Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Paar dagen geleden een model 3 besteld bij onze leasepartner. Kan iemand uitleggen hoe ik het bestelproces etc kan volgen middels een account? Kan ik op een of andere manier de via de leasemaatschappij bestelde auto koppelen aan een door mij aangemaakt account?
Hopelijk kan iemand hier iets over zeggen.

Groet
 
Waarschijnlijk een domme vraag maar hier gaat ie:

Als ik de M3 aan de TWC thuis hang geeft die aan het opladen schermpje een grijze 3 aan met daar achter 14/14A. Wil dat zeggen dat hij slechts aan 14A zou opladen? Want hij haalt slechts maximaal 34km/h.

De TWC zelf is op 25A ingesteld :-S Als het bovenstaande gedrag niet normaal is, enig idee aan wat het zou kunnen liggen?
 
Een grijze 3 staat als ik het goed heb voor 3 fase. Ik kom bij grijze 3 en 16/16A op 60 tot max 65 km per uur. Dat klopt ook wel want 16A is ca. 20 km per fase. Over 3 fases dus 3x20 = 60 km per uur erbij. Als accu bijna vol is wordt snelheid afgebouwd. Idem bij extreem koude of warme temperaturen. Als er een grijze 3 in het scherm staat met 14/14A dan zou de auto dus ongeveer (14/16)x60 = 52 km per uur moeten laden. Je zit ongeveer op 2/3 -> ligt er niet 1 fase uit??? In dat geval heb je waarschijnlijk een oude meterkast met losse "stoppen" waarvan er 1 uit is gesprongen. Wat ook zou kunnen is dat de bekabeling veel te dun/lang is en de spanning daardoor erg terugloopt. Maar dat lijkt me minder waarschijnlijk omdat de auto dan waarschijnlijk het amperage nog verder terug regelt dan de vermelde 14A. De spanning staat overigens ook ergens op je scherm vermeld en zal als het goed is boven de 220 Volt moeten zijn.

Ehm, ik zie dat Lierde in Belgie ligt. In bepaalde gedeeltes van Belgie is sprake van andere spanning tussen 2 fases. Maak anders een afbeelding van je scherm, ben benieuwd wat voor spanning (xxx Volt) er in je scherm staat.
 
Waarschijnlijk een domme vraag maar hier gaat ie:

Als ik de M3 aan de TWC thuis hang geeft die aan het opladen schermpje een grijze 3 aan met daar achter 14/14A. Wil dat zeggen dat hij slechts aan 14A zou opladen? Want hij haalt slechts maximaal 34km/h.

De TWC zelf is op 25A ingesteld :-S Als het bovenstaande gedrag niet normaal is, enig idee aan wat het zou kunnen liggen?

De grijze 3 is inderdaad 3-fasen. Als er verder staat 14/14A dan duidt dat erop dat de TWC toch beperkt is tot 14 ampere. Anders had daar 14/25 gestaan wanneer de auto beperkt zou zijn (doordat de instelling verlaagd is). Mogelijk dat de Model 3 dan 14/16 laat zien, omdat die niet harder kan dan 16 ampere op 3 fasen.

Dus: wel 3-fasen, maar zo te zien beperkt op 14 ampere aan de kant van de laadpaal.

Andere optie is natuurlijk een bijzonder defect in de auto. Dat zou je kunnen testen door even een publieke paal te pakken en kijken wat die doet.

Ik heb nu een loaner (Tesla Model S uit 2014) daravan is zo te zien de 3e fase van de onboard lader kapot. Die 'komt niet goed mee' en trekt maximaal 7,5 ampere waar de overige fasen 20 ampere doen (ookal is laadpaal en auto geconfigureerd op 25A). Maar daarbij zie ik dus wel '20/25A' staan. Dat sterkt mijn vermoedden dat het in jou geval aan de TWC ligt en niet aan de auto.
 
Paar dagen geleden een model 3 besteld bij onze leasepartner. Kan iemand uitleggen hoe ik het bestelproces etc kan volgen middels een account? Kan ik op een of andere manier de via de leasemaatschappij bestelde auto koppelen aan een door mij aangemaakt account?
Hopelijk kan iemand hier iets over zeggen.

Groet
Je moet zelf een account aanmaken. Vraag dan Tesla de bestelde M3 daaraan te koppelen. That's all. Ik had mijn account vóór de bestelling en dat ging direct goed.
 
Je moet zelf een account aanmaken. Vraag dan Tesla de bestelde M3 daaraan te koppelen. That's all. Ik had mijn account vóór de bestelling en dat ging direct goed.

Dank, ga ik proberen. Kan tesla de door mij bestelde auto direct vinden of hebben ze bepaalde info nodig van de leasemij (pon Fin.services). Dank voor jouw reactie. Ben benieuwd hoe lang alles gaat duren. Er zijn voorbeelden dat het snel gaat.
 
