Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij sinds enkele dagen in een loaner, MS85 '14 met 120K.
Ik was heel benieuwd naar AP1, gezien de vele discussies hier tussen AP1 en AP2 rijders en voor-/tegenstanders.
Na mijn ervaring begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom de pluspunten van AP1 nog steeds niet in AP2 te vinden zijn:
De afbeeldingen van voertuigen (auto, vrachtauto, motor, fiets)
De perfect werkende lane-change
De vloeiende snelheidswisselingen bij lane-change (met name de acceleratie terwijl de auto naar de andere rijstrook schuift)

Minpunten ervaar ik ook:
Bij regen in het donker ziet AP1 de rijstrook niet waar dat met AP2 geen probleem is (door de extra camera's?)
Bij het rijden op (buiten)wegen waarin snelheidsremmers zijn aangebracht in de vorm van chicane achtige bochten waarbij je gedwongen wordt om een soort van vluchtheuvels heen te manoeuvreren; met AP2 grijp ik op het laatste moment (terwijl de eerste bocht al ingezet is) toch in vanwege de hoge betonbanden waar je niet tegenaan wilt rijden, AP1 rijdt hier echter gewoon recht door! (Betreft een weg die ik dagelijks rijd en waar ik ook niet meer met AP rijd)

Verder valt het mij op dat wanneer een zijlijn van de rijstrook (al of niet tijdelijk) niet of minder zichtbaar is AP2 beide belijningen op het display blauw blijven, bij AP1 blijft dan slechts één lijn zichtbaar (AP blijft wel aan).

Ik kan mij nu dan ook goed voorstellen dat verstokte AP1 rijders hier heel tevreden over zijn!
 
Die afbeeldingen van voertuigen is denk ik wat overrated. Dat is leuk om naar te kijken als bestuurder, maar dat is het dan ook. Voor EAP is het niet zo relevant of iets een auto of een vrachtwagen is.

De snelheidswisselingen bij lane change heeft AP2 ook? Tenminste bij mij wel :)
Alsin, als ik een lane change doe dan begint de auto al met accelereren terwijl hij de lane change nog moet maken.

Ik heb inderdaad ook het idee dat AP2 altijd 2 blauwe lijnen laat zien zolang AP aan staat. Als AP niet aan staat wisselt het wel. Maar ook dit is een cosmetisch dingetje in de IC, net als auto/vrachtauto/motor.
 
Die afbeeldingen van voertuigen is denk ik wat overrated. Dat is leuk om naar te kijken als bestuurder, maar dat is het dan ook. Voor EAP is het niet zo relevant of iets een auto of een vrachtwagen is.

De snelheidswisselingen bij lane change heeft AP2 ook? Tenminste bij mij wel :)
Alsin, als ik een lane change doe dan begint de auto al met accelereren terwijl hij de lane change nog moet maken.

Ik heb inderdaad ook het idee dat AP2 altijd 2 blauwe lijnen laat zien zolang AP aan staat. Als AP niet aan staat wisselt het wel. Maar ook dit is een cosmetisch dingetje in de IC, net als auto/vrachtauto/motor.
Bij mijn AP2 lane change wacht de auto totdat hij niets meer kan waarnemen voor de auto, maw totdat hij helemaal naar links is opgeschoven, dan lijkt 'ie nog even te wachten voordat hij gaat accelereren. De AP1 rijdt zoals je het zelf zou doen.

Wat betreft de afbeeldingen, als AP1 het al heeft is het toch niet meer dan logisch dat AP2 dit ook heeft? Update = vooruitgang, toch ook in de ICT?
 
Wat betreft de afbeeldingen, als AP1 het al heeft is het toch niet meer dan logisch dat AP2 dit ook heeft? Update = vooruitgang, toch ook in de ICT?

Tsja, ben ik het niet perse mee eens. In Windows 95 zaten ook features die Windows 10 niet meer heeft. Is dat dan achteruitgang? Computers hebben inmiddels ook geen ISA, PCI en AGP sloten meer. Is dat dan achteruitgang?

