Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ben benieuwd hoe het met de laadinfra is die kant op. Wij gaan ook geregeld naar Tsjechië en willen volgend jaar naar Oekraïene.

Wij zijn vorig jaar naar Tsjechie geweest en gaan dit jaar naar Hongarije. Tsjechie in 1 dag gedaan. Heenweg in 10,5 uur. Terugweg 12 uur door files in Duitsland.

Hongarije doen we in 2 etappes, Holiday Inn hotel in Dresden met destination charger is al geboekt.

Dit ging allemaal prima met Superchargers. Enige puntje van aandacht is lokaal laden. Wij gingen in Tsjechie naar een Landal park, daar zijn 2 oplaadpunten dus dat ging perfect (CEE 11kW en Schuko). In Hongarije (eveneens Landal) hebben ze niet, maar heb het park gesproken en ik mag een regulier stopcontact gebruiken.

In deze landen is " onderweg" eigenlijk geen laad infastructuur afgezien van Superchargers, en als het er wel is is het maar afwachten of het het (nog) doet, dus dat is niet iets waar je op moet vertrouwen.
 
Er zijn SuC's in Poznan, Wroclaw en Katowice.
Voor de reis verder naar het oosten en zuiden heb ik een laadpas bij Greenway (https://driver.greenwaypolska.pl/#/portal/locations).
Op meerdere plaatsen (o.a. Warschau, Lublin) zijn er laadplekken met 22kW aansluitingen (type 2).
En als alles mis gaat, heb ik 35 meter kabel in de auto liggen om 13A, 1 fase te laden ;)


Ben benieuwd hoe het met de laadinfra is die kant op. Wij gaan ook geregeld naar Tsjechië en willen volgend jaar naar Oekraïene.
 
Er zijn SuC's in Poznan, Wroclaw en Katowice.
Voor de reis verder naar het oosten en zuiden heb ik een laadpas bij Greenway (https://driver.greenwaypolska.pl/#/portal/locations).
Op meerdere plaatsen (o.a. Warschau, Lublin) zijn er laadplekken met 22kW aansluitingen (type 2).
En als alles mis gaat, heb ik 35 meter kabel in de auto liggen om 13A, 1 fase te laden ;)

En binnenkort opent op de route naar Lviv een nieuwe SuC, in Rzeszow.
 
Ik heb een Model S60 sedert september 2016. Deze batterij is softwarematig gelimiteerd naar 60kwh, terwijl het eigenlijk een 75kwh batterij is.

Ik overweeg om de wagen te upgraden naar een S75, maar hoe zal de laadsnelheid hierdoor beinvloed worden?
Het zit nl zo dat wanneer ik nu mijn laatste +- 20% aan het bijladen ben, het vermogen zakt naar 30kw.

Zou dit softwarematig zo traag gaan, zodat dit hetzelfde effect heeft van een "volle" batterij, of gaat mijn volgende 15kwh nog trager gaan indien ik de upgrade naar 75kwh doe ?

Indien het nog trager zou gaan, dan hoef ik niet te upgraden, want heb geen zin om hiervoor 30 minuten langer te laden.
 
Ik heb een Model S60 sedert september 2016. Deze batterij is softwarematig gelimiteerd naar 60kwh, terwijl het eigenlijk een 75kwh batterij is.

Ik overweeg om de wagen te upgraden naar een S75, maar hoe zal de laadsnelheid hierdoor beinvloed worden?
Het zit nl zo dat wanneer ik nu mijn laatste +- 20% aan het bijladen ben, het vermogen zakt naar 30kw.

Zou dit softwarematig zo traag gaan, zodat dit hetzelfde effect heeft van een "volle" batterij, of gaat mijn volgende 15kwh nog trager gaan indien ik de upgrade naar 75kwh doe ?

Indien het nog trager zou gaan, dan hoef ik niet te upgraden, want heb geen zin om hiervoor 30 minuten langer te laden.

Als ik mij de oude discussies hierover kan herinneren was de 60/75 aan de bovenkant afgetopt, en zullen de resterende kWh’s dus met steeds minder vermogen laden. Dat je nu tot ‘100%’ nog met 30kW laadt, duidt daar ook wel op. Als hij bijna ‘echt vol’ is, zakt het nog veel verder.
 
  • Informative
Reactions: Rubinho
Ik heb een Model S60 sedert september 2016. Deze batterij is softwarematig gelimiteerd naar 60kwh, terwijl het eigenlijk een 75kwh batterij is.

Ik overweeg om de wagen te upgraden naar een S75, maar hoe zal de laadsnelheid hierdoor beinvloed worden?
Het zit nl zo dat wanneer ik nu mijn laatste +- 20% aan het bijladen ben, het vermogen zakt naar 30kw.

Zou dit softwarematig zo traag gaan, zodat dit hetzelfde effect heeft van een "volle" batterij, of gaat mijn volgende 15kwh nog trager gaan indien ik de upgrade naar 75kwh doe ?

Indien het nog trager zou gaan, dan hoef ik niet te upgraden, want heb geen zin om hiervoor 30 minuten langer te laden.

ABPR heeft een mooi overzicht van laadsnelheden per SoC (Tesla Battery Charging Data from 801 Cars). Daaruit blijkt dat de laadsnelheid bij ongeveer 80% SoC rond 40 kW ligt. 80% SoC bij 72 kWh (de werkelijke capaciteit van het 75 kWh-pakket) is net iets minder dan 100% bij het 60 kWh-pakket. Als er simpelweg aan de bovenkant zou zijn "afgetopt" verwacht je bij het 60kWh-pakket laadsnelheden van ordegrootte 50 kW bij 80% SoC. Daarom denk ik dat er meer aan de hand is dan alleen "aftoppen".
Of dit voldoende is om de investering voor de upgrade te rechtvaardigen, kan ik niet voor je bepalen. Heb je enig idee wat het kost?
Schermafbeelding 2019-01-17 om 08.24.10.png
 
  • Informative
Reactions: Rubinho
ABPR heeft een mooi overzicht van laadsnelheden per SoC (Tesla Battery Charging Data from 801 Cars). Daaruit blijkt dat de laadsnelheid bij ongeveer 80% SoC rond 40 kW ligt. 80% SoC bij 72 kWh (de werkelijke capaciteit van het 75 kWh-pakket) is net iets minder dan 100% bij het 60 kWh-pakket. Als er simpelweg aan de bovenkant zou zijn "afgetopt" verwacht je bij het 60kWh-pakket laadsnelheden van ordegrootte 50 kW bij 80% SoC. Daarom denk ik dat er meer aan de hand is dan alleen "aftoppen".
Of dit voldoende is om de investering voor de upgrade te rechtvaardigen, kan ik niet voor je bepalen. Heb je enig idee wat het kost?
View attachment 369498

De prijs is € 2100 incl btw. Niet dat het veel is als je de prijsverschillen ziet tussen de inmiddels ex 75kwh en de 100kwh.
Maar als het is om die 15kwh aan 30kw te laden, dan hoeft het voor mij niet, zou enkel zijn voor wat meer gemak.
Ik vermoedde al dat ze de laadsnelheid softwarematig zouden simuleren alsof het een echte 60kwh batterij was.
 
De prijs is € 2100 incl btw. Niet dat het veel is als je de prijsverschillen ziet tussen de inmiddels ex 75kwh en de 100kwh.
Maar als het is om die 15kwh aan 30kw te laden, dan hoeft het voor mij niet, zou enkel zijn voor wat meer gemak.
Ik vermoedde al dat ze de laadsnelheid softwarematig zouden simuleren alsof het een echte 60kwh batterij was.

Ik heb het nu niet bij de hand maar oa Bjorn Nyland heeft het getest en een softwarematig beperkte 60 laadt een stuk sneller op dan een normale 60. Hij laadt net zo snel als een 75. Het is immers ook een 75. Voor hogere laadsnelheden hoef je het dus niet te doen. Wel voor meer bereik. Al is dat ook minder dan toename van 60 naar 75. Eerder 62 naar 72.
 
