Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren en vanochtend reed ik op de ACC (dus bewust geen autopilot) en ging hij vol in de ankers (Rode auto op het dashboard en geluidsalarm) omdat er 50m voor een auto van de baan af ging. Als hij erop komt kan ik het mij nog voorstellen. Gelukkig niet iemand vlak achter mij.

In de meeste gevallen gaat het overigens wel prima.
 
In de autopilot zou het fijn zijn als de auto zich iets logischer zou positioneren op de weg.

Bij een 3 baans weg hoor je op de rechterbaan iets rechts aan te houden, op de middenbaan in het midden en op de linkerbaan iets links.
De autopilot doet altijd min of meer het midden aanhouden, behalve bij een bocht. Dan houdt hij altijd de buitenrand aan en kleurt dan maar net binnen de lijntjes. Op de linkerbaan is dat bij een bocht naar rechts niet zo erg maar bij een bocht naar links, denkt het verkeer op de rechterbaan dat je die ook wilt gebruiken en bij een bocht naar rechts op de rechterbaan, dan gaat hij ook vlak langs de strepen.
 
... verder op Autopilot draadje, waar dit thuishoort.

Onderstaande is zoals ik op basis van de handleiding en mijn eigen observaties denk hoe het werkt.

1. Als je op (E)AP rijdt, dan remt de auto volledig af voor een stilstaande voorligger in dezelfde rijstrook, mits er voldoende afstand tot die voorligger is om te kunnen remmen. DIt is althans mijn ervaring met mijn Model X met AP2 tot snelheden van ca. 60 km/uur. Op hogere snelheden heb ik het nog nooit kunnen testen. Dit zijn dus situaties waarbij de voorligger niet eerst afremt maar al een tijdje stilstaat voor bijvoorbeeld een stoplicht als ik met AP geactiveerd kom aanrijden. AP kan afremmen met een volgens mij begrensde maximale remkracht en kan dus niet "vol in de ankers".

2. Als je op (E)AP rijdt, en plotseling doemt er een stilstaande voorligger op dezelfde rijstrook op, en er is onvoldoende afstand tot die voorligger om autonoom (AP) te kunnen remmen zonder op de voorligger te botsen, dan zal het hulpsysteem AEB ("vol in de ankers") mogelijk kunnen helpen om de impact van het ongeluk te verminderen. Ook vermoed ik dat je dan tevens een piepje hoort van FCA.

3. Als je NIET op AP rijdt, dan is het de bedoeling dat je zelf de regie voert en zelf handelt. Als je verzuimt dan zijn er 2 hulpsystemen FCA en AEB die je mogelijk kunnen helpen bij het voorkomen van een ongeluk of de impact van het ongeluk kunnen verminderen.

Met jouw uitspraak "(E)AP laat je auto schaamteloos op stilstaande objecten knallen" ben ik het daarom niet eens.


Schermafbeelding 2018-07-12 om 10.50.08.png
 
...Met jouw uitspraak "(E)AP laat je auto schaamteloos op stilstaande objecten knallen" ben ik het daarom niet eens.
Misschien kunnen anderen je wel overtuigen, voordat je door de feiten wordt weersproken en we daar in het schade-draadje over moeten lezen.

Ik geef het op. Als zelfs Tesla zelf waarschuwt voor het niet herkennen van stationaire objecten in de rijrichting en jij beweert anders, dan houdt het gewoon op. Lees hooguit nog even over het fatale ongeluk met de Model X in Maart van dit jaar (Mountain View, CA). TL;DR: De bestuurder zat niet op te letten en de auto knalde op een duidelijk zichtbare barriere van beton.
 
Waardering...
Ik wil mede namens mijn echtgenote ( ..Dank foor die Blumen... ) mijn waardering uitspreken voor al de nauwkeurige autopilot-observaties hier in dit draadje. Waar autopilot nog best wat beter kan of soms gewoon raadselachtig is, nou ja etc etc, het staat hiervoor allemaal al. Gaat toch allemaal iets verder dan ' lees het boek dan...RTFM..! ' Waar Hans Noordsij me een paar pagina's hier terug ( ...-97 ) nog adviseerde '...Misschien ook het meest verstandig. Pak de draad straks maar weer op als je er een paar duizend km ervaring mee hebt....' No way, wij gaan binnenkort via Turo een dagje M3 rijden, bewust in eentje met alleen gewoon basic cruise control ( alle voors en tegens al heel aardig verwoord op Model 3 dumb cruise control with standard package? | Tesla ). Dus zelf rijden, beetje spelen met de CC, daardoor vanzelf wakker blijven / moeten opletten etc etc.

PS. Bj de nieuwe Leaf en ProPilot kom ik op fora trouwens ook vrij veel kritische opmerkingen tegen, terwijl notabene ProPilot toch van een andere en nog veel eenvoudigere orde is denk ik.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Als je voor het eerst in een Model 3 gaat rijden, of welke Tesla dan ook, is het sowieso veel leuker om zelf te rijden. Autopilot is dan meer even een geinige gadget om kort uit te testen, maar het is juist mooi om zelf te sturen. Als je je Tesla eenmaal hebt en een keer 1000 km op een dag moet rijden, dan is het wel echt fijn om autopilot te hebben vind ik zelf.
 