Het is een ander systeem, van andere makelij. Het "lijkt" voor ons hetzelfde omdat de grafische weergave in de IC grotendeels hetzelfde is, maar dat is niets meer dan een weergave in een scherm. Onderhuids zijn de systemen totaal verschillend. Ik denk niet dat Tesla zich dan in rare bochten moet gaan wringen om de grafische weergave van de 2 systemen identiek te laten zijn als het verder geen toegevoegde waarde heeft op de technische werking.

Ik kan mij ook voorstellen dat in AP1 de noodzaak om bv. een auto en een fietser te onderscheiden groter is, omdat AP1 een voorligger zal volgen (wordt blauw). Je wil niet dat je auto een fiets gaat volgen het fietspad op. Dat zou hij wel doen als AP1 niet het onderscheid tussen een fiets en een auto maakt.

AP2 volgt uberhaupt geen auto's, dus ook geen noodzaak om het type voertuig verder te ontleden.
 
Bij mijn AP2 lane change wacht de auto totdat hij niets meer kan waarnemen voor de auto, maw totdat hij helemaal naar links is opgeschoven, dan lijkt 'ie nog even te wachten voordat hij gaat accelereren. De AP1 rijdt zoals je het zelf zou doen.

Met lane changes gaat dat bij mij goed (??). Dan accelereert de auto al voordat ie de lane change in zet.

Wat jij beschrijft is wel een ergenis voor vooral verkeer achter mij als ik links rij, auto voor mij, en de auto voor rmij gaat naar rechts.
Dan zou ik willen dat de auto wat eerder gas geeft. Maar dan wacht ie inderdaad tot de auto helemaal uit beeld is.
 
Met lane changes gaat dat bij mij goed (??). Dan accelereert de auto al voordat ie de lane change in zet.

Wat jij beschrijft is wel een ergenis voor vooral verkeer achter mij als ik links rij, auto voor mij, en de auto voor rmij gaat naar rechts.
Dan zou ik willen dat de auto wat eerder gas geeft. Maar dan wacht ie inderdaad tot de auto helemaal uit beeld is.
Je wattpedaal doet het ook gewoon als ap aanstaat hoor. :D
Gewoon zelf al wat intrappen zoals je ook zou doen als ap niet aanstaat werkt prima.
 
Afgelopen donderdagochtend op de A4 ca. 1,5km voordat ik de Beneluxtunnel in reed met mijn loaner op AP gaat het verkeer voor mij remmen en wachten totdat de AP met TACC gaat afremmen. Dit gebeurde in het geheel niet totdat ik hem zelf vol in de ankers trapte en vlak achter een oude audi cabrio tot stilstand kwam.. Dit was eigenlijk de eerste echte misser van deze AP maar het had wel een serieuze kunnen zijn.

Dit is nog steeds de loaner met FSD camera's en volgens Tesla Mobil Eye radar, computer en software.
 
Afgelopen donderdagochtend op de A4 ca. 1,5km voordat ik de Beneluxtunnel in reed met mijn loaner op AP gaat het verkeer voor mij remmen en wachten totdat de AP met TACC gaat afremmen. Dit gebeurde in het geheel niet totdat ik hem zelf vol in de ankers trapte en vlak achter een oude audi cabrio tot stilstand kwam.. Dit was eigenlijk de eerste echte misser van deze AP maar het had wel een serieuze kunnen zijn.

Dit is nog steeds de loaner met FSD camera's en volgens Tesla Mobil Eye radar, computer en software.
Als verkeer helemaal stil staat remt AP1 inderdaad een enkele keer niet. Als het verkeer rijdt, hoe langzaam ook, dan stopt AP1 bij mij in 100% van de gevallen.
 
Als verkeer helemaal stil staat remt AP1 inderdaad een enkele keer niet. Als het verkeer rijdt, hoe langzaam ook, dan stopt AP1 bij mij in 100% van de gevallen.

