Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, die had ik al gevonden maar betekent dat dat stuurverwarming gekoppeld is aan de bestuurdersstoel?
Nee, volgens mij niet. Maar stuurverwarming zit bij de instellingen voor de verwarming van de stoelen.
Maar ik heb in het "verwarming"-scherm, behalve de knop(pen) voor de stoelen, een aparte knop met een stuurwieltje erop (in rood).
Als je daar daar op drukt zet je de stuurverwarming aan. Ik moet toegeven dat het aanzetten van stuurverwarming nogal verborgen is.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Gisteren voor het eerst mijn accu bijna leeggereden. Wat me opvalt is dat de resterende range ruim boven de te rijden afstand is, maar ik toch meldingen krijg dat ik onder de 100 moet blijven of dat ik moet laden om de bestemming te bereiken.
20211222_104129.jpg


Daarnaast kom ik zo'n 15km voor de bestemming langs een SuC maar geeft de navigatie niet aan dat ik daar maar moet gaan laden.

Kan iemand dit verklaren?
 
Gisteren voor het eerst mijn accu bijna leeggereden. Wat me opvalt is dat de resterende range ruim boven de te rijden afstand is, maar ik toch meldingen krijg dat ik onder de 100 moet blijven of dat ik moet laden om de bestemming te bereiken.
View attachment 747484

Daarnaast kom ik zo'n 15km voor de bestemming langs een SuC maar geeft de navigatie niet aan dat ik daar maar moet gaan laden.

Kan iemand dit verklaren?
Dat hij soms een mogelijke SuC negeert, heb ik ook al gahad. Ik denk dat dat is als de totale afstand te kort is.
De limietwaarschuwingen kan je vaak negeren. Ik bekijk daarvoor de estimated SoC at arrival. Zolang er 2-3 procent op staat en die voorspelling stabiel blijft, maak ik mij geen zorgen. Wel goed opletten dat je de afslag naar de SuC niet mist.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gisteren voor het eerst mijn accu bijna leeggereden. Wat me opvalt is dat de resterende range ruim boven de te rijden afstand is, maar ik toch meldingen krijg dat ik onder de 100 moet blijven of dat ik moet laden om de bestemming te bereiken.
Kijk ik dat geval ook eens naar de Trip display van je energy meter:

1640286024325.png


Die geeft je een accurater beeld over hoeveel rijbereik je nog écht hebt.

Het rijbereik op andere schermen is gebaseerd op WLTP en is dus eerder een fantasie.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Phil V and Krisja
Kijk ik dat geval ook eens naar de Trip display van je energy meter:

View attachment 747493

Die geeft je een accurater beeld over hoeveel rijbereik je nog écht hebt.

Het rijbereik op andere schermen is gebaseerd op WLTP en is dus eerder een fantasie.
Die bedoelde ik. Wel opletten in de Bergen. Als je na een afdaling met 3% aankomt, dan houdt die 3% misschien rekening met 10% laden tijdens de regeneratie in de afdaling. Wat zou betekenen dat je boven met -7 zou passeren. Daarom inderdaad best ook de grafiek eens bekijken of hij eerder niet onder nul gaat.
Omgekeerd kan ook natuurlijk. Als je boven start, dat er een negatief verbruik is: hieronder range nog met 3% gestegen na 45km.
AF6DAE1C-F885-4ACE-80F0-B3E5A7B95D63.jpeg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Robina and TM3LR
Dat hij soms een mogelijke SuC negeert, heb ik ook al gahad. Ik denk dat dat is als de totale afstand te kort is.
De limietwaarschuwingen kan je vaak negeren. Ik bekijk daarvoor de estimated SoC at arrival. Zolang er 2-3 procent op staat en die voorspelling stabiel blijft, maak ik mij geen zorgen. Wel goed opletten dat je de afslag naar de SuC niet mist.

Ik verwacht niet dat de TOTALE afstand te kort is. Van de week had ik een lange trip van ruim 150 km in een gebied met slechte SUC-dekking. Ik keek de dag ervoor even wat de reistijd zou worden. Op dat moment was de accu vrij leeg en was ik ca. 5 km van een SUC op de route. Ik kreeg op dat moment ook melding dat ik de bestemming niet kon halen terwijl de SUC heel ruim binnen de marge zat. De afstand tot SUC ivm voorverwarmen te kort??? (dus SUC afstand te kort ipv TOTALE afstand?)

In werkelijkheid niets aan de hand maar een soort van bug omdat de software naar optimale situatie zoekt welke op dat moment niet voorhanden is.
Maar misschien doet de zojuist geïnstalleerde kerst-update 2021.44.25.2 het beter ;)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik verwacht niet dat de TOTALE afstand te kort is. Van de week had ik een lange trip van ruim 150 km in een gebied met slechte SUC-dekking. Ik keek de dag ervoor even wat de reistijd zou worden. Op dat moment was de accu vrij leeg en was ik ca. 5 km van een SUC op de route. Ik kreeg op dat moment ook melding dat ik de bestemming niet kon halen terwijl de SUC heel ruim binnen de marge zat. De afstand tot SUC ivm voorverwarmen te kort??? (dus SUC afstand te kort ipv TOTALE afstand?)

