Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik vanwege een trip naar het buitenland 100% wil laden is het dan het beste dat dat wordt bereikt vlak voor je vertrekt of is gewoon midden in de nacht ook okay?

Het is niet goed voor de accu als ie 'lang' op 100% staat. De invulling van 'lang' is natuurlijk ruim... .

Maar als je weet wanneer je wil vertrekken, kan je het starten van het laden ietwat later programmeren zodat het vol niveau zo laat mogelijk bereikt wordt. Je auto geeft toch aan hoelang hij nog moet laden... , kan je achteruit rekenen en het startuur bepalen... .
Maar 'een paar' uur vol laten staan kan geen kwaad.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Dit ligt aan de Nederlandse matrixborden. De Belgische herkent hij wel.
De Nederlandse zien er eerder uit als ‘aanbevolen snelheid’ ipv max snelheid.
Inderdaad. De Nederlandse matrixborden zouden ook een rode cirkel moeten hebben. Het is geen adviessnelheid.
Voor buitenlanders moet dit extreem verwarrend zijn.
Ze bestaan overigens wel in NL, bijv. ring A10 Amsterdam, maar ik begrijp niet dat het nog niet landelijk is doorgevoerd.
 
Inderdaad. De Nederlandse matrixborden zouden ook een rode cirkel moeten hebben. Het is geen adviessnelheid.
Voor buitenlanders moet dit extreem verwarrend zijn.
Ze bestaan overigens wel in NL, bijv. ring A10 Amsterdam, maar ik begrijp niet dat het nog niet landelijk is doorgevoerd.
En als ze de max snelheid aangeven op die matrixborden ziet de Tesla dat wel degelijk.
(en 50 meter verder weer het reguliere max snelheidsbord etc....)
 
Mijn man luisterde gisteren heel hard naar “Poison” van The Prodigy. Dat weet ik omdat ik vanmorgen alle (vleugel)deuren open deed om de kinderen erin te zetten. Als de auto aan gaat zonder dat je er in zit gaat namelijk de radio ook aan. De rest van de buurt zal ook genoten hebben van de muzieksmaak van mijn man. Leuk dat de boxen in die deuren zitten zodat ze als ze open staan de muziek nog verder laten reiken:oops:

Is er een instelling om de radio niet direct bij het openen van de auto meteen te laten beginnen met spelen?
 
  • Funny
Reactions: MarcelS
Mijn man luisterde gisteren heel hard naar “Poison” van The Prodigy. Dat weet ik omdat ik vanmorgen alle (vleugel)deuren open deed om de kinderen erin te zetten. Als de auto aan gaat zonder dat je er in zit gaat namelijk de radio ook aan. De rest van de buurt zal ook genoten hebben van de muzieksmaak van mijn man. Leuk dat de boxen in die deuren zitten zodat ze als ze open staan de muziek nog verder laten reiken:oops:

Is er een instelling om de radio niet direct bij het openen van de auto meteen te laten beginnen met spelen?
De ene keer start de audio op hetzelfde volume als toen je de auto afsloot, de andere keer helemaal niet en incidenteel ook keihard. Wie het weet mag het zeggen.
 
  • Helpful
Reactions: Miro
Klopt, geen problemen ondervonden in België, ziet en reageert op matrixborden.

Op de ring noord Rotterdam daar staan de matrixborden met een rode rand en daar reageert hij ook niet op.
In westelijke richting staat hij altijd op 100 wat in 95% van de tijd juist is en in oostelijke richting staat hij op 80 wat ook meestal juist is.
Als ik echter met 100 aan kom op de AP dan verlaagt hij niet de snelheid naar 80.

Op de A20 zie ik wel dat er gesignaleerd is dat het van 120 naar 100 gaat. De snelheid past hij niet aan.
Ook andersom geeft hij aan dat het van 100 naar 120 gaat en ook dan reageert hij niet door de snelheid aan te passen.

Op een lokale 80 weg met stukken waar je maar 50 mag, daar reageert hij wel als is het extreem laat.

Op de snelweg mag ik met de AP aan de snelheid ook hoger instellen dan het maximum op een 80km weg mag dat niet.
Dat mag dan alleen weer op TACC.

Overigens zie ik ook geregeld snelheiden aangegeven op de AP die onjuist zijn.
Bijv. op de 80 weg waar je bij de kruisingen maar 50 mag. Net na de kruising verhoogd de AP de snelheid naar 60 (met de nieuwe update)
Waarschijnlijk wegens klachten omdat je het bord einde 50 al lang kunt zien en hij tot irritatie van de medeweggebruikers 50 bleef rijden tot dat hij het bord gepasseerd was.

