Ook met een Tesla haal je geen 3 uur rijden en vervolgens een halfuur laden, misschien alleen na vertrek als je onder de 130km/hr blijft. EV rijdens spiegelen de werkelijkheid altijd een stuk mooier voor. Vooral naar de wintersport haal je dat nauwelijks.
Wat ik voornamelijk vervelend vind is de ontzettend aggressieve tapering van de S/X. Een 90D/100D laadt ook maar 48kWh in 30 minuten. Dus laten we zeggen +- 190km praktijk op de snelweg a 130km/hr.
Als je eenmaal de 60% gepasseerd bent begint deze zo ontzettend hard te taperen dat je beter kan doorrijden. Dus het is meer 90 minuten rijden, 30 minuten laden. Bron: ik zelf met 350.000km++ op de Tesla en bewijs:
De e-Tron laad gewoon van 0-80% met 150kW: dus laten we zeggen +- 65-70kWh in 30 minuten en 3.5km per kWh praktijk = 225-245km per 30 minuten bij geladen. Bron met curve:
Laden met een Audi e-tron en het filmpje van Bjorn: op 120km/hr is het verbruik ongeveer 31.5kWh/100km.
Ik rijd op dit moment ook gewoon 27/28kWh per 100km met mijn Tesla Model S. Gewoon 120 a 130km/hr, maar als dat al "doortrappen" is...
Plus: een Model X is gewoon een stuk duurder dan een nieuwe e-Tron. Dus dan komt het gewoon op persoonlijke voorkeur aan. Ik zie online (en op dit forum) altijd mensen schreeuwen dat "niemand meer dan 200km per dag rijdt", maar bij een e-Tron is dat ineens slecht. Natuurlijk is het verbruik gigantisch hoog, maar de laadsnelheid compenseert dat. Als mensen zich druk maken over 't hoge vebruik vanwege het klimaat dan kan je een S/X beter inruilen voor een 3 of gewoon op de fiets gaan.
Maar goed, nogmaals: persoonlijke voorkeur. Ik heb de e-Tron al een paar keer in 't echt mogen zien en het is een fantastische auto qua afwerking. Snel infotainment systeem, heerlijke stoelen, weinig buttons (zoals Tesla rijders dat altijd zo mooi zeggen, ik vind 't meer een gebrek aan interieur), tientallen dealers in Nederland en het mooiste: je hoeft geen 2, 3 maand te wachten op een serviceafspraak of op onderdelen. Wat betreft de range is Tesla en het Supercharger netwerk dan weer een (stuk) beter en persoonlijk vind ik de looks van de S/X ook beter dan de e-Tron, maar het interieur is echt om te huilen. Het gaat ook niet of het "minimalistisch" is of "weinig buttons", maar de gebruikte materialen, de opties (360 graden camera, HUD, fatsoenlijk geluid, soft close deuren, etcetra, ik kan wel honderd dingen opnoemen.
Ik weet dat we op een Tesla forum zitten, maar een beetje kritiek kan ook geen kwaad wat mij betreft. Een model 3 is natuurlijk de absolute winnaar qua range, maar hier geldt voor mij hetzelfde: het interieur komt uit 1970. Ik heb de 3 ook al een paar keer mogen zien, maar ik vind het echt verschrikkelijk.
Als ik nu voor de keuze zou staan was ik voor de e-Tron gegaan, maar ach: die 4% bijtelling is zo fijn.
Dus lang verhaal kort: gewoon persoonlijke voorkeur. De e-Tron doet alles beter dan de i-Pace (22kW, 150kW, fatsoenlijk infotainment systeem), dus daar zullen wel klappen gaan vallen dit jaar. Daarnaast is de e-Tron ook gewoon een (stuk) goedkoper dan de S & X en komt het IONITY netwerk op stoom en heeft FastNed (imho) ook voldoende 175kW palen.