Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is niet nadelig voor de accu. Alleen wat minder comfortabel omdat de regen(eratie) sterk is verminderd.
De accu warmt bij het laden met 11 kW (3 x 16A) nauwelijks op. Laden met 16,5 kW, het maximum van de huidige lader, doet het al beter.
De 'oude' dubbele laders zijn dan in het voordeel. Die kunnen met 3 x 32A, dus 22 kW laden. Dat vereist wel een tot 3 x 40A verzwaarde en dus duurdere huisaansluiting.
Daarmee wordt de accu, mits je ongeveer een uur voor vertrek gaat laden, wel warm en zijn de gele streepjes verdwenen of verdwijnen na de eerste kilometers.
je gaat toch geen € 700 per jaar meer aan vastrecht uitgeven voor een 3x40A verzwaring alleen om 's ochtends met een warme accu te vertrekken? Heb nog nooit last gehad van slecht laden en na een paar km gaat regenereren als normaal. Niet iets om je druk over te maken.
 
je gaat toch geen € 700 per jaar meer aan vastrecht uitgeven voor een 3x40A verzwaring alleen om 's ochtends met een warme accu te vertrekken? Heb nog nooit last gehad van slecht laden en na een paar km gaat regenereren als normaal. Niet iets om je druk over te maken.
Doe ik ook niet. Ik heb die mogelijkheid wel en dat is heel prettig.
Jouw stelling dat een koude accu na een paar km gaat regenereren als normaal deel ik niet.
In de winter rij ik vrijwel alleen korte stukken van 10 km heen en weer. Die 20 km rij ik met een constante regen beperking.
 
Dank voor de reacties. Ik heb 3x25A en ben van plan om een Tesla wall connector op te hangen. In mijn specificaties staat "High Amperage Charger
The High Amperage Charger equips Model S with 17.2 kW on onboard charging capabilities, increasing speeds up to 52 miles per hour when used with a Tesla Wall Connector installed on a 90 amp circuit breaker." Welke laadsnelheden ga ik daar mee halen?

En als je je cabine voorverwarmd terwijl hij aan de lader staat, pakt hij dan je accu of stroom vd paal?

(Topic is beginnersvragen dus domme vragen stellen mag ook toch??)
 
Topic is beginnersvragen dus domme vragen stellen mag ook toch??
Dit zijn prima beginners vragen, je lepelt nu de US specificatie op, bij ons betekend dit dat je auto met de onboard lader maximaal 3x24A kan laden met een 3x25A aansluiting voor het hele huis is dit geen oplossing. Je zekering in je meterkast voor je lader wordt waarschijnlijk gewoon 3x16A dus moet je HPWC daar ook op worden afgeregeld. Komt neer dat je ongeveer 50 km/h bijlaad.

kijk ook even hier: Oplaadinstallatie voor thuis
 
Dit zijn prima beginners vragen, je lepelt nu de US specificatie op, bij ons betekend dit dat je auto met de onboard lader maximaal 3x24A kan laden met een 3x25A aansluiting voor het hele huis is dit geen oplossing. Je zekering in je meterkast voor je lader wordt waarschijnlijk gewoon 3x16A dus moet je HPWC daar ook op worden afgeregeld. Komt neer dat je ongeveer 50 km/h bijlaad.

kijk ook even hier: Oplaadinstallatie voor thuis

Vandaag mijn eerste ervaring met laden met 3x16A aansluiting en de HPWC. Zit tussen de 70 en 80 km/h laadsnelheid.
 
Doe ik ook niet. Ik heb die mogelijkheid wel en dat is heel prettig.
Jouw stelling dat een koude accu na een paar km gaat regenereren als normaal deel ik niet.
In de winter rij ik vrijwel alleen korte stukken van 10 km heen en weer. Die 20 km rij ik met een constante regen beperking.
nou heeft de Tesla hier nog niet echt hele strenge winters mee mogen maken. Ons verschil zal er wel mee te maken hebben dat ik vrijwel gelijk de snelweg op ga en wanneer mogelijk stevig accelereer :rolleyes: hij is na een km of 5 echt wel weg bij mij.
 
  • Like
Reactions: Pepp
Ik heb mijn accu ingesteld op 80% en 90% afhankelijk van wat ik ga doen. Als ik nu even 10km weg ben, of ik rijd even naar de AH op en neer, moet ik hem dan wel of niet weer aan de stekker hangen? Ik doe het nu wel aangezien ik met mijn PHEV gewend was na 10km, 50% kwijt te zijn ;) Nu heb ik het dus voor de range zeker niet nodig, maar vindt de accu het wel fijn?