Ook heb je in NL dat je aan de weginrichting kunt zien hoe hard je mag. Hier zijn ook stukken waar dan ook 80 mag, volgens de weginrichting, maar de AP zegt 60.
 
Op de ring noord Rotterdam daar staan de matrixborden met een rode rand en daar reageert hij ook niet op.

AP2 reageert zover ik weet helemaal niet op verkeersborden en zeker niet op matrixborden. Heel interessant het feit dat matrixborden slecht zichtbaar én inconsistent aangeven of het een adviessnelheid danwel maximumsnelheid is. Voor dat soort zaken had ik ook al een draadje gemaakt: Wat moet er aan wegennet / verkeersregels veranderen?

Op de A20 zie ik wel dat er gesignaleerd is dat het van 120 naar 100 gaat. De snelheid past hij niet aan.
Ook andersom geeft hij aan dat het van 100 naar 120 gaat en ook dan reageert hij niet door de snelheid aan te passen. Op een lokale 80 weg met stukken waar je maar 50 mag, daar reageert hij wel als is het extreem laat.

Zover ik heb begrepen reageert de AP alleen als je naar een 50 weg gaat.

s zie ik ook geregeld snelheiden aangegeven op de AP die onjuist zijn. Bijv. op de 80 weg waar je bij de kruisingen maar 50 mag. Net na de kruising verhoogd de AP de snelheid naar 60 (met de nieuwe update)

Voor zover ik weet gebruikt de AP de navigatie en aparte snelheidsdatabase. Als die database niet op orde zijn.....

Waarschijnlijk wegens klachten omdat je het bord einde 50 al lang kunt zien en hij tot irritatie van de medeweggebruikers 50 bleef rijden tot dat hij het bord gepasseerd was.

Wat dat betreft denk toch dat AP gelijk heeft en op 50 moet blijven rijden. Heel jammer voor de medeweggebruikers die de wet niet willen volgen maar 50 = 50. Dat zal idd wel een dingetje worden met FSD auto's. Nederlanders en zich aan de wet houden...
 
Het LTE/4G bereik van de auto is slecht, het Wifi bereik is slecht.

Waarom is de Bluetooth dan zo verrekte goed en waarom laat de auto deze continu aan?

Vanmorgen binnen in huis geen geluid uit mijn telefoon??? Zie ik dat de Bluetooth geconnect is.
Blijkt dat de Bluetooth met de Tesla geconnect is terwijl ik op de helft van de afstand nauwelijks nog een wifi connectie kan maken met mijn access point...

Het hele idee achter bluetooth is, dat het maar een zeer beperkt bereik hoort te hebben is, dat je het aan kunt laten staan en dat het dan alleen werkt al is heel dicht in de buurt bent.
 
AP2 reageert zover ik weet helemaal niet op verkeersborden en zeker niet op matrixborden. Heel interessant het feit dat matrixborden slecht zichtbaar én inconsistent aangeven of het een adviessnelheid danwel maximumsnelheid is. Voor dat soort zaken had ik ook al een draadje gemaakt: Wat moet er aan wegennet / verkeersregels veranderen?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/wat-moet-er-aan-wegennet-verkeersregels-veranderen.121632/

Idd, ik begreep ook uit de berichten vanuit Tesla de ze dat willen introduceren bij de volgende generatie zelfrijdende AP.
Daar pleit je ook voor keep your lane heb ik gezien. Ieder land die het heeft wil daar graag vanaf en met hele goede redenen.

Zover ik heb begrepen reageert de AP alleen als je naar een 50 weg gaat.
Dat blijkt, maar gaat dan wel weer terug naar 60 en 80.

Voor zover ik weet gebruikt de AP de navigatie en aparte snelheidsdatabase. Als die database niet op orde zijn.....
Idd een aparte database met GPS coordinaten.

Wat dat betreft denk toch dat AP gelijk heeft en op 50 moet blijven rijden. Heel jammer voor de medeweggebruikers die de wet niet willen volgen maar 50 = 50. Dat zal idd wel een dingetje worden met FSD auto's. Nederlanders en zich aan de wet houden...

