Het is lastig dat de politiek steeds meer gaat lijken op de "stuurlui aan wal".
Als je die inschattingen doorleest dan zitten daar ook rare kronkels in. Je ziet dat ook in de opmerkingen over de behoefte aan laadinfra als straks massaal elektrisch gereden wordt. Op dit moment worden FEV's gekocht door mensen die behoorlijk wat rijden en er ook bewust mee bezig zijn. Maar als straks de massa elektrisch gaat dan heb je een heel ander beeld dan dat na een vermenigvuldiging van de huidige situatie.
De massa zal elektrisch gaan rijden als dat enerzijds voordeel oplevert en anderzijds geen nadelen. De voordelen zitten dan in de prijs, de eenvoud van het rijden, het nagenoeg ontbreken van onderhoud, de veiligheid (echt vanaf scratch ontworpen FEV's zijn veel veiliger), de lagere kilometerprijs en uiteindelijk het milieu. De nadelen die moeten worden weggenomen zijn de range en het laden. Daarom denk ik dat Elon gelijk heeft als hij zegt dat een auto minimaal 200 miles range moet hebben wil hij voor het grote publiek aanvaardbaar zijn.
Maar als dan iedereen elektrisch rijdt, hoe ziet dat er dan uit? Als ik in mijn eigen omgeving kijk dan zie ik veel auto's die hooguit enkele tientallen kilometers per dag rijden. Veel woon-werkverkeer valt daar onder en ook bijna alle tweede auto's. De uitbreiding van het aantal FEV's zal daardoor een steeds lager gemiddeld aantal elektrische kilometers per dag betekenen, gemiddeld dus.
Een auto die zeg max. 150 km per week rijdt, en dat is een groot deel van alle auto's, heeft daarvoor, als ik even kijk naar onze Leaf, 30 kWh nodig. Onze Leaf met 24 kWh accu kan DC laden tot iets van 45 Kw. Stel dat hij een accu heeft van 50 kWh (300 km) dan is de maximale laadsnelheid verdubbeld en kan hij laden met 90 Kw en zou hij in theorie maar 20 minuten per week aan de lader hoeven. Dat klopt natuurlijk niet omdat de laadsnelheid afneemt tijden het laden, dus doen we er de helft bij. Een half uur per week op een "decent" DC lader. Dat betekent dat voor de massa kan worden volstaan met een, natuurlijk best flink aantal, laadpunten maar dan hebben we de groep die niet thuis kan laden helemaal bediend. Dus één keer per week op één van de plekken aan de DC lader en dan wat boodschappen doen zou voldoende zijn. Zit al niet zo ver af van wekelijks naar de benzinepomp. En die plekken bouw je sneller en schoner dan een benzinestation.
Argumenten als piekbelasting voor het stroomnet zijn tijdelijk. Als zo'n lokatie, om maar even in onze termen te blijven, een paar honderd kWh als Powerpack heeft dan kan hij 24 uur per dag langzaam worden bijgeladen, en natuurlijk op de uren dat het het net het (!) best uitkomt, en dan de auto's die langskomen snel bijladen. Nog daarnaast veel stroom uit het net maar de piek is er af. Kun je ook sturen met dalurentarief zoals de trein. Vergeleken met de bouw, bevoorrading, bemanning en onderhoud van een benzinestation, een heel goedkope oplossing. Zonnepanelen op daken in de buurt helpen dan ook weer.
Dan heb je nog de mogelijkheid om thuis te laden. Als dat kan is het nu al de perfecte oplossing. Niet iedereen kan dat maar een grote groep wel. Dat kan waar mogelijk gestimuleerd worden. Denk aan appartementencomplexen of flats waar je een paar snelle laders zet en als er eentje vrij is dan laad je bij, net zoals het gebruik van speciale plekken waar je je auto mag wassen. Kleine opslag op de servicekosten en geen gezeur met afrekenen via een dure back-office.
In plaats van te focussen op een ondoordringbaar woud van laadpaaltjes met bijna voor elke auto één moet men gaan kijken naar de oplossing met snelladen zoals ik hierboven aangaf. Je gaat toch ook niet bij elke parkeerplaats een benzineleiding aanleggen?
Net zoals men nu tankt en daarmee een paar dagen vooruit kan zal men dan naar een laadstation gaan. Dat spreekt meer aan dan dat men doorlopend daar op moet letten. En, heel belangrijk, een vaste kabel zodat niet steeds die kabel uit de kofferbak moet komen. Voor de grote massa zal dat erg hinderlijk zijn en worden ervaren als dat je nu bij de benzinepomp een eigen slang meeneemt en aansluit. Door aanpassen aan de technische mogelijkheden zal men trouwens ook steeds sneller kunnen laden en dus eerder weer weg kunnen.
Daarnaast een net als Fastned en de SuC's voor als men verre ritten heeft. In verhouding dus erg weinig. En daar uiteraard snelladers.
Wat vinden jullie hier van? Wellicht niet in het juiste draadje maar het sluit wel aan.