Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat een hoop feedback na één nacht! Dank jullie wel.

Het km verlies per dag 'standby' lijkt dus wel mee te vallen. Van 80% naar 63% in 3 weken klinkt best redelijk. Gewoon zorgen dat je de auto met voldoende lading laat staan, dus. Ik las dat er ook een energy saving modus in de OS zit die je manueel aan kunt zetten. Misschien dat oa 4G dan wordt uitgeschakeld?

Ik woon in Culemborg. De dichtstbijzijnde SuC's zijn zo te zien bij Kaatsheuvel en Oosterhout. Dat is zo'n 60 km verderop. Zou mooi zijn als er een keer een rond Utrecht komt. De gemeente Culemborg suggereert Allego als laadpaal aanbieder. Ze willen weinig zeggen over plaatsing als ik er geen officiële aanvraag ligt. Op de site van Allego zie ik deze tarieven: 7,6-11 kW afgenomen: €0,50 starttarief + €3,60 per uur. 11-23 kW afgenomen: €0,50 starttarief + €7,20 per uur. Ik neem aan dat de klok stopt als de auto stopt met laden? De dichtstbijzijnde bestaande laadpaal is 600m verderop. Ik houd die al een tijdje in de gaten... beide sockets zijn vrijwel elke avond bezet. Overdag zijn ze wel altijd vrij. Zo zijn er nog 3 of 4 punten verspreid over mijn kleine stad. Maar niks dichterbij dan 600m. Maar er zijn dus op zich uitwijkmogelijkheden. Vooralsnog is er niemand in ons deel van de wijk met een EV of PHEV. Als ik een laadpaal aanvraag, heb ik die vermoedelijk voorlopig voor mijzelf...

Hoe zit dat eigenlijk? Is het nu officieel verboden om je EV op een openbaar laadpunt te laten staan als hij klaar is met laden? Of is het vooral niet netjes (laad-etiquette)?

Bedenk overigens dat verreweg de meeste laadpalen in Nederland op 11 kW laden, weet je zeker dat de aan te vragen laadpaal 17 kW levert?
Volgens mij heb je gelijk. Het totale vermogen is 17 kW, maar 11 kW per laadpunt. Dat zal dan omlaag gaan naar 8.5 kW per laadpunt als er 2 auto's verbonden zijn. 9 uur laden in mijn voorbeeld.

Nogmaals dank!

Maarten
 
Op de site van Allego zie ik deze tarieven: 7,6-11 kW afgenomen: €0,50 starttarief + €3,60 per uur. 11-23 kW afgenomen: €0,50 starttarief + €7,20 per uur.

Poeh, wat een rare tariefstelling. Het is voor Allego dus lonend om niet teveel vermogen te leveren. Als ze 11,1 kW leveren in plaats van 23 kW duurt het laden twee keer zo lang en verdienen ze twee keer zo veel. Dat is nog eens een perverse prikkel.

Je kunt wel de laadstroom handmatig beperken, als je maximeert op 10,9 kW scheelt dat weer. Maar dan nog, je laadt dan in een uur (bijna) 11 kWh voor €3,60, dat is €0,33/kWh. En krijg je maar 8,5 kW vermogen zoals je beschrijft, dan zit je op ruim €0,42/kWh. De laadpalen bij mij in de buurt zijn van Alfen of van Last Mile Solutions. Bij beide betaal ik €0,25 per kWh (excl BTW), de laadtijd wordt niet in rekening gebracht en een starttarief evenmin. Dat is een fors verschil.

Een nuancering op de kosten is wel weer dat je op lange ritten, juist als je veel kilometers maakt, gratis kunt laden op de SuC's. Bij mij is dat ongeveer de helft, en ik zit dan ook onder de €0,03 laadkosten per gereden km. Als het zakelijke kosten zijn, blijft er nog maar anderhalve cent over, je rijdt dus bijna gratis :cool:

Of Allego alleen de laadtijd berekent of de tijd dat je bent aangekoppeld, weet ik niet. De logica van het laatste zou wel zijn dat je andere klanten weghoudt zolang jij aan de paal hangt, niet onredelijk als je dat in rekening brengt. Aan de andere kant, als de auto 's nachts om 2 uur klaar is met laden, wil je echt niet je bed uit om hem los te koppelen. Dat doe je dus pas de volgende ochtend, en het zou raar zijn als je daarna een rekening krijgt voor de 5 uur dat je de paal bezet houdt. Enfin, daar zal Allego wel duidelijkheid over kunnen geven.

Tenslotte het bezet houden van de laadpaal: misschien is er zoiets als een fair use policy en wordt je door de beheerder op je vingers getikt als je regelmatig onnodig lang aan de laadpaal blijft hangen, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt (en sta er incidenteel wel een etmaal aan) en het is dus vooral beleefdheid om tijdig plek te maken voor de ander.
 