Ze gingen voor mij van ca. 75km/u (zeker niet boven de 80km/u) naar 0. Ik reed ook zoiets maar op redelijke afstand omdat er een auto tussenuit schoof maar wel weer zo dichtbij dat je zou verwachten dat de radar hem gelijk moet hebben gezien.
Blijkbaar toch niet... Zelfs mijn crappy EAP zou hier niet de fout in zijn gegaan.

Naar aanleiding van die crash in de VS met die MX die een beton afscheiding niet zag omdat het snelheidsverschil > 80km/u is zit ik daar altijd op te letten.
 
Ze gingen voor mij van ca. 75km/u (zeker niet boven de 80km/u) naar 0. Ik reed ook zoiets maar op redelijke afstand omdat er een auto tussenuit schoof maar wel weer zo dichtbij dat je zou verwachten dat de radar hem gelijk moet hebben gezien.
Blijkbaar toch niet... Zelfs mijn crappy EAP zou hier niet de fout in zijn gegaan.

Naar aanleiding van die crash in de VS met die MX die een beton afscheiding niet zag omdat het snelheidsverschil > 80km/u is zit ik daar altijd op te letten.
Je kunt in je instrumentenpaneel zien of AP gaat remmen of niet. Als ie de - al dan niet stilstaande - auto tussen de lijntjes afbeeldt dan gaat ie zeker remmen. Wordt ie niet weergegeven, dan is het oppassen geblazen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik rijd ook veel op autopilot en er is 1 reactie waarvan ik me afvraag waarom dat zo werkt.

De situatie is als volgt: Ik rijd op de linkerbaan en rechts schuin voor mij rijdt een auto die een langzamer voertuig (vrachtwagen) in wil halen en dus naar de linkerbaan beweegt. Ik zie op het scherm voor mij dan dat hij deze auto detecteert en op basis hiervan de snelheid aanpast. Vervolgens wordt de vrachtwagen op de rechterbaan 'opgelicht' en gaat de auto nog veel meer remmen om achter de vrachtauto te blijven, kort daarna heeft hij door dat dit niet nodig is en trekt weer op.

Hier zit ongetwijfeld een reden achter maar vooralsnog is het vooral erg vervelend ... Hebben jullie dit ook?
 
Ik rijd ook veel op autopilot en er is 1 reactie waarvan ik me afvraag waarom dat zo werkt.

De situatie is als volgt: Ik rijd op de linkerbaan en rechts schuin voor mij rijdt een auto die een langzamer voertuig (vrachtwagen) in wil halen en dus naar de linkerbaan beweegt. Ik zie op het scherm voor mij dan dat hij deze auto detecteert en op basis hiervan de snelheid aanpast. Vervolgens wordt de vrachtwagen op de rechterbaan 'opgelicht' en gaat de auto nog veel meer remmen om achter de vrachtauto te blijven, kort daarna heeft hij door dat dit niet nodig is en trekt weer op.

Hier zit ongetwijfeld een reden achter maar vooralsnog is het vooral erg vervelend ... Hebben jullie dit ook?
AP1 of AP2?
 
Tsja, ben ik het niet perse mee eens. In Windows 95 zaten ook features die Windows 10 niet meer heeft. Is dat dan achteruitgang? Computers hebben inmiddels ook geen ISA, PCI en AGP sloten meer. Is dat dan achteruitgang?

Het is een ander systeem, van andere makelij. Het "lijkt" voor ons hetzelfde omdat de grafische weergave in de IC grotendeels hetzelfde is, maar dat is niets meer dan een weergave in een scherm. Onderhuids zijn de systemen totaal verschillend. Ik denk niet dat Tesla zich dan in rare bochten moet gaan wringen om de grafische weergave van de 2 systemen identiek te laten zijn als het verder geen toegevoegde waarde heeft op de technische werking.

