Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Interessante ervaring met AP.

Mijn locatie bepaling van de NAV zat er eerst 100 meter naast, vervolgens 500 meter naast en is inmiddels al meer dan een week ge-locked in een stukje natuur bij Aalsmeer. Ik heb dit reeds 2x bij Tesla gemeld maar er is nog niets aan gedaan.
Het spreekt voor zich dat de NAV nu niet meer te gebruiken is.

Echter AP werkt nog prima en wat mij betreft zelfs beter. Op de plek in Aalsmeer waar de auto denkt dat hij is, is namelijk geen weg en dus ook geen snelheidsverbod. Als ik nu op AP rijdt zijn er geen snelheidsverboden op het scherm te zien en AP reageert dan ook niet op 'niets'. Voordeel is dat AP nu superconstant op de door mij ingestelde snelheid rijdt, en er ook geen phantom breaks meer zijn. Het bevalt mij wel op deze manier.

Vraag: kan je de snelheidsverboden uitzetten zodat AP daar niet meer op reageert ?

Schermafbeelding 2018-04-29 om 11.20.42.png
 
  • Funny
Reactions: Carl and PaulusdB
Interessante ervaring met AP.

Mijn locatie bepaling van de NAV zat er eerst 100 meter naast, vervolgens 500 meter naast en is inmiddels al meer dan een week ge-locked in een stukje natuur bij Aalsmeer. Ik heb dit reeds 2x bij Tesla gemeld maar er is nog niets aan gedaan.
Het spreekt voor zich dat de NAV nu niet meer te gebruiken is.

Echter AP werkt nog prima en wat mij betreft zelfs beter. Op de plek in Aalsmeer waar de auto denkt dat hij is, is namelijk geen weg en dus ook geen snelheidsverbod. Als ik nu op AP rijdt zijn er geen snelheidsverboden op het scherm te zien en AP reageert dan ook niet op 'niets'. Voordeel is dat AP nu superconstant op de door mij ingestelde snelheid rijdt, en er ook geen phantom breaks meer zijn. Het bevalt mij wel op deze manier.

Vraag: kan je de snelheidsverboden uitzetten zodat AP daar niet meer op reageert ?

View attachment 297626
Precies dit zou ik ook graag weer willen. Het rijden met AP en de opgelegde snelheden irriteert me mateloos.
In Noord-Holland kloppen de verplichte snelheden in rond 50% van de gevallen niet. Betekent uitschakelen van de AP of met de rechtervoet steeds de snelheid aanpassen aan de werkelijke situatie. Je beschikt dan niet meer over de beveiliging van TACC.
Tesla zou me een heel groot plezier doen als de verplichte snelheidsbeïnvloeding een instelling zou worden.
 
Precies dit zou ik ook graag weer willen. Het rijden met AP en de opgelegde snelheden irriteert me mateloos.
In Noord-Holland kloppen de verplichte snelheden in rond 50% van de gevallen niet.
Tesla zou me een heel groot plezier doen als de verplichte snelheidsbeïnvloeding een instelling zou worden.

Principieel niet mee eens. Omdat wij met verouderde navigatie en dus niet correcte snelheidsindicaties rijden, zoeken mensen een omweg. Die omweg is gevaarlijk: uiteindelijk moet, en in mijn overtuiging zal, FSD veiliger worden dan menselijk rijden. Uitzetten is geen oplossing, up to date kaarten wel. En ja, die bestaan al. Alleen Tesla moet ze nog even ter beschikking stellen.
 
Principieel niet mee eens. Omdat wij met verouderde navigatie en dus niet correcte snelheidsindicaties rijden, zoeken mensen een omweg. Die omweg is gevaarlijk: uiteindelijk moet, en in mijn overtuiging zal, FSD veiliger worden dan menselijk rijden. Uitzetten is geen oplossing, up to date kaarten wel. En ja, die bestaan al. Alleen Tesla moet ze nog even ter beschikking stellen.
Nee, deze redenering snijdt geen hout. FSD is nog vele, vele jaren niet aan de orde. Tot die tijd is de chauffeur te allen tijde verantwoordelijk. Altijd. Geen uitzondering. Geen excuses. De auto moet gewoon luisteren naar de baas. Dus ook voor wat betreft de aan te houden (maximum)snelheid. Zijn we ook van die malloten af die claimen dat de auto ‘zelf accelereerde’ en een muurtje ofzo sloopte.
 
  • Like
Reactions: is3
Principieel niet mee eens. Omdat wij met verouderde navigatie en dus niet correcte snelheidsindicaties rijden, zoeken mensen een omweg. Die omweg is gevaarlijk: uiteindelijk moet, en in mijn overtuiging zal, FSD veiliger worden dan menselijk rijden. Uitzetten is geen oplossing, up to date kaarten wel. En ja, die bestaan al. Alleen Tesla moet ze nog even ter beschikking stellen.
De snelheidsbeperkingen worden niet door de navigatie gestuurd. De snelheidsinformatie wordt door de navigatie uit een database van Rijkswaterstaat gehaald. En die database is een chaos. Tijdelijke wegwerkzaamheden zijn onmiddellijk van kracht, het opheffen van een snelheidsbeperking kan soms jaren achterwege blijven.
Ik ben beter in staat om de juiste snelheid aan te houden met AP dan afhankelijk te moeten zijn dan een chaotische en slecht bijgehouden database van een of andere overheid.
Tesla moet zich daar niet van afhankelijk maken en anders in ieder geval mij de keus laten.
 
  • Like
Reactions: Mars1
mischien mis ik iets, maar de snelheid klopt vaker wel als niet, wel mis wel vaak de 'einde snelheid beperkings' borden, waardoor je nog 30 a 40km/h max rijdt en er overduidelijk 70 of 80 de juiste gang van zaken is.

de AP heeft camera's en ziet toch echt exact wel waar deze verkeersboden staan, de nationale wegen database zal vast bepaalde wegen 'kenmerken' en zo doende beoordeleen welke snelheden (en/of limiet)er geldt, ik merk op dat vaak tijdelijke werkzaamheden snel opgepakt worden door de AP camera's.
 
Last edited:
mischien mis ik iets, maar de snelheid klopt vaker wel als niet, wel mis wel vaak de 'einde snelheid beperkings' borden, waardoor je nog 30 a 40km/h max rijdt en er overduidelijk 70 of 80 de juiste gang van zaken is.

de AP heeft camera's en ziet toch echt exact wel waar deze verkeersboden staan, de nationale wegen database zal vast bepaalde wegen 'kenmerken' en zo doende beoordeleen welke snelheden (en/of limiet)er geldt, ik merk op dat vaak tijdelijke werkzaamheden snel opgepakt worden door de AP camera's.

De camera's zien helemaal geen borden. De info komt uitsluitend uit de RWS database.
Op een stuk Provinciale weg bij ons in NH zijn op 3 plaatsen wegwerkzaamheden aan de gang. Op iedere werklocatie, met enkele kilometers tussenruimte, wordt de snelheid met borden van 80 maar 50 km/u teruggebracht en vervolgens weer naar 80 km/u. Als de AP camera dat zou zien zou de auto drie keer vertragen en weer versnellen.
Maar dat gebeurt niet. De 50 km/u beperking geldt vanaf de eerste werklocatie tot vele kilometers voorbij de laatste werklocatie.
De AP trekt zich er echt niks van aan dat je tussentijds weer enkele kilometers 80 km/u mag rijden.

Dit alles heeft tot gevolg dat ik heel vaak de AP/TACC overrule door op het 'gas'pedaal te trappen. Hiermee wordt niet meer automatisch geremd.
 
Nog steeds rijdt ik rond zonder locatie bepaling (ge-locked in een stukje natuur bij Aalsmeer) en dus zonder snelheidsverbod informatie.
Voordeel is dat dit leidt tot een aantal interessante gebeurtenissen en observaties.

1.
N552 vanaf A2 naar Ouderkerk a/d Amstel. Ik rijdt 72 km/uur op AP. Het licht voor rechtdoor staat op groen. Er rijdt geen auto voor mij. Er staat geen auto op de strook voor linksaf. Ongeveer 75 meter voor het stoplicht vertraagd de auto naar 66 km/uur, versneld weer even, vertraagd weer even en rijdt dan weer verder met 72 km/uur. Ik vraag mij af op grond waarvan deze snelheidswijziging plaatsvindt.
Schermafbeelding 2018-04-30 om 13.07.42.png


2.
Mijn collega rijdt vanochtend over de A4 naar Rijswijk op AP. Gaat vol in de ankers bij het naderen van een viaduct over de A4. Verder geen verkeer in de buurt en gelukkig reed er ook niemand dicht achterop. Mijn collega merkt op dat hij recht voor zich een witte auto over het viaduct ziet rijden. Hij is dermate geschrokken dat hij AP daarna niet meer gebruikt.

