Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Goed nieuws! De tip van @Edi99 heeft gewerkt in de versie 'aanhouder wint'. Ik denk dus een extra reden voor het overigens zeer gewaardeerde forumlid om een X te kopen...

Er komen toch nog wat andere beginnersvragen en -ervaringen voorbij. Zo heb ik vandaag ontdekt dat autopilot leuk is (en dat mijn vrouw er zenuwachtig van wordt) en goed werkt.
Note to self: autopilot weet niet wat een rotonde is
Note to self 2: idem voor rood stoplicht
:confused:

AP2 moet je gewoon gebruiken op de snelweg - als je langdurig gewoon op dezelfde weg blijft. Dan is het fantastisch! Tweebaans wegen gaat ook wel maar zodra je bij een rotonde of stoplicht komt is het nog niet optimaal... dan gewoon adaptieve cruisecontrol gebruiken.. is erg relaxed..
Let alleen op op mogelijke donkere strepen op de weg ( in de rijrichting) - AP2 kan nog geen onderscheid maken tov de witte lijnen...
 
  • Informative
Reactions: EelkoV
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende? Ik probeerde gister een keer voor het eerst te laden met de gewone stekker (via de adapter) op een 220v stopcontact. Op dat stopcontact laadde ik eerder ook al mijn Volvo V60hybrid. Ik heb getest en er staat stroom op. Na de kabel aangesloten te hebben, eerst op het stopcontact en toen aan de Tesla (later ook nog een keer andersom) sprong de laadindicator meteen op rood. Laden op de supercharger en met de mennekes bij een laadpaal werkt allebeide wel normaal. Doe ik iets fout?
 
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende? Ik probeerde gister een keer voor het eerst te laden met de gewone stekker (via de adapter) op een 220v stopcontact. Op dat stopcontact laadde ik eerder ook al mijn Volvo V60hybrid. Ik heb getest en er staat stroom op. Na de kabel aangesloten te hebben, eerst op het stopcontact en toen aan de Tesla (later ook nog een keer andersom) sprong de laadindicator meteen op rood. Laden op de supercharger en met de mennekes bij een laadpaal werkt allebeide wel normaal. Doe ik iets fout?
Probeer eens de stekker 180 graden te draaien.
 
  • Like
Reactions: Jelger
Je kunt ook de draaden in de stekkerdoos omdraaien;)

Dat heb ik ook werkelijk wel eens gedaan - althans m'n zoon. was de garage in een zaken-hotel in La Defense (Parijs). Auto stond ernaast en om nu 25 meter verlengkabel uit te leggen alleen om een stekker om te kunnen draairen... Daarbij - er zat gewoon een schakelaar op.

IMG_5141.jpg
 
  • Like
Reactions: S-19910
@Jelger, ja, even de stekker omdraaien. De Tesla-lader wil absoluut op de juiste draad de fase en de nul aangeboden hebben... helaas.

Het was in mijn vakantie huis in Frankrijk net iets lastiger. Ondank het gebruik van de geweldige Fivari box bleef ik een storing houden. 180 gr draaien hielp niet. Een stekkerblokje er tussen ook niet maar een tweede, nieuwer stekkerblokje was de oplossing. Waarom weet ik nog steeds niet. Met 12 A langzaam geladen. Meer kon niet want het stekkerblok en de wandcontactdoos werden warm.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Gistermiddag reed ik door het centrum van Arnhem.

De snelheidsassistentie werkte daar nog goed. 'Bordje met rode rand' gaf 50km aan.

Toen wat lopen spelen met de TACC + AutoSteer aan/uit.
Bleek maar weer dat bij druk verkeer in de stad het niet lekker werkt.

Wat me vervolgens na het verlaten van het centrum, richting snelweg A50 Apeldoorn, opviel was dat de snelheidsassistentie zich niet meer aanpaste naar de veranderende snelheidslimieten.
Zelfs op de snelweg bleef deze op 50km staan. Dus 'actief' en op 50km.
Op de snelweg de TACC en autosteer maar niet meer aangezet.

Hoewel ik niets veranderd had heb ik de instellingen nog gecontroleerd van de snelheidsassistentie.
Deze stond gewoon op 'relative'.

Dit fenomeen bleef zo tot ik een half uur later was aangekomen op de plaats van bestemming.
Overigens toen ik daar weer vertrok was alles weer normaal en werkte de snelheidsassistentie weer prima.

Als de snelheidsassistentie geen GPS verbinding heeft zou ik verwachten dat deze geheel uitgeschakeld (grijs?) zou blijven.
Deze leek dus permanent, vanaf centrum Arnhem, op 50km te blijven staan. :confused:

Heb ik per ongeluk tijdens spelen met de TACC/Autosteer iets geactiveerd?
Je kan de snelheidsassistentie toch niet vastzetten met de cruise control hendel oid? o_O
 
Nu ik toch bezig ben, meteen nog een andere vraag erachteraan.

Als bij mij de TACC + Autosteer aanstaat (steeds vaker! :cool:) + de auto moet plotseling (redelijk fors) remmen hoor ik soms een 'kloenk' :eek:.
Voor mijn gevoel hoor ik dit linksvoor.

Ik vermoed zelf dat dit normaal is, omdat er nu eenmaal iets mechanisch moet gaan bewegen. De remmen.
Misschien ook omdat de auto nog wat nieuw is en dus met verse remmen.

Maar ik wil dit toch ff in het forum kwijt met de vraag of dit wel zo normaal is?
 
Nu ik toch bezig ben, meteen nog een andere vraag erachteraan.

Als bij mij de TACC + Autosteer aanstaat (steeds vaker! :cool:) + de auto moet plotseling (redelijk fors) remmen hoor ik soms een 'kloenk' :eek:.
Voor mijn gevoel hoor ik dit linksvoor.

Ik vermoed zelf dat dit normaal is, omdat er nu eenmaal iets mechanisch moet gaan bewegen. De remmen.
Misschien ook omdat de auto nog wat nieuw is en dus met verse remmen.

Maar ik wil dit toch ff in het forum kwijt met de vraag of dit wel zo normaal is?
Voor het woord 'kloenk' zijn ze in de SeC nogal allergisch. Meestal komt de gevreesde 'kloenk' uit de aandrijflijn.
Ik zou even bellen met een SeC.