Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Een Tesla aan de lader is een happy Tesla :) (mits je inderdaad tussen de 20 - 80% blijft)

Voor de levensduur van de accu maakt het niet uit als je elke dag van 50 -> 80% gaat of om de dag van 20 -> 80%.
Het eerste geval heeft dan echter een praktische voorkeur -> heb je wat extra range achter de hand op het moment dat je onverwacht verder gaat rijden of het verbruik tegen valt vanwege weer, regen of een windje ;)
90% is ook geen enkel probleem
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Auto vorige week afgehaald en gisteren rit van 100km afstand gedaan. Temperatuur bij vertrek was 9 graden en na 100 km ongeveer 130 km verbruik. In terugkeer wat file gehad (temperatuur 5 graden, climate op 22) en de 100 km afstand restulteerde 205 km verbruikt.

Dus van 410 km bij de start bij thuiskomst slechts 75 km over. Is dit normaal?

Is er een manier om effectief bereik te kunnen zien? Zou dit graag beter kunnen plannen.
 
Auto vorige week afgehaald en gisteren rit van 100km afstand gedaan. Temperatuur bij vertrek was 9 graden en na 100 km ongeveer 130 km verbruik. In terugkeer wat file gehad (temperatuur 5 graden, climate op 22) en de 100 km afstand restulteerde 205 km verbruikt.

Dus van 410 km bij de start bij thuiskomst slechts 75 km over. Is dit normaal?

Is er een manier om effectief bereik te kunnen zien? Zou dit graag beter kunnen plannen.
Je kan onderin het scherm bij energie beter bekijken wat de actiradius is obv de laatste x kilometers.

Vooraf kan je het beste gebruik maken van:
A Better Routeplanner
 
Auto vorige week afgehaald en gisteren rit van 100km afstand gedaan. Temperatuur bij vertrek was 9 graden en na 100 km ongeveer 130 km verbruik. In terugkeer wat file gehad (temperatuur 5 graden, climate op 22) en de 100 km afstand restulteerde 205 km verbruikt.

Dus van 410 km bij de start bij thuiskomst slechts 75 km over. Is dit normaal?

Is er een manier om effectief bereik te kunnen zien? Zou dit graag beter kunnen plannen.
Gewoon display op % vol van de accu zetten.
Je leert snel genoeg rekenen hoever je komt per %.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Auto vorige week afgehaald en gisteren rit van 100km afstand gedaan. Temperatuur bij vertrek was 9 graden en na 100 km ongeveer 130 km verbruik. In terugkeer wat file gehad (temperatuur 5 graden, climate op 22) en de 100 km afstand restulteerde 205 km verbruikt.

Dus van 410 km bij de start bij thuiskomst slechts 75 km over. Is dit normaal?

Is er een manier om effectief bereik te kunnen zien? Zou dit graag beter kunnen plannen.
Energiescherm


2013_tesla_model-s_ip_lt_1114131_600.jpg
 
Mijn free supercharger te goed werkt ook na zes maanden, klopt dat? Heb nog 700 kWh over... of krijg ik als nog een factuur.. (dacht dat t zes maanden vanaf levering geldig was) of is dat een broodje aap verhaal.

Als er op je scherm tijdens het laden geen bedrag verschijnt zou het nog gratis moeten zijn.
In je account staat weergegeven tot wanneer je gratis Supercharger hebt. In "geschiedenis" (account) kun je ook e.a. terug kijken.

Het kan ook zijn dat je gratis Supercharger naadloos is overgegaan naar een 1.500 km Supercharge. Zijn de 1.500 km op -> dan ga je betalen.
 
Ik heb van de oude auto nog startkabels liggen. Heb ik deze ook nodig bij een M3?

  • Stroom aan een ander geven via 12V accu M3 zou ik niet aanraden (kleine accu / alleen maar kans op ellende)
  • Stroom van een ander ontvangen tbv de 12V accu is normaal niet nodig omdat de 12V accu automatisch bijgeladen wordt via de grote accu (raakt 12V accu aan einde levensduur dan volgt een melding via scherm)
  • Voor opladen grote accu heb je niet veel aan startkabels, een aggregaat heeft dus meer zin dan startkabels ;)
Dus zorg ervoor dat de grote accu altijd vol genoeg blijft en alles komt goed.
(grote accu leeg zorgt er overigens wel voor dat de kleine 12V accu ook snel leeg is!)
 
  • Stroom aan een ander geven via 12V accu M3 zou ik niet aanraden (kleine accu / alleen maar kans op ellende)
  • Stroom van een ander ontvangen tbv de 12V accu is normaal niet nodig omdat de 12V accu automatisch bijgeladen wordt via de grote accu (raakt 12V accu aan einde levensduur dan volgt een melding via scherm)
  • Voor opladen grote accu heb je niet veel aan startkabels, een aggregaat heeft dus meer zin dan startkabels ;)
Dus zorg ervoor dat de grote accu altijd vol genoeg blijft en alles komt goed.
(grote accu leeg zorgt er overigens wel voor dat de kleine 12V accu ook snel leeg is!)
Volgens mij laatst ergens gelezen dat het zelfs niet is toegestaan /afgeraden wordt vanuit Tesla om stroom aan een andere auto te geven.

Edit: manual Tesla Model 3:
Let op!: Model 3 kan niet worden gebruikt om een ander voertuig te starten met startkabels. Dit kan schade veroorzaken.
 
Als er op je scherm tijdens het laden geen bedrag verschijnt zou het nog gratis moeten zijn.
In je account staat weergegeven tot wanneer je gratis Supercharger hebt. In "geschiedenis" (account) kun je ook e.a. terug kijken.

Het kan ook zijn dat je gratis Supercharger naadloos is overgegaan naar een 1.500 km Supercharge. Zijn de 1.500 km op -> dan ga je betalen.
In de auto staat nu een bedrag van de laatste laad sessie (die sprong altijd naar 0) bij weg rijden. Maar in m’n account geschiedenis staat nog 0 euro kosten en loopt mij kWh ‘over’ nog steeds terug.... zie geen datum staan tot wanneer