Ja, die laadetiquette blijft toch wel een dingetje.. kwam laatst dit tegen bij ons on het dorp..
laadetiquete - 1.jpg
laadetiquete - 1 (1).jpg
 
  • Love
  • Funny
Reactions: Carl and Daan B
Nog een aantal beginnersvragen, if I may:

- Hoe betrouwbaar zijn de leveringsdata die op de configuratie pagina van Tesla genoemd worden? Als ik een MX configureer zoals ik hem graag zou willen hebben staat er "levering december". Is de Model X echt al binnen 3 maanden na bestelling leverbaar?

- Klopt het dat de middelste stoel op de 2e rij van de Model X niet naar beneden te klappen is? Je kunt van een 7-zitter geen 6-zitter maken voor momenten dat dit praktischer is?

- Zijn de ultra-witte stoelen in de Model X van stof of leer? Ik ben niet zo'n voorstander van het gebruik van leer in auto's. Helaas gebruiken premium auto's juist extra veel leer. :)

- Wat vinden jullie de prettigste Tesla Store/Service Center? Ik heb Amsterdam en Tilburg aan de telefoon gehad voor een afspraak. Tilburg kwam een stuk sympathieker en geïnteresseerder over. Verschilt natuurlijk ook per medewerker...

Dank!
 
- Hoe betrouwbaar zijn de leveringsdata die op de configuratie pagina van Tesla genoemd worden? Als ik een MX configureer zoals ik hem graag zou willen hebben staat er "levering december". Is de Model X echt al binnen 3 maanden na bestelling leverbaar?

Er is een aparte draad Wachttijd Model S, die zou ik maar eens doornemen. Met de Model X is nog niet zo veel ervaring, lijkt me.

- Wat vinden jullie de prettigste Tesla Store/Service Center? Ik heb Amsterdam en Tilburg aan de telefoon gehad voor een afspraak. Tilburg kwam een stuk sympathieker en geïnteresseerder over. Verschilt natuurlijk ook per medewerker...
Ik heb alleen ervaring met de SeC Den Haag. Altijd prima geholpen, maar kan niet vergelijken.
 
Wat is er mis met een lege trein e
Nog een aantal beginnersvragen, if I may:

- Hoe betrouwbaar zijn de leveringsdata die op de configuratie pagina van Tesla genoemd worden? Als ik een MX configureer zoals ik hem graag zou willen hebben staat er "levering december". Is de Model X echt al binnen 3 maanden na bestelling leverbaar?

- Klopt het dat de middelste stoel op de 2e rij van de Model X niet naar beneden te klappen is? Je kunt van een 7-zitter geen 6-zitter maken voor momenten dat dit praktischer is?

- Zijn de ultra-witte stoelen in de Model X van stof of leer? Ik ben niet zo'n voorstander van het gebruik van leer in auto's. Helaas gebruiken premium auto's juist extra veel leer. :)

- Wat vinden jullie de prettigste Tesla Store/Service Center? Ik heb Amsterdam en Tilburg aan de telefoon gehad voor een afspraak. Tilburg kwam een stuk sympathieker en geïnteresseerder over. Verschilt natuurlijk ook per medewerker...

Dank!
Amsterdam is iha wel prima. Je kan het natuurlijk s een keer niet treffen. In Amsterdam zijn de mensen weer anders dan in Brabant, wat ligt je beter? Zou gewoon de meest handig bereikbare kiezen.
 
Nog een aantal beginnersvragen, if I may:

- Hoe betrouwbaar zijn de leveringsdata die op de configuratie pagina van Tesla genoemd worden? Als ik een MX configureer zoals ik hem graag zou willen hebben staat er "levering december". Is de Model X echt al binnen 3 maanden na bestelling leverbaar?

- Klopt het dat de middelste stoel op de 2e rij van de Model X niet naar beneden te klappen is? Je kunt van een 7-zitter geen 6-zitter maken voor momenten dat dit praktischer is?

- Zijn de ultra-witte stoelen in de Model X van stof of leer? Ik ben niet zo'n voorstander van het gebruik van leer in auto's. Helaas gebruiken premium auto's juist extra veel leer. :)

- Wat vinden jullie de prettigste Tesla Store/Service Center? Ik heb Amsterdam en Tilburg aan de telefoon gehad voor een afspraak. Tilburg kwam een stuk sympathieker en geïnteresseerder over. Verschilt natuurlijk ook per medewerker...

Dank!

