Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterijdegradatie na 200.000km - laden tot 100% ?

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen,

Heb eerder deze week een 2018 Model S 75D gekocht met +200.000 km op de teller.
Nu heb ik de 'Tessie' app al enkele dagen geïnstalleerd, waaruit blijkt dat mijn 'bruikbare batterijcapaciteit' nog 65kWh bedraagt.
(dus 65/75 = 86,7%)

Ik heb gelezen dat Tesla voorschrijft dat de maximale batterijdegradatie die men mag verwachten na verloop van tijd ongeveer 15% bedraagt, dus daar zit ik momenteel dus bijna aan.
Kan ik daarom gewoon dagelijks tot 100% laden zonder verdere schade te berokkenen?
(aangezien de theoretisch maximale degradatie reeds bereikt is ... hopelijk 😬)
 
Goedemorgen,

Heb eerder deze week een 2018 Model S 75D gekocht met +200.000 km op de teller.
Nu heb ik de 'Tessie' app al enkele dagen geïnstalleerd, waaruit blijkt dat mijn 'bruikbare batterijcapaciteit' nog 65kWh bedraagt.
(dus 65/75 = 86,7%)

Ik heb gelezen dat Tesla voorschrijft dat de maximale batterijdegradatie die men mag verwachten na verloop van tijd ongeveer 15% bedraagt, dus daar zit ik momenteel dus bijna aan.
Kan ik daarom gewoon dagelijks tot 100% laden zonder verdere schade te berokkenen?
(aangezien de theoretisch maximale degradatie reeds bereikt is ... hopelijk 😬)
Ook bij een nieuwe is de bruikbare capaciteit minder dan wat het typeplaatje aangeeft. Je moet door dat cijfer delen en niet door 75. Verschil zit hem deels doordat 75 al een afronding kan zijn (MS72,567 klinkt niet zo goed - cijfer heb ik uitgevonden, ik ken de werkelijke inhoud niet). Verder wordt er aan de ondergrens zo’n 5% safety marge gehouden voor kritische functies: openen, sluiten, in sleep mode zetten..
Edit: ik vond dit plaatje nog voor een MS85
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Goedemorgen,

Heb eerder deze week een 2018 Model S 75D gekocht met +200.000 km op de teller.
Nu heb ik de 'Tessie' app al enkele dagen geïnstalleerd, waaruit blijkt dat mijn 'bruikbare batterijcapaciteit' nog 65kWh bedraagt.
(dus 65/75 = 86,7%)

Ik heb gelezen dat Tesla voorschrijft dat de maximale batterijdegradatie die men mag verwachten na verloop van tijd ongeveer 15% bedraagt, dus daar zit ik momenteel dus bijna aan.
Kan ik daarom gewoon dagelijks tot 100% laden zonder verdere schade te berokkenen?
(aangezien de theoretisch maximale degradatie reeds bereikt is ... hopelijk 😬)
Volgens mij is het sowieso niet de bedoeling om tot 100% te laden, tenzij je een LFP batterij hebt. Aan te raden percentages zijn vaak 80-90% voor dagelijks gebruik. Wellicht dat een Model S eigenaar je hier een duidelijker antwoord op kan geven.

Degradatie kan versnellen door veel DC laden (superchargen bijv.) en door veel naar een hoog percentage te laden en de auto daar vervolgens op stil te laten staan.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Hier misschien een handig overzicht:

Daarmee is jouw degradatie ca. 10%, wat overigens een vrij normale degradatie is, geloof ik. Daarbij is over het algemeen de ervaring dat de degradatie het snelste gaat in ca. de eerste 2 jaar en vlakt daarna af. Hopelijk geeft dat je wat vertrouwen.
Overigens, volgens mij is die 15% iets wat wel ooit genoemd is, maar nooit formeel is vastgelegd in aankoopcontracten of andere documenten.

Ten aanzien van het laden. Wanneer jij de auto naar 100% laden zet, valt dat na 2x automatisch terug naar 90%. Dat is niet voor niets. Dus idealiter laadt je de batterij altijd tot max 90%, tenzij je die 10% echt nodig hebt. En wanneer je die nodig hebt, probeer dat zo te plannen dat je na het 100% vol laden ook vrij snel daarna vertrekt.

Ook is het overigens aan te raden, de auto (zeker bij koud weer), niet al te lang met een (bijna) lege accu te laten staan. De term, "a charging Tesla is a happy Tesla", geldt nog altijd.
 
Kan ik daarom gewoon dagelijks tot 100% laden zonder verdere schade te berokkenen?