3.
Ik rijd gisteren op de middenbaan van de A10 (3 rijstroken) en merk op dat AP maar één rijbaan ziet. Ik kan ook niet meer met AP van rijbaan wisselen. Nu ik er op let zie ik dat AP constant één rijbaan aangeeft, onafhankelijk van de weg waar ik op rijd. Mijn conclusie is dat AP locatie info nodig heeft om te kunnen bepalen of de weg meerdere rijbanen heeft. De camera ziet slechts de rijbaan waarop je rijdt en de belijning aan weerszijden van die rijbaan. De locatie info laat AP weten of de weg al dan niet meerdere rijstroken heeft. Als er geen locatie info beschikbaar is (ik sta in de natuur bij Aalsmeer) is het aantal rijstroken by default één.
Schermafbeelding 2018-04-30 om 13.29.12.png



Hoewel ik in grote lijnen positief ben over AP, ga ik me nu wat kritischer opstellen. Ik ging er even vanuit dat de phantom breaks met het wegvallen van de snelheidsverboden niet meer zouden voorkomen. Echter ik vermoed nu dat de phantom breaks met radar en/of camera waarnemingen te maken hebben (witte auto rijdend op viaduct).
 
Informative! Heb altijd al het vermoeden gehad gehad dat het onverwachte harde remmen niet met onjuiste kaartdata te maken heeft. Dat wil overigens niet zeggen dat onjuiste kaartdata de auto niet doet afremmen, maar dat gebeurt in dat geval minder hard.
 
Ik had dat brute remmen op elke lange rit zeker 1 keer.
(Echt vol in de remmen)
Tesla heeft alles nagekeken (op afstand) en een week gemonitord.
Ze hebben niets gevonden.
Ondertussen kreeg ik 2018.12 en heb ik het nooit meer gehad de laatste paar duizend kilometer.
Tesla vertelde mij ook dat het weg moest zijn met deze update.
 
Nog steeds rijdt ik rond zonder locatie bepaling (ge-locked in een stukje natuur bij Aalsmeer) en dus zonder snelheidsverbod informatie.
Voordeel is dat dit leidt tot een aantal interessante gebeurtenissen en observaties.

1.
N552 vanaf A2 naar Ouderkerk a/d Amstel. Ik rijdt 72 km/uur op AP. Het licht voor rechtdoor staat op groen. Er rijdt geen auto voor mij. Er staat geen auto op de strook voor linksaf. Ongeveer 75 meter voor het stoplicht vertraagd de auto naar 66 km/uur, versneld weer even, vertraagd weer even en rijdt dan weer verder met 72 km/uur. Ik vraag mij af op grond waarvan deze snelheidswijziging plaatsvindt.
View attachment 297812

2.
Mijn collega rijdt vanochtend over de A4 naar Rijswijk op AP. Gaat vol in de ankers bij het naderen van een viaduct over de A4. Verder geen verkeer in de buurt en gelukkig reed er ook niemand dicht achterop. Mijn collega merkt op dat hij recht voor zich een witte auto over het viaduct ziet rijden. Hij is dermate geschrokken dat hij AP daarna niet meer gebruikt.

3.
Ik rijd gisteren op de middenbaan van de A10 (3 rijstroken) en merk op dat AP maar één rijbaan ziet. Ik kan ook niet meer met AP van rijbaan wisselen. Nu ik er op let zie ik dat AP constant één rijbaan aangeeft, onafhankelijk van de weg waar ik op rijd. Mijn conclusie is dat AP locatie info nodig heeft om te kunnen bepalen of de weg meerdere rijbanen heeft. De camera ziet slechts de rijbaan waarop je rijdt en de belijning aan weerszijden van die rijbaan. De locatie info laat AP weten of de weg al dan niet meerdere rijstroken heeft. Als er geen locatie info beschikbaar is (ik sta in de natuur bij Aalsmeer) is het aantal rijstroken by default één.
View attachment 297813


Hoewel ik in grote lijnen positief ben over AP, ga ik me nu wat kritischer opstellen. Ik ging er even vanuit dat de phantom breaks met het wegvallen van de snelheidsverboden niet meer zouden voorkomen. Echter ik vermoed nu dat de phantom breaks met radar en/of camera waarnemingen te maken hebben (witte auto rijdend op viaduct).
Klopt je signature nog wel Hans? Of heb jij de enige Classic met AP?
Maar ... verder nuttige waarnemingen.
 
  • Funny
Reactions: is3
De camera's zien helemaal geen borden. De info komt uitsluitend uit de RWS database.
Op een stuk Provinciale weg bij ons in NH zijn op 3 plaatsen wegwerkzaamheden aan de gang. Op iedere werklocatie, met enkele kilometers tussenruimte, wordt de snelheid met borden van 80 maar 50 km/u teruggebracht en vervolgens weer naar 80 km/u. Als de AP camera dat zou zien zou de auto drie keer vertragen en weer versnellen.
Maar dat gebeurt niet. De 50 km/u beperking geldt vanaf de eerste werklocatie tot vele kilometers voorbij de laatste werklocatie.
De AP trekt zich er echt niks van aan dat je tussentijds weer enkele kilometers 80 km/u mag rijden.

