Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Na een jaartje gereden te hebben met AP2 is er mij nog altijd iets niet duidelijk, maar het zal vermoedelijk wel aan mij liggen. Tijdens het rijden met AP, wanneer er een verandering van maximumsnelheid aangekondigd wordt, neemt AP dit zelden automatisch over zonder dat ik aan de hendel moet trekken. Echter, soms gebeurt dit wel. Ik kan er geen rechte lijn in trekken. Weet er iemand of ik hier iets misdoe?
 
Na een jaartje gereden te hebben met AP2 is er mij nog altijd iets niet duidelijk, maar het zal vermoedelijk wel aan mij liggen. Tijdens het rijden met AP, wanneer er een verandering van maximumsnelheid aangekondigd wordt, neemt AP dit zelden automatisch over zonder dat ik aan de hendel moet trekken. Echter, soms gebeurt dit wel. Ik kan er geen rechte lijn in trekken. Weet er iemand of ik hier iets misdoe?
Ik ervaar hetzelfde; van bij mij thuis uit is een hele mooie demoroute met flauwe bochten (pas na 4 maanden neemt aantal demoritten af! Heb de hele buurt al meegehad). Op deze route respectievelijk 50, 70, 80, 50 en weer 80. Doet 'ie meestal feilloos op AP, behalve een periode tussen twee updates in.
Alleen wanneer ik dit elders probeer doet 'ie het vrijwel nooit. Ik meen eens hier gelezen te hebben dat dit aan de digitale kaarten ligt, waarop de snelheid (soms correct?) wordt aangegeven. Mijn ervaring is dat 'ie het niet van de borden leest.
 
  • Like
Reactions: PGMyst
Zat er geen verwijzing bij naar de manual? https://www.tesla.com/sites/default/files/model_s_owners_manual_north_america_en_us.pdf

Blz 74 e.v. Het is toch wel essentieel dat je de beperkingen kent en vooral de waarschuwingen.
Schermafbeelding 2018-09-13 om 15.26.28.png
 
  • Like
Reactions: Maarten and MarcelS
Thnx. Koppeling aan navigatie zou goed zijn. Nu is het zoiets als, hij stuurt tussen de lijntjes en houdt rekening met de snelheid van je voorganger. Had het me niet gerealiseerd maar het stelt me tot dusver wat teleur.
Toch wel bijzonder. Ik vind de AP functie eigenlijk het verschil maken. Ondanks alle kleine (of grotere) kwaliteits-issues die ik ervaar zeg ik altijd dat het 'overall de beste vierwieler is die ik ooit heb gehad'. Deze stelling poneer ik doordat ik dat zo voel. En dat komt weer doordat de total-package is zoals hij is. Als AP weg zou vallen zou dat een enorme deuk slaan. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat heel veel glans weg zou nemen. Het zou zomaar kunnen dat het ineens niet meer 'de beste' is...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Toch wel bijzonder. Ik vind de AP functie eigenlijk het verschil maken. Ondanks alle kleine (of grotere) kwaliteits-issues die ik ervaar zeg ik altijd dat het 'overall de beste vierwieler is die ik ooit heb gehad'. Deze stelling poneer ik doordat ik dat zo voel. En dat komt weer doordat de total-package is zoals hij is. Als AP weg zou vallen zou dat een enorme deuk slaan. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat heel veel glans weg zou nemen. Het zou ineens niet meer ' de beste' zijn...
Voor mij is de MS zonder twijfel de beste auto waarin ik ooit gereden heb. Zonder AP. Had de slagroom kunnen zijn maar is dat nog niet. Mss dat ik er na het weekend anders over denk maar in de bebouwde kom hier voegt het niks toe. Don't shoot me!!:p
 
  • Informative
Reactions: Flaker
Voor mij is de MS zonder twijfel de beste auto waarin ik ooit gereden heb. Zonder AP. Had de slagroom kunnen zijn maar is dat nog niet. Mss dat ik er na het weekend anders over denk maar in de bebouwde kom hier voegt het niks toe. Don't shoot me!!:p
Ik zou niet de snelweg oprijden met AP, er is een grote kans dat je op N en A wegen niet meer zonder wil :)
 
Voor mij is het ook zonder AP de beste auto die ik ooit gereden heb. Een paar keer een leenauto met AP gehad maar dat is wat mij betreft totaal geen voordeel. Zelfs na een aantal dagen kan ik er niet aan wennen.

Hier compleet anders. Nog maar 4500 km na 4 weken, waarbij de laatste week veel snelweg. Schiet me maar af, maar 80% op autopilot en het vertrouwen daarin groeit met de dag. Was al wel “sturingsassistent” gewend van BMW, maar dit is van een heel andere orde. Moest gisteren tijdens traagstromend verkeer op de A1 echt moeite doen om niet in slaap te vallen, dus dan worden de uitdagingen om veilig te rijden ineens van een andere orde. Op de A1 vanaf afrit Almere tot aan Hengelo/Enschede niet 1 keer in hoeven grijpen.

Binnen de 50 km-zones gebruik ik het alleen om te zien waar de beperkingen zitten. Ook hier, bijvoorbeeld langs vluchtheuvels, prima sturen. Soms wat te abrupt en schokkerig, maar nog geen stoeprand of drempel geraakt.

Lane-change soms wat traag. Telkens die richtingaanwijzer zelf weer aan- en uitzetten voelt dan zelfs als afzien.

Groot minpunt, vooral in Duitsland, vind ik dat aanmatigende “in de Auto-pilot-hel-zetten”. Je zet de AP op 150 op de Duitse Autobahn. Voelt zeker bij lege wegen als traag, maar goed. Past bij het electrisch rijden, laten we maar zeggen. 1 keer iets gas bijgeven, bijvoorbeeld om die voorligger iets galanter te passeren omdat er een snellere auto achter je opdoemt, en je belandt in die hel.

“Voor de rest van de rit in de ban”. In de praktijk: parkeerplaats op. P drukken. Deur open en dicht. D-stand en weer doorgaan. Irritant en betuttelend gedrag en m.i. Tesla-onwaardig.

Maar voor de rest: vol genieten! Kijk als een kleuter voor Sinterklaas uit naar update V9. Bereid om ook die paar nadelen vooralsnog voor lief te nemen, onder het vooruitzicht van die vele voorgespiegelde voordelen.

De bijvoorbeeld door RobsEv geplaatste postings met een sterk negatieve teneur kan ik bij mijn auto dan ook niet goed plaatsen. Wellicht een kwestie van perceptie.
Hoop dan ook dat hij aan de AP ooit net zoveel plezier kan beleven al ik nu...
 
Last edited: