Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Lijkt toch interessant die connectie met een HEMS, V2G dacht ik even maar dat zal het wel niet zijn... testrit gepland op dinsdag. De deur doet alvast ploef!
 

Attachments

  • 59F14847-4DC8-4DE7-B8E4-989921F560A0.jpeg
    59F14847-4DC8-4DE7-B8E4-989921F560A0.jpeg
    390.4 KB · Views: 52
Gisteren de e-tron proefgereden. Toch ook wel een geweldige auto. De stilte en het comfort zijn indrukwekkend. De bediening is ergonomisch (bv. de bedieningshendel op de middenconsole) en logisch opgebouwd. De rijhulpmiddelen prima.
Voor het kritiek punt van het verbruik: de rij-omstandigheden waren niet optimaal want wat file gehad. Verder wat secundaire wegen genomen, maar toch ook een echte testrit gereden met dito snelheden op de snelweg en heel wat tussenliggende acceleraties in de boost-mode. De batterij was helemaal vol waardoor in het begin van de rit de regeneratie wat beperkt werd. Temperaturen waren dan weer wel gunstig.
Op de rit van 56 km met een gemiddelde snelheid van 53 km/u volgens de boordcomputer een verbruik van 25,4 kWh/100km. De vorige testrijder had een vergelijkbaar verbruik: 26,3 kWh/100km. Dat vind ik zeer aanvaardbaar. Dit wijst op een reëel bereik van 350 km hetgeen in combinatie met de hoge laadsnelheid van 150 kW, volgehouden tot 80% SOC, zie Fastend, ook voor de lange afstand erg bruikbaar is.View attachment 379588

Mee eens! Bovendien is laadsnelheid belangrijker dan range (alles relatief dan natuurlijk..) IMHO. Nu nog wat Ionity palen erbij en dan hebben we dus eindelijk een echt Tesla alternatief!
 
Mee eens! Bovendien is laadsnelheid belangrijker dan range (alles relatief dan natuurlijk..) IMHO. Nu nog wat Ionity palen erbij en dan hebben we dus eindelijk een echt Tesla alternatief!
Laadsnelheid belangrijker dan range... Nee echt niet. Als je meer dan 1000 km moet afleggen scheelt het je nauwelijks. Als je je gezonde verstand gebruikt en iedere 2 a 2 1/2 uur gaat laden en dan 30 minuten pauzeert, scheelt je dat op een lange trip niets. Waarschijnlijk heb je met de Tesla 1 snellaadbeurt minder nodig en duren ze bij de Audi net iets minder lang.

Maar gedurende de rest van het jaar is die grotere range wel handig. Met de range van mijn s p85 hoef ik in Nederland eigenlijk nooit aan de supercharger. Bij lange ritten kom ik eigenlijk altijd wel op een locatie waar ik kan laden en langer verblijf. Met een kleinere range zou ik frequent aan een sneller moeten staan. Dus als ik mag kiezen... Doe maar range boven sneller laden. Dat maakt enkel voor vakanties met trips boven 1200 km een verschil
 
  • Like
Reactions: Keezje and CL600
Op lange ritten rijd ik waar mogelijk tot 5% SOC en vertrek weer rond de 60%, of hoger als ik de range nodig heb om de volgende SUC te kunnen halen.

Begint de P100D ook meteen aan +/- 115kw te laden bij 5%SOC ?
( M'n classic zeker wel.)

En wat is de laadsnelheid bij 60% SOC ?
Ik ben meestal sneller weg, met een P85 dan nog.
(ik ben over het algemeen ook van het ongeduldige type, stop liever eens meer)
 
Volgens fivari is de range van een e-tron nagenoeg gelijk aan of mss wel beter dan een S P85. Sneller laden maakt dan wel degelijk een verschil. Ik zou zo range van mijn P100D inruilen voor sneller laden. Op lange ritten vind ik de laadstops net even te lang.

De range van een E-Tron misschien wel beter dan die van een P85? Ik had een P85, met 21 inch velgen, en die kwam zonder me in te houden tot bijna 400 km. Dat haalt een E-tron echt niet (alleen op papier bij de WLTP-test, maar we weten allemaal wat de waarde daarvan is)
 
Op lange ritten rijd ik waar mogelijk tot 5% SOC en vertrek weer rond de 60%, of hoger als ik de range nodig heb om de volgende SUC te kunnen halen.