Dit alles heeft tot gevolg dat ik heel vaak de AP/TACC overrule door op het 'gas'pedaal te trappen. Hiermee wordt niet meer automatisch geremd.
Vraag;
Van mijn huis naar snelweg is 3 kilometer over de N219 van Zevenhuizen naar de A20.
De N219 is een 80 kilometer weg. Van huis naar A20 (Noord-Zuid) rijdt AP 80 km/h.
Dezelfde weg terug houdt AP 50 aan; zonder dat er wegwerkzaamheden zijn. Wat heeft Rijkswaterstaat hier mee te maken en hoe kan dit?
 
Vraag;
Van mijn huis naar snelweg is 3 kilometer over de N219 van Zevenhuizen naar de A20.
De N219 is een 80 kilometer weg. Van huis naar A20 (Noord-Zuid) rijdt AP 80 km/h.
Dezelfde weg terug houdt AP 50 aan; zonder dat er wegwerkzaamheden zijn. Wat heeft Rijkswaterstaat hier mee te maken en hoe kan dit?
De database van RWS maakt onderscheid in rijrichting. Vaak zijn er ooit snelheidsbeperkingen geweest die niet uit de database zijn verwijderd. In Noord-Holland maakt dit AP op veel provinciale wegen vrijwel onbruikbaar.
 
  • Informative
Reactions: is3
Vraag;
Van mijn huis naar snelweg is 3 kilometer over de N219 van Zevenhuizen naar de A20.
De N219 is een 80 kilometer weg. Van huis naar A20 (Noord-Zuid) rijdt AP 80 km/h.
Dezelfde weg terug houdt AP 50 aan; zonder dat er wegwerkzaamheden zijn. Wat heeft Rijkswaterstaat hier mee te maken en hoe kan dit?

Interessante waarneming Sander.
Tesla gebruikt een database met daarin data zoals de maximum snelheid per weggedeeltes, of autosteer restricted is, of radar braking enabled is en dergelijke. De info is opgeslagen in tiles.
Het stuk N219 tussen de A12 en de afslag Zuidelijke Dwarsweg / Groeneweg (bij de Groenewegbrug) is volgens die kaarten in beide richtingen maximaal 80km/uur. Echter op het stuk daarna zie ik inderdaad dat de weg van Groeneweg naar de A20 een maximum snelheid heeft van 80km/uur, terwijl de weghelft de andere kant op, van de A20 tot Groeneweg op maximum 50km/uur staat.
Volgens mij zou je autopilot in noordelijke richting dus na afslag bij de Groenewegbrug moeten versnellen naar 80km/uur.

De parralelweg ernaast is 80km/uur.

80.PNG 80.PNG
 

Attachments

  • 50.PNG
    50.PNG
    1.5 MB · Views: 40
Interessante waarneming Sander.
Tesla gebruikt een database met daarin data zoals de maximum snelheid per weggedeeltes, of autosteer restricted is, of radar braking enabled is en dergelijke. De info is opgeslagen in tiles.
Het stuk N219 tussen de A12 en de afslag Zuidelijke Dwarsweg / Groeneweg (bij de Groenewegbrug) is volgens die kaarten in beide richtingen maximaal 80km/uur. Echter op het stuk daarna zie ik inderdaad dat de weg van Groeneweg naar de A20 een maximum snelheid heeft van 80km/uur, terwijl de weghelft de andere kant op, van de A20 tot Groeneweg op maximum 50km/uur staat.
Volgens mij zou je autopilot in noordelijke richting dus na afslag bij de Groenewegbrug moeten versnellen naar 80km/uur.

De parralelweg ernaast is 80km/uur.

View attachment 298049 View attachment 298049
Klopt helemaal. Het stuk van de A20 naar afslag Nesselande , waar ik woon, is 50. Daarna richting Zevenhuizen weer 80.....
Interessante info Robert!
 
Interessante waarneming Sander.
Tesla gebruikt een database met daarin data zoals de maximum snelheid per weggedeeltes, of autosteer restricted is, of radar braking enabled is en dergelijke. De info is opgeslagen in tiles.
Het stuk N219 tussen de A12 en de afslag Zuidelijke Dwarsweg / Groeneweg (bij de Groenewegbrug) is volgens die kaarten in beide richtingen maximaal 80km/uur. Echter op het stuk daarna zie ik inderdaad dat de weg van Groeneweg naar de A20 een maximum snelheid heeft van 80km/uur, terwijl de weghelft de andere kant op, van de A20 tot Groeneweg op maximum 50km/uur staat.
Volgens mij zou je autopilot in noordelijke richting dus na afslag bij de Groenewegbrug moeten versnellen naar 80km/uur.

De parralelweg ernaast is 80km/uur.
Robert,

Is het voor 'gewone' mensen ook mogelijk om deze info op te vragen?