Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of het in een 3 ook zo werkt maar in een S en X is het naar beneden is vast op de huidige snelheid en naar je toe is de VMax volgens het scherm.

Als ik naar de youtube filmpjes kijk over ACC/TACC dan lijkt dit op de Model 3 zo niet te werken.. Naar beneden is direct naar de VMax (plus eventuele zelf ingestelde marge). Is er een M3-rijder die dit even kan testen/bevestigen?
 
In het kader van beginnersvragen, ik heb namelijk geen idee;
- Bij de Model 3 standard autopilot, past hij de snelheid automatisch aan obv kaartdata? (bijvoorbeeld, als je op de snelweg rijdt met max 100 en dat wordt 130, moet je dan handmatig de snelheid verhogen, of doet de Tesla dat?)
-Ik ben wat verward over de lane changes. Ik zie videos van de standard autopilot waar men de richtingaanwijzer aanzet en de auto wisselt van baan. Maar als ik hier op de forums kijk, lees ik dat dit nu bij FSD zit. Werkt deze functie nog bij standard AP of is dat inderdaad naar FSD vertrokken?
 
In het kader van beginnersvragen, ik heb namelijk geen idee;
- Bij de Model 3 standard autopilot, past hij de snelheid automatisch aan obv kaartdata? (bijvoorbeeld, als je op de snelweg rijdt met max 100 en dat wordt 130, moet je dan handmatig de snelheid verhogen, of doet de Tesla dat?)
-Ik ben wat verward over de lane changes. Ik zie videos van de standard autopilot waar men de richtingaanwijzer aanzet en de auto wisselt van baan. Maar als ik hier op de forums kijk, lees ik dat dit nu bij FSD zit. Werkt deze functie nog bij standard AP of is dat inderdaad naar FSD vertrokken?

Als je 1x op een rit AP op 130 b.v. hebt gezet en de auto gaat zelf terug naar 100 en je onderbreekt AP niet dan zal zodra AP weer Vmax 130 toont de snelheid weer naar 130 gaan maar anders niet. Met andere woorden AP houd de ingestelde max vast.

Lane change assist zit in EAP en FSD configuraties maar niet in de standaard AP.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Bij de Model 3 standard autopilot, past hij de snelheid automatisch aan obv kaartdata? (bijvoorbeeld, als je op de snelweg rijdt met max 100 en dat wordt 130, moet je dan handmatig de snelheid verhogen, of doet de Tesla dat?)

De snelheid 'ophogen' omdat de maximum snelheid verandert van 100 naar 130 moet je zelf doen. Het gemakkelijkst en snelst gaat dat als je op de display het bordje met daarin de maximumsnelheid (wit bordje met rode rand) aanklikt. De AP neemt dan de getoonde maximum snelheid over, met eventueel een aanpassing die je zelf hebt aangebracht in het AP-menu ('relatieve snelheid'). Bij mij staat

Uit de handleiding op pagina 115:
"Wanneer de snelheidslimietwaarschuwing is ingeschakeld, geeft het touchscreen een snelheidslimiet weer die wordt bepaald door
GPS-gegevens. U kunt op dit snelheidsbord tikken om de ingestelde snelheid automatisch in te stellen op de gedetecteerde snelheidslimiet"


Hieronder het plaatje uit de Tesla-handleiding. Dit is de Amerikaanse versie, bij ons is het dus een wit bordje met rode rand.

Zie ook Youtube:
 

Attachments

  • upload_2019-8-1_13-1-8.png
    upload_2019-8-1_13-1-8.png
    18.8 KB · Views: 57
  • Informative
Reactions: Ger356
Ik heb voor de zekerheid een reservering genomen op een M3 LR RWD en weer euro 2000 aanbetaald.

Morgen definitief besluit of we de oorspronkelijke M3 AWD met trekhaak nemen, of de LR RWD. 1 auto wordt dus geannuleerd.

Heeft iemand ervaring hoe lang het duurt voordat de aanbetaling van euro 2000 na annulering weer is terug geboekt?
 
Ik heb voor de zekerheid een reservering genomen op een M3 LR RWD en weer euro 2000 aanbetaald.

Morgen definitief besluit of we de oorspronkelijke M3 AWD met trekhaak nemen, of de LR RWD. 1 auto wordt dus geannuleerd.

Heeft iemand ervaring hoe lang het duurt voordat de aanbetaling van euro 2000 na annulering weer is terug geboekt?
Precies weet ik t niet maar binnen twee weken na cancel ongeveer, bij mij althans. Tesla doet dat echt zsm want je wilt niet de naam geld onrechtmatig vast te houden.
 
Wellicht dat ik wissel van M3 versie (AWD naar LR RWD). Ik heb (als ZZP'er) voor de eerst bestelde M3 (AWD) al een MIA aangevraagd en toegewezen gekregen. Kan ik voor de tweede bestelling (LR RWD) (AWD wordt in dat geval dan geannuleerd) wederom een MIA aanvragen?