Van belang daarbij is aantal laadpunten per locatie, Kamen was gisteren druk, geen vrij dubbel. je begint dan op 45kW te laden. (bij 36% SoC weliswaar). Dat brengt je laadsnelheid flink naar beneden ook al zou de auto sneller kunnen,
 
Een belangrijk verschil is dat je de e-tron volgens wat ik lees (en dus niet heb kunnen testen) aan hoge snelheid kan blijven laden, zelf tot 100% SOC. Daardoor krijg je op lange ritten na een vrij korte laadbeurt een beschikbare range die minstens vergelijkbaar is met die van een MS100 die je maar tot 60% SOC oplaadt omdat vanaf dan de laadsnelheid flink afneemt.
Ik wilde gewoon zeggen dat de e-tron ook een wagen is die voor reizen kan ingezet worden. Dat is bij de i-Pace voorlopig niet op orde net omwille van de beperkte laadvermogens maar vooral de afname van de laadsnelheden tot zeer beperkte vermogens, reeds vanaf 50% SOC.
 
Een belangrijk verschil is dat je de e-tron volgens wat ik lees (en dus niet heb kunnen testen) aan hoge snelheid kan blijven laden, zelf tot 100% SOC. Daardoor krijg je op lange ritten na een vrij korte laadbeurt een beschikbare range die minstens vergelijkbaar is met die van een MS100 die je maar tot 60% SOC oplaadt omdat vanaf dan de laadsnelheid flink afneemt.
Ik wilde gewoon zeggen dat de e-tron ook een wagen is die voor reizen kan ingezet worden. Dat is bij de i-Pace voorlopig niet op orde net omwille van de beperkte laadvermogens maar vooral de afname van de laadsnelheden tot zeer beperkte vermogens, reeds vanaf 50% SOC.

Blijft mi. toch nog even afwachten wat dit gaat doen mbt de degradatie.

Maar laat ons hopen; want dat zou betekenen dat er toch opnieuw een kleine doorbraak is - en daar wordt de EV-wereld in zijn geheel beter van.
 
  • Like
Reactions: Edi99
Een belangrijk verschil is dat je de e-tron volgens wat ik lees (en dus niet heb kunnen testen) aan hoge snelheid kan blijven laden, zelf tot 100% SOC. Daardoor krijg je op lange ritten na een vrij korte laadbeurt een beschikbare range die minstens vergelijkbaar is met die van een MS100 die je maar tot 60% SOC oplaadt omdat vanaf dan de laadsnelheid flink afneemt.
Ik wilde gewoon zeggen dat de e-tron ook een wagen is die voor reizen kan ingezet worden. Dat is bij de i-Pace voorlopig niet op orde net omwille van de beperkte laadvermogens maar vooral de afname van de laadsnelheden tot zeer beperkte vermogens, reeds vanaf 50% SOC.

de etron kan gebruik maken van ionity, nu hoop ik dat ze serieus genoeg laadpunten hebben en het echt mega storm loopt met de aanbouw van die stations.
 
Een belangrijk verschil is dat je de e-tron volgens wat ik lees (en dus niet heb kunnen testen) aan hoge snelheid kan blijven laden, zelf tot 100% SOC. Daardoor krijg je op lange ritten na een vrij korte laadbeurt een beschikbare range die minstens vergelijkbaar is met die van een MS100 die je maar tot 60% SOC oplaadt omdat vanaf dan de laadsnelheid flink afneemt.
SOC.

Volgens NextMove (zie
en het bijbehorende artikel Autobahn-Test: Tesla Model X schlägt Audi e-tron und Jaguar I-Pace um Längen - Elektroautos mieten) zal de benodigde tijd bij een afstand van 1.000km voor X90D en e-Tron vrijwel gelijk zijn. Maar een MX100 zal duidelijk sneller bij de finish zijn. Verder zijn er op dit moment nog erg weinig snelladers in Duitsland en Europa waar de Audi zijn hogere laadsnelheden kan gebruiken. Daarom heeft de X90 op dit moment een voorsprong op alle trajecten van 1 tot 2 uur.
Originele tekst:
"Der höhere Verbrauch des Audi e-tron im Vergleich zum Model X 90D macht sich insbesondere auf der Mittelstrecke auch zeitlich bemerkbar. Auf einer Fahrt über 1.000 km hingegen, wäre der Audi e-tron in der Lage, den höheren Verbrauch durch eine schnellere Ladeleistung zu kompensieren. Beide Autos würden ca. 10,5 Stunden für eine Strecke von 1.000 km benötigen. Auf der selben wäre allerdings das aktuell verfügbare Tesla Model X 100D deutlich schneller am Ziel.


Hinzu kommt, dass es aktuell nur sehr wenige Schnell-Lader in Deutschland und Europa gibt, an denen der Audi seine Schnelligkeit beim Laden voll ausspielen könnte. Aktuell hätte das Tesla Model X 90D auf jeder Strecke einen Vorsprung von 1 bis 2 Stunden auf den Audi e-tron."