Het probleem is alleen dat de het bord 50 ca. 30m voor de verkeersdrempel is geplaatst en dus reageert de AP veel te laat en klapt alsnog met 70 over de verkeersdrempel. waarbij het bord einde 50 is geplaatst 300m na dat het gevaar van de kruising is geweest.
Een weldenkend mens (dus niet de AP) laat het gas-/e-pedaal los als je het bord 50 ziet en niet als je er voorbij gaat en na de kruising als je het bord einde 50 kunt zien accelereer je weer.
 
Ieder land die het heeft wil daar graag vanaf en met hele goede redenen

Bron?
Op snelwegen met 3 of meer rijbanen per rijrichting vind ik keep-your-lane een verademing.
Iedereen met enige ervaring op de freeways in de Verenigde Staten ervaart hoe rustig het verkeer zich daar gedraagt, ten opzichte van het Europese verkeer met veel onnodig wisselen van rijbaan. Dat laatste is tevens een bron van veel verkeersongelukken.
 
Bron?
Op snelwegen met 3 of meer rijbanen per rijrichting vind ik keep-your-lane een verademing.
Iedereen met enige ervaring op de freeways in de Verenigde Staten ervaart hoe rustig het verkeer zich daar gedraagt, ten opzichte van het Europese verkeer met veel onnodig wisselen van rijbaan. Dat laatste is tevens een bron van veel verkeersongelukken.

Ik zal ook roepen: Bron?

Kijk juist naar de VS waar iedereen naar wijst als het gaat om keep your lane.
Inmiddels is dit in meerdere staten afgeschaft en zie vooral in de drukke noord / oostelijke staten borden dat men rechts moet houden en de linkerbaan alleen voor inhalen mag gebruiken.

Ik begrijp oprecht niet hoe iemand het een verademing kan vinden je ziet in de VS dat keep your lane een oorzaak van frustratie en verkeersagressie is omdat mensen met bezopen lage snelheden links blijven rijden "omdat het mag". Ook dit veroorzaakt daar veel ongelukken en aangezien de verkeersstatistieken veel belabberder zijn dan hier lijkt mij dat ook niet pleiten voor keep your lane.

In uitgestorven staten van de VS waar je anderhalve man en een paardenkop tegenkomt op de freeway kan het werken omdat je er dan altijd voor kunt kiezen om rechts in te halen. Wordt het iets drukker dan is het een ramp dan ben je gelijk veroordeelt tot de snelheid van het langzaamste verkeer of je moet veelvuldig links en rechts gaan inhalen.
 
  • Like
Reactions: BroemBroem
8A650256-D5F0-454F-890B-3A07017B784A.jpeg

Sorry voor de vele vragen maar ey ik ben dan ook echt een beginner. (Als iemand nog een oplossing weet voor het radio aan probleem houd ik me overigens ook nog aanbevolen)

Als de navigatie aanstaat zegt deze altijd “routing with no Traffic data”. Hij lijkt echter wel iets te doen want er staan wel rode streepjes op de wegen (zie ook bijgaande pic). Weer iemand wat dit betekent of waarom dit is/hoe ik het kan oplossen. Dit is overigens al zolang we hem hebben. (2 weken :D)
 
Statistieken zou ik moeten nazoeken, maar ik heb ooit twee maanden door USA getrokken, ook door relatief drukke stukken, en vond het heerlijk relaxed. Maar hangt waarschijnlijk ook sterk van je rijstijl af. Ik rij relatief rustig, constant en probeer niet te vaak van baan te veranderen. Lekker met 125 in de middelste baan
 
  • Disagree
Reactions: Phil V
View attachment 314967Als de navigatie aanstaat zegt deze altijd “routing with no Traffic data”. Hij lijkt echter wel iets te doen want er staan wel rode streepjes op de wegen (zie ook bijgaande pic). Weer iemand wat dit betekent of waarom dit is/hoe ik het kan oplossen. Dit is overigens al zolang we hem hebben. (2 weken :D)
Rood is traag (tot slakkegang) verkeer en welcome :)
 
  • Like
Reactions: Miro
Als de navigatie aanstaat zegt deze altijd “routing with no Traffic data”.

Als je dat ziet heb je dit waarschijnlijk uit staan. Je moet smart routing (of hoe het ook heet) eerst aanzetten in de settings.

Volgens mij is het zo dat je de rode lijntjes altijd ziet, maar hij nu (zonder traffic data) niet om zal leiden op basis van die informatie. Immers "routing without traffic data" betekent zoveel als "navigeren zonder gebruik te maken van verkeersinformatie"
 
  • Like
  • Informative
Reactions: EddieW and Miro