Telefonisch geeft de RVO aan dat dit kan, ze zouden het per mail bevestigen, maar is helaas niet gebeurd. Daarom doe ik voor de zekerheid ook even een beroep op jullie ervaringen ;)
 
Ik heb een vraag over “regen”. Zelf rijd ik momenteel nog met een hpev en bij het loslaten van het gaspedaal zie je regen optreden maar ook bij het remmen, dan zie je gewoon veel meer regen optreden. Hoe zit dat bij Tesla exact want soms zie ik mensen zeggen dat dit bij remmen niet zou gebeuren, wat ik erg vreemd zou vinden dus ik vermoed dat ik het verkeerd heb begrepen. (Momenteel, hoe harder ik rem, hoe meer regen, natuurlijk over een kortere tijd aangezien je sneller vertraagd maar vlakt dit niet gewoon uit tegen elkaar?)
 
Ik heb een vraag over “regen”. Zelf rijd ik momenteel nog met een hpev en bij het loslaten van het gaspedaal zie je regen optreden maar ook bij het remmen, dan zie je gewoon veel meer regen optreden. Hoe zit dat bij Tesla exact want soms zie ik mensen zeggen dat dit bij remmen niet zou gebeuren, wat ik erg vreemd zou vinden dus ik vermoed dat ik het verkeerd heb begrepen. (Momenteel, hoe harder ik rem, hoe meer regen, natuurlijk over een kortere tijd aangezien je sneller vertraagd maar vlakt dit niet gewoon uit tegen elkaar?)
Dat is bij Tesla net hetzelfde, maar de regeneratie is nog veel sterker door de grotere elektrische motoren (tov HPEV). Dit wordt visueel ook weergegeven in de "energie"-grafiek en ook continue via een grijze/groene balk op het scherm. Ik heb reeds 5000km en mijn remmen zijn volgens mij nog zelden of nooit tussengekomen; de schijven zijn als nieuw en niks van zwarte remstof op de velgen (=grote verbetering om te kuisen ;-) ). Ik gebruik bijna altijd ook de 'one-pedal-drive' (dus remmen met "regen" waarbij de rempedaal niet eens wordt aangeraakt).
 
Nog een paar weken en hebben we de M3 voor deur staan. Ben me nu aan het oriënteren op laadpassen. Er staat een hoop info op dit forum, maar probeer even overzicht te krijgen

We hebben al een abonnement bij Newmotion. Welke passen adviseren jullie nog meer en wat zijn de kosten (eenmalig, dus niet voor laden). En krijg je per pas een afrekening (Ivm aftrek kosten)?

We rijden met name NL, ook wel D, B en soms F, CH, I

Ik heb zelf al de volgende passen op het oog. Hebben die toegevoegde waarde t.o.v. de Newmotion pas?

maingau
Kiwhi
Chargemap
 
Nog een paar weken en hebben we de M3 voor deur staan. Ben me nu aan het oriënteren op laadpassen. Er staat een hoop info op dit forum, maar probeer even overzicht te krijgen

We hebben al een abonnement bij Newmotion. Welke passen adviseren jullie nog meer en wat zijn de kosten (eenmalig, dus niet voor laden). En krijg je per pas een afrekening (Ivm aftrek kosten)?

We rijden met name NL, ook wel D, B en soms F, CH, I

Ik heb zelf al de volgende passen op het oog. Hebben die toegevoegde waarde t.o.v. de Newmotion pas?

maingau
Kiwhi
Chargemap
Even volgen dit want ik zie ook het bos door de bomen niet meer op het forum.
 
Wij hebben onze model 3 SR+ inmiddels iets langer dan 1 maand, onze eerste service afspraak staat ook al gepland op 15 aug in Duiven voor een aantal aflever probleem:

- Kleine lak beschadiging achter bumper, wordt overgespoten
- Linke claxon werken niet
- Linke camera vertoon zeer slechte beelden kwaliteit, soms is de helft van de beeld groen.
- Rijgeluid is niet evenredig, lijkt wel slecht uitgelijnd. Als goed is moet auto evenredig geluid hebben tijdens rijden, bij onze auto lijkt wel alsof wij hele tijd over een klein bobbel rijd. En als stuur op comfort stand staat, voel ik de stuur ook mee trillen.
- Zeer luidruchtig rol/wind geluid. Geen idee wat de normale niveau is, maar toen ik in een Kia Niro van onze boekhouder reed was die duidelijk stuk stiller. Je hoort de rol/wind geluid bijna niet op een 80km weg, terwijl je bij model 3 genoodzaakt ben om muziek iets harder te zetten.


Daarnaast heb ik nog 2 punten waar ik niet weet of het normaal is bij model 3 SR+

- Toen ik model 3 SR+ voor het eerst naar 90% laad was het 344~345km, als ik nu naar 90% laad is het 339km, moet ik mij zorg gaan maken over de batterij? Is dit waard om bij de service te melden?
- Ik merk ook dat regen van onze auto beperkt word, en het gaat maar niet weg. Volgens handleiding wordt het pas beperkt als temperatuur te laag, te hoog word of batterij te vol(100%) is geladen. Maar met buiten temperatuur van 20 tot 30 en batterij 80% tot 90%(ook op 70%) wordt onze regen nog steeds beperkt. Is dit normaal bij andere SR+?
 
Bij de aflevering moet ik o.a. het volgende document meenemen:

- Kopie van uw huidige autoverzekeringsbewijs (of bewijs van Tesla-polis, indien vereist)

Is dat verzekeringsbewijs voor de nieuwe Tesla? Ik neem aan van wel, wat moet Tesla immers met ons verzekeringsbewijs van onze huidige auto?