Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie dat bij de MX de 5persoons in 4.5 sec naar de 100 gaat en de 7 persoons in 4.9. Klopt dit?
Maken die twee extra stoelen 0.4 seconden verschil?

Niet bijzonder boeiend verder maar het viel mij op
Een jaar geleden kwam Tesla met uncorcked versies. De X100D zou van 4,9 naar 4,5 sec gegaan zijn. Had niks met 5, 6 of 7 persoons te maken.
 
Het valt me op dat vaak mensen parkeren aan de “verkeerde” kant van de laadpaal (in Eindhoven sta ik meestal). Begrijpelijk want je hoeft niet krap in te parkeren maar ook best wel irritant want je gaat ergens staan en hebt pas door dat er een aan het laden is als je al staat en geen kabel kunt pakken. Is dit overal zo, en dus normaal? Ik rijd nog niet zo lang maar t valt me vooral de laatste weken op...
 
Stemherkenning vraag. Bijvoorbeeld:
"Play Hero David Bowie"
Het nummer wordt in Spotify gevonden (net als een heel hoop albums).
Is er een shortcut om het nummer meteen te laten afspelen, bijv rechterscrollwiel indrukken oid ?
In plaats van dat je het nummer alsnog op het centrale display moet selecteren ?
 
Het valt me op dat vaak mensen parkeren aan de “verkeerde” kant van de laadpaal (in Eindhoven sta ik meestal). Begrijpelijk want je hoeft niet krap in te parkeren maar ook best wel irritant want je gaat ergens staan en hebt pas door dat er een aan het laden is als je al staat en geen kabel kunt pakken. Is dit overal zo, en dus normaal? Ik rijd nog niet zo lang maar t valt me vooral de laatste weken op...
Zelf nog nooit gezien. Maar hoezo hoef je niet krap in te parkeren in zo'n geval? Je moet toch net zo goed op een parkeervak staan?
 
Bij ons huis in de Eifel was een krachtstroom-aansluiting waar de meegeleverde adapter van Tesla prima op past. 11kW, dus snelheid prima.

Thuis hebben we een soortgelijke aansluiting, maar ik kom er te laat achter dat dit een ander type is:


Wandkontaktdoos: Mennekes type 105


32C977D2-D41F-4DF9-8B67-3FBCAC997A77.jpeg


1EA1A324-DC5A-43EF-A2EE-19706FEB685B.jpeg


De stekker die daarin past is de Mennekes type 152 a:

76C34A62-2378-4100-A296-1D872402D361.jpeg

EB78ADEE-4BF6-4D49-8310-674F6AB05A4E.jpeg


Zelf ben ik helemaal niet thuis in electronica, maar volgens mij moet ik dus een adapter of verloopstekker hebben tussen de Mennekes 152a en de Mennekes 2.

Iemand van jullie enig idee of deze ergens te krijgen/bestellen is? Alle hulp is welkom!

Groet,
Karel
 

Attachments

  • 1AB05701-8F25-468C-974A-5CB13EA352A2.jpeg
    1AB05701-8F25-468C-974A-5CB13EA352A2.jpeg
    226.2 KB · Views: 37
In die 4 pins CEE rood ontbreekt een N dus volgens mij gaat de UMC daar sowieso niet op werken.
@S-19910 ?
klopt.
oplossing is een kleine adapter maken, met de N aan de aarding.

als er een aardlekschakelaar is, zou die er wel uit kunnen gaan.;)

aan de andere kant : ik zie dat Karel in Nederland woont, dan moet er toch een Neuter in de buurt zijn.
 
Ok, alvast bedankt. Maar net een te laag “Jip en Janneke”-gehalte. Lekentaal dus. Deze aansluiting niet geschikt voor laden, of zijn er workarounds denkbaar?

De aansluiting staat in een bijgebouw achter het feitelijke woonhuis. Het bijgebouw heeft separate, de nog oude stoppen met aardlek. Het hoofdgebouw heeft een 3-fasen aansluiting.
 
De Tesla heeft de 230V nodig tussen fase en nul. Die laatste is er niet.
Je zou kunnen proberen de 230V tussen fase en aarde te nemen, erop speculerende dat de som van de drie stromen van de drie fasen exact en altijd 0A is, MAAR
  • Het zou kunnen dat de aarde niet perfect "in het midden" ligt waardoor ook de stromen niet exact gelijk zullen zijn en de aardlek dus afspringt
  • Ook anders zullen volgens mij, net omdat het drie aparte enkelfasige laders zijn, de stromen niet altijd gelijk zijn en zal de aardlek dus ingrijpen.
Oplossing kan zijn de aardlek te overbruggen.
 
Ok, alvast bedankt. Maar net een te laag “Jip en Janneke”-gehalte. Lekentaal dus. Deze aansluiting niet geschikt voor laden, of zijn er workarounds denkbaar?

De aansluiting staat in een bijgebouw achter het feitelijke woonhuis. Het bijgebouw heeft separate, de nog oude stoppen met aardlek. Het hoofdgebouw heeft een 3-fasen aansluiting.
Mijn advies is om er even een elektricien naar te laten kijken. Misschien is het heel goed mogelijk om deze afwijkende rode stekker door een normale 16A of 32A rode stekker te vervangen incl. Neuter. Dat kost bijna niets en je hebt er veel plezier van.