In werkelijkheid niets aan de hand maar een soort van bug omdat de software naar optimale situatie zoekt welke op dat moment niet voorhanden is.
Maar misschien doet de zojuist geïnstalleerde kerst-update 2021.44.25.2 het beter ;)
Ja echt precies kan ik er ook de vinger niet op leggen.
Ik reken er niet op dat het in een volgende update opgelost is. Het is zeker al 4 jaar zo.
Is ook geen first world problem. Als het gebeurt, wist je het wel al denk ik en had je zelf al een SuC stop voor ogen.
Ik had het als ik naar een klant reed in Wommelgen 75km. Als ik naar daar moest vertrok ik bewust voor de files en ging ik eens de file voorbij laden in Aartselaar of Edegem. Zag dan inderdaad dat hij de stop niet voorstelde. 2 klikken en de bestemming was aangepast.
Eigenlijk week ik dan wel van de goeie EV huisvaderpolicy af. Ik moet ‘s nachts thuis laden. Maar tegelijk file vermijden, gratis laden en chillen met een koffietje in de lobby vond ik wel reden genoeg om er van af te wijken.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Daarnaast kom ik zo'n 15km voor de bestemming langs een SuC maar geeft de navigatie niet aan dat ik daar maar moet gaan laden.

Kan iemand dit verklaren?

Ja, het is sneller om iets je snelheid aan te passen dan te hard te rijden en een extra laadstop te moeten toevoegen omdat je van de snelweg moet om naar een SuC te gaan.

Daarnaast, zolang de melding niet een rode achtergrond heeft gewoon negeren. Geel betekend je komt vast wel aan maar als je in een file komt of een sneeuwbui dan heb je misschien een probleem.

Gewoon naar de geschatte aankomst SoC kijken en die meldingen negeren. Zolang die niet negatief is kom je gewoon aan en is deze wel negatief dan ga je net iets langzamer rijden.
 
  • Helpful
Reactions: SpeedyEddy
Ja, het is sneller om iets je snelheid aan te passen dan te hard te rijden en een extra laadstop te moeten toevoegen omdat je van de snelweg moet om naar een SuC te gaan.
Als je op je bestemming kan laden wel. Onderweg moet je al boven de 170 gaan om nadelig te zijn voor de reisduur. Is hier ooit eens berekend.
Al is dat theoretisch. Als he met 110 ipv 120 net 1 laadstop minder hebt, of als je niet de volle laadsnelheid krijgt of ver uit de weg moet rijden.
Ik heb ook al beslist om Nancy over te slaan en in Metz te gaan laden, ook al moest ik daarvoor aan 90 rijden gedurende 50km ipv de daar toegestane 110. Metz vond ik beter voor een lunch en ik wist dat ik door de lange lunchstop daar kon thuis geraken en zo een stop uitsparen.
 
Als je op je bestemming kan laden wel.

Tesla gaat er altijd vanuit dat je op je bestemming kunt laden.

Onderweg moet je al boven de 170 gaan om nadelig te zijn voor de reisduur. Is hier ooit eens berekend.

Klopt deels, ja, je kunt altijd sneller laden dan rijden. Ook boven de 170km/u bij sommige modellen. Voor mijn S100D zit de sweet spot tussen de 160-170 maar dan heb je geen Autopilot.

Maar... dat is enkel effectief als je de volgende stint genoeg kilometers maakt. Bijvoorbeeld een hele accu ontlading. Dit omdat de overhead van het naar de SuC rijden en inpluggen gecompenseerd moet worden.

Verder wil ik inderdaad ook een fijne SuC lokatie hebben als je een lange laadstop moet maken.

Zo heb ik vanavond en morgen een reisje. 2 adressen en ik heb geen zin om een laadpaal te zoeken. Heerlijk via ABRP vooraf duidelijk wanneer ik moet laden en kan de adviezen van de Tesla navigatie negeren. Enkel morgen op de terugweg een splash en dash tenzij ik vanavond m'n auto zou wegzetten met een SoC boven de 90% wat ik niet ga doen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Tesla gaat er altijd vanuit dat je op je bestemming kunt laden.



Klopt deels, ja, je kunt altijd sneller laden dan rijden. Ook boven de 170km/u bij sommige modellen. Voor mijn S100D zit de sweet spot tussen de 160-170 maar dan heb je geen Autopilot.

Maar... dat is enkel effectief als je de volgende stint genoeg kilometers maakt. Bijvoorbeeld een hele accu ontlading. Dit omdat de overhead van het naar de SuC rijden en inpluggen gecompenseerd moet worden.

Verder wil ik inderdaad ook een fijne SuC lokatie hebben als je een lange laadstop moet maken.

Zo heb ik vanavond en morgen een reisje. 2 adressen en ik heb geen zin om een laadpaal te zoeken. Heerlijk via ABRP vooraf duidelijk wanneer ik moet laden en kan de adviezen van de Tesla navigatie negeren. Enkel morgen op de terugweg een splash en dash tenzij ik vanavond m'n auto zou wegzetten met een SoC boven de 90% wat ik niet ga doen.
Great minds think alike. 😉
 
Als je wegloopvergrendeling hebt aan staan, klinkt er na verloop van tijd een geluidsignaal ter bevestiging dat de auto is vergrendeld.
Kun je het volume van dit signaal instellen? Bij de M3 uit 2019 klinkt het signaal namelijk veel harder dan het signaal van de M3 van 2021.
 
Om de model 3 onderweg te laden aan niet Suc. Welke kaarten of apps gebruiken jullie?
Mijn pa woont in Zuid-Frankrijk dus dat is een aantal keer per jaar dat we daar zijn.
Volgend jaar rijden we ermee van België naar Noorwegen op verlof 3 Weken.

In Frankrijk vond ik al de freshmile palen in de kleine dorpjes.