Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
iemand al ervaring met "handsfree" rijden en hoe onze Polizei daar op reageert als je op je telefoon een mailtje beantwoord?

ben sowieso wel benieuwd naar jullie bevindingen met de autopilot. Ik moet nog 6 weken wachten voordat ik er achter ga komen

was voor mij één van de belangrijkste USP's om voor de Tesla te gaan

Wettelijk gezien is het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden niet toegestaan, autopilot doet daar niets aan af. Ik zou het er dus niet op gokken, kans is groot dat je gewoon een boete krijgt. Bovendien is het 'verplicht' om tijdens autopilot het stuur vast te houden.
 
Wettelijk gezien is het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden niet toegestaan, autopilot doet daar niets aan af. Ik zou het er dus niet op gokken, kans is groot dat je gewoon een boete krijgt. Bovendien is het 'verplicht' om tijdens autopilot het stuur vast te houden.
Precies, alleen al het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het autorijden is verboden. Of je nu belt of niet, maakt niets uit.

Daarentegen mag je wettelijk wel met je navigatie, ipad, laptop oid aan de slag. Tot zover de heldere Nederlandse wet.
Gelukkig is er een kapstokartikel waar dat mee ondervangen wordt, maar die is erg subjectief.

Over stuur vast houden staat trouwens niets in de wet (wou ik ergens anders voor weten), er staat dat je je voertuig ten alle tijde onder controle moet hebben.
 
Vandaag was de auto pilot wel een aantal keer gelimiteerd voor mij...

Één keer op de A1 tussen Amsterdam en Almere meende de autopilot in de file dat de snelheidslimiet 50km/u was. Toen het verkeer opklaarde ging de auto niet sneller dan 50km/u en moest ik ingrijpen om sneller te gaan aangezien ik op de meest linker rijstrook reed.
 
snelwegen of wegen waarbij er ook een vangrail in het midden zit, is gewoon het midden aanhouden toch het fijnst.
Mag ik bij deze wel jullie aandacht vragen voor de motorrijders die tussen de file doorrijden!
Blijf je spiegels gebruiken wanneer je in een (langzaam rijdende) file zit. Doordat we in het midden rijden blijft er voor een motor niet al te veel ruimte over.
Ik heb gemerkt dat je AP niet hoeft uit te zetten om naar links (als je op de meest linkerbaan staat) te gaan, maar met voorzichtige druk toch iets kan uitwijken.
Dank namens vele motards!
 
+1 :)

Er zullen vast motorrijders zijn die een Tesla niet graag in de file tegenkomen.
Het is door het forum te volgen dat ik al "weet" (heb horen vertellen, S moet nog geleverd worden) hoe AP zich gedraagt.
Heb al verschillende S'n gepasseerd die schijnbaar 2,5m breed zijn ;-)


Mag ik bij deze wel jullie aandacht vragen voor de motorrijders die tussen de file doorrijden!
Blijf je spiegels gebruiken wanneer je in een (langzaam rijdende) file zit. Doordat we in het midden rijden blijft er voor een motor niet al te veel ruimte over.
Ik heb gemerkt dat je AP niet hoeft uit te zetten om naar links (als je op de meest linkerbaan staat) te gaan, maar met voorzichtige druk toch iets kan uitwijken.
Dank namens vele motards!
 
iemand al ervaring met "handsfree" rijden en hoe onze Polizei daar op reageert als je op je telefoon een mailtje beantwoord?

ben sowieso wel benieuwd naar jullie bevindingen met de autopilot. Ik moet nog 6 weken wachten voordat ik er achter ga komen

was voor mij één van de belangrijkste USP's om voor de Tesla te gaan

Je mag nog steeds niet op je telefoon gaan zitten als je achter het stuur zit. Je krijgt net zo goed een prent als wanneer je zelf zou sturen
 
Mag ik bij deze wel jullie aandacht vragen voor de motorrijders die tussen de file doorrijden!
Blijf je spiegels gebruiken wanneer je in een (langzaam rijdende) file zit. Doordat we in het midden rijden blijft er voor een motor niet al te veel ruimte over.
Ik heb gemerkt dat je AP niet hoeft uit te zetten om naar links (als je op de meest linkerbaan staat) te gaan, maar met voorzichtige druk toch iets kan uitwijken.
Dank namens vele motards!

