Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Da's fijn om te lezen. Als Tesla al voorzichtig is, dan hoef ik geen 8% marge aan te houden...

Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden - 3 tot 5% is voldoende. Des te meer je rijdt op voorspelbaar terrein (je bent er eerder geweest), een vlak landschap geen zware weersveranderingen onderweg gaat dat prima - betrouwbaar genoeg. Maar - muv langere trips met meerdere noodzakelijke stops - zal dit doorgaans helemaal geen issue zijn do lang je uit gaat van "laden als je stil staat" - ipv laden als de accu leeg is. Er zijn in toenemende mate zoveel laadopties. En al helemaal als je gewoon s'nachts thuis kunt laden.
 
  • Like
Reactions: EelkoV
Je kan ook laden tot je bijv. 120% typical range hebt van de afstand die je afleggen moet (of 140% in hartje winter, bijv.), en dan tijdens je traject gewoon af en toe checken dat je nog steeds dezelfde % marge overhebt. Als je dan nog bijv. 28 km typical range overhebt, en je hebt nog 20 km te rijden, no worries a priori.

NB: 120% en 140% zijn een voorbeeld, die in mijn geval werkt. Ga zelf na hoeveel je meer verbruikt dan typical range, nu in september, en reken op nog een 20-tal% meerverbruik in koud weer (NB: als je bestemming toevallig hoog in de Alpen is, reken dan op 100% meerverbruik voor de laatste stijgende kms).

Die Energy Planner overdrijft met z'n voorspellingen, naar mijn smaak (en verandert ze ook om de twee minuten), en de waarschuwingen van "drive slower than 95 km/h" zijn er al helemaal naast. Niets van aantrekken :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: EelkoV
Ik heb een beginners vraagje. EN al gezocht inde handleiding en de zoek functie geprobeerd op het forum maar het antwoord niet gevonden.

Ik had vanmorgen een oranje driehoek met uitroep tekentje rechts onder in het dashboard. Onder de kWh meter. Wat betekent dit?
Dat geeft aan dat je nog geen 100% regeneratie beschikbaar hebt omdat de batterijen nog niet genoeg opgewarmd zijn.
 
Ik heb een beginners vraagje. EN al gezocht inde handleiding en de zoek functie geprobeerd op het forum maar het antwoord niet gevonden.

Ik had vanmorgen een oranje driehoek met uitroep tekentje rechts onder in het dashboard. Onder de kWh meter. Wat betekent dit?

Dat betekent dat het herfst wordt :(
Als de batterij te koud is heb je beperkte regeneratie; er kan niet op max vermogen terugeladen worden tijdens het remmen. Waarschijnlijk zag je ook gele streepjes in het onderste gedeelte van de meter, daar waar je tijdens remmen normaal gesproken ziet hoeveel je regenereert. Na enige tijd rijden verdwijnt het.
 
E54F72CB-43F8-4753-AF32-9448DB04D7D1.jpeg 3F07EBED-B3BB-43E1-B0AD-29CEAFBC48C9.jpeg
Na 14 maanden nog een beginners vraag.
Hoe verklaar je dit:
In het dashboard tripplanner na 50km: gemiddeld verbruik 220kWh.
In de consumption grafiek: gemiddeld verbruik over de laatste 50 km: 215 kWh.
 
My 2cts:
Dit zijn verschillende berekeningen.
De trip zal de meest correct zijn, Daar wordt gewoon opgeteld (en hopelijk zonder afrondingsfouten-ook niet evident).

Voor de grafiek worden samples genomen. En dan het gemiddelde gemaakt.
Deze resolutie is te klein voor een volledig correcte berekening.

Maar dit is pure speculatie.
 
Ik heb een vraagje, misschien kan iemand me helpen. Ik kan nergens de bouw week/maand vinden van mijn Model S 75. Ik heb hem namelijk niet op maat besteld maar het was een showroom model. Besteld begin September 2017 en kreeg toen te horen dat hij pas net op de boot stond vanuit Amerika (terwijl er mij was verteld dat hij al in Oosterhout stond...).

Als je de bestuurdersdeur opent dan zit daar een sticker, maar daar is bij mij de linkerboven hoek leeg (hier hoort als het goed is de maand/jaar of week/jaar te staan). Ook staat er nergens anders iets dat op een maand of week lijkt.

De VIN is 2116xx.

Kan iemand me helpen? Tesla geeft me steeds weer een andere datum, dan Juni en dan ineens Juli en Augustus is ook al langs gekomen. Ik heb het gevoel dat ze niet willen toegeven dat ik eigenlijk luchtvering en adaptieve koplampen had moeten hebben.

Misschien staat er ergens anders in de auto een datum?

Alvast bedankt!
 
Ik heb een vraagje, misschien kan iemand me helpen. Ik kan nergens de bouw week/maand vinden van mijn Model S 75. Ik heb hem namelijk niet op maat besteld maar het was een showroom model. Besteld begin September 2017 en kreeg toen te horen dat hij pas net op de boot stond vanuit Amerika (terwijl er mij was verteld dat hij al in Oosterhout stond...).

Als je de bestuurdersdeur opent dan zit daar een sticker, maar daar is bij mij de linkerboven hoek leeg (hier hoort als het goed is de maand/jaar of week/jaar te staan). Ook staat er nergens anders iets dat op een maand of week lijkt.

De VIN is 2116xx.

Kan iemand me helpen? Tesla geeft me steeds weer een andere datum, dan Juni en dan ineens Juli en Augustus is ook al langs gekomen. Ik heb het gevoel dat ze niet willen toegeven dat ik eigenlijk luchtvering en adaptieve koplampen had moeten hebben.

Misschien staat er ergens anders in de auto een datum?

Alvast bedankt!

Even bellen met het SeC is makkelijkst.

Ik heb soortegelijke situatie gehad met bestellen. Stond al op de boot.