is de auto-pilot, maar Audi's lane-assist en adaptieve cruise-control komt een heel eind in de buurt. Superchargers kom ik amper, dus dat zou ook wel bij FastNed kunnen (wel schreeuwend duur voor af en toe).

Die virtuele spiegels vind ik in de huidige vorm echt een misser. Doordat je geen optisch beeld hebt, maar een geprojecteerd beeld heb je niets meer aan je stereo zicht, waardoor je diepte kunt zien. Ook met felle zon vraag ik me af hoe goed het werkt. Ik hoor in een video al dat het met een zonnebril soms lastig is. De voordelen van deze technologie (augmented reality) worden nog niet gebruikt, dus dan is het voordeel alleen 10km theoretische range.

Wel indrukwekkend dat die tot 200kW kan regeneren. Ik vroeg me even af of bij Tesla de remmen wel direct bediend worden of dat de eerste remenergie in de accu's gaat? Zou overigens mooi zijn als Tesla in de power meter onder de groene balk van regeneratie zou aangeven hoeveel energie je verspilt door te remmen.
 
Ik vraag me inderdaad ook af hoe die schermen met polariserende zonnebrillen werken, hoe het zicht dan is.

Als deze 1 jaar geleden op de markt zou zijn gekomen, zou ik nog hard hebben moeten nadenken. Wij gaan redelijk veel met de auto op vakantie / buitenlandse trips, dan is het SuC netwerk bestwel handig. Geen idee hoe het momenteel met de fast-chargers op de snelwegen in het buitenland gesteld is. Maar stel dat wij niet veel naar en in het buitenland zouden rijden maar alleen voor binnenlandse trips / woon-werk, dan zou het weleens een “kop of munt” verhaal kunnen zijn geweest met de Tesla.
 
Voor België: Half januari gaat de dealer contact opnemen voor een eventuele bestelling. Voor de snelsten zouden er 50 stockwagens ter beschikking zijn, voor levering begin maart. Voor wie toch persoonlijk wil configureren en bestellen moet 3 tot 5 maanden wachten om met een etron onderweg te kunnen zijn.

Het Ionity-snellaadnetwerk groeit, momenteel al 30 stations live en 50 in aanbouw. (Net 2de in België bij Bergen)
 
Voor België: Half januari gaat de dealer contact opnemen voor een eventuele bestelling. Voor de snelsten zouden er 50 stockwagens ter beschikking zijn, voor levering begin maart. Voor wie toch persoonlijk wil configureren en bestellen moet 3 tot 5 maanden wachten om met een etron onderweg te kunnen zijn.

Het Ionity-snellaadnetwerk groeit, momenteel al 30 stations live en 50 in aanbouw. (Net 2de in België bij Bergen)

Bij Tesla valt de wereldpers er over dat er eerste batch productie wagens aan medewerkers worden verkocht. Dat zouden andere merken nooit doen, want daar zaten nog kinderziektes in. Bij audi duurt een persoonlijk geconfigureerde auto nog minimaal een kwartaal en er zijn 50 auto's. Dat zou dan geen eerste batch productie wagens zijn?
 
  • Like
Reactions: FVO and S-19910
Voor België: Half januari gaat de dealer contact opnemen voor een eventuele bestelling. Voor de snelsten zouden er 50 stockwagens ter beschikking zijn, voor levering begin maart. Voor wie toch persoonlijk wil configureren en bestellen moet 3 tot 5 maanden wachten om met een etron onderweg te kunnen zijn.

Het Ionity-snellaadnetwerk groeit, momenteel al 30 stations live en 50 in aanbouw. (Net 2de in België bij Bergen)
Ionity en Fastned groeien lekker door.

Ik zag een filmpje van Autoblog.nl waar een E-Tron met ~140kW aan een CCS lader stond. Dat is wel super fijn als je daarmee in Europa kan rond rijden.
 
Er werden in eerste instantie, half 2018, al 250 exemplaren gebouwd voor testdoeleinden in eigen rangen. De bestelronde van 17 september voor de 999 stuks edition one in de VS zijn ook al in productie, in Noorwegen konden de ca 6300 reservaties sinds september in orders omgezet worden, stilaan zou de uitlevering daar toch op gang moeten zijn? Dus echt een eerste batch is het niet voor ons Belgskes.
 
