Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ook maar eens een Björn test gedaan vandaag. Eerst geladen tot 90% op 22kW en een uur pre-heat. Dan ongeveer 30 km gereden om vervolgens 25 km op de E17 van Gent naar Antwerpen 122km/h te rijden op tacc. Windstil, lichte regen en 0 graden. Perfect 122km/h gereden. MS op 19” met winterbanden. Verbruik was 266wh/km.
Met 74kwh geeft dat 278 km range.
Etron volgens Björn in gelijke omstandigheden is 330wh/km (bij -5 graden) met 83kwh dus 252 km range.

De vraag is dan of ik dit wil opgeven om een SUV te rijden?

Men zegt dat MX ongeveer 15% meer verbruikt dan MS dus dat zou 305wh/km zijn of 9% minder dan Etron, maar misschien beter dat MX rijders hier hun licht laten op schijnen.

K.
 

Attachments

  • 5924FDC3-DCAF-4EF4-95AE-E63290DCBB77.jpeg
    5924FDC3-DCAF-4EF4-95AE-E63290DCBB77.jpeg
    416.1 KB · Views: 57
  • 0431946F-2058-480D-A2A5-8ACECA7C8BFC.jpeg
    0431946F-2058-480D-A2A5-8ACECA7C8BFC.jpeg
    226.1 KB · Views: 35
  • 4935905F-FA1D-4A14-80EC-696C05143695.jpeg
    4935905F-FA1D-4A14-80EC-696C05143695.jpeg
    223.4 KB · Views: 35
  • Informative
  • Like
Reactions: FrankNL and RobPet
Verbruik was 266wh/km.
En toch is het verbruik afgelezen op de onboard systemen niet het juiste systeem om verschillende auto's te vergelijken.
Er is geen standaard die garandeerd dat dit getal bij elke fabrikant hetzelfde betekent.

Na de rit weer volladen tot het niveau waarmee je begon is al beter maar dan neem je ook de interne laadverliezen weer mee.
 
En toch is het verbruik afgelezen op de onboard systemen niet het juiste systeem om verschillende auto's te vergelijken.
Er is geen standaard die garandeerd dat dit getal bij elke fabrikant hetzelfde betekent.

Na de rit weer volladen tot het niveau waarmee je begon is al beter maar dan neem je ook de interne laadverliezen weer mee.

Klopt helemaal. Het zijn die kWh die betaald moeten worden... alleen niet het geduld ervooro_O
 
Zij moeten het hebben van de traditionele klant die of bij hun blijft of weer terug komt van Tesla (b.v. omdat ze een maandagochtend exemplaar hadden).
Dan worden er wel heel veel auto's op maandagochtend gemaakt. Mijn auto heeft flink wat punten die aangepakt moeten worden, omdat het niet bij aflevering goed was. Twee andere vrienden hebben het nog bonter gehad, waarbij eentje bij afname de aankoop ontbonden heeft, omdat de auto in zo'n slechte toestand was en hij ter plekke een andere Model X heeft uitgezocht.

Ook met een Tesla haal je geen 3 uur rijden en vervolgens een halfuur laden, misschien alleen na vertrek als je onder de 130km/hr blijft. EV rijdens spiegelen de werkelijkheid altijd een stuk mooier voor. Vooral naar de wintersport haal je dat nauwelijks.
Ik dacht al bijna dat mijn auto niet goed was, want ik heb nog nooit >100kW gezien op de lader (S 75D). Met deze kou duurt het eerder 1.5 uur om de wagen van 10-80% te laden en dan heb ik de auto gewoon warm gereden op de snelweg.

Verder helemaal eens met je post... Ik ben ook onder de indruk van de Audi. Op het forum wordt de e-Tron veel vergeleken met de 100kWh versies van Tesla, maar een Model S 100D met AP kost al 120K. Dat is geen eerlijk vergelijk. De e-Tron moet je vergelijken met de Model S 75D en dan is er niet zo gek veel verschil in range. Ik rij ongeveer 30% snelweg (130km/u), 50% N-wegen en 20% stadsverkeer en het gemiddelde is 235Wh/km. Met mijn 75kWh accu kom ik dan op ongeveer 320km range. De e-Tron lijkt daar niet heel ver vanaf te zitten en is wel een grotere wagen.

Voor een eerste EV vind ik het best goed. Ik zou moeten kijken hoe goed Ionity en FastNed zijn om de auto ook goed voor langere afstanden te kunnen inzetten. Dat zou een deal-breaker kunnen zijn. Ook adaptive cruise-control en active lane assist zullen wat minder goed zijn dan auto-pilot, maar wellicht wel goed genoeg voor mijn behoeft. Tesla moet echt hard aan het werk in de Model S/X als het zijn voorsprong wil behouden. Of ze moeten wat aan de prijs gaan doen, maar dat verwacht ik niet, want dan komt het te dicht bij de Model 3.