Ik kan mij ook voorstellen dat in AP1 de noodzaak om bv. een auto en een fietser te onderscheiden groter is, omdat AP1 een voorligger zal volgen (wordt blauw). Je wil niet dat je auto een fiets gaat volgen het fietspad op. Dat zou hij wel doen als AP1 niet het onderscheid tussen een fiets en een auto maakt.

AP2 volgt uberhaupt geen auto's, dus ook geen noodzaak om het type voertuig verder te ontleden.
ISA, PCI, AGP :eek::eek::eek: Ik wil gewoon de pc gebruiken!
 
  • Funny
Reactions: Mars1
Het zou kunnen dat dit in een flauwe bocht naar links gebeurt. Daar heb ik het zegge en schrijven één keer meegemaakt. De vrachtauto komt dan visueel recht voor de radar terwijl ie toch een baan naar rechts rijdt. Daar is ie soms een beetje bang voor.
AP1 verwisselt na de update naar 32.4 letterlijk bliksemsnel van baan, zowel naar links als naar rechts.
Het wordt steeds beter.
 
Het zou kunnen dat dit in een flauwe bocht naar links gebeurt. Daar heb ik het zegge en schrijven één keer meegemaakt. De vrachtauto komt dan visueel recht voor de radar terwijl ie toch een baan naar rechts rijdt. Daar is ie soms een beetje bang voor.
AP1 verwisselt na de update naar 32.4 letterlijk bliksemsnel van baan, zowel naar links als naar rechts.
Het wordt steeds beter.

Nou mijn AP2 heeft veel moeite met baanwisselen. Duurt een eeuwigheid en vaak ook helemaal geen reactie... ook niet als alles vrij is voor, naast en achter me. Dat valt me nog tegen, terwijl de rest van AP2 prima werkt.
 
Nou mijn AP2 heeft veel moeite met baanwisselen. Duurt een eeuwigheid en vaak ook helemaal geen reactie... ook niet als alles vrij is voor, naast en achter me. Dat valt me nog tegen, terwijl de rest van AP2 prima werkt.

Dat helemaal niet is vaak op parallel banen op de snelweg. Volgens mijn SeC komt dit omdat in de VS daar geen lane-change is toegestaan.
Ik vond het een onzin verhaal maar ze blijven het wel volhouden.... De AP1 werkt daar overigens ook niet en de AP2 van Mobil Eye in mijn loaner ook niet.

Overigens had deze versie in mijn loaner gisteren ook een hele heftig ghost brake in de Botlektunnel.
Geen enkele indicatie op het scherm of verkeer om mij heen en echt vol in de ankers totdat ik het e-pedal op de vloer trapte.
 
Ik rijd ook veel op autopilot en er is 1 reactie waarvan ik me afvraag waarom dat zo werkt.

De situatie is als volgt: Ik rijd op de linkerbaan en rechts schuin voor mij rijdt een auto die een langzamer voertuig (vrachtwagen) in wil halen en dus naar de linkerbaan beweegt. Ik zie op het scherm voor mij dan dat hij deze auto detecteert en op basis hiervan de snelheid aanpast. Vervolgens wordt de vrachtwagen op de rechterbaan 'opgelicht' en gaat de auto nog veel meer remmen om achter de vrachtauto te blijven, kort daarna heeft hij door dat dit niet nodig is en trekt weer op.

Hier zit ongetwijfeld een reden achter maar vooralsnog is het vooral erg vervelend ... Hebben jullie dit ook?

Dit heb ik ook op AP1 en dit werd al vele malen door verschillende rijders beschreven. Het lijkt een software fout te zijn die we hebben gekregen met een of andere update. Ik heb dit ook al een paar keer aan het SEC gemeld maar er wordt niets aan gedaan. AP1 is beter geweest dan wat het nu is met vloeiende remacties bij invoegers en idd deze fout niet in de software. Is een vrij gevaarlijk situatie wanneer je met 140km/h op het derde vak dit voor hebt wanneer de bestuurder op het middenvak een vrachtwagen voorbijsteekt. Dan remt de auto bruusk van 140 naar 90 km/h... tenzij je zelf overneemt door gas bij te geven.