Nou laten we dat dan maar meteen afschaffen dat ze deze mogelijkheid hebben. Heb dat sowieso nooit begrepen dat dat mag en voor m'n neus er al eens eentje onder een vrachtwagen zien glijden
hierdoor. Wat overigens met wat schaafplekken gelukkig goed afliep door een oplettende chauffeur.
 
Nou laten we dat dan maar meteen afschaffen dat ze deze mogelijkheid hebben. Heb dat sowieso nooit begrepen dat dat mag en voor m'n neus er al eens eentje onder een vrachtwagen zien glijden
hierdoor. Wat overigens met wat schaafplekken gelukkig goed afliep door een oplettende chauffeur.

-1 :-(
Al 30 jaar met de motor door weer en wind (toch wel een 340 dagen per jaar) zonder problemen...
 
De meeste motorrijders doen het keurig en voorzichtig en alleen wanneer het stapvoets/langzaam rijdt (alleen dan mag het), maar zo af en toe kom je ook een idioot tegen. Is de wet van de grote aantallen, hoe meer mensen hoe meer idioten. Dit geldt voor alle weggebruikers. Daarom rijden er ook zoveel idioten in een auto rond :crying:. Gelukkig is de AP de toekomst en zal het (over een hele tijd) heel normaal worden om op AP te rijden.
 
De meeste motorrijders doen het keurig en voorzichtig en alleen wanneer het stapvoets/langzaam rijdt (alleen dan mag het), maar zo af en toe kom je ook een idioot tegen. Is de wet van de grote aantallen, hoe meer mensen hoe meer idioten. Dit geldt voor alle weggebruikers. Daarom rijden er ook zoveel idioten in een auto rond :crying:. Gelukkig is de AP de toekomst en zal het (over een hele tijd) heel normaal worden om op AP te rijden.

Nou inderdaad idioten als je op de perifirique rond PArijs rijdt begrijpt iedereen wat je met idioten bedoelt HAHA
 
In de A44 zitten twee bruggen waar de AP veel moeite mee heeft; de overgang van oprit naar brugdek is nogal abrupt én de weg wordt smaller, met muurtje. Ik heb al een aantal keer in moeten grijpen om te voorkomen dat ik dat muurtje of een andere auto raak. (Weet ik niet zeker natuurlijk maar zo leek het wel). Hij leert er voorzover ik kan zien niet van, ook de update heeft niet geholpen. Anderen die dit meegemaakt hebben?
 
Better safe than sorry

In de A44 zitten twee bruggen waar de AP veel moeite mee heeft; de overgang van oprit naar brugdek is nogal abrupt én de weg wordt smaller, met muurtje. Ik heb al een aantal keer in moeten grijpen om te voorkomen dat ik dat muurtje of een andere auto raak. (Weet ik niet zeker natuurlijk maar zo leek het wel). Hij leert er voorzover ik kan zien niet van, ook de update heeft niet geholpen. Anderen die dit meegemaakt hebben?

Dit zijn inderdaad wel heel beroerde stukjes in ons wegennet. Waar het helaas zo nu en dan ook goed misgaat.
Toch kom ik ook daar op AP goed voorbij. Maar het vergt inderdaad veel vertrouwen en dat komt te voet, en moet je zeker niet te paard laten gaan. Dus als het niet goed voelt gewoon zelf sturen en AutoPilot daar gebruiken waar je je er zelf prettig bij voelt.
 
Dat vertrouwen in de AP zit wel goed:) de vraag was meer of het alleen bij mij gebeurt en of er verbetering zou zijn door op die plek een paar keer te corrigeren, wat de auto dan zou moeten onthouden. Of een verbetering met software. Het gevoel wat ik nu krijg lijkt op wat er op de motor gebeurt als je in de bocht voelt dat je achter een beetje uitbreekt, je weet dat het allemaal kan, maar toch schrik je even..
 
Nou laten we dat dan maar meteen afschaffen dat ze deze mogelijkheid hebben. Heb dat sowieso nooit begrepen dat dat mag en voor m'n neus er al eens eentje onder een vrachtwagen zien glijden
hierdoor. Wat overigens met wat schaafplekken gelukkig goed afliep door een oplettende chauffeur.

Ik heb er geen probleem mee, maar ze moeten eens beslissen of ze langs links of langs rechts willen voorbij steken. Ik moet soms slalommen om ze allemaal te laten passeren dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.