Audi E-Tron - Rij-impressie

Hier hebben ze het over een bereik van 300 km.....

Ik hoor van meerdere kanten dat het mogelijk de minst efficiente EV is van dit moment. Zelfs Audi zelf geeft aan dat ze bewust niet op efficientie hebben gelet. Dus dat snelle laden heb je wel nodig om nog beetje normaal te kunnen reizen. Desalniettemin een geweldige aanvulling op het steeds betere aanbod aan EV.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik hoor van meerdere kanten dat het mogelijk de minst efficiente EV is van dit moment. Zelfs Audi zelf geeft aan dat ze bewust niet op efficientie hebben gelet. Dus dat snelle laden heb je wel nodig om nog beetje normaal te kunnen reizen. Desalniettemin een geweldige aanvulling op het steeds betere aanbod aan EV.
Ja, laat me dat nou allemaal niet verbazen. Als je zelfs de deurgrepen niet aerodynamisch vormgeeft, hoeveel aandacht is er dan aan de rest besteed? Maar 300 km, bij 25 graden C., prachtige vlakke wegen en geen verkeer, is toch verbazend slecht voor een auto met een 95 kWh accu. Wat blijft daar in de winter van over, 250 km?Ik denk dat de S100D model S 50% efficiënter is.
Zoals al vaker gezegd, Tesla is big auto meer dan 5 jaar vooruit.
En dan ook nog op alle fronten, aerodynamica, accutechnologie, software en productie capaciteit. Natuurlijk zit die Audi mooi in elkaar, maar met een brakke laadinfrastructuur en gering bereik, is zo'n mooie auto toch meer voor het rondje om de kerk bedoeld.
En precies dat komt Audi goed uit. Het is nu meer een statement dat de elektrische auto nog niet geschikt is voor lange reizen.
Daar heeft 'Vorsprung durch Technik' wel iets anders voor op de plank liggen.
En per saldo hebben ze natuurlijk gelijk, ze kunnen er immers maar enkele tienduizenden per jaar maken.
 
Vanavond de auto even wat beter bekeken bij LXRY.
Mooie grote bak, enorm veel ruimte, die twee laadpoorten zijn goed en handig (1 vd 2 met CCS).
Hele mooie materialen en goede stevige afwerking; zoals die laadpoort open en dicht gaat: prachtig! (itt het klepje van de M3)
Maar met een range nog slechter dan een i-Pace....aiaiai :confused:.
Begrijpelijk want het is een nog grotere wagen dan de i-Pace en de MX, maar zo ontzettend zonde; mensen geven juist veel geld uit aan een auto omdat ze hem in een wijd scala van scenario’s willen kunnen gebruiken.

De uitdaging in het maken van een goede EV zit hem in range, laadsnelheid en laadnetwerk, niet simpelweg in fit en finish.
 
  • Like
Reactions: stevenp and S-19910
Vanavond de auto even wat beter bekeken bij LXRY.
Mooie grote bak, enorm veel ruimte, die twee laadpoorten zijn goed en handig (1 vd 2 met CCS).
Hele mooie materialen en goede stevige afwerking; zoals die laadpoort open en dicht gaat: prachtig! (itt het klepje van de M3)
Maar met een range nog slechter dan een i-Pace....aiaiai :confused:.
Begrijpelijk want het is een nog grotere wagen dan de i-Pace en de MX, maar zo ontzettend zonde; mensen geven juist veel geld uit aan een auto omdat ze hem in een wijd scala van scenario’s willen kunnen gebruiken.

De uitdaging in het maken van een goede EV zit hem in range, laadsnelheid en laadnetwerk, niet simpelweg in fit en finish.

Hij is een slagje kleiner dan X. e-tron is 15 cm korter, 23 cm smaller (inclusief uitgeklapte spiegels) en 5,5 cm lager. e-tron is 22 cm langer, 9 cm smaller en 6 cm hoger dan i-pace. Wielbasis van X is 4 cm groter. Wielbasis van I-pace is 6 cm groter. Waar de I-pace plat en breed is, is de e-tron hoog en lang. De X is een ei (geen Y) met geweldige aerodynamica.