Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Is het normaal dat autopilot niet wil werken als je de navigatie aan hebt?
Neen, dat is niet normaal...

- - - Updated - - -

Ha Ha.... Ik lees het meer als "Journalisten gedragen zich als idioten na update van Tesla"

Ik moést gewoon reageren...

Ik citeer even:

Wat goed! Een paar idioten post filmpjes op het web en ineens zijn alle Teslachauffeurs idioten? Grappig! Op Youtube zie je ook mensen hun winden in brand steken, maar ik zou daarom niet durven veralgemenen dat iedereen dat doet...
Even wat kemels eruit halen:
- Een snelheidsovertreding heeft niets te maken met de Autopilot functie, die ligt nog in handen van de chauffeur.
- Autopilot is een combinatie van een hardware-kit (camera's, sensoren,... die als optie diende te worden aangekocht) en met nu de nodige software (die een klein jaar terug al werd aangekondigd).
- Het is niet de bedoeling de wagen de volledige controle te geven; de chauffeur blijft ten allen tijde verantwoordelijk. Als je cruise control gebruikt, is het ook de bedoeling dat je daar niet blindelings op vertrouwt. Idem nu met de overname van het stuur.
- Volgens mijn ervaringen werkt dit prima binnen de door de fabrikant vooropgestelde grenzen. Musk noemt het een bèta, maar dit lijkt toch wel goed getest en dit zal alleen maar verbeteren.
Als je helemaal tegen dit soort technologie bent, dan is totaal verbod natuurlijk het beste. Maar als je op termijn wilt dat auto's veiliger worden, dan moet de technologie toch op een bepaald moment eens op openbare weg worden losgelaten... Kan het dat de software nog fouten bevat? Ongetwijfeld, maar net zoals de autopilot in een vliegtuig, kan de "piloot" ten allen tijde ingrijpen. Maar het voordeel van de autopilot is dat die niet verstrooid is, niet drinkt, zich niet laat afleiden, niet telefoneert,...
 
- Een snelheidsovertreding heeft niets te maken met de Autopilot functie, die ligt nog in handen van de chauffeur.

Ja, maar daar zit het hem natuurlijk, dan moet een journalist al weten dat dit zo is, blijkbaar dan toch weer een artikel van iemand die maar half weet waarover hij schrijft
 
Mooie wagen Hendrik, alvast veel plezier met je nieuwe S90D toegewenst!

Vanochtend op de A12 had ik de S op AP met AS ingeschakeld, na een aantal waarschuwingen om mijn handen op het stuur te plaatsen, kreeg ik ineens twee rode handen te zien en meteen werd AP met AS uitgeschakeld. Pas een minuut of 3 later kwamen de iconen weer op het display en kon ik AP weer inschakelen.

Ik kreeg zowaar straf van Tesla ;)
 
Ok, dat was mijn eerste 'ingreep' van autopilot. Ik reed zonder cruisecontrol/autosteering op een 80 weg en een motor haalde me in zoals een motor dat doet. Iets over de middenstreep en snel er langs. Toen trok mijn stuur dus direct naar rechts. Nu kon dat op zich wel omdat er nog een meter ruimte was rechts.

Mijn gedachten daarbij zijn ;-)

- Leuk dat het kan en werkt
- Houd het systeem rekening met de ruimte rechts en voor me?
- Is het in zulke situaties wel wenselijk? Het ging goed, maar ik kan me voorstellen dat mensen schrikken en de andere kant op willen corrigeren in een reflex

Het houd me bezig ;)
 
Ok, dat was mijn eerste 'ingreep' van autopilot. Ik reed zonder cruisecontrol/autosteering op een 80 weg en een motor haalde me in zoals een motor dat doet. Iets over de middenstreep en snel er langs. Toen trok mijn stuur dus direct naar rechts. Nu kon dat op zich wel omdat er nog een meter ruimte was rechts.

Mijn gedachten daarbij zijn ;-)

- Leuk dat het kan en werkt
- Houd het systeem rekening met de ruimte rechts en voor me?
- Is het in zulke situaties wel wenselijk? Het ging goed, maar ik kan me voorstellen dat mensen schrikken en de andere kant op willen corrigeren in een reflex

Het houd me bezig ;)

In de releasenotes staat dat hij wegstuurt zolang er ruimte binnen de baan is, dat suggereert dat hij inderdaad kijkt naar de rijbaan en eventuele obstakels om je heen.
Laten we daar maar van uitgaan :smile:
 
Heb gisteren op 1st tuesdays gemerkt dat wanneer een auto half op de baan staat (m.a.w. half geparkeerd), hij dat ding niet ziet als een auto en er op zou knallen. Misschien heb ik steeds zelf te vroeg op de rem getrapt maar ik wou het echt niet riskeren. :redface:
 
Heb gisteren op 1st tuesdays gemerkt dat wanneer een auto half op de baan staat (m.a.w. half geparkeerd), hij dat ding niet ziet als een auto en er op zou knallen. Misschien heb ik steeds zelf te vroeg op de rem getrapt maar ik wou het echt niet riskeren. :redface:

Inderdaad, tijdens de proefritten gisteren heb ik dit ook meer dan eens gemerkt. Dit was niet wat ik had verwacht. Mijn TACC stond op 7 en ik heb hem lang laten gaan in de hoop dat hij ging reageren maar noppes. Strange...