Als je voor het eerst in een Model 3 gaat rijden, of welke Tesla dan ook, is het sowieso veel leuker om zelf te rijden. Autopilot is dan meer even een geinige gadget om kort uit te testen, maar het is juist mooi om zelf te sturen. Als je je Tesla eenmaal hebt en een keer 1000 km op een dag moet rijden, dan is het wel echt fijn om autopilot te hebben vind ik zelf.
...ja daar heb je een punt. Wij zitten idd in de categorie die én genoeg heeft van heel veel heel lang rijden én het hoeft qua werk / bezigheden bij ons ook niet meer! Vakanties ( proberen we de lange stukken ook nog eens te begrenzen op een 600km ) en zo af en toe in het drukke nederland een dagje met 400km dat is het wel. Ook van commuters in de Bay Area ( uur schuifelen heen en uur schuifelen terug ) kan ik me best goed voorstellen dat Eap / Tacc handig is.
 
...ja daar heb je een punt. Wij zitten idd in de categorie die én genoeg heeft van heel veel heel lang rijden én het hoeft qua werk / bezigheden bij ons ook niet meer! Vakanties ( proberen we de lange stukken ook nog eens te begrenzen op een 600km ) en zo af en toe in het drukke nederland een dagje met 400km dat is het wel. Ook van commuters in de Bay Area ( uur schuifelen heen en uur schuifelen terug ) kan ik me best goed voorstellen dat Eap / Tacc handig is.
Dan is het prettig inderdaad. Als je gewoon op een lange Duitse of Franse snelweg rijdt van 200 km en het niet al te druk is, rijdt het comfortabel. In de Nederlandse spits is het gewoon te druk op de weg voor autopilot. Dan wil je zelf soms ergens tussen. En anderen gaan telkens tussen jou en je voorligger. Verder, met langzaam rijden / filerijden is het inderdaad ook wel fijn. Of gisteren reed ik 40 km lang op een 80 km/u weg (1 baans, kon niet inhalen) en mijn voorligger schommelde tussen de 70 en 90 km/u. Dan is het wel lekker om TACC te hebben.

Maar het systeem is absoluut niet heilig / perfect :)
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Nou die vooruitgang bij AutoPilot....ok ik heb AP1 en die is al legacy en end-of-life, maar toch...sinds de FW 7 release met de eerste versie van AP zie ik niet echt iets van vooruitgang, en dat is toch al bijna 3 jaar geleden.

Nog steeds bij veel afritten opeens een ruk naar rechts (einde Leidsche Rijn tunnel, afslag Papendorp, dan gaat ie opeens naar rechts), ook bij Holendrecht waar de A1 afbuigt naar de A9. Ook bij de Lekbrug Vianen heb je een gedeelte waarbij AP blijkbaar over een heuvel moet kijken, en jahoor daar zomaar onaangekondigde baanwissel. En gisteravond ook, ik rij naast een motor op de linkerbaan, de side sensor geeft aan rood (die motor zat wel iets aan de buitenkant van zn vak) en wat doet de AP, zo bijna de vangrail aan de linkerkant in. En dat na vele FW updates, ook voor AP1. Nu met 21.9 het meest irritant is dat TACC zeer hard remt, veel minder vloeiend dan voorheen. Het gedrag is bij elke FW update weer wennen, dat kun je toch bijna niet maken naar de gebruikers toe?

AP is prima bruikbaar maar het blijft opletten geblazen en ik kan me niet 1-2-3 voorstellen dat we echt binnenkort autonoom kunnen rijden.
 
Nou die vooruitgang bij AutoPilot....ok ik heb AP1 en die is al legacy en end-of-life, maar toch...sinds de FW 7 release met de eerste versie van AP zie ik niet echt iets van vooruitgang, en dat is toch al bijna 3 jaar geleden.

Nog steeds bij veel afritten opeens een ruk naar rechts (einde Leidsche Rijn tunnel, afslag Papendorp, dan gaat ie opeens naar rechts), ook bij Holendrecht waar de A1 afbuigt naar de A9. Ook bij de Lekbrug Vianen heb je een gedeelte waarbij AP blijkbaar over een heuvel moet kijken, en jahoor daar zomaar onaangekondigde baanwissel. En gisteravond ook, ik rij naast een motor op de linkerbaan, de side sensor geeft aan rood (die motor zat wel iets aan de buitenkant van zn vak) en wat doet de AP, zo bijna de vangrail aan de linkerkant in. En dat na vele FW updates, ook voor AP1. Nu met 21.9 het meest irritant is dat TACC zeer hard remt, veel minder vloeiend dan voorheen. Het gedrag is bij elke FW update weer wennen, dat kun je toch bijna niet maken naar de gebruikers toe?

AP is prima bruikbaar maar het blijft opletten geblazen en ik kan me niet 1-2-3 voorstellen dat we echt binnenkort autonoom kunnen rijden.

Het artikel zegt niets over huidige AP in onze auto's. Van wat daar staat hebben wij gewoon nog niets, noppes, nada.
En we gaan niet 1-2-3 autonoom rijden, dat duurt nog tot eind volgend jaar (met normale bekende uitloop).
De huidige performance heeft veel bekende gebreken naast veel prettige kanten.
We kennen ze allemaal en het is duidelijk dat men wat ons betreft gewoon op safe speelt en terughoudend is met verdere features totdat die goed genoeg zijn.

Dat moment komt nu kennelijk dichterbij.

Het zijn twee parallel lopende trajecten, dat wat men ontwikkelt en dat wat wij in de auto hebben. Hopelijk gaan die trajecten dichter naar elkaar toe. Ik ben benieuwd straks.