Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan in Hasselt geen Performance testen helaas. Iemand ze al vergeleken?
Geen ervaring met een Y, maar de 21" op onze Model 3 Performance voelen aan zoals een sportieve BMW hoort aan te voelen, maar zonder het gerammel, en met een ongelofelijke onmiddellijke acceleratie.

Met zoiets ga je die 6 cilinder niet lang meer herinneren. Ik heb vroeger een BMW Z4M Roadster en een BMW M2 gehad, en de M2 voelde zelfs zompig aan tov de strakke ophanging van de Model 3 Performance.

Maar ook: je gaat maar zelden het pedaal helemaal tot op de vloer trappen. Er is maar zelden iets op de baan waar je met zo een Performance moeite moet doen om voor te blijven.
 
Geen ervaring met een Y, maar de 21" op onze Model 3 Performance voelen aan zoals een sportieve BMW hoort aan te voelen, maar zonder het gerammel, en met een ongelofelijke onmiddellijke acceleratie.

Met zoiets ga je die 6 cilinder niet lang meer herinneren. Ik heb vroeger een BMW Z4M Roadster en een BMW M2 gehad, en de M2 voelde zelfs zompig aan tov de strakke ophanging van de Model 3 Performance.

Maar ook: je gaat maar zelden het pedaal helemaal tot op de vloer trappen. Er is maar zelden iets op de baan waar je met zo een Performance moeite moet doen om voor te blijven.
Cool om te horen.

Heb je michelins liggen? Ik probeer uit te zoeken hoeveel km je gemiddeld kan doen. Ik zie dat ze maar 15k a 20k kilometer halen met 21inch michelins! Dat wordt een heel dure grap? Klopt dat?

Ben ook benieuwd te horen hoe het zit met je verbruik? hoeveel % wijk je af van wat tesla belooft.
 
Cool om te horen.

Heb je michelins liggen? Ik probeer uit te zoeken hoeveel km je gemiddeld kan doen. Ik zie dat ze maar 15k a 20k kilometer halen met 21inch michelins! Dat wordt een heel dure grap? Klopt dat?

Ben ook benieuwd te horen hoe het zit met je verbruik? hoeveel % wijk je af van wat tesla belooft.
Je banden slijtage hangt voor het grootste deel af van je rijgedrag. Stoplichtsprintjes en door bochten accelereren is killing. 😉
 
Maar zijn er algemene kilometers waar je vanuit kan gaan? Haal je 20km of is het minder?
Anders wordt het wel duur met de 21inchs.

Deze gast test 19 vs 21 in verbruik, geluid en slijtage. Blijkt dat die Achilles (chinees merk?) de helft goedkoper zijn, minder geluid maken en langer mee gaan dan michelins.

In de showroom waren ze ook wat vaag over het onderhoud. Ik zie online dat het toch wat kost (650euro om de 2j?) in onderhoud. Wat bij de meeste duurder is dan bmw/audi onderhoud. Klopt dat?

Ze zeggen ook om je banden te rouleren (om te wisselen voor/achter?) maar ze hebben toch een verschillende grootte, niet?
 
Maar zijn er algemene kilometers waar je vanuit kan gaan? Haal je 20km of is het minder?
Anders wordt het wel duur met de 21inchs.

Deze gast test 19 vs 21 in verbruik, geluid en slijtage. Blijkt dat die Achilles (chinees merk?) de helft goedkoper zijn, minder geluid maken en langer mee gaan dan michelins.

In de showroom waren ze ook wat vaag over het onderhoud. Ik zie online dat het toch wat kost (650euro om de 2j?) in onderhoud. Wat bij de meeste duurder is dan bmw/audi onderhoud. Klopt dat?

Ze zeggen ook om je banden te rouleren (om te wisselen voor/achter?) maar ze hebben toch een verschillende grootte, niet?

20 km ga je denk ik wel halen. ;)
Er is een Velgen en Banden - draadje, waar je naar hartelust kennis kan opzuigen over dat onderwerp.
Als Achilles je wat lijkt: ik zou zeggen kopen en laat ons weten wat je ervaringen zijn!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Heb je michelins liggen? Ik probeer uit te zoeken hoeveel km je gemiddeld kan doen. Ik zie dat ze maar 15k a 20k kilometer halen met 21inch michelins! Dat wordt een heel dure grap? Klopt dat?

Ben ook benieuwd te horen hoe het zit met je verbruik? hoeveel % wijk je af van wat tesla belooft.
Ik zou eens moeten kijken, maar er staat 44000km op en originele banden.

Volgens Teslamate is het gemiddelde verbruik 174Wh/km, maar het ding doet voornamelijk kortere ritten.
 
Je ziet de spanning alleen bij de status Calculating. Dit zie je niet tijdens het charge .

Bij een M3 zie je de spanning op je scherm én in de app:
(zal bij een MS schijnbaar anders zijn?)

Spanning tijdens laden.jpg
 
Zie het sowieso niet bij het Superchargen.
Misschien wel bij slow chargers. Na een reset lijkt het nu niet meer zichtbaar te zijn in ieder geval. Hopelijk blijft het zo!
Het lijkt mij ook softwarematig in de auto. Als je een Supercharger aansluit en het laden begint zie je dat het langzaam opbouwt. Hier is ie er direkt vol weer. Dus ik denk niet dat de supercharger uitvalt. Had je dit bij verschillende supercharger stalls?
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Het lijkt mij ook softwarematig in de auto. Als je een Supercharger aansluit en het laden begint zie je dat het langzaam opbouwt. Hier is ie er direkt vol weer. Dus ik denk niet dat de supercharger uitvalt. Had je dit bij verschillende supercharger stalls?
Ja en stations. Verdenk dat de charger misschien niet goed aansluit of iets met HV mis is (wat ik niet hoop)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zag dat onlangs (sinds een week of twee?) de range (WLTP) bij nieuwe bestellingen van de Model 3 LR van 614 naar 602 is gegaan. Vroeg me al af waardoor dat kwam, nou blijkbaar dit dus:

View attachment 756569
Ik was net deze aan het bekijken, omdat ik met de model Y naar italie wil (1150km) maar ik ging er wel vanuit dat ik 430km zou halen waardoor ik 2x max moet laden! Hij haalt 182Wh/km. 327km met nog 14% op de batterij dus hij gaat ongeveer 350 a 360km halen. Toch een heel stuk minder dan WLTP en/of de haalbare range die ze je proberen te verkopen? Of moet je 100km/u constant rijden om dat te halen?