Nee, de degradatie gaat dat de lithium in de cel afzwakt. De voltages blijven identiek zeg maar maar de snelheid van vol naar langzaam gaan sneller omdat de batterij daadwerkelijk minder energie kan opslaan.
Wel is het zo dat bij volgens mij de S60 zo is dat deze wegens "veiligheid" een voltage cap hebben gekregen en extra geforceerde degradatie hebben gekregen. Hier is het wel zo dat deze packs gewoon altijd naar 100% geladen kunnen worden want dat is de oude 90%.

Jij hebt een S75 dus zeker niet standaard tot 100% laden.

Nu heb ik de 'Tessie' app al enkele dagen geïnstalleerd, waaruit blijkt dat mijn 'bruikbare batterijcapaciteit' nog 65kWh bedraagt.
(dus 65/75 = 86,7%)

Installeer a better route planner en koppel je Tesla. ABRP vermeld in de instellingen de gedetecteerde degradatie op basis van de fleet data. Deze is vrij nauwkeurig.
 
Goedemorgen,

Heb eerder deze week een 2018 Model S 75D gekocht met +200.000 km op de teller.
Nu heb ik de 'Tessie' app al enkele dagen geïnstalleerd, waaruit blijkt dat mijn 'bruikbare batterijcapaciteit' nog 65kWh bedraagt.
(dus 65/75 = 86,7%)

Ik heb gelezen dat Tesla voorschrijft dat de maximale batterijdegradatie die men mag verwachten na verloop van tijd ongeveer 15% bedraagt, dus daar zit ik momenteel dus bijna aan.
Kan ik daarom gewoon dagelijks tot 100% laden zonder verdere schade te berokkenen?
(aangezien de theoretisch maximale degradatie reeds bereikt is ... hopelijk 😬)
De 75 kWh accu van de MS en MX 75, de BTX5, had bij aflevering een capaciteit van 71,6 kWh. Als je nu 65 kWh over hebt, is dat een degradatie van ca. 9%. Dat lijkt voor 200.000 km aan de hoge kant, maar is niet heel dramatisch.
 
De 75 kWh accu van de MS en MX 75, de BTX5, had bij aflevering een capaciteit van 71,6 kWh. Als je nu 65 kWh over hebt, is dat een degradatie van ca. 9%. Dat lijkt voor 200.000 km aan de hoge kant, maar is niet heel dramatisch.
En de 65kWh de bruikbare capaciteit is, en de 71,6 kWh de totale capaciteit, dan moet je nog de onderreserve er bij tellen en is het nog monder.
Mijn MS90 met 194000 km zit ook rond de 9à 10%. Uitzonderlijk is het dus niet.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Goedemorgen,

Heb eerder deze week een 2018 Model S 75D gekocht met +200.000 km op de teller.
Nu heb ik de 'Tessie' app al enkele dagen geïnstalleerd, waaruit blijkt dat mijn 'bruikbare batterijcapaciteit' nog 65kWh bedraagt.
(dus 65/75 = 86,7%)

Ik heb gelezen dat Tesla voorschrijft dat de maximale batterijdegradatie die men mag verwachten na verloop van tijd ongeveer 15% bedraagt, dus daar zit ik momenteel dus bijna aan.
Kan ik daarom gewoon dagelijks tot 100% laden zonder verdere schade te berokkenen?
(aangezien de theoretisch maximale degradatie reeds bereikt is ... hopelijk 😬)
Hoe bepaal je ahv de Tesla App de bruikbare accucapaciteit? Zou ik voor mijn auto ook graag willen weten.
 
Hoe bepaal je ahv de Tesla App de bruikbare accucapaciteit? Zou ik voor mijn auto ook graag willen weten.

Ik neem aan dat het je om de degradatie gaan?


1. Berekenen via verbruiksscherm en app gegevens

Kijk in de app en zet de slider op 100%, daar komt een kilometerschatting uit.

Dan kijk je in je energiescherm wat je rated verbruikcijfer is per kilometer (de stippellijn, NIET de waarde gebaseerd op je huidige rijgedrag van de laatste 10,25 of 50km.

Vermenigvuldig dat verbruikscijfers met de 100% kilometerschatting en je krijgt geschatte waarde van je beschikbare capaciteit.

2. via ABRP

ABRP geeft je degradatie weer als je je auto gelinked hebt.

3. via OBD2 dongle

ScanMyTesla app toont de resterende capaciteit volgens het BMS

4. Rijtest

Volladen naar 100%, dan in 1x leegrijden naar zo leeg mogelijk. In de trip meter zie je dan verbruik sinds laatste laadsessie. Deze waarde kun je dan extrapoleren.



De laatste optie is het nauwkeurigste. Zeker als lange tijd de auto niet richting de 0 of 100 procent is geweest.