We zullen het zien, maar ik ben blij dat er meer concurrentie komt. De echte Tesla-killer moet nog komen, maar ze gaan het echt wel moeilijk krijgen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: woes and widodh
Ook met een Tesla haal je geen 3 uur rijden en vervolgens een halfuur laden, misschien alleen na vertrek als je onder de 130km/hr blijft. EV rijdens spiegelen de werkelijkheid altijd een stuk mooier voor. Vooral naar de wintersport haal je dat nauwelijks.

Wat ik voornamelijk vervelend vind is de ontzettend aggressieve tapering van de S/X. Een 90D/100D laadt ook maar 48kWh in 30 minuten. Dus laten we zeggen +- 190km praktijk op de snelweg a 130km/hr.
Als je eenmaal de 60% gepasseerd bent begint deze zo ontzettend hard te taperen dat je beter kan doorrijden. Dus het is meer 90 minuten rijden, 30 minuten laden. Bron: ik zelf met 350.000km++ op de Tesla en bewijs:
De e-Tron laad gewoon van 0-80% met 150kW: dus laten we zeggen +- 65-70kWh in 30 minuten en 3.5km per kWh praktijk = 225-245km per 30 minuten bij geladen. Bron met curve: Laden met een Audi e-tron en het filmpje van Bjorn: op 120km/hr is het verbruik ongeveer 31.5kWh/100km.

Ik rijd op dit moment ook gewoon 27/28kWh per 100km met mijn Tesla Model S. Gewoon 120 a 130km/hr, maar als dat al "doortrappen" is...

Plus: een Model X is gewoon een stuk duurder dan een nieuwe e-Tron. Dus dan komt het gewoon op persoonlijke voorkeur aan. Ik zie online (en op dit forum) altijd mensen schreeuwen dat "niemand meer dan 200km per dag rijdt", maar bij een e-Tron is dat ineens slecht. Natuurlijk is het verbruik gigantisch hoog, maar de laadsnelheid compenseert dat. Als mensen zich druk maken over 't hoge vebruik vanwege het klimaat dan kan je een S/X beter inruilen voor een 3 of gewoon op de fiets gaan.

Maar goed, nogmaals: persoonlijke voorkeur. Ik heb de e-Tron al een paar keer in 't echt mogen zien en het is een fantastische auto qua afwerking. Snel infotainment systeem, heerlijke stoelen, weinig buttons (zoals Tesla rijders dat altijd zo mooi zeggen, ik vind 't meer een gebrek aan interieur), tientallen dealers in Nederland en het mooiste: je hoeft geen 2, 3 maand te wachten op een serviceafspraak of op onderdelen. Wat betreft de range is Tesla en het Supercharger netwerk dan weer een (stuk) beter en persoonlijk vind ik de looks van de S/X ook beter dan de e-Tron, maar het interieur is echt om te huilen. Het gaat ook niet of het "minimalistisch" is of "weinig buttons", maar de gebruikte materialen, de opties (360 graden camera, HUD, fatsoenlijk geluid, soft close deuren, etcetra, ik kan wel honderd dingen opnoemen.

Ik weet dat we op een Tesla forum zitten, maar een beetje kritiek kan ook geen kwaad wat mij betreft. Een model 3 is natuurlijk de absolute winnaar qua range, maar hier geldt voor mij hetzelfde: het interieur komt uit 1970. Ik heb de 3 ook al een paar keer mogen zien, maar ik vind het echt verschrikkelijk.

Als ik nu voor de keuze zou staan was ik voor de e-Tron gegaan, maar ach: die 4% bijtelling is zo fijn. :)

Dus lang verhaal kort: gewoon persoonlijke voorkeur. De e-Tron doet alles beter dan de i-Pace (22kW, 150kW, fatsoenlijk infotainment systeem), dus daar zullen wel klappen gaan vallen dit jaar. Daarnaast is de e-Tron ook gewoon een (stuk) goedkoper dan de S & X en komt het IONITY netwerk op stoom en heeft FastNed (imho) ook voldoende 175kW palen.

Had het niet beter kunnen verwoorden. Mooi omschreven en volgens mij sla je spijker precies op zijn kop.
Zelf een X rijder, ook een echte tesla fan, lyrisch over het bedrijf en de producten.
Maar de e-tron is een serieus en waardig alternatief, zeker voor een eerste echte volledige luxe full electric knappe prestatie!
 
@bugboy Was misschien vergeten te zeggen dat ze de rest van de week vrij zijn? :D Tesla maakt ook goede exemplaren, maar de spreiding in kwaliteit is veel te groot. Daardoor hoor je ook heel verschillende verhalen: mensen die nauwelijks problemen hebben en niet snappen waar het gezeur vandaan komt en mensen die veel problemen hebben en halsreikend uitkijken naar het einde van hun leasecontract. En uiteraard een groep er tussenin die wel eens wat heeft, maar dat niet een al te groot probleem vind en het onder de mantel der liefde veegt: Tesla moet nog het nodige leren en het is een beginnende autofabrikant.
 
  • Like
Reactions: Sagitta013
Ik dacht al bijna dat mijn auto niet goed was, want ik heb nog nooit >100kW gezien op de lader (S 75D). Met deze kou duurt het eerder 1.5 uur om de wagen van 10-80% te laden en dan heb ik de auto gewoon warm gereden op de snelweg.

Dat klopt. Een 75D heeft een 350V accu en zal dus nooit hoger laden dan ca. 95 kW. Een 85/90/100 heeft een 400V accu en klimt naar de ca. 120 kW maximaal.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Het ziet ernaar uit dat Tesla Audi volgt in het niet gebruiken van de bovenkant van de batterij, tenzij je dat echt wil hebben en extra betaalt. Doen ze voor vele redenen maar ook om volle plank te kunnen succen tot 100%.
Wat is het verschil tussen volle plank te kunnen succen op een batterij die maar 92% ofzo kan worden gebruikt, en tot 92% van de beschikbare capaciteit volle plank te succen? (Waarbij in het eerste geval niet desgewenst tot 100% kan worden geladen en in het tweede geval wel).
 
  • Like
Reactions: robertvg
Wat is het verschil tussen volle plank te kunnen succen op een batterij die maar 92% ofzo kan worden gebruikt, en tot 92% van de beschikbare capaciteit volle plank te succen? (Waarbij in het eerste geval niet desgewenst tot 100% kan worden geladen en in het tweede geval wel).
Het verschil is in de Noord-Amerikaanse prijslijst $ 8,000. Zal hier dus wel iets van € 10.000 incl. BTW worden.
 
Het verschil is in de Noord-Amerikaanse prijslijst $ 8,000. Zal hier dus wel iets van € 10.000 incl. BTW worden.
Precies dat, vooral margeverlies dus want de productiekosten blijven gelijk. Maar ik reageerde op "Doen ze voor vele redenen maar ook om volle plank te kunnen succen tot 100%." en dat laatste stuk is m.i. window dressing en feitelijk een beperking op de gebruiksmogelijkheden.
 
Ik vind een abonnement en per sessie afrekenen echt onhandig. Waarom niet gewoon per kWh afrekenen? Nu krijg je het gedoe dat iedereen vrijwel leeg wil rijden en dan maximaal lang aan de lader hangt. Het is veel handiger om te laden wanneer het uitkomt. Soms is dat al bij 50% en soms pas bij 15%.

Alsof je een abonnement neemt bij de Shell en standaard al €10 betaalt per tankbeurt en dan nog eens per liter. Als je EV-rijden de nek wilt omdraaien, dan moet je het zo doen. Ik heb vaak wat te klagen over Tesla, maar dit doen ze dan wel weer helemaal goed (ook als je moet betalen bij de SuC).
 
Ik vind een abonnement en per sessie afrekenen echt onhandig. Waarom niet gewoon per kWh afrekenen? Nu krijg je het gedoe dat iedereen vrijwel leeg wil rijden en dan maximaal lang aan de lader hangt. Het is veel handiger om te laden wanneer het uitkomt. Soms is dat al bij 50% en soms pas bij 15%.

Alsof je een abonnement neemt bij de Shell en standaard al €10 betaalt per tankbeurt en dan nog eens per liter. Als je EV-rijden de nek wilt omdraaien, dan moet je het zo doen. Ik heb vaak wat te klagen over Tesla, maar dit doen ze dan wel weer helemaal goed (ook als je moet betalen bij de SuC).
Het is gewoon ‘oud’ denken van een paar boekhouders achter hun excel sheets. Nog nooit een EV van binnen gezien en nog nooit van thuis- of bestemmingsladen gehoord.
Daarnaast is er wel iets met geen kWh’s mogen verkopen in het Germaanse. Een Tesla SuC rekent dan per tijdseenheid.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Als ze dit echt gaan doen, dus afrekenen per laadsessie, gaat iedereen de accu zo vol mogelijk stampen en dan zo ver mogelijk leeftijden alvorens te gaan laden. En dat zijn juist de beste methodes om een batterij snel te laten degraderen.
P. S. Voor de langste levensduur is het het beste om de batterij niet hoger dan 90% op te laden en niet verder leeg te rijden tot 50%
 
Snelladen moet per tijdseenheid en wel zo dat rekening gehouden wordt met de maximale laadsnelheid van de snellader. Zo hebben trager ladende voertuigen er niets te zoeken en wordt een wagen waarvan de laadsnelheid afneemt aangemoedigd op te rotten.
 
  • Like
Reactions: Merijn