En als je je cabine voorverwarmd terwijl hij aan de lader staat, pakt hij dan je accu of stroom vd paal?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar :) Als hij klaar is met laden en ik zet de verwarming aan, zie ik niet dat hij opnieuw het laden start.
 
  • Like
Reactions: Konehead
Ik heb mijn accu ingesteld op 80% en 90% afhankelijk van wat ik ga doen. Als ik nu even 10km weg ben, of ik rijd even naar de AH op en neer, moet ik hem dan wel of niet weer aan de stekker hangen? Ik doe het nu wel aangezien ik met mijn PHEV gewend was na 10km, 50% kwijt te zijn ;) Nu heb ik het dus voor de range zeker niet nodig, maar vindt de accu het wel fijn?
Ooit meegekregen dat het % ontladen (SoD, State of Discharge) van invloed is op de slijtage van de batterij. Zo laag (als) mogelijk houden met een max van 40% (dus van 80 naar 40% of van 90 naar 50% SoC) zou het beste zijn. Vandaar dat Tesla adviseert om altijd en waar mogelijk, in te pluggen. Dus ook na een korte rit.
 
Een van de twee zal niet kloppen. Als je op 16A laadt dan haal je pm 51 km. Op 24A (de lader in de huidige auto's) kom je op 81 km/u. Ik denk dat het laatste het geval zal zijn geweest.

De auto staat in elk geval op 16A in de instellingen. Het kan zijn dat ik het verkeerd gezien heb maar meende echt dat er in het display 16A stond toen er 75km/h bij kwam. Zal het nog eens bekijken vanavond.
 
De auto staat in elk geval op 16A in de instellingen. Het kan zijn dat ik het verkeerd gezien heb maar meende echt dat er in het display 16A stond toen er 75km/h bij kwam. Zal het nog eens bekijken vanavond.

Ik heb 51Km/u bij 12A. Dat is ook niet mogelijk :) Blijkbaar is hij niet heel erg accuraat met zijn inschatting. Kijk ik naar mijn Kw meter, zie ik inderdaad dat hij ~ 8 KwH doet, dus grofweg 40km.
 
Ooit meegekregen dat het % ontladen (SoD, State of Discharge) van invloed is op de slijtage van de batterij. Zo laag (als) mogelijk houden met een max van 40% (dus van 80 naar 40% of van 90 naar 50% SoC) zou het beste zijn. Vandaar dat Tesla adviseert om altijd en waar mogelijk, in te pluggen. Dus ook na een korte rit.

Interessant. Begrijp ik het goed dat van 90% naar bijv. 10% tijdens een langere rit dus extra slijtage veroorzaakt in de batterij? Want 80% discharge en dat is veel meer dan 40%?
Heb je een link naar het advies van Tesla?
 
Interessant. Begrijp ik het goed dat van 90% naar bijv. 10% tijdens een langere rit dus extra slijtage veroorzaakt in de batterij? Want 80% discharge en dat is veel meer dan 40%?
Heb je een link naar het advies van Tesla?
De batterijen "voelen" zich het beste rond 50% hoe groter je die bandbreedte maakt hoe sterker de "slijtage" met extra belasting aan beide uiteinde >90% <10%. Er is veel informatie van onderzoekers te vinden op internet en ook hier op het forum. Maar ik zou me daar totaal niet druk overmaken. Laad gewoon wat je nodig hebt. Daarnaast geeft snel DC laden ook mogelijk meer slijtage aan de batterijen. Aantal mensen die vaak gebruik maken van SuC of Chademo met een 90kW/h pack zijn beperkt in hun top laadsnelheid, deze wordt dan beperkt tot 90Kw max laadsnelheid. Hierover is van alles terug te vinden hier op het forum, Er zijn heel wat mensen die een google doc sheet invullen en daar uit blijkt dat de degradatie op langere termijn nog heel erg mee valt. Dus gewoon laden wat je nodig hebt en je niet te veel laten beperken :) door mogelijke degradatie van je batterij.

Edit: Leuk om ook bijgehouden: Max Range
 
Last edited:
De batterijen "voelen" zich het beste rond 50% hoe groter je die bandbreedte maakt hoe sterker de "slijtage" met extra belasting aan beide uiteinde >90% <10%. Er is veel informatie van onderzoekers te vinden op internet en ook hier op het forum. Maar ik zou me daar totaal niet druk overmaken. Laad gewoon wat je nodig hebt.

Inderdaad, de degradatie effecten beginnen pas te spelen bij grote aantallen laadcycly en zitten ook dan nog allemaal dicht bij elkaar.

DST-cycles-web2.jpg