De ultrawitte stoelen zijn gemaakt van imitatieleer en schijnen milieuvriendelijker te zijn evenals beter bestand tegen vlekken etc. Er is op Youtube een filmpje te vinden van tests met vlekken en hoe deze zijn te verwijderen op de ultrawitte stoelen. Ah hier gevonden:
 
In Tilburg krijg je normaal een vriendelijke dame aan de lijn, die luistert naar de naam Amelie. Een Vlaamse ;):)
Ik heb altijd een zwak gehad voor een Vlaams accent bij vrouwen. ;)
Ik kreeg bij Tilburg een duidelijk Brabantse heer aan de lijn, Dennis was zijn naam geloof ik. Ook hij was zeer vriendelijk. Volgende week afspraak en proefrijden! :cool:
 
  • Like
Reactions: S-19910
Als je met Amsterdam belt dan is de kans groot dat je een Amsterdammer aan de lijn krijgt. Met hun accent klinken die van nature niet heel vriendelijk, maar kunnen dat best zijn hoor!

Het omgekeerde kan ook gelden voor mensen met de zachte g: die klinken (mij) per definitie vriendelijk in de oren, maar kunnen ondertussen grote hufters zijn. :p
 
- Ten slotte... ik heb er al iets over gelezen op dit forum: hoe geschikt is een Model S voor een gezin met 3 jonge kinderen? Is 3 zitjes naast elkaar realistisch (middelste met gordel)? Of wordt het toch 2 zitjes en een zitverhoger in het midden? Ik weet dat de S een flink stuk breder is dan mijn huidige Prius, dus dat verschil uitmaken, maar ik ben (nog) niet met zitjes langsgegaan bij een Tesla Store om het daadwerkelijk uit te proberen. Als de honden mee zijn zitten die in de achterbak, dus de optionele omgekeerde stoeltjes bieden voor ons weinig voordeel.

Dit wil ik nog wel even bevestigen. Hierover is weinig te vinden. We hebben 3 kinderen (nu 4, 2,5 en 1) en dit past perfect. Diverse combi's van zitjes. Heb ook gekeken naar A6, 5-serie en daar past het niet. V70 heb ik kort als tussenauto gehad voor de Tesla er was en de V70 was proppen. Tesla is het meest praktisch qua ruimte, ook qua bagageruimte. Ik krijg meer mee in de Tesla dan in de V70. Teslabjorn heeft recent vergelijkingsfilmpjes online gezet over model X vs model S en dat scheelt niet veel. Let op dat als je in de toekomst een dakkoffer wilt, je het panodak moet bestellen. Dan gaat het verbruik wel omhoog en daar is weer genoeg over te lezen. Dakkoffer vonden wij niet nodig, maar als je ook nog honden achterin hebt kan ik me daar wel iets bij voorstellen...
 
  • Like
Reactions: HerrJones
Op de site van Allego zie ik deze tarieven: 7,6-11 kW afgenomen: €0,50 starttarief + €3,60 per uur. 11-23 kW afgenomen: €0,50 starttarief + €7,20 per uur. Ik neem aan dat de klok stopt als de auto stopt met laden? De dichtstbijzijnde bestaande laadpaal is 600m verderop.
Je had natuurlijk ook veel leeswerk aan alle reacties, maar kijk anders nog even naar #457
Meer in detail omdat je dezelfde prijsstelling krijgt, ik heb inmiddels (na een gecorrigeerde factuur) door dat je effectief gewoon
50ct + 32,7ct/kW bij die palen betaald, maar kijk je rekeningen even goed na!

Ik mag vast de antwoorden van Allego met je delen van ze, stuur maar PMetje met een mailadres. Om het hier te plaatsen is misschien net wat te. Het komt er kortweg op neer dat als de auto stopt met laden, de teller ook stopt. Ik doe dat zoals ook @Daan B aangeeft met Smoov, te meer omdat ik dan ook gewoon mezelf mailtjes kan sturen, met een RFID chip is dat net wat lastiger.

Hoe zit dat eigenlijk? Is het nu officieel verboden om je EV op een openbaar laadpunt te laten staan als hij klaar is met laden? Of is het vooral niet netjes (laad-etiquette)?
Nee, het is wel gemeentelijke parkeerbelasting betalen als je niet ingeplugd en 'licht' hebt op de paal, maar langdurig laten hangen hebben velen een handje van. De PHEVs hier zijn erg netjes en laten 'm uitsluitend staan als ze pas na 21u aankoppelen, de SOUL die hier van een vervoersbedrijf staat laten ze rustig 3 dagen hangen. (En nog meer aso, toen deze paal er nog niet stond namen ze de deelbare paal op iemands oprit hier; die verzoekt je de auto niet na 17u op de oprit te hebben ivm eigen gebruik - daar hielden ze zich altijd keurig aan).
 
  • Like
Reactions: HerrJones
Goed, na al die lange verhalen hierboven even terug naar de beginners vragen : mijn agenda toonde zich netjes iedere ochtend als ik instapte en daar is hij zomaar mee opgehouden !. Als ik op agenda icoontje duw is de agenda leeg en bij de infoknopstaan een aantal stappen duie ik niet helemaal begrijp. HOE krijg ik mijn agenda weer zicht baar ??