Ik heb een vraag over TeslaWaze. Ik heb die term al een paar keer voorbij zien komen en vandaag eens aangehad tijdens het rijden. Maar wat is er zo goed aan? Ik zie eigenlijk niets gebeuren behalve dat het een soort variant op Google Maps is. Waar gebruiken jullie het voor?
 
Hoewel ik alweer bijna een jaar rondrij met mn 2014 Model S, had ik afgelopen week toch een ervaring waardoor ik me een beginner voel. Dus daarom maar hier gevraagd.
Ik kwam aan op mijn wintersportbestemming, zet de auto voor het appartement en loop naar de receptie. De keyfob zit in mn jack dat op de achterbank ligt. Als ik terugkom, is de auto afgesloten en niet meer open te krijgen. Uiteindelijk heb ik service gebeld en die hebben (ik hoorde iets van security override?) de auto op afstand weten te ontsluiten.
Is dit normaal “gedrag”, vergelijkbaar met de huisdeur achter je dichttrekken met de sleutel binnen, of hoort dit niet te gebeuren? Doordat ik autopresent en autoclose heb aanstaan, open en sluit ik de auto niet bewust en dan kan je makkelijk je sleutel binnen laten liggen.
 
Hoewel ik alweer bijna een jaar rondrij met mn 2014 Model S, had ik afgelopen week toch een ervaring waardoor ik me een beginner voel. Dus daarom maar hier gevraagd.
Ik kwam aan op mijn wintersportbestemming, zet de auto voor het appartement en loop naar de receptie. De keyfob zit in mn jack dat op de achterbank ligt. Als ik terugkom, is de auto afgesloten en niet meer open te krijgen. Uiteindelijk heb ik service gebeld en die hebben (ik hoorde iets van security override?) de auto op afstand weten te ontsluiten.
Is dit normaal “gedrag”, vergelijkbaar met de huisdeur achter je dichttrekken met de sleutel binnen, of hoort dit niet te gebeuren? Doordat ik autopresent en autoclose heb aanstaan, open en sluit ik de auto niet bewust en dan kan je makkelijk je sleutel binnen laten liggen.
Had je de auto niet met je GSM kunnen openen?
 
Had je de auto niet met je GSM kunnen openen?
Sorry, dat vergat ik te schrijven: via de app lukte het ook niet. Als ik op de knop ontgrendelen drukte werd het commando wel verwerkt, want de knop wisselde en er werd iets verstuurd, maar de auto reageerde niet.
NB. Ik blij dat dit niet een uur later gebeurde, want toen stond hij in de parkeergarage zonder wifi of mobiel dekking. Ik geloof dat er een manier is om de trunk open te maken als de auto geen spanning heeft, maar dan had ik eerst het manual moeten downloaden om uit te zoeken hoe die manuele truc ook al weer werkt.
 
Moest vanochtend gaan werken. Tuurlijk van plan mijn auto voor te verwarmen (dichtgevroren -6). Ging niet lekker: kon met de app geen verbinding met de auto krijgen (meermaals app gestart, diverse netwerkverbindingen gebruikt). Parkeersensoren en autopilot deden het ook niet. Dus in een ijskoude auto gestapt. Sensoren etc zullen wel dichtgevroren hebben gezeten, daarom geen parkeerhulp en autopilot. Echter waarom via de app geen contact met de auto te krijgen? Wie begrijpt dat en hoe kan ik dit de volgende keer oplossen?
 
Moest vanochtend gaan werken. Tuurlijk van plan mijn auto voor te verwarmen (dichtgevroren -6). Ging niet lekker: kon met de app geen verbinding met de auto krijgen (meermaals app gestart, diverse netwerkverbindingen gebruikt). Parkeersensoren en autopilot deden het ook niet. Dus in een ijskoude auto gestapt. Sensoren etc zullen wel dichtgevroren hebben gezeten, daarom geen parkeerhulp en autopilot. Echter waarom via de app geen contact met de auto te krijgen? Wie begrijpt dat en hoe kan ik dit de volgende keer oplossen?

Heb je ‘always connected’ aanstaan? Jaren geleden kreeg ik ook regelmatig geen verbinding. Sinds ik dat heb aangezet al heel lange probleemloos.