De grijze 3 is inderdaad 3-fasen. Als er verder staat 14/14A dan duidt dat erop dat de TWC toch beperkt is tot 14 ampere. Anders had daar 14/25 gestaan wanneer de auto beperkt zou zijn (doordat de instelling verlaagd is). Mogelijk dat de Model 3 dan 14/16 laat zien, omdat die niet harder kan dan 16 ampere op 3 fasen.

Dus: wel 3-fasen, maar zo te zien beperkt op 14 ampere aan de kant van de laadpaal.

Andere optie is natuurlijk een bijzonder defect in de auto. Dat zou je kunnen testen door even een publieke paal te pakken en kijken wat die doet.

Ik heb nu een loaner (Tesla Model S uit 2014) daravan is zo te zien de 3e fase van de onboard lader kapot. Die 'komt niet goed mee' en trekt maximaal 7,5 ampere waar de overige fasen 20 ampere doen (ookal is laadpaal en auto geconfigureerd op 25A). Maar daarbij zie ik dus wel '20/25A' staan. Dat sterkt mijn vermoedden dat het in jou geval aan de TWC ligt en niet aan de auto.

Ik kijk niet zo zeer naar de snelheid waarmee hij laadt want voorlopig is de wagen nog niet onder de 300km resterend op de batterij gegaan. Naar ik begrepen heb laadt hij sowieso trager op als de batterij bijna vol is. Hij gaat ook bijna nooit onder die 300km gaan. Voor dagdagelijks gebruik maakt het me dus weinig uit, enkel voor die noodgevallen waar je wel eens veel en snel moet laden.

Ik vroeg me gewoon af of die "3" 14/14A wil zeggen dat hij effectief aan 14A laadt of dat hij aan 3X14A= 42A laadt. In het eerste geval laat ik de elektricien alles nog eens uittesten of de TWC omwisselen. In het tweede geval ligt het gewoon aan de verwarring dat niet duidelijk aangegeven wordt wat het totale laaddebiet is.
 
Ik ga over 2 weken mijn nieuwe Model 3 laten coaten met een glascoating. Ter bescherming van de lak. Geeft dit problemen met de garantie bij Tesla? De Detailing shop heb ik gevonden via het forum, en zij hebben al vele Tesla's gecoat. Maar nu rees toch de vraag of nu mijn garantie in de problemen komt?
 
Zo kwam ik gisteravond thuis aan.
Hele eind 140+ gereden en gewoon rond de 3 a 5% rest aan houden op de navi en dan zit je veilig.
Je aankomst percentage is heel goed te sturen door je snelheid wat aan te passen waar nodig. Maar die melding dat je onder een bepaalde snelheid moet blijven krijg je wel erg snel en kijk ik ook echt niet naar. Enige dat telt is % bij aankomst in mijn ogen, als die boven 0 blijft is het goed. :D
Met 85000km ervaring dacht ik geen beginner te zijn, maar afgelopen week stond ik stil nadat de auto zichzelf uit had gezet toen ie nog 4% batterij claimde te hebben. Tevoren had ik ook al eens 2 keren met 1% thuis en op een supercharger gearriveerd, dus ik dacht dat ik nu ook wel veilig ging zijn.

Best toch wat marge aanhouden dus.
 
Met 85000km ervaring dacht ik geen beginner te zijn, maar afgelopen week stond ik stil nadat de auto zichzelf uit had gezet toen ie nog 4% batterij claimde te hebben. Tevoren had ik ook al eens 2 keren met 1% thuis en op een supercharger gearriveerd, dus ik dacht dat ik nu ook wel veilig ging zijn.

Best toch wat marge aanhouden dus.
Dat vind ik een spannende. Houdt mij ook wel eens bezig, je wil er gewoon van uit kunnen gaan dat wat je ziet ook echt klopt:confused: Nu zijn er diverse kalibratie-weetjes, leegrijden tot 0 (#hoedan, voor je het weet sta je net als jij stil) en vervolgens tot 100% laden en eventueel herhalen.. Is er eigenlijk een 'officieel' advies vanuit Tesla?
 
Met 85000km ervaring dacht ik geen beginner te zijn, maar afgelopen week stond ik stil nadat de auto zichzelf uit had gezet toen ie nog 4% batterij claimde te hebben. Tevoren had ik ook al eens 2 keren met 1% thuis en op een supercharger gearriveerd, dus ik dacht dat ik nu ook wel veilig ging zijn.

Best toch wat marge aanhouden dus.

Dat is best apart. Met de Model X neem ik aan?
Met mijn voormalige Model S veelvuldig tot of zelfs onder 0 gereden, maar nooit stilgestaan of ook maar gemerkt dat het in de buurt kwam (door heel weinig beschikbaar vermogen).
Heb je bij Tesla gevraagd hoe dit kan en al